Egy lépéssel a többiek előtt

Évente több mint száz csoportot indít, és országszerte hat utazási irodából álló hálózatot működtet a ProKo Travel, amelynek vezetője kézilabdaedzőként kezdte pályafutását.

Azt mesélik önről, régebben fehér ingben, nyakkendőben kiment még a hajnali négykor induló buszokhoz is, hogy a saját szemével lássa, minden rendben vane. Így tesz még ma is?

– Nem, most már nem megyek ki, de az idegenvezetőimnek előírtam, hogy legalább a határról küldjenek nekem egy SMS-t, hogy minden rendben van-e a csoporttal.

Az ön cége 1993-ban kezdett működni. A verseny talán akkor még nem volt olyan éles, mint most, de a multik már itt voltak. Hogyan tudta felvenni velük a versenyt egy olyan cég, amely jóformán a semmiből indult?

– Olyan szegmenst kerestem, amellyel a multik nem foglakoznak. Úgy gondoltam, ez a körutazások szegmense lesz, hiszen ezzel sokkal több a szervezési probléma, mint egy sima útnál. Ráadásul olyan irányba mentünk, ahova addig nem voltak utak, például Portugáliába. Amikor először fordultunk a portugál idegenforgalmi attaséhoz, azt mondta, szívesen segít, de szerinte nem lesz utasunk. Szerencsére nem lett igaza; az első évben öt csoportot indítottunk a meghirdetett kettő helyett.

Mi volt az, amivel önök ki tudtak tűnni a többiek közül?

– Minőségi idegenvezetéssel, különleges célterületekre szerveztünk autóbuszos és repülős körutazásokat. Mindig igyekeztünk valami újjal előrukkolni. Ráadásul addig ismeretlen desztinációkat kínáltunk, például Északi-fok (Norvégia), Baltikum...

Rendszerint ilyenkor másolják le más cégek azonnal, ami már bevált. Megtörtént ez önökkel is?

– Hát persze. Meg is kérdeztem egyszer az egyik ilyen cég vezetőjét, miért másolták le egy az egyben a mi utunkat, miért nem változtattak meg benne legalább egy várost. Az volt a válasz, hogy így is elkel az út, legfeljebb ötezer forinttal olcsóbban adják, és akkor már az övékét veszik.

Mi a megoldás?

– Minőséget kell nyújtani, gyorsan reagálni kell a változásokra, és állandóan a piac előtt kell járni. Négy éve például arra jöttünk rá, hogy érdemes kombinált, buszos- repülős utakat kínálni. Például elindítjuk az autóbuszos csoportot Magyarországról, ehhez lehet Koppenhágában csatlakozni, a közös skandináv program befejezése után pedig Stockholmból hazarepülni, míg a többiek autóbusszal jönnek haza.

Úgy hallottam, ön a cégét sem a megszokott módon irányítja.

– Így van, nálam például soha nem tervezünk hosszú távra; ha valaki így tesz, szerintem nagyon könnyen elfelejt gyorsan reagálni a változásokra. Az értékesítőim feje fölött sem lebeg egy szám, a terv, amelyet teljesíteniük kell. Azt várom az emberektől, hogy a lehető legjobban dolgozzanak. Értékelés persze van; ha visszaesik a teljesítményük, mondjuk az előző évihez képest, akkor megbeszéljük, mi lehetett az oka. Előfordulhat, hogy megválunk egymástól. A jobb eredményt pedig honorálom.

Mennyire nehéz Szegedről irányítani egy országos hálózatot? Soha nem akart Budapestre költözni?

– Soha. Nekem nagyon fontos, hogy a szülővárosomban sok ember ismer, és itt vannak a barátaink. Szerintem nem kell a fővárosban lakni ahhoz, hogy koordinálni lehessen az utakat, még úgy sem, hogy az utasaink jó része budapesti. A buszaink éppen ezért a fővárosból indulnak több alkalommal, de hogy a vidéki vendégeket se hagyjuk cserben, nekik ingyen transzfert biztosítunk a buszokhoz, általában Debrecenből, Miskolcról, Szegedről és Pécsről. A három útra annyian érkeznek vidékről, hogy általában a transzferbuszok is tele vannak.

Milyen útjaik vannak most?

– A fő útirányunk továbbra is Spanyolország és Portugália, utána következik Skandinávia, majd a Baltikum és Svájc, Ausztria és Olaszország. A partner utazási irodák útjait is értékesítjük – ahogyan ők is a mi útjainkat –, úgyhogy lényegében bárhová elutazhat, aki betér hozzánk. Keressük az új lehetőségeket – amint megszüntetik a vízumot, elkezdünk utakat szervezni az USA-ba.

Milyen jövőt jósol maguknak? A turizmus olyan ágazat, amely nagyon érzékenyen reagál a megszorító intézkedésekre...

– Ettől nem félek. A mi célközönségünk nem csak az a réteg, amelynek nagyon vissza kellene fognia a kiadásait a közeljövőben. Általában negyven év felettiek, igényesek, és van pénzük a minőségi körutazásokra. Amíg tudunk nekik olyan utat kínálni, amelyet érdekesnek találnak, és ahol jól érzik magukat, addig jönnek. Szerencsére egyre több touroperátor van a körutas irodák között, akikkel összedolgozva tovább lehet javítani az utazások színvonalát. Arra próbálok vigyázni, hogy a cég ne nőjön túl azon a méreten, amikor még kezelhető.

Született

1956. február 10.

Család

Felesége a ProKo Travelnél dolgozik idegenvezetőként, van egy 23 és egy 17 éves fiuk

Iskolák

• 1975–1979 Juhász Gyula Főiskola, földrajz–testnevelés szak
• 1983–1987 Testnevelési Főiskola, kézilabda-szakedző
• 1999 KIT, idegenforgalmi és vendéglátó-ipari szakmenedzser

Munkahelyek

• 1979–1984 Gárdonyi Géza Ált. Isk., tanár
• 1984–1989 Porcelán SK, majd Pick Szeged, főállású edző
• 1989–1993. december IBUSZ, irodavezető
• 1993. december ProKo Traveltulajdonos, ügyvezető igazgató

Nyelvismeret

• Angol, német középfok

Hobbi

• Kézilabda, tenisz

Egyéb

• Országos vizsgaelnöki bizottság tagja idegenforgalom és vendéglátás területén
• Országos Idegenforgalmi Szakértői Bizottság tagja

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.