Borúra derű?

Az utaztatók többségének nem sok jót hozott a most záruló téli charterszezon, nyáron azonban már piaci bővülésben reménykednek a túraszervezők még akkor is, ha a kedvezőtlen jövedelmi viszonyok és a várható túlkínálat nem ezt indokolja. Az idén, kikerülve az esetleges árfolyamcsapdát, drágább euróval kalkulálták áraikat, ennek ellenére azt tapasztalják, hogy egyre többen foglalják le korán útjukat.

'

Több lemondott charterlánc, tömeges akciózás, kifulladni látszó sikerdesztinációk. Főként ez jellemezte a 2006–2007-es téli charterszezont, amely sok iroda számára a tavalyinál jóval gyengébben alakult többek között az enyhe időjárás, a romló gazdasági mutatókból adódó bizonytalanság és a súlyosbodó pénztelenség miatt. Zám Tibor, a Best Reisen irodavezetője szerint az utaztatók inkább arra számítottak, hogy az egzotikus programok fogynak majd jobban a télen, mivel az azokra befizető tehetősebb rétegeket nem érintik súlyosan a megszorítások. A piac várakozásaival ellentétben azonban az alacsonyabb árfekvésű utakra volt nagyobb a kereslet. A szakember szerint az egzotikus utazások iránti keresletcsökkenés másik oka, hogy a módosabb utasok közül sokan elővigyázatosságból Ausztriában vagy még távolabb választottak maguknak irodát, mivel az adózás rendjéről szóló törvény (ART) tavaly szeptember óta lehetővé teszi, hogy az adóhatóság adatszolgáltatásra kötelezze az utazási irodákat a nagyobb értékben vásárló utasokról. Emellett az APEH februárban ígéretet tett arra is, hogy a következő évek vagyonosodási vizsgálatait az idegenforgalom területén még az idén megalapozza, vagyis a tervezett 10 000 vizsgálat jelentős részét hazai szállodákban és utazási irodákban végzi, annak járva utána, kinek telik adózott pénzből luxusútra vagy luxusszálláshelyre.

Nem lesz maldív charter?

Nem az adóellenőröktől való félelem, hanem inkább az úti célok alacsony ismertsége játszott közre abban, hogy bennragadt a Dél-Afrika– Namíbia charterlánc. A tervezettnél egy hónappal korábban álltak le a Maderia–Marokkó bérelt járatok is, sikertelenségük egyik oka az lehetett, hogy jóval távolabbi úti célokba csaknem azonos árakon tudtak eljutni az utasok. A Jordán Tours által évekig filléres árakon programozott Jordánia egy időre kinnrekedt a magyar charterpiacról.

A jordán állami marketingtámogatások megvonása után 2006 tavaszán már a Jordán Tours sem tudta eladni megdrágult útjait, és ezen a télen bennragadt a Personal Tours charterlánca is, amely a Jordán Tours után maradt piaci űrt igyekezett betölteni. Mauritius színvonalát kevesen tudták megfizetni az idén. Mindenki az akciókra várt, akárcsak a korábbi évek nagy favoritja, Thaiföld esetében, ahol nem egyértelműen a szilveszteri robbantások miatt esett vissza a kereslet. A Maldív-szigeteken a szokottnál is nagyobb mértékű volt a szálláshiány, ezért a charterláncot évek óta közösen bérlő utaztatók fontolgatják, hogy jövőre nem indítanak járatokat. Nem volt viszont panasz Kenyára és Zanzibárra, és sokak számára várakozáson felül teljesített a szezon nagy újdonsága, Mexikó.

Piacszerzés vidéki charterekkel

Azzal együtt, hogy a legtöbb utaztató úgy érzi, a magyar lakosság nyáron is meghúzza a nadrágszíjat, nagyobb kapacitásokkal és általánosan 10-15 százalékos utasszámbővüléssel terveznek. Szakértők szerint az évek óta 200 és 300 ezer fő között ingadozó nyári charteres utazóközönség létszáma az idén elérheti a 260 ezret. Új túraszervezők megjelenése nem várható, a meglévők viszont máshogy osztozhatnak a piaci tortán. Az átrendeződéshez nagyban hozzájárul a regionális repülőterek erősödő szerepe. A csak budapesti indulású programokat kínáló fővárosi túraszervezők ugyanis arról számoltak be, hogy a debreceni charterláncok felfutásával elveszítették korábban jól teljesítő kelet-magyarországi partnereiket, mivel azok mára már elsősorban a debreceni indulású chartereket töltik. A tendencia folytatódhat, hiszen a tavalyi nyolc helyett már 14 charterlánc indul a cívisvárosból, ahonnan újdonság Montenegro, Rodosz, Zakinthosz és Sharm el-Sheik, és amennyiben az új angol–magyar regionális légitársaság, az Eurotigair rendelkezésre tudja bocsátani a szükséges kapacitásokat, Pécsről és Sármellékről is indulnak charterjáratok.

