Ferihegy: továbbra sem lesz testszkenner

Az Európai Bizottság november 14-én javaslatot fogadott el a biztonsági szkennerekre - közismertebb nevén testszkenner - vonatkozó európai uniós jogszabályi keretről, amely lehetővé teszi a repülőterek és a tagállamok számára, hogy – szigorú működési és műszaki feltételek mellett – biztonsági szkennereket alkalmazzanak az utasok átvizsgálására. De nem teszi kötelezővé az alkamazást.

A biztonsági szkennerek használatát egészen mostanáig egymástól eltérő, nemzeti szintű operatív eljárások és szabványok szabályozták, és ezek is csak korlátozott mértékben.Az új jogszabály azonban európai uniós szintű közös keretet biztosít, amelynek értelmében a tagállamok és a repülőterek jelenlegi biztonsági rendszereiket biztonsági szkennerekkel válthatják fel.A jogszabály továbbá biztosítja, hogy valamennyi repülőtéren egységes biztonsági szabályok érvényesüljenek, valamint – az alapvető jogok érvényesülése és az egészség védelme érdekében – szigorú és kötelező erejű biztosítékokról rendelkezik.A tagállamok és a repülőterek nem lesznek kötelesek alkalmazni a biztonsági szkennereket, ha azonban így döntenek, európai szinten rögzített üzemeltetési feltételeket és működési előírásokat kell betartaniuk.

Hatékony?

A biztonsági szkennerek hatékony utasellenőrzési módszert jelentenek, hiszen az utasoknál lévő fémből és nem fémből készült tárgyak felderítésére egyaránt alkalmasak.A szkenner technológia gyorsan fejlődik és alkalmazásával várhatóan jelentős mértékben csökken majd az utasok, a repülőgép-személyzet és a repülőtéri személyzet tagjai esetében végzett kézi átvizsgálás („motozás”) aránya - fogalmaz az EU által kiadott sajtóközlemény. Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas így nyilatkozott: „Az eddigi tapasztalatok alapján a biztonsági szkennereket mind az utasok, mind a személyzet általában megfelelő átvizsgálási módszernek tekinti.”

Az új európai uniós jogszabály értelmében

a biztonsági szkennereket kizárólag bizonyos minimumfeltételek teljesülése mellett lehet alkalmazni. Ezek többek között a következők: a képeket a biztonsági szkenner nem tárolhatja, nem őrizheti meg, azokat nem szabad lemásolni, kinyomtatni vagy visszakeresni;a képekhez való jogosulatlan hozzáférés és a képek felhasználása tilos, és azt meg kell akadályozni;a kép elemzését végző személynek a berendezéstől elkülönített helyiségben kell dolgoznia, és a képeket tilos összekapcsolni a vizsgált személlyel vagy más személyekkel. Az utasokat tájékoztatni kell azokról a feltételekről, amelyek mellett a biztonsági szkennerrel végzett ellenőrzésre sor kerül. Az utasok számára továbbá lehetőséget kell biztosítani arra, hogy visszautasítsák a biztonsági szkennerrel végzett átvizsgálást, és helyette alternatív módszerrel vizsgálják át őket.

Azáltal, hogy rögzíti a biztonsági szkennerek alkalmazásának üzemeltetési feltételeit, és az utasok számára lehetőséget biztosít arra, hogy más átvizsgálási módszereknek vessék alá magukat, a jogszabály tiszteletben tartja az alapvető jogokat, és különösen az Európai Unió Alapjogi Chartája által elismert elveket.

Az utasok biztonságának

és egészségének védelme érdekében kizárólag azok a biztonsági szkennerek kerülnek fel az EU repülőterein alkalmazható átvizsgálási módszerek közé, amelyek nem röntgensugárzást kibocsátó technológiát alkalmaznak.Minden egyéb technológia, köztük a mobiltelefonok esetében alkalmazottak és mások engedélyezettek, feltéve, hogy megfelelnek az uniós védelmi szabványoknak.

Hardy Mihály, a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatója a Turizmus Online-nak elmondta: a Ferihegyen nincs ilyen és nem is tervezik annak beszerzését a közeli jövőben, számos technikai és személyi adatvédelmi megfontolásból.

A tagállamok azóta vizsgálják, illetve tesztelik a biztonsági szkennereket, amióta egy terrorista az alsóruházatában elrejtett plasztik robbanóanyaggal robbantást kísérelt meg a 2009. december 25-i Amszterdam-Detroit járaton.


Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.
Ezt nyújtják a légiutas-kísérőknek Dubajban

Ezt nyújtják a légiutas-kísérőknek Dubajban 

Már több mint 200 magyar légiutas-kísérő dolgozik a világ legnagyobb nemzetközi légitársaságánál.
Március 29-én különleges élményben lesz része a budapesti reptéren

Március 29-én különleges élményben lesz része a budapesti reptéren 

Aznap rangos zongoraművészek és fiatal tehetségek játszanak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kihelyezett zongorákon.
Scotland Yard-jelentés a Heathrow forgalmát megbénító áramkimaradásról

Scotland Yard-jelentés a Heathrow forgalmát megbénító áramkimaradásról 

Nincs arra utaló jel, hogy bűncselekmény okozta volna a Heathrow repülőteret megbénító tüzet.
Sztrájk miatt leállnak a görögországi kompok

Sztrájk miatt leállnak a görögországi kompok  

A sztrájk egész Görögországra kiterjed, és minden hajókategóriát érint.
Új célállomások a Wizz Air kínálatában

Új célállomások a Wizz Air kínálatában 

Bilbaó, Wrocław, Gdansk és Vilnius júliustól közvetlen légihíddal elérhető Budapesttől.
Boeing 777-es repülőgépek újabb nyolc útvonalon

Boeing 777-es repülőgépek újabb nyolc útvonalon 

A programnak köszönhetően a légitársaság 2025 szeptemberéig 44 célállomásra terjeszti ki a megújult Boeing 777 és Airbus A380 típusú repülőgépek bevezetését.
Járattörlések a brüsszeli repülőtéren

Járattörlések a brüsszeli repülőtéren 

A sztrájk a szövetségi kormány által előterjesztett, nyugdíjreformra vonatkozó intézkedések ellen irányul.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.