Egy lépéssel a többiek előtt

Évente több mint száz csoportot indít, és országszerte hat utazási irodából álló hálózatot működtet a ProKo Travel, amelynek vezetője kézilabdaedzőként kezdte pályafutását.

Azt mesélik önről, régebben fehér ingben, nyakkendőben kiment még a hajnali négykor induló buszokhoz is, hogy a saját szemével lássa, minden rendben vane. Így tesz még ma is?

– Nem, most már nem megyek ki, de az idegenvezetőimnek előírtam, hogy legalább a határról küldjenek nekem egy SMS-t, hogy minden rendben van-e a csoporttal.

Az ön cége 1993-ban kezdett működni. A verseny talán akkor még nem volt olyan éles, mint most, de a multik már itt voltak. Hogyan tudta felvenni velük a versenyt egy olyan cég, amely jóformán a semmiből indult?

– Olyan szegmenst kerestem, amellyel a multik nem foglakoznak. Úgy gondoltam, ez a körutazások szegmense lesz, hiszen ezzel sokkal több a szervezési probléma, mint egy sima útnál. Ráadásul olyan irányba mentünk, ahova addig nem voltak utak, például Portugáliába. Amikor először fordultunk a portugál idegenforgalmi attaséhoz, azt mondta, szívesen segít, de szerinte nem lesz utasunk. Szerencsére nem lett igaza; az első évben öt csoportot indítottunk a meghirdetett kettő helyett.

Mi volt az, amivel önök ki tudtak tűnni a többiek közül?

– Minőségi idegenvezetéssel, különleges célterületekre szerveztünk autóbuszos és repülős körutazásokat. Mindig igyekeztünk valami újjal előrukkolni. Ráadásul addig ismeretlen desztinációkat kínáltunk, például Északi-fok (Norvégia), Baltikum...

Rendszerint ilyenkor másolják le más cégek azonnal, ami már bevált. Megtörtént ez önökkel is?

– Hát persze. Meg is kérdeztem egyszer az egyik ilyen cég vezetőjét, miért másolták le egy az egyben a mi utunkat, miért nem változtattak meg benne legalább egy várost. Az volt a válasz, hogy így is elkel az út, legfeljebb ötezer forinttal olcsóbban adják, és akkor már az övékét veszik.

Mi a megoldás?

– Minőséget kell nyújtani, gyorsan reagálni kell a változásokra, és állandóan a piac előtt kell járni. Négy éve például arra jöttünk rá, hogy érdemes kombinált, buszos- repülős utakat kínálni. Például elindítjuk az autóbuszos csoportot Magyarországról, ehhez lehet Koppenhágában csatlakozni, a közös skandináv program befejezése után pedig Stockholmból hazarepülni, míg a többiek autóbusszal jönnek haza.

Úgy hallottam, ön a cégét sem a megszokott módon irányítja.

– Így van, nálam például soha nem tervezünk hosszú távra; ha valaki így tesz, szerintem nagyon könnyen elfelejt gyorsan reagálni a változásokra. Az értékesítőim feje fölött sem lebeg egy szám, a terv, amelyet teljesíteniük kell. Azt várom az emberektől, hogy a lehető legjobban dolgozzanak. Értékelés persze van; ha visszaesik a teljesítményük, mondjuk az előző évihez képest, akkor megbeszéljük, mi lehetett az oka. Előfordulhat, hogy megválunk egymástól. A jobb eredményt pedig honorálom.

Mennyire nehéz Szegedről irányítani egy országos hálózatot? Soha nem akart Budapestre költözni?

– Soha. Nekem nagyon fontos, hogy a szülővárosomban sok ember ismer, és itt vannak a barátaink. Szerintem nem kell a fővárosban lakni ahhoz, hogy koordinálni lehessen az utakat, még úgy sem, hogy az utasaink jó része budapesti. A buszaink éppen ezért a fővárosból indulnak több alkalommal, de hogy a vidéki vendégeket se hagyjuk cserben, nekik ingyen transzfert biztosítunk a buszokhoz, általában Debrecenből, Miskolcról, Szegedről és Pécsről. A három útra annyian érkeznek vidékről, hogy általában a transzferbuszok is tele vannak.

Milyen útjaik vannak most?

– A fő útirányunk továbbra is Spanyolország és Portugália, utána következik Skandinávia, majd a Baltikum és Svájc, Ausztria és Olaszország. A partner utazási irodák útjait is értékesítjük – ahogyan ők is a mi útjainkat –, úgyhogy lényegében bárhová elutazhat, aki betér hozzánk. Keressük az új lehetőségeket – amint megszüntetik a vízumot, elkezdünk utakat szervezni az USA-ba.

Milyen jövőt jósol maguknak? A turizmus olyan ágazat, amely nagyon érzékenyen reagál a megszorító intézkedésekre...

– Ettől nem félek. A mi célközönségünk nem csak az a réteg, amelynek nagyon vissza kellene fognia a kiadásait a közeljövőben. Általában negyven év felettiek, igényesek, és van pénzük a minőségi körutazásokra. Amíg tudunk nekik olyan utat kínálni, amelyet érdekesnek találnak, és ahol jól érzik magukat, addig jönnek. Szerencsére egyre több touroperátor van a körutas irodák között, akikkel összedolgozva tovább lehet javítani az utazások színvonalát. Arra próbálok vigyázni, hogy a cég ne nőjön túl azon a méreten, amikor még kezelhető.

Született

1956. február 10.

Család

Felesége a ProKo Travelnél dolgozik idegenvezetőként, van egy 23 és egy 17 éves fiuk

Iskolák

• 1975–1979 Juhász Gyula Főiskola, földrajz–testnevelés szak
• 1983–1987 Testnevelési Főiskola, kézilabda-szakedző
• 1999 KIT, idegenforgalmi és vendéglátó-ipari szakmenedzser

Munkahelyek

• 1979–1984 Gárdonyi Géza Ált. Isk., tanár
• 1984–1989 Porcelán SK, majd Pick Szeged, főállású edző
• 1989–1993. december IBUSZ, irodavezető
• 1993. december ProKo Traveltulajdonos, ügyvezető igazgató

Nyelvismeret

• Angol, német középfok

Hobbi

• Kézilabda, tenisz

Egyéb

• Országos vizsgaelnöki bizottság tagja idegenforgalom és vendéglátás területén
• Országos Idegenforgalmi Szakértői Bizottság tagja

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.