Búcsú Dalamantól, üdv Ibizának

Ezen a nyáron folytatódik Bulgária felfutása, ahová a tavalyi kettő után az idén már öt charterlánc indul, közülük három Debrecenből. Az aranytojást tojó tyúk szerepét sok utazásszervező Horvátországra osztja, ahol kiépült az autópálya, bővült a minőségi, illetve a családbarát szolgáltatások köre, és emelkedett a szállodák színvonala. Görögországgal évről évre egyre több olyan tour operátor próbálkozik meg, amely eredetileg észak-afrikai vagy török utakra specializálódott. A Best Reisen, a Kartago Tours és az OTP Travel után az idén már az Anubis Travel és a Green Travel is programozza a mediterrán országot. Nőttek a piaci kapacitások Krétára, Rodoszra, Zakinthoszra és Korfura, az utóbbira már sármelléki és pécsi indulású utak is foglalhatók. A viszonylag magas árfekvésű görög sziget, Mikonosz charteres bevezetését a tavalyi sikertelen próbálkozás után ismét megkísérli a Neckermann. A 2006-os szezon nagy sikerének számító Mallorcát az idén a tavalyinál valamivel kisebb kapacitással programozzák az irodák, akárcsak Tenerifét, a bulisziget Ibiza viszont csaknem fél évtized szünet után ismét felkerül a magyar chartertérképre. Antalyára, ahogy tavaly, az idén is 15 charterlánc indul, Dalamanba az alacsony kereslet miatt már csak egy lánc közlekedik, a törökspecialista Suntimes viszont a piacon egyedüliként bevezeti az Égei-tenger partvidékét, a németek körében kedvelt Kusadasi szálláshelyeivel. Marokkóba, Montenegróba, Szicíliára a már megszokott charterjáratok indulnak, a 11 napos máltai charter megfelelő kereslet hiányában megszűnik. Tunéziába és az egyiptomi Sharm el-Sheikbe növekednek a charterkapacitások. Sharm felfutásában közrejátszik, hogy az Air Cairót felváltó egyiptomi Koral Blues Airlines roppant kedvező jegyárakat kínál.

A török légitársaságok körében is történt némi változás, az Atlasjet és a teherfuvarozásra áttérő MNG helyébe a Sky Airlines, illetve a Free Bird Airlines lépett. A hazai charterező légitársaságok közül a Travel Service a Magyar TUI-val kötött stratégiai partnerséggel növelte piaci részesedését. A fapados és hagyományos légitársaságok, köztük a klaszszikus charterezést már nem folytató Wizz Air is részesülnek a charterpiaci tortából azáltal, hogy menetrend szerinti járataikon charterhelyként hirdetett garanciális helyeket kötnek le a túraszervezők görög, spanyol, bolgár, ciprusi, máltai és portugál úti célokba. Az Eurotigair piacra lépésével már a 99 férőhelyes British Aerospace BAe–146 is felkerülhet a charterező repülőgéptípusok palettájára. Az új légi fuvarozó hazai charterkapacitása fölött a Neckermann Magyarország brókercége, a Thomas Cook Air rendelkezik, amely tovább értékesíti a helyeket. Bár lapzártánk idején még nem született végleges döntés, a debütáló Eurotigair rögtön hét járatot tervezett négy repülőtérről négy úti célba. Idén is túlkínálat várható, sokak szerint azonban nem lehet roszszabb az idei nyár a tavalyinál, amikor a komoly túlkínálatot tetézte, hogy égbe szökött az euró–forint árfolyam, komolyan veszélyeztetve az utaztatók nyereségét és az áremelések miatt megingó vásárlói bizalmat. Az idén elővigyázatosan magasabb árfolyamon kalkuláltak az irodák, így volt, aki vendégcsalogató marketingfogásként garantálta, hogy a meghirdetetthez képest nem emel árat. A túraszervezők nemcsak a forint erősödéséről szóló hírek miatt bizakodók. Szinte mindegyikük arról számolt be március közepén, hogy jobban áll előszezoni értékesítésük, mint tavaly. Ezután nézzük, mit kínálnak az idén az utazásszervezők.

