Felelősségbiztosítás vagy az iroda bezárása?

Úgy tűnik, egyre inkább a felelősségbiztosítás megkötése lehet a megoldás az utazásszervezők számára, hogy a Best Reisen nagy port felvert, a felperest képviselő Dr. Ikanov Gábor ügyvéd szerint precedensértékű esetét elkerüljék - derült ki a MUISZ, Magyar Utazási Irodák Szövetsége idei első szakmai vacsoráján, kedden, a budapesti Mazel Tov étteremben.

„Nem volt benne semmi új” - kommentálta Dr. Csépai Balázs a MUISZ jogi szakértője az utazásszervező 2011-es egyiptomi, több áldozatot követelő buszbalesetének ügyében született, teljes kártérítési kötelezettséget megállapító közbenső bírói ítéletet. Vagyis az 1959-es Polgári Törvénykönyv (Ptk.) legutóbbi módosításai ellenére is egy szakmai rendelet fölé helyezi a testi épség és az élet védelmét, valamint kimondja a teljes szerződéses láncolatra vonatkozó felelősséget.

A fentiek alól csak akkor mentesül az utazásszervező, ha a szerződéskötés idején előre nem látható körülmények állnak elő. Rávághatnánk erre: ki látta előre, hogy a Best Reisen utasait transzferáló sofőr 90 kilométeres sebességgel óhajt bevenni egy hajtűkanyart? De ekkor máris orrunkra húzzák a Ptk. passzusát, vagyis az utazásszervező a szerződési láncolatban igénybe vett személy magatartásáért is felel. Annak úgy kell eljárnia, mintha az maga az utazásszervező lenne. Ellenérvként még ide idézhetnénk a mentesülés egy másik lehetőségét, melynek során a szervező ellenőrzési körén kívül történik kárt okozó esemény. A bíróság indoklása szerint azonban a sofőr biztonságos vezetése ellenőrzési körön belülinek számít onnantól fogva, hogy a teljes szerződési láncolatban résztvevők teljesítéséért és - megint csak - magatartásáért felelős. Akkor is, ha nem áll közvetlen szerződésben a láncolat minden egyes résztvevőjével, akik adott esetben a szerződéses partner szerződéses partnerei. Hiába kapaszkodnánk a 281/2008-as, utazási szerződésről szóló kormányrendeletbe, felmentést ez is csak vis maior, 3., a szerződéses láncolattól független személy, vagy utas károkozása esetén ad. Bár a rendelet a szerződés nem teljesítéséből fakadó károkozás esetén a részvételi díj kétszeresében határozza meg a kártérítés felső határát, ez szándékosság, valamint a testi épség és élet veszélyeztetése esetén nem érvényes. A fentiek a Ptk. jóvoltából az általános szerződési feltételekben sem írhatók felül.

„Hogyan csökkenthető a kitettség?”

- szegezte hallgatóságának kérdését Csépai Balázs. Jó tanácsok hosszú listáját adta közre, de úgy tűnt, hogy a számos óvintézkedés közt a felelősségbiztosítás jövőbeni bevezetése a legjobb megoldás. Erdei Bálint, a MUISZ elnöke arról tájékoztatott, hogy a szövetség foglalkozik az üggyel, létezik már „félig-meddig” használható ajánlat. Ugyanakkor szakmai szereplők tudni vélik, hogy a biztosítók mindeddig elfogadhatatlan ajánlatokat tettek. Addig is, amíg a félig-meddig használható ajánlatból használható lesz, érdemes az utazásszervezőknek Csépai szerint a következőket meglépni: alaposan válogassák meg közreműködő partnereiket és folyamatosan ellenőrizzék őket. Figyeljenek oda az utasok visszajelzéseire is. Megfelelően tájékoztassák az utasokat az utazás minden részletéről illetve az általános szerződési feltételekről. Egy következő lépésben pedig kössenek felelősségbiztosítást a szerződéses lánc minden tagjára, vagy kérjenek tőlük vagyoni biztosítékot. Némi rosszalló fejcsóválás követte Csépai Balázs azon elképzelését, mely szerint egyes szolgáltatások akár ki is szervezhetők. Például a transzfer nem képezné az utazási csomag részét, az utas a helyszínen intézné. Megnyugtatásképpen a jogász is kétségbe vonta ennek gazdasági és jogi racionalitását.

Mint Erdei Bálint elmondta, a MUISZ vizsgálja az európai országok felelősségbiztosítással kapcsolatos gyakorlatát. A MICE-beutaztatók körében általános a felelősségbiztosítás megléte - tudtuk meg az egyik hazai DMC képviselőjétől. Nem kötelező, de elvárás - tette hozzá. Saját gyakorlatukban ennek éves költsége pár százezres tétel. Kevesebb, mint akár egy károsult számára fizetendő életjáradék, vagy az utazási iroda bezárása.



Izrael turisztikai attrakciói
A MUISZ-vacsora díszvendége Ilan Mor, Izrael állam magyarországi nagykövete volt. A nagykövet tartalmas és terjedelmes előadásban mutatta be országa turisztikai attrakcióit. „Very ici-pici” - szerénykedett „mangolul” Izrael területe miatt, majd büszkén mutatta be a több kultúra bölcsőjeként számon tartott és sokat látott országot. Moor bátorította a megjelenteket Izrael mint desztináció értékesítésére. Mint mondta, az onnan Magyarországra érkezők száma még mindig jelentősen meghaladja a kiutazókét. Pedig - tette hozzá - Izraelt egyszer az életben mindenkinek látni kell! Ezen segíthet egyebek mellett a két ország közötti egyre szélesebb légiforgalmi kínálat. A Wizz Air után immár a Ryanair is repül a közel-keleti országba, a Vörös-tenger melletti Eilatba. Az útvonal legnagyobb fuvarosa azonban továbbra is az UP by El Al. Az ország nemzeti légitársasága a nyári szezonban napi két járattal köti össze Budapestet Tel Avivval, míg a téli menetrendben heti nyolcszor - tudtuk meg a keddi eseményen szintén megjelent Váradi Jánostól, az El Al budapesti képviseletének vezetőjétől.


 


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.