A Malév Igazgatósága május 26-án jóváhagyta a légitársaság vezetése által kidolgozott idei évre szóló költségvetést, mely tartalmazza azokat a célokat és eszközöket, melyekkel a légitársaság a válság ellenére is mintegy 1,5 milliárd forinttal tudja javítani 2009-es üzemi eredményét.
A terv részleteiről Martin Gauss a légitársaság vezérigazgatója a sajtó képviselőinak adott tájékoztatást, melyben hangsúlyozta: „Az év hátra lévő részében a Malév flottájában, menetrendjében, kereskedelmi tevékenységében és létszámában is változtatni fogunk. Mindezek lehetővé teszik az ez évi eredményünk javítását a tavalyihoz képest, hosszabb távon pedig a nyereségessé válásunk előfeltételei.”
A flottával kapcsolatban a vezérigazgató elmondta, hogy a Malév tovább folytatja flotta-átalakítási programját, melynek keretében öt darab F70-esét leállítja és visszaadja a lízingcégnek, elérve ezzel, hogy a légitársaság gépparkja még az idén két típusból álljon: a flotta gerincét alkotó Boeing 737 Next Generation típusú gépekből és a regionális forgalmat bonyolító Q400-asból. Az egyszerűbb flottaszerkezet jelentősen csökkenti a karbantartási és üzemeltetési költségeket, melyek kedvező hatásai a 2010-es esztendőben már érvényesülni fognak.
A menetrendben a nyáron indított új célállomások – Szentpétervár, Amman, Jászvásár – és a kilenc vonalon bevezetett járatsűrítések után újabb változásokat hajt végre a Malév. E szerint a téli időszakra öt járatát – Velencét, Podgoricát, Ljubjanát, Dublint és Genfet – felfüggeszti, valamint több vonalán - Amszterdam, Kijev, Madrid, Párizs, Stuttgart, Zürich - csökkenti járatszámát. A járatok szüneteltetése és a járatszámok csökkentése a téli időszakban várható kisebb utazási igény miatt szükséges. Mindemellett azonban bővítésre is készül a légitársaság Bukarest, Hamburg, Helsinki, Róma, Szaloniki, Tirana, Várna relációkban.
A légitársaság 2009-ben csaknem 52 ezer járatával több mint 3,1 millió utast fog szállítani és a tavalyihoz hasonló 65,6%-os férőhely-kihasználtságot céloz meg. A Malév erőteljesebb marketinggel és értékesítéssel tervezi növelni a légitársaság piaci részesedését és saját online jegyeladásának megduplázását célozta meg. Ezen túl a légitársaságnak eredményesebbé kell tennie az együttműködést mind az utazási irodákkal és egyéb utaztatókkal, mind pedig a vállalati ügyfelekkel.
A kereskedelmi célok megvalósulását több mindennel támogatja a légitársaság: a marketing büdzsé megduplázásával, rendszeres online kampányokkal, az úgynevezett Search Engine Marketinggel (mely lehetővé teszi, hogy ajánlatai az Interneten minél több kereső-portál megtalálja), új online foglalási rendszerrel, hatékonyabb hírlevél szolgáltatással, és azzal, hogy marketing kommunikációnkban minden eddiginél nagyobb szerepet kap a légi fuvarozó honlapja.
A kereskedelem megújítása, a menetrend és a flotta átalakítása mellett egy újabb létszámleépítésre is kényszerül a társaság, mely a vállalat szinte valamennyi területét érinteni fogja. A csoportos létszámleépítés részleteiről a légitársaság menedzsmentje az érdekképviseletekkel történő tárgyalásokat követően ad tájékoztatást.
A Malév az egész vállalatcsoportra kiterjedő, új költségcsökkentési projektet is elindított, melynek fő célja egy 5-8%-os megtakarítás elérése az üzemelési tevékenységben. A Malév költségvetése lehetővé teszi egy olyan irodaházba való költözést is, ahol a jelenleg a Lurdy házban dolgozók mellett azon munkatársak is helyet kapnak, akiknek nem kell feltétlenül a repülőtéri irodában dolgozniuk. A költözésre várhatóan 2010-ben kerül sor.
A légitársaság vezetése arra számít, hogy a költségvetésben rögzített intézkedések következetes végrehajtásával elérhető a Társaság üzemi eredményének további javítása. Ahogyan arról már Anatolij Ballo, a Malév elnöke a múlt hét keddi Igazgatósági ülést követően beszámolt, a testület felkérte a menedzsmentet egy három éves üzleti terv elkészítésére, melynek célja a Malév, mint magyar nemzeti légi fuvarozó nyereségessé tétele.