Charterrel Tunéziába

Az idei téli kereslet alulmúlta a várakozásokat a Neckermann Magyarországnál. A társaság 10 000 főt utaztatott a téli szezonban, charterjáratai átlagban 80-85 százalékos kihasználtsággal üzemeltek – tudtuk meg Hermányi Attilától, a Neckermann Magyarország charterbrókercége, a Thomas Cook Air ügyvezetőjétől. 2006-ban kismértékben növekedett a társaság árbevétele, meghaladva a tízmilliárd forintot. Nyáron 90 000 főre, számít a Neckermann. Budapestről, Debrecenből, Győrből és az idén először már Sármellékről és Pécsről is indít járatokat. Debrecenből már Bulgáriába és Montenegróba is lehet a társasággal utazni. Menetrend szerinti járatokon is jelentős kontingenseket kötöttek le. Az Air Maltával 300-400 utast visznek Máltára, ahol új lehetőségként nyelvtanulást is kínálnak. Nem kívánnak versenyezni a specialistákkal – hangsúlyozta az ügyvezető, ezzel együtt Tunézia az idén elfoglalja méltó helyét a Neckermann kínálatában. A Tunéziai Idegenforgalmi Hivatal marketingtámogatását élvező társaság több mint fél évtized után idén nyáron újra önálló chartert indít Tunéziába 177 fős géppel. A görög Mikonosz bevezetésével ismét megpróbálkozik. Egyéni és autóskatalógusukban új úti célként szerepel Svájc, Bajorország és Montenegró.

Óvatos optimizmus

A tervezetthez képest elégedett a Kartago Tours a téli szezon eredményeivel. Két újdonságuk, az Arab Emirátusok és a Zöld-foki szigetek iránt nagy volt a kereslet, kimagaslóan jól fogytak programjaik az utóbbi úti célba, illetve Tunéziába. A cég 2006-os árbevételei a világban zajló események hatására kis mértékben csökkentek az azt megelőző évhez képest – tudtuk meg Adelinda Ben Selma ügyvezető igazgatótól. A tavalyi nyári úti célok (Tunézia, Egyiptom, Kréta, Rodosz, Zakinthosz, Korfu, Mallorca, török riviéra) mellett újdonság, hogy Debrecenből is indul járatuk Zakinthoszra. A tavaly nyári forgalmi adatok elérését tűzték ki célul 2007 nyarára is, nagy sikerre számítanak Görögországban és Tunéziában, ahol kis mértékben bővítették kapacitásaikat.

Ellentmondásos év

– Míg forgalmunk mintegy tizennyolc százalékkal nőtt a 2005-öshöz képest, nagy problémát okozott a váratlan forintgyengülés – mondta el lapunknak Komora Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója. – Útjainkat kétszázhatvanöt- kétszázhetven forintos euróárfolyammal kalkuláltuk, ezzel szemben nyáron sokszor csaknem kétszáznyolcvan forintért teljesítettük kifizetéseinket külföldi partnereinknek. Míg forgalmunk valóban látványosan nőtt az árfolyamnak köszönhetően, az árrés nem követte ezt a tendenciát. Mindezek ellenére szezon közben nem élünk az áremelés lehetőségével.

Horvátország tekintetében megőriztük helyzetünket, és változatlanul az egyik legjelentősebb horvát kiutaztató iroda voltunk. Görögországban a szárazföld és a szigetek együttes forgalma jóval meghaladta az egymilliárd forintot, de Ciprusra, Olasz-, Spanyolés Törökországba is komoly forgalmat bonyolítottunk. Bízunk benne, hogy az idei évben nem lesznek rendkívüli események, és Törökország iránt újra látványos keresletnövekedés lesz. 2006–2007 telén: Thaiföld még a vártnál is jobban alakult, kilencvenkilenc százalékos töltéssel zártuk a szezont, a siker minden bizonnyal annak is köszönhető, hogy két charterlánccal kevesebb volt idén, mint az előző évben. Télen újdonság volt nálunk Mexikó és Mauritius, ezen desztinációkat idén télen is programozni kívánjuk. Ugyan a síutak forgalma az időjárás miatt elmaradt a várttól, de összességében az egzotikus utak sikeres eladásának köszönhetően a 2005–06-os télnél lényegesen jobb volt mostani szezonunk.

