Egyre kevésbé rendkívüli helyzetek

„Harminchárom éve dolgozom ugyanazon a munkahelyen, de olyan, mintha többször váltottam volna, annyira sokszínű ez a feladat” – mondja Takács László, az idei Pro Turismo díj egyik kitüntetettje.

Amikor én egyetemre jártam, azt mondogatták, annak érdemes diplomatakarrier építésébe kezdenie, aki diplomatadinasztiából származik. Önre igaz ez? Hogyan került a szakma közelébe?

– Nem diplomaták a szüleim, tulajdonképpen véletlenül kerültem a Külügyminisztériumba. Érettségi előtt megjelent egy ember az osztályban, és toborozta a fiatalokat, nekem meg megtetszett az ajánlat. Amikor pedig befejeztem a jogi egyetemet, az is eldőlt, hogy a konzuli terület lesz az enyém, hiszen ez a külszolgálatnak az a része, ahol a legtöbb jogi ismeretre van szükség.

Ön három helyen töltött el hosszabb időt; Isztambulban, Washingtonban és Londonban. Melyik volt a legemlékezetesebb?

– Nehéz választani. Isztambult nagyon szerettem, mert az volt az első, Londont pedig azért említeném, mert ott tanultam a legtöbbet. Előfordult ott mindenféle ügy; néhány éve tömegével kellett az utcára kidobott au pairekkel foglalkoznunk, újabban pedig az vált mindennapossá, hogy a magyar dohánycsempészek miatt hívogatják a magyar konzulátust. Üzletben négy-öt font egy doboz cigaretta, utcán másfél font, a legtöbb angol ezért eleve az utcán vásárol, azok pedig, akik az olcsó, csempészett dohányt szállítják, gyakran magyar fuvarozókat vesznek igénybe. Voltak bevándorlással és munkavállalással kapcsolatos kérdések is. Mondjuk úgy, hogy gyakran olyan emberek utaznak ki, akik nem fontolták meg kellően ezt a dolgot.

Mi volt a legérdekesebb esete?

– Amikor Isztambulban voltam konzul, egyetlen napon történt, hogy infarktusban meghalt egy magyar férfi Rodostóban, hátrahagyva egy kempingben egy Daciát, két kisgyereket és a feleségét, aki nem tudott autót vezetni, és hogy Isztambulban egy lejtős utcán elszakadt egy magyar kamion fékje, és a jármű beleszaladt egy házba. Nem ragozom; az lett a vége, hogy a teherautó-sofőr hozta haza a Daciát és a családot.

A Pro Turismo díjat többek között azért kapta, mert kiemelkedő teljesítményt nyújtott a rendkívüli helyzetek megoldásában. A cunamival kezdődött?

– Igen, és aztán folytatódott a többivel: például idén nyáron mi, a bejrúti damaszkuszi, tel-avivi konzuli tisztviselőink aktív közreműködésével menekítettük ki a magyarokat a háborús Libanonból. A cunami idején én voltam a Magyarországon működő válságstáb vezetője. Büszke vagyok arra, hogy nemcsak viszonylag jól megoldottuk a feladatunkat, hanem ezután a jogalkotásban is sok minden megváltozott. Ekkor vezettük be például, hogy azok a magyar állampolgárok, akik hosszabb időre egzotikus helyekre utaznak, regisztrálhatnak a Külügyminisztérium honlapján. Ekkor jött létre a Külügyminisztérium Válságközpontja. Azóta él az a gyakorlat is, hogy az utazási irodáknak vissza kell adniuk az utas befizetett pénzét, ha a Külügyminisztérium időközben nem biztonságosnak minősíti az országot.

Ha jó tudom, ezzel kapcsolatban nagyon sok a panasz...

– Igen, nagyon nehezen értik meg az emberek, hogy ez a minősítés mire való. Azért nem jelentjük ki egy országról, hogy nem biztonságos, ha volt ott egy robbanás, mint például Sharm El Sheikben vagy Törökországban. Csak akkor adhatjuk ki, ha az utazási irodákkal tartott egyeztetés után úgy látjuk, hogy hiányoznak az elemi életfeltételek. Meg is vádoltak minket azzal, hogy csak az utazási irodák érdekeit védjük, amiről persze szó sincs, bár azt hadd jegyezzem meg, ahányszor kapcsolatba kerültem velük, mindig az derült ki, hogy rugalmasak, és profi módon végzik a dolgukat. Előfordult az is, hogy a londoni metrómerénylet után felhívtak bennünket, és megkérdezték, hol lesz a következő robbantás. Nem könnyű szakma ez, és egyre nehezebbé válik.

Önöknél lecsapódott-e valami abból, hogyan reagáltak külföldön a tévészékház ostromára és a későbbi Kossuth téri demonstrációkra?

– Ezek az események nagyon rosszat tettek az országnak. Nem itt van persze az a hely, ahol ennek a hatását elsősorban érezni lehet, de azt mi érzékeltük például, hogy összezavarodtak a Magyarországon tevékenykedő konzulok, hívtak minket, mi most a helyzet. Nekem ez azért is fáj, mert a konzulok különösen sokat dolgoznak azért, hogy a külföldnek a lehető legjobb képe alakuljon ki Magyarországról.

Született

Budapest, 1955. május 23.

Család

Felesége a Külügyminisztériumban dolgozik.
Két felnőtt fia van. Az egyik tavaly végzett az ELTE bölcsészkarán, a másik az idén kezdte tanulmányait a Közgazdaságtudományi Egyetem politológia szakán

Iskolák

• 1975–1980 ELTE Állam- és Jogtudományi Kar, esti tagozat

Munkahelyek

• 1973 a Külügyminisztérium munkatársa
• 1975–1977 adminisztrátor, Magyar Nagykövetség, Tirana
• 1977–1981 a Külügyminisztérium Konzuli Főosztálya, különböző beosztásokban
• 1981–1989 konzul, a Magyar Népköztársaság Főkonzulátusa, Isztambul
• 1986–1990 referens, a Külügyminisztérium Konzuli Főosztály, Konzuli Érdekvédelmi Osztály
• 1990–1995 konzul, a Magyar Köztársaság Nagykövetsége, Washington
• 1995–1999 osztályvezető, majd főosztályvezető-helyettes, Külügyminisztérium Konzuli Főosztály, Konzuli Érdekvédelmi Osztály
• 1999–2003 főkonzul, a Magyar Köztársaság Nagykövetsége, London
• 2003-2005 helyettes vezető, Külügyminisztérium Konzuli Főosztály
• 2005– vezető, Külügyminisztérium, Konzuli Főosztály

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.