Egyre kevésbé rendkívüli helyzetek

„Harminchárom éve dolgozom ugyanazon a munkahelyen, de olyan, mintha többször váltottam volna, annyira sokszínű ez a feladat” – mondja Takács László, az idei Pro Turismo díj egyik kitüntetettje.

Amikor én egyetemre jártam, azt mondogatták, annak érdemes diplomatakarrier építésébe kezdenie, aki diplomatadinasztiából származik. Önre igaz ez? Hogyan került a szakma közelébe?

– Nem diplomaták a szüleim, tulajdonképpen véletlenül kerültem a Külügyminisztériumba. Érettségi előtt megjelent egy ember az osztályban, és toborozta a fiatalokat, nekem meg megtetszett az ajánlat. Amikor pedig befejeztem a jogi egyetemet, az is eldőlt, hogy a konzuli terület lesz az enyém, hiszen ez a külszolgálatnak az a része, ahol a legtöbb jogi ismeretre van szükség.

Ön három helyen töltött el hosszabb időt; Isztambulban, Washingtonban és Londonban. Melyik volt a legemlékezetesebb?

– Nehéz választani. Isztambult nagyon szerettem, mert az volt az első, Londont pedig azért említeném, mert ott tanultam a legtöbbet. Előfordult ott mindenféle ügy; néhány éve tömegével kellett az utcára kidobott au pairekkel foglalkoznunk, újabban pedig az vált mindennapossá, hogy a magyar dohánycsempészek miatt hívogatják a magyar konzulátust. Üzletben négy-öt font egy doboz cigaretta, utcán másfél font, a legtöbb angol ezért eleve az utcán vásárol, azok pedig, akik az olcsó, csempészett dohányt szállítják, gyakran magyar fuvarozókat vesznek igénybe. Voltak bevándorlással és munkavállalással kapcsolatos kérdések is. Mondjuk úgy, hogy gyakran olyan emberek utaznak ki, akik nem fontolták meg kellően ezt a dolgot.

Mi volt a legérdekesebb esete?

– Amikor Isztambulban voltam konzul, egyetlen napon történt, hogy infarktusban meghalt egy magyar férfi Rodostóban, hátrahagyva egy kempingben egy Daciát, két kisgyereket és a feleségét, aki nem tudott autót vezetni, és hogy Isztambulban egy lejtős utcán elszakadt egy magyar kamion fékje, és a jármű beleszaladt egy házba. Nem ragozom; az lett a vége, hogy a teherautó-sofőr hozta haza a Daciát és a családot.

A Pro Turismo díjat többek között azért kapta, mert kiemelkedő teljesítményt nyújtott a rendkívüli helyzetek megoldásában. A cunamival kezdődött?

– Igen, és aztán folytatódott a többivel: például idén nyáron mi, a bejrúti damaszkuszi, tel-avivi konzuli tisztviselőink aktív közreműködésével menekítettük ki a magyarokat a háborús Libanonból. A cunami idején én voltam a Magyarországon működő válságstáb vezetője. Büszke vagyok arra, hogy nemcsak viszonylag jól megoldottuk a feladatunkat, hanem ezután a jogalkotásban is sok minden megváltozott. Ekkor vezettük be például, hogy azok a magyar állampolgárok, akik hosszabb időre egzotikus helyekre utaznak, regisztrálhatnak a Külügyminisztérium honlapján. Ekkor jött létre a Külügyminisztérium Válságközpontja. Azóta él az a gyakorlat is, hogy az utazási irodáknak vissza kell adniuk az utas befizetett pénzét, ha a Külügyminisztérium időközben nem biztonságosnak minősíti az országot.

Ha jó tudom, ezzel kapcsolatban nagyon sok a panasz...

– Igen, nagyon nehezen értik meg az emberek, hogy ez a minősítés mire való. Azért nem jelentjük ki egy országról, hogy nem biztonságos, ha volt ott egy robbanás, mint például Sharm El Sheikben vagy Törökországban. Csak akkor adhatjuk ki, ha az utazási irodákkal tartott egyeztetés után úgy látjuk, hogy hiányoznak az elemi életfeltételek. Meg is vádoltak minket azzal, hogy csak az utazási irodák érdekeit védjük, amiről persze szó sincs, bár azt hadd jegyezzem meg, ahányszor kapcsolatba kerültem velük, mindig az derült ki, hogy rugalmasak, és profi módon végzik a dolgukat. Előfordult az is, hogy a londoni metrómerénylet után felhívtak bennünket, és megkérdezték, hol lesz a következő robbantás. Nem könnyű szakma ez, és egyre nehezebbé válik.

Önöknél lecsapódott-e valami abból, hogyan reagáltak külföldön a tévészékház ostromára és a későbbi Kossuth téri demonstrációkra?

– Ezek az események nagyon rosszat tettek az országnak. Nem itt van persze az a hely, ahol ennek a hatását elsősorban érezni lehet, de azt mi érzékeltük például, hogy összezavarodtak a Magyarországon tevékenykedő konzulok, hívtak minket, mi most a helyzet. Nekem ez azért is fáj, mert a konzulok különösen sokat dolgoznak azért, hogy a külföldnek a lehető legjobb képe alakuljon ki Magyarországról.

Született

Budapest, 1955. május 23.

Család

Felesége a Külügyminisztériumban dolgozik.
Két felnőtt fia van. Az egyik tavaly végzett az ELTE bölcsészkarán, a másik az idén kezdte tanulmányait a Közgazdaságtudományi Egyetem politológia szakán

Iskolák

• 1975–1980 ELTE Állam- és Jogtudományi Kar, esti tagozat

Munkahelyek

• 1973 a Külügyminisztérium munkatársa
• 1975–1977 adminisztrátor, Magyar Nagykövetség, Tirana
• 1977–1981 a Külügyminisztérium Konzuli Főosztálya, különböző beosztásokban
• 1981–1989 konzul, a Magyar Népköztársaság Főkonzulátusa, Isztambul
• 1986–1990 referens, a Külügyminisztérium Konzuli Főosztály, Konzuli Érdekvédelmi Osztály
• 1990–1995 konzul, a Magyar Köztársaság Nagykövetsége, Washington
• 1995–1999 osztályvezető, majd főosztályvezető-helyettes, Külügyminisztérium Konzuli Főosztály, Konzuli Érdekvédelmi Osztály
• 1999–2003 főkonzul, a Magyar Köztársaság Nagykövetsége, London
• 2003-2005 helyettes vezető, Külügyminisztérium Konzuli Főosztály
• 2005– vezető, Külügyminisztérium, Konzuli Főosztály

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?