2007-re újdonság árualapunkban, hogy miután tavaly nyáron két charteres desztináció esetében (Antalya, Korfu) sikerrel vezettük be a tizenegy-tizenkét napos turnusokat, az idén már Zakinthosra is indítunk ilyen rotációval gépet. Sokat várunk az idén először induló Pécs–Korfu járatunktól is.

2007-re területtől függően tíz-tizenöt százalékos árbevétel- és utasszám- növekedést tervezünk, ehhez árualapunkat öt külön nyári katalógusban jelentettük meg, és talán a legnagyobb újdonság, hogy az idén először szerepel külön katalógusban a görög árualap.

Fő a biztonság!

A Best Reisen az idén két katalógusban adta közre ajánlatait, újdonság, hogy nem előfoglalási akciót hirdetett meg, hanem külön akciós árlistát alkalmaz április 15-ig. Vidus Éva, a társaság termékmenedzsere hangsúlyozta, hogy az idei főszezonban a hét minden napján indít valahová charterjáratot a Best Reisen. Debrecenből például két saját járata közlekedik (Monastir, Sharm el-Sheikh), és három másikon (Herkalion, Rodosz, Antalya) block seatet bérel. Április elejétől október végéig indít járatokat a Karthago Airlines és Nouvel Air gépeivel Monastirba budapesti, debreceni, kassai és pozsonyi indulással, a főszezonban összesen heti 14 gépet. Djerbára is indít egy láncot Budapestről. Az idén először nemcsak block seateket vesz a társaság Sharm el-Sheik-i programjaihoz, hanem a piacon egyedüliként indít charterláncokat Budapestről és Debrecenből. A Sharm el-Sheik-i járatok eddigi gépgazdája, az OTP Travel is a Besttől veszi az idén a helyeket, amely Hurghadára is a Koral Blue-val repül. Antalyára és Dalamanra Budapestről a Malév gépeivel járnak, Debrecenből Antalyára az IBUSZ/TENSI közös gépén bérelnek helyeket. Helyeket vesznek a Chemol palermói, illetve az IBUSZ cataniai charterjáratán is. A korábbi évek tapasztalatai alapján a fő desztinációkba tíz- és 11 éjszakás üdülések is foglalhatók, minden eddiginél nagyobb mennyiségben. További újdonság, hogy a sikeres Dino Clubok immár három ország (Tunézia, Egyiptom, Törökország) hét szállodájában várják magyar nyelvű animációval a családdal utazókat. Zám Tibor, a Best ügyvezetője munkatársunknak elmondta: folytatják azt a stratégiát, hogy bővítik a klaszszikus mediterrán üdülőterületek bevonását az árualapba. A törzsutasok megtartása mellett azt szeretnék elérni, hogy bármely desztináció visszaesése vagy kedvezőtlen politikai tényezők hatása esetén tudjanak alternatívákat kínálni utasaiknak. Ennek jegyében az idei nyári kínálatban szerepel Kréta és Ibiza is, akárcsak a télen már kipróbált Gran Canaria, a tavaly már programozott Rodoszra és Mallorcára pedig növelték kapacitásaikat. Összességében heti kétszázzal több charterhelyet kínálnak, mint tavaly. Sharm el-Sheiken több új, színvonalas szálloda is bekerült a kínálatba. Idén nyáron több, menetrend szerinti járatokra épülő programot szerveznek, például az újdonságként kínált Costa del Solra és egyes egzotikus desztinációkba. A 2006. nyári szezonban 55 ezer főt utaztatott a Best, az idén azt tervezi, hogy utasai száma megközelíti a 60 ezret.

Horvátországban bízva

Az OTP Travel zászlóshajója, az idén már tizedik éve programozott Sharm el-Sheik télen is jól ment, és nyáron is sikerekre számít a társaság – mondta el Lerch Edit kiutazási üzletágvezető. Az OTP ezzel együtt a mediterrán térségben erősít: újdonsága Rodosz, bővíti toszkán agroturisztikai ajánlatait, de legfőképpen a horvát kínálatot, amelyben az idén már ötven szálloda szerepel. Tavaly megduplázta horvát programjaikból származó árbevételét, az idén 50 százalékos növekedést tervez.

