Egyre kevésbé rendkívüli helyzetek

„Harminchárom éve dolgozom ugyanazon a munkahelyen, de olyan, mintha többször váltottam volna, annyira sokszínű ez a feladat” – mondja Takács László, az idei Pro Turismo díj egyik kitüntetettje.

Amikor én egyetemre jártam, azt mondogatták, annak érdemes diplomatakarrier építésébe kezdenie, aki diplomatadinasztiából származik. Önre igaz ez? Hogyan került a szakma közelébe?

– Nem diplomaták a szüleim, tulajdonképpen véletlenül kerültem a Külügyminisztériumba. Érettségi előtt megjelent egy ember az osztályban, és toborozta a fiatalokat, nekem meg megtetszett az ajánlat. Amikor pedig befejeztem a jogi egyetemet, az is eldőlt, hogy a konzuli terület lesz az enyém, hiszen ez a külszolgálatnak az a része, ahol a legtöbb jogi ismeretre van szükség.

Ön három helyen töltött el hosszabb időt; Isztambulban, Washingtonban és Londonban. Melyik volt a legemlékezetesebb?

– Nehéz választani. Isztambult nagyon szerettem, mert az volt az első, Londont pedig azért említeném, mert ott tanultam a legtöbbet. Előfordult ott mindenféle ügy; néhány éve tömegével kellett az utcára kidobott au pairekkel foglalkoznunk, újabban pedig az vált mindennapossá, hogy a magyar dohánycsempészek miatt hívogatják a magyar konzulátust. Üzletben négy-öt font egy doboz cigaretta, utcán másfél font, a legtöbb angol ezért eleve az utcán vásárol, azok pedig, akik az olcsó, csempészett dohányt szállítják, gyakran magyar fuvarozókat vesznek igénybe. Voltak bevándorlással és munkavállalással kapcsolatos kérdések is. Mondjuk úgy, hogy gyakran olyan emberek utaznak ki, akik nem fontolták meg kellően ezt a dolgot.

Mi volt a legérdekesebb esete?

– Amikor Isztambulban voltam konzul, egyetlen napon történt, hogy infarktusban meghalt egy magyar férfi Rodostóban, hátrahagyva egy kempingben egy Daciát, két kisgyereket és a feleségét, aki nem tudott autót vezetni, és hogy Isztambulban egy lejtős utcán elszakadt egy magyar kamion fékje, és a jármű beleszaladt egy házba. Nem ragozom; az lett a vége, hogy a teherautó-sofőr hozta haza a Daciát és a családot.

A Pro Turismo díjat többek között azért kapta, mert kiemelkedő teljesítményt nyújtott a rendkívüli helyzetek megoldásában. A cunamival kezdődött?

– Igen, és aztán folytatódott a többivel: például idén nyáron mi, a bejrúti damaszkuszi, tel-avivi konzuli tisztviselőink aktív közreműködésével menekítettük ki a magyarokat a háborús Libanonból. A cunami idején én voltam a Magyarországon működő válságstáb vezetője. Büszke vagyok arra, hogy nemcsak viszonylag jól megoldottuk a feladatunkat, hanem ezután a jogalkotásban is sok minden megváltozott. Ekkor vezettük be például, hogy azok a magyar állampolgárok, akik hosszabb időre egzotikus helyekre utaznak, regisztrálhatnak a Külügyminisztérium honlapján. Ekkor jött létre a Külügyminisztérium Válságközpontja. Azóta él az a gyakorlat is, hogy az utazási irodáknak vissza kell adniuk az utas befizetett pénzét, ha a Külügyminisztérium időközben nem biztonságosnak minősíti az országot.

Ha jó tudom, ezzel kapcsolatban nagyon sok a panasz...

– Igen, nagyon nehezen értik meg az emberek, hogy ez a minősítés mire való. Azért nem jelentjük ki egy országról, hogy nem biztonságos, ha volt ott egy robbanás, mint például Sharm El Sheikben vagy Törökországban. Csak akkor adhatjuk ki, ha az utazási irodákkal tartott egyeztetés után úgy látjuk, hogy hiányoznak az elemi életfeltételek. Meg is vádoltak minket azzal, hogy csak az utazási irodák érdekeit védjük, amiről persze szó sincs, bár azt hadd jegyezzem meg, ahányszor kapcsolatba kerültem velük, mindig az derült ki, hogy rugalmasak, és profi módon végzik a dolgukat. Előfordult az is, hogy a londoni metrómerénylet után felhívtak bennünket, és megkérdezték, hol lesz a következő robbantás. Nem könnyű szakma ez, és egyre nehezebbé válik.

Önöknél lecsapódott-e valami abból, hogyan reagáltak külföldön a tévészékház ostromára és a későbbi Kossuth téri demonstrációkra?

– Ezek az események nagyon rosszat tettek az országnak. Nem itt van persze az a hely, ahol ennek a hatását elsősorban érezni lehet, de azt mi érzékeltük például, hogy összezavarodtak a Magyarországon tevékenykedő konzulok, hívtak minket, mi most a helyzet. Nekem ez azért is fáj, mert a konzulok különösen sokat dolgoznak azért, hogy a külföldnek a lehető legjobb képe alakuljon ki Magyarországról.

Született

Budapest, 1955. május 23.

Család

Felesége a Külügyminisztériumban dolgozik.
Két felnőtt fia van. Az egyik tavaly végzett az ELTE bölcsészkarán, a másik az idén kezdte tanulmányait a Közgazdaságtudományi Egyetem politológia szakán

Iskolák

• 1975–1980 ELTE Állam- és Jogtudományi Kar, esti tagozat

Munkahelyek

• 1973 a Külügyminisztérium munkatársa
• 1975–1977 adminisztrátor, Magyar Nagykövetség, Tirana
• 1977–1981 a Külügyminisztérium Konzuli Főosztálya, különböző beosztásokban
• 1981–1989 konzul, a Magyar Népköztársaság Főkonzulátusa, Isztambul
• 1986–1990 referens, a Külügyminisztérium Konzuli Főosztály, Konzuli Érdekvédelmi Osztály
• 1990–1995 konzul, a Magyar Köztársaság Nagykövetsége, Washington
• 1995–1999 osztályvezető, majd főosztályvezető-helyettes, Külügyminisztérium Konzuli Főosztály, Konzuli Érdekvédelmi Osztály
• 1999–2003 főkonzul, a Magyar Köztársaság Nagykövetsége, London
• 2003-2005 helyettes vezető, Külügyminisztérium Konzuli Főosztály
• 2005– vezető, Külügyminisztérium, Konzuli Főosztály

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.