Elemzés a turisztikai vállalkozókról: mit tudott meg a TUTSZ?

A Turizmusfejlesztők és Tanácsadók Szövetsége (TUTSZ) felmérést készített a koronavírus helyzet kapcsán a hazai turisztikai vállalkozók körében. Ebből közlünk most részleteket.

A TUTSZ Kutatási Műhelye március második hetében körkérdést intézett a turizmus szektor nagyobb szegmenseihez tartozó vállalkozásokhoz, hogyan élik meg a kialakult helyzetet és hogyan tekintenek következő hónapok elé. A beérkezett válaszok alapján leszűrhető, hogy a jelenlegi helyzet, és ennek következményei a 2008. évi válságnál is súlyosabb következményekkel járhat.

Mi a szálláshelyekkel foglalkozók véleménye?

A szálláshely szolgáltatók kétharmada úgy látja, működési feltételeik 2020. év egésze tekintetében, különös tekintettel a likviditásra, jelentősen romlanak, több mint egynegyede egyenesen arra számít, hogy a járvány akkora károkat okoz erre az évre, hogy tevékenysége óhatatlanul ellehetetlenül.

A belföldi vendégforgalom az első félévben a szálláshely szolgáltatók több, mint 70 százaléka szerint legalább háromnegyedével esik majd vissza, 15 százalékuk ennél kisebb csökkenéssel számol, ám egytizedük meg sem akarta/merte becsülni a csökkenést.

Közel 90 százalék úgy itéli meg a külföldi vendégforgalom várható alakulását, hogy az nagyon drasztikusan esik majd vissza, esetükben néhány észak-magyarországi és alföldi szolgáltató számít „csak” 20-50 százalékos visszaesésre. Ezzel szorosan függenek össze az árbevételt illető várakozások, amelyek azt mutatják, hogy a vállalkozásoknak csak egyötöde számit arra, hogy bevételeik csökkenése nem éri el a 75 százalékot.

Nagy szórást mutatnak a foglalások törlésének adatai, nem ritka a 90 -100 százalékos arány, a szálláshely szolgáltatók máris elveszni látják előzetes foglalások majdnem háromnegyedét, és ezek még csak a március közepi adatok.

Érdekes, hogy a működési költségek tekintetében ennél jóval kisebb a csökkenés mértékét prognosztizáló vállalkozások aránya. Több, mint egynegyedük csak 20-50 százalékra várja ezek csökkenését, ennél nagyobb változásra 35-36 százalék számit. 17-18 százalék ennél is kevesebb működési költség csökkenést vár.

Ezzel szorosan függhetnek össze a munkaerő gazdálkodást illető várakozások. Az ágazatban nem ritka részmunkaidős, vagy idényszerű foglalkoztatás. Ezzel kapcsolatban a kutatók arra voltak kíváncsiak, vajon a ledolgozott munkaórák tekintetében mekkora visszafogás várható. A szolgáltatók felénél a csökkenés meghaladja a 75 százalékot, 16-17 százalékuk 51-75 százalék közé becsüli a munkaerő felhasználást és hasonló azok aránya, akik ennél kisebb csökkenésre számítanak, nyilván belátva a munkaerő megtartás fontosságát válságot követő időszakra.

Ami az üzemi eredmény iránti várakozásokat érinti, az a fentiek fényében is azt mutatja, hogy a szálláshely szolgáltatók több, mint háromnegyede arra számít, hogy üzemi eredménye legalább 75 százalékkal csökken majd. Egynyolcaduk reméli, hogy ez a csökkenés megmaradhat az 50 -75 százalék között és 11 százalék még azt sem tartja kizártnak, hogy ez még kisebb lesz az első félévben.

Az utazásszervezők válaszaiból

Az utazásszervezők különben – valamennyien kkv-k, vagy mikrovállalkozások - a szálláshely szolgáltatókhoz képest jóval nagyobb aktivitást mutattak a kérdőív kitöltésében. Több milliárdos árbevétellel rendelkező cégek épp úgy véleményt nyilvánítottak, mint a pár milliós mikrovállalkozások, az összkép azonba ebben az ágazatban egyelőre is lehangoló. Jóval több, mint felük az első félévben jelentős likviditási problémával fog küzdeni, egynyolcaduk, pedig úgy látja lassan ellehetetlenül.

A beutaztatással foglalkozók több, mint 80 százaléka úgy látja, hogy ebben a félévben több, mint 75 százalékkal csökken majd a forgalma. A kiutaztatók háromnegyede szerint pedig a forgalom csökkenése több lesz, mint 75 százalék, egynyolcad részük számít legalább 50 százalékos visszaesésre.

Az árbevétel több, mint 75 százalékos visszaesésével az utazásszervezők több, mint 70 százaléka kalkulál és egyötödük reménykedik csak abban, hogy ez a csökkenés azért, ha meg is haladja az 50 százalékot, azért 75 százalék alatt marad.

Működési költségük jelentős csökkenésével egyáltalán nem számít az utazásszervezők 30 százaléka, de 45 százalékuk is csak 50 százalék alatti költségcsökkenéssel kalkulál, és csak valamivel több, mint egyötödük vizionál ennél nagyobb működési költségcsökkenést.

A munkaerőgazdálkodásban egyharmaduk úgy látja, hogy a ledolgozott munkaórák több, mint háromnegyeddel csökkenek majd, de majdnem ekkora azok aránya, akik ezt a csökkenést 50 - 75 százalék közé teszik. Tíz százalék fölött van viszont azok aránya, aki egyáltalán nem, vagy csak egész kis mértékben kalkulál a munkaerőráfordítás csökkenésével.Ezek persze kivétel nélkül mind mikro-vállalkozások.

Vendéglátós- és rendezvényes oldal

A vendéglátásra és a rendezvénszervezésre vonatkozóan az eddig beérkezett válaszok száma alapján még nem érte el azt a szintet, hogy érdemi következtetéseket lehessen levonni. 

Forrás: TUTSZ / Turizmus Online


Code-share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code-share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.
így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.