Dunántúli charterújdonságok

– A piaci túlkínálat és a kereslet viszszaesése miatt csökkentett árakon tudtuk értékesíteni szabadidős programjainkat, incentive üzletágunk viszont jól teljesített – értékelte téli eladásait a Tensi Holiday ügyvezetője, Boros József, aki úgy véli, a megszorító intézkedések miatt az emberek jelentős része csak az alacsonyabb minőségű programokat lesz hajlandó megfizetni a nyáron, így a középkategóriás üdülések piaca zsugorodik. A 2006 nyarán utaztatott 10 000 fővel az idén is elégedett lenne a Tensi. Marmarist már nem programozza, Korfura viszont Pécsről és Sármellékről is utaztat charterjáratokkal. A társaság az ügynöki hálózat bővítése érdekében megújítja jutalékrendszerét, amelyben nemcsak a forgalmat, hanem a növekményt is értékeli, továbbá új előfoglalási kedvezményeket is bevezetett: dupla annyi engedmény jár azoknak, akik 2005. január 1-je óta bármely Tensi termékre befizettek.

Sikeres előszezon

„Kétezer-ötszáz utasra számítottunk a most záruló télre, és számításainkat sikerült is valóra váltani tömeges akciózás nélkül” – tudtuk meg a Magyar TUI ügyvezető igazgatójától, Csákány Csabától. A szakember szerint helyesen tették, hogy nem kötöttek le nagy kapacitásokat a télre, és az idei nyárra is óvatosan, a megszokott húszszázalékos bővülés helyett csak tízszázalékosat terveznek, összesen 32 000 utasra számítanak. Kiugróan jól indult a szezon a társaságnál: a Magic Life és a Gulet Holiday Club ajánlatait felvonultató First katalógusaik eladásai időarányosan négyszeresét tették ki a tavalyi eredményeknek, február 28-ig 7000 utast hozva a társaságnak. A sikerhez hozzájárultak a cég idei vendégcsalogató vívmányai, a First- és a Magic Life-ajánlatokra vonatkozó legkedvezőbb ár garanciája, illetve a befoglalt utazásokra érvényes árajánlatok, amelyek sem árfolyamváltozás, sem kerozinár-, sem pedig repülőtériilleték-emelés esetén nem változnak. Mindehhez az is kellett, hogy a társaság a tavalyi 258 helyett az idén 272 forintos euróárfolyammal kalkulálta árait. A TUI egyéni és autós termékeit felvonultató Terra Reisen brand az idén tízéves fennállását ünnepli hazánkban. A Terra már egy évtizede is hét országba kínált szálláshelyeket, de akkor 211, most már viszont több mint 400 apartmanból és szállodából válogathatnak az érdeklődők. Míg az apartmanokra érkező foglalások száma stagnál, a szállodai foglalásokat 35 százalékos növekedés jellemezte január 31-ig. Az idén Dalmáciát szánja az év slágerének a Terra, amely 30 százalékos növekedéssel számol a horvát partszakaszra. Városlátogató programfüzetében az idén először Dubrovnikba is kínál programokat. A Magyar TUI Gulet és TUI katalógusaiban felvonultatott charteres kínálata a tavalyi bolgár siker után Várnával bővült, Görögországban már a Halkidiki-félszigetet is programozza, Antalyán pedig a Lara Beach szállodáit is bevette ajánlatai közé. A társaság az idén nem a Sky Europetól, hanem a Travel Service-től bérel gépeket legtöbb charterlánca üzemeltetéséhez. Debrecenből már öt úti célba utaztat. A cég megújította honlapját is, amelyen már a programok árát is ki lehet számolni. A Magyar TUI március folyamán nyitja meg két, saját hálózatába tartozó utazási központját a fővárosban, a budai Skálával szemben, illetve a Bazilika közelében, az egyik Travel 2000 iroda helyén.

