A budapesti városnéző buszok húsz évre becsült üzemeltetési költségeinek közel a négyszeresét elérő, jóval több mint százmilliárd forintos haszonra tehettek volna szert a nyáron kiírt fővárosi koncessziós pályázat nyertesei – tudta meg a Magyar Nemzet azután, hogy a Fővárosi Közgyűlés eredménytelennek nyilvánította a tendert. A képviselők zárt ülésen hozták meg a döntést, amely szerint a közbeszerzési törvény alapján a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) új koncessziós pályázatot kell kiírnia a monopolhelyzetet teremtő ügyletre. A határozat része az is, hogy a jelenleg a városnéző turistabuszokat üzemeltető négy vállalkozás januárban lejáró szerződését további fél évvel meghosszabbítják.
A Magyar Nemzet információja szerint a BKK-nak nem csupán új eljárást kell indítania, hanem annak feltételeit sokkal szabályozottabb keretek között kell meghatároznia, valamint a túlzottan hosszú, húszéves időszakot felülvizsgálnia.
A közbeszerzési eljáráson csak a brit és francia hátterű The Big Bus Company Ltd.-nek, a közös ajánlattevő Hop On Travel Zrt.-nek és a City Tour Hop On Hop Off Kft.-nek, valamint a Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft. konzorciumának volt esélye az indulásra.
A pálmát a britek és a franciák vitték el a húszéves időszakra tervezett, 130 milliárd forintot is meghaladó bevételi tervvel, amelynek alapján a városnak a minimális járműszámhoz (25 jármű) kötött koncessziós díjból két évtized alatt nem sokkal több, mint tízmilliárd jutott volna, s az esetlegesen a szolgáltatásban használt többletbusz után darabonként közel félmilliárd.
A Fővárosi Közgyűlésnek a pénzügyi szakértők azt is jelezték, hogy a jelenlegi piaci információkhoz és adatokhoz képest jelentősen eltérő bevételi adatok, illetve az azokhoz képest rendkívül alacsony koncessziós díj komoly kockázatot jelent. Az elképesztő különbség felvetette, hogy a koncesszió jogosultja ténylegesen képes lesz-e a szerződésben meghatározott feltételeknek megfelelő szolgáltatás ellátására és a koncessziós díj megfizetésére.
Forrás: Magyar Nemzet