Elemzés a turisztikai vállalkozókról: mit tudott meg a TUTSZ?

A Turizmusfejlesztők és Tanácsadók Szövetsége (TUTSZ) felmérést készített a koronavírus helyzet kapcsán a hazai turisztikai vállalkozók körében. Ebből közlünk most részleteket.

A TUTSZ Kutatási Műhelye március második hetében körkérdést intézett a turizmus szektor nagyobb szegmenseihez tartozó vállalkozásokhoz, hogyan élik meg a kialakult helyzetet és hogyan tekintenek következő hónapok elé. A beérkezett válaszok alapján leszűrhető, hogy a jelenlegi helyzet, és ennek következményei a 2008. évi válságnál is súlyosabb következményekkel járhat.

Mi a szálláshelyekkel foglalkozók véleménye?

A szálláshely szolgáltatók kétharmada úgy látja, működési feltételeik 2020. év egésze tekintetében, különös tekintettel a likviditásra, jelentősen romlanak, több mint egynegyede egyenesen arra számít, hogy a járvány akkora károkat okoz erre az évre, hogy tevékenysége óhatatlanul ellehetetlenül.

A belföldi vendégforgalom az első félévben a szálláshely szolgáltatók több, mint 70 százaléka szerint legalább háromnegyedével esik majd vissza, 15 százalékuk ennél kisebb csökkenéssel számol, ám egytizedük meg sem akarta/merte becsülni a csökkenést.

Közel 90 százalék úgy itéli meg a külföldi vendégforgalom várható alakulását, hogy az nagyon drasztikusan esik majd vissza, esetükben néhány észak-magyarországi és alföldi szolgáltató számít „csak” 20-50 százalékos visszaesésre. Ezzel szorosan függenek össze az árbevételt illető várakozások, amelyek azt mutatják, hogy a vállalkozásoknak csak egyötöde számit arra, hogy bevételeik csökkenése nem éri el a 75 százalékot.

Nagy szórást mutatnak a foglalások törlésének adatai, nem ritka a 90 -100 százalékos arány, a szálláshely szolgáltatók máris elveszni látják előzetes foglalások majdnem háromnegyedét, és ezek még csak a március közepi adatok.

Érdekes, hogy a működési költségek tekintetében ennél jóval kisebb a csökkenés mértékét prognosztizáló vállalkozások aránya. Több, mint egynegyedük csak 20-50 százalékra várja ezek csökkenését, ennél nagyobb változásra 35-36 százalék számit. 17-18 százalék ennél is kevesebb működési költség csökkenést vár.

Ezzel szorosan függhetnek össze a munkaerő gazdálkodást illető várakozások. Az ágazatban nem ritka részmunkaidős, vagy idényszerű foglalkoztatás. Ezzel kapcsolatban a kutatók arra voltak kíváncsiak, vajon a ledolgozott munkaórák tekintetében mekkora visszafogás várható. A szolgáltatók felénél a csökkenés meghaladja a 75 százalékot, 16-17 százalékuk 51-75 százalék közé becsüli a munkaerő felhasználást és hasonló azok aránya, akik ennél kisebb csökkenésre számítanak, nyilván belátva a munkaerő megtartás fontosságát válságot követő időszakra.

Ami az üzemi eredmény iránti várakozásokat érinti, az a fentiek fényében is azt mutatja, hogy a szálláshely szolgáltatók több, mint háromnegyede arra számít, hogy üzemi eredménye legalább 75 százalékkal csökken majd. Egynyolcaduk reméli, hogy ez a csökkenés megmaradhat az 50 -75 százalék között és 11 százalék még azt sem tartja kizártnak, hogy ez még kisebb lesz az első félévben.

Az utazásszervezők válaszaiból

Az utazásszervezők különben – valamennyien kkv-k, vagy mikrovállalkozások - a szálláshely szolgáltatókhoz képest jóval nagyobb aktivitást mutattak a kérdőív kitöltésében. Több milliárdos árbevétellel rendelkező cégek épp úgy véleményt nyilvánítottak, mint a pár milliós mikrovállalkozások, az összkép azonba ebben az ágazatban egyelőre is lehangoló. Jóval több, mint felük az első félévben jelentős likviditási problémával fog küzdeni, egynyolcaduk, pedig úgy látja lassan ellehetetlenül.

A beutaztatással foglalkozók több, mint 80 százaléka úgy látja, hogy ebben a félévben több, mint 75 százalékkal csökken majd a forgalma. A kiutaztatók háromnegyede szerint pedig a forgalom csökkenése több lesz, mint 75 százalék, egynyolcad részük számít legalább 50 százalékos visszaesésre.

Az árbevétel több, mint 75 százalékos visszaesésével az utazásszervezők több, mint 70 százaléka kalkulál és egyötödük reménykedik csak abban, hogy ez a csökkenés azért, ha meg is haladja az 50 százalékot, azért 75 százalék alatt marad.

Működési költségük jelentős csökkenésével egyáltalán nem számít az utazásszervezők 30 százaléka, de 45 százalékuk is csak 50 százalék alatti költségcsökkenéssel kalkulál, és csak valamivel több, mint egyötödük vizionál ennél nagyobb működési költségcsökkenést.

A munkaerőgazdálkodásban egyharmaduk úgy látja, hogy a ledolgozott munkaórák több, mint háromnegyeddel csökkenek majd, de majdnem ekkora azok aránya, akik ezt a csökkenést 50 - 75 százalék közé teszik. Tíz százalék fölött van viszont azok aránya, aki egyáltalán nem, vagy csak egész kis mértékben kalkulál a munkaerőráfordítás csökkenésével.Ezek persze kivétel nélkül mind mikro-vállalkozások.

Vendéglátós- és rendezvényes oldal

A vendéglátásra és a rendezvénszervezésre vonatkozóan az eddig beérkezett válaszok száma alapján még nem érte el azt a szintet, hogy érdemi következtetéseket lehessen levonni. 

Forrás: TUTSZ / Turizmus Online


Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között

Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között 

Közvetlen járatpár indul júniusban Budapest és Kuvaitváros között.
2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál

2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál 

A Wizz Air közel 63 millió utast szállított 2024-ben közel 300 ezer járaton.
Gigaméretű napelempark a római reptéren

Gigaméretű napelempark a római reptéren 

Európa legnagyobb napelemparkja kezdte meg működését a római Fiumicino Repülőtéren.
Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül

Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül 

A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a légitársaság jelentős változtatásokat vezetett be.
Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás?

Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás? 

A légiközlekedés egyik gyakori problémája – az elveszett vagy eltűnt poggyászok – régóta megoldatlan, és világszerte rengeteg utas számára okoz kellemetlenséget.
Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell!

Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell! 

Az ír fapados légitársaságnál a beszállókártyák esetén a közeljövőben új szabályokat vezetnek be.
Veganuár a felhők felett

Veganuár a felhők felett 

Világszerte folyamatosan növekszik a vegán konyhát kedvelő utasok száma.
A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit

A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit 

Megszületett a döntés: a Singapore Airlines (SIA) további 4 évig a Forma1 Szingapúri nagydíj főszponzora.
Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen 

A Budapest Airport 2024-es éve a várakozásokat meghaladó eredményekkel erősíti meg a repülőtér pozitív lendületét.
Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.