Görögországtól Amerikáig

Télen jól fogytak a menetrend szerinti járatokkal programozott mexikói és thaiföldi programok az 5 Kontinensnél – tudtuk meg Breznay Beatrix, ügyvezető igazgatótól, aki elégedett volt mediterrán szilveszteri ajánlataik értékesítésével is. Nyárra összesen 600 oldalon 4 katalógusban jelentették meg árualapjukat. Zakinthoszt először kínálják, Debrecenből pedig idén már 5 desztinációt repülnek, köztük újdonságként Mallorcát és Rodoszt. A görög szigetre lekötött garanciális helyeik számát tekintve piacvezetőnek számítanak a magyar kiutaztatók között – hangsúlyozta az ügyvezető, aki a kedvezően alakuló előfoglalások alapján forgalombővülésre számít cégénél.

Az enyhe tél miatt kevesen kívánkoztak melegebb éghajlatra, ezért nem volt könnyű a téli szezon a főként egzotikus utakat kínáló Chemol Travel számára – tudtuk meg Földi Katalin értékesítési igazgatótól. Jól fogytak viszont a kora tavaszra meghirdetett kínai és portugál körútjaik, a Hongkonggal kombinált bali üdülések, és éled az érdeklődés Izrael iránt. Nyári meglepetéseik Florida és Kanada, újdonságuk Bulgária menetrend szerinti járatokkal, és bővül árualapjuk a tavaly bevezetett dél-olasz Sorrentóban és Amalfiban. A tavalyival megegyező utasszámot vár a Chemol az idei nyáron.

Az Aeroviva a tőle megszokott módon menetrend szerinti járatokkal kínálja nyári programjait. Az idén a Sky Europe-pal kötött nagyszabású együttműködés keretében öszszesen 7000 helyet vásárolt a Barcelonába, Nápolyba, Cataniába, Rómába, Nizzába, Párizsba és Malagára közlekedő, budapesti indulású járatokra május 10. és november 1. között.

Az Unitravel 5400 garantált helyet kötött le charter- és menetrend szerinti járatokra a nyári szezonra. 10–11 napos saját máltai charterláncát az alacsony kihasználtság miatt megszüntette, de az egyhetes járatokon, amelyeken szintén ő a gépgazda, több helyet tartott meg magának, és vett még helyeket az Air Malta menetrend szerinti járatain. Megszokott úti céljai mellett az idén először Madridot is programozza mallorcai üdüléssel kombinálva. Az Unitravel tíz százalékkal, 240 főre növelte thaiföldi utasainak számát a télen, a francia síterepekre pedig ugyanannyi utast küldött, mint tavaly.

Többfrontos bővítés

A Quaestor Utazási Iroda három új úti céllal bővíti palettáját: Zakhintosszal, Mallorcával és Ciprussal, növeli kapacitásait Korfura és Rodoszra, az utóbbira már debreceni indulást is ajánl, és Debrecenből a tavalyi sikeres block seatezés után már saját charterláncot indít Burgaszba. Törökországban a tavalyival megegyező kontingenseket kötött le a társaság, Horvátországba viszont az eddiginél több ajánlattal szolgál. Egy vaskosabb Körutazások katalógust is megjelentetett, és új kapukat nyit a sportturizmus területén. A pénzügyi szolgáltatásokat is kínáló cégcsoport előnyeit kihasználva merőben új programot tervez Utazási Megtakarítás néven, és lehetőséget nyújt az utasoknak kamatmentes utazási hitel igénybevételére. Tavaly több mint 45 ezer utas választotta a Quaestort, az idén pedig 60 ezer főre számítunk – tájékoztatta lapunkat a kiutazási üzletág új vezetője, Végh Balázs, aki korábban a Best Reisen értékesítési vezetőjeként dolgozott, és a közelmúltban történt átszervezés során került a Quaestor csoporthoz, amely szükségesnek látta, hogy szerteágazó tevékenységi területeire különböző cégeket alapítson. Utazással kapcsolatos tevékenységeit a jövőben az új Quaestor Utazásszervező Kft. végzi. A társaság igazgatója Vámos Katalin, az Aeroviva korábbi kiutazási igazgatója lett. A Quaestor korábbi idegenforgalmi igazgatója, Tütünkov Hrisztov Jordán a cégcsoport bolgár regionális divíziójának igazgatójaként dolgozik tovább.

Családbarát ajánlatok

Sikerrel járt a téli bővítés a Malév Air Toursnál. Szinte minden úti céljába akciózás nélkül, 100 százalékban adta el programjait. Valódi sikertörténete Mexikó volt, amelyre a társaság bérelt charterláncot, és töltötte a járatok kétharmadát. Utasai száma a télen meghaladta a kétezret. A cég kiutazói üzletágának árbevételei 12 százalékkal nőttek 2006-ban. Az idén Spanyolország és Görögország mellett már Bulgáriába is utaztat menetrend szerinti járatokkal, Szicília viszont az alacsony kereslet miatt kimarad az idei nyári árualapból. Krucsai Zsolt ügyvezető igazgató szerint a romló magyar jövedelmi viszonyok miatt különösen aktuális, hogy a Malév Air Tourst mostantól ne csak mint a jómódú középosztály utaztatóját, hanem mint családbarát irodát is számon tartsák. Ennek érdekében a társaság az idén először családonként minden első gyermeket ingyen utaztat, és a második gyermek után is kínál kedvezményeket.

A hóhiány nem akadály

A hóhiány ellenére is sikeresen zárta a síszezont a Car-Tour – tájékoztatta lapunkat Benefi Zsolt ügyvezető igazgató. 350-400 csoportjuk már kora ősszel lefoglalta programjait, lemondás pedig alig történt, ami köszönhető az iskolai síszünetek kötött időpontjának is. A Car-Tour által értékesített, illetve time-share rendszerben üzemeltetett új lachtali Monarchia üdülőházak telítettsége a vártnál jobban alakult, nyári kihasználtságuk érdekében jelenleg speciális ajánlatokat kínál a társaság, amely mostantól évi legalább egy hasonló jellegű, 3-4 csillagos szálláshely megnyitását és üzemeltetését tervezi a környező országokban. Nyárra 12 katalógust jelentet meg a Car-Tour, körútjaira időarányosan 15 százalékkal több foglalás érkezett március első hetéig, mint tavaly. Horvát ajánlatai értékesítésében 10-15 százalékos bővülésre számít. Körútjai között új Albánia, ahová tesztelési szándékkal üdüléseket is kínál.

Jönnek a törökök

A török piacon kedvező kondíciókat élvező, török tulajdonú Green Travel helyzeti előnyét kihasználva az első számú tour operátor szeretne lenni hazánkban a török kiutaztatói üzletágban. Tavaly még közösen bérelt chartert a Menthollal, az idén pedig már három önálló láncot közlekedtet Antalyára, összesen 10 000 garanciális hellyel. Görögországgal is megpróbálkozott: saját charterláncokat indít Krétára és Rodoszra. Bulgária is újdonság, amelyet az idén egyelőre menetrend szerinti járatokkal programoz. A társaság célja, hogy a különböző árszegmensekben a lehető legversenyképesebb árakat nyújtsa. Ebben segítségére van az olcsó charterbérlés is, amelyet a Sky Europe azért biztosít számára, mert városlátogató programjaihoz jelentős kontingenseket kötött le menetrend szerinti járatain – tájékoztatta lapunkat Kormány Péter értékesítési vezető, aki 2007-ben összesen 12-15 000 utasra számít.

Felvirradt a nap

Az idén először állít ki az Utazás kiállításon a Colorado Sol – tudtuk meg a társaság katalógusbemutatóján. Az tízéves iroda tőkeerős ingatlankezelő és vagyonbefektető cégé, amely tulajdonrésszel rendelkezik a Colorado által kínált görög és spanyol szálláshelyekben, így azok kategóriájukban verhetetlen árakat képviselnek a magyar piacon – hangsúlyozta a tulajdonos- ügyvezető, Villányi Kollár Dusán. A charterekkel programozott Rodosz, Kréta és Mallorca után Korfu akkor kerül bele a társaság kínálatába, ha ott is sikerül tulajdonrészt szereznie néhány szálláshelyben. A Colorado Sol elsősorban a viszonteladókra épít az értékesítésben, ezért szándékosan nem jelenteti meg elérhetőségeit katalógusában, és online foglalási rendszert sem fejleszt. Minden városban egy-két nagyobb partnert keres. A társaság nagy előrelépést tervez mások programjainak értékesítésében is. Nemrég egy túraszervezőtől megvásárolta az akciosudules. hu gyűjtőportált, amelyen március végétől már napi 50 000 kedvezményes ajánlat várja az érdeklődőket öt földrész 80 országába. Egyéni, illetve incentive útjai terén 30-40 százalékos bővülést céloz meg. Összesen 300-400 utassal többre számít a társaság az idei nyári szezonban, mint tavaly, mintegy 2100 fővel kalkulál. Nagyszabású terveinek megvalósításához új értékesítési vezetőt is szerződtetett Füleki Attila személyében, aki eddig a Tensi munkatársaként dolgozott.

Körutas kilátások

A Kisalföld Volántourist Európa 38 országába 75 utazást kínál 205 időpontban 2007-es katalógusában. A társaság felkészült arra, hogy kevesebb pénz marad az idén az emberek zsebében, ezért rövidített, ezáltal olcsóbb változatban is kínálja megszokott programjait. Aggodalomra nincs oka, eladásai 15-20 százalékkal jobban álltak március 9-ig, mint a tavalyi év hasonló időszakában – tudtuk meg Horváth Vilmostól, a társaság ügyvezető igazgatójától.

A kulturális körutak szervezésében piacvezető Fehérvár Travelnél jól fogytak télen az egzotikus utak. A társaság a nyári szezon sikerében is bízik. Február közepén megjelent nyári katalógusukban 330 csoportot hirdettek meg, március közepére az árualap több mint felét értékesítették – tudtuk meg Csácsi Krisztina marketing menedzsertől. A tavaly télen kipróbált madeirai körút már a nyári árualapba is bekerült, másik újdonsága Korzika, ahová tíznapos buszos programokat kínál a cég. Évek óta népszerű nyolcnapos ír körútja Észak-Írország látnivalóival bővült.

60 000 magyarra számítanak Tunéziában

2006-ban 52 000 utas látogatott hazánkból Tunéziába, 12 százalékkal kevesebb, mint a megelőző évben – közölte Badreddine Rouissi, a Tunéziai Idegenforgalmi Hivatal képviselője, aki a visszaesést a Tunézia Experience utazásszervező megszűnésével és a Tunis Air menetrend szerinti járatainak bezárásával magyarázza. A szakember szerint a túlfoglalások miatt tetemes kártérítést fizető tour operátor túl későn jelentette be megszűnését a 2006-os szezon idején, és versenytársai már nem tudták átvenni kontingenseit. December óta egyébként a cég Go Utazás néven folytatja tevékenységét – mondta el Rouissi, aki 2007-ben már a kereslet élénkülésére számít. Bizakodását tavaszi és őszi nagyszabású reklámkampányára alapozza, amely a thalasszoterápiás és golflehetőségeket, illetve a kalandtúrákat helyezi előtérbe, és sokat vár attól, hogy a Tunis Air szerepét átveszi a Karthago Airlines, amely egész évben közlekedtet járatokat Magyarország és Tunézia között. 2006-ban 60 000 utasra számít a magyar piacról.

Irány az Adria!

A szlovén Kompas az Adriatica.net cégcsoport tagja, amely összességében 364,5 millió eurós forgalmat bonyolított tavaly. A Kompas útjait 700 ezer utas választotta 2006-ban. Balázs Zseljko kiutaztatási igazgató a cég idei kiemelt, kedvező ár-érték arányú ajánlataira hívta fel a figyelmet: Trogir (Medena Hotel), Zadar (Donat Hotel), Rabac (Girondella Pavillonok) mind a gyermekes családok, mind a nyugalmat kedvelő turisták számára megfelelő választékot nyújt. A kedvelt horvát tengerpart mellett új desztinációkba, Olaszországba, Csehországba és Szlovéniába is kínál utakat. Marin Skenderovic, a magyarországi Horvát Idegenforgalmi Képviselet vezetője beszámolt a tavalyi év turisztikai eredményeiről. Horvátországban 53 millió vendégéjszakát regisztráltak 2006-ban, ez háromszázalékos növekedés a 2005-höz képest. A magyar beutazás kilenc százalékkal visszaesett. A lengyel beutazók 17, a szlovákok 21 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek az országban. Horvátország nagy beruházásokat valósít meg a minőségi turizmus fejlesztése érdekében. A képviselet 340 ezer példányban adja ki magyar nyelvű gasztronómia, bor, aktív turizmus témájú katalógusait.

Kapcsolódó anyagok:

Charternaptár, 2007 nyári szezon (I.)

Charternaptár, 2007 nyári szezon (II.)

Magyar kiutaztatók charterhelyei menetrend szerinti járatokon, 2007 nyár

'


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.