Ferihegy: továbbra sem lesz testszkenner

Az Európai Bizottság november 14-én javaslatot fogadott el a biztonsági szkennerekre - közismertebb nevén testszkenner - vonatkozó európai uniós jogszabályi keretről, amely lehetővé teszi a repülőterek és a tagállamok számára, hogy – szigorú működési és műszaki feltételek mellett – biztonsági szkennereket alkalmazzanak az utasok átvizsgálására. De nem teszi kötelezővé az alkamazást.

A biztonsági szkennerek használatát egészen mostanáig egymástól eltérő, nemzeti szintű operatív eljárások és szabványok szabályozták, és ezek is csak korlátozott mértékben.Az új jogszabály azonban európai uniós szintű közös keretet biztosít, amelynek értelmében a tagállamok és a repülőterek jelenlegi biztonsági rendszereiket biztonsági szkennerekkel válthatják fel.A jogszabály továbbá biztosítja, hogy valamennyi repülőtéren egységes biztonsági szabályok érvényesüljenek, valamint – az alapvető jogok érvényesülése és az egészség védelme érdekében – szigorú és kötelező erejű biztosítékokról rendelkezik.A tagállamok és a repülőterek nem lesznek kötelesek alkalmazni a biztonsági szkennereket, ha azonban így döntenek, európai szinten rögzített üzemeltetési feltételeket és működési előírásokat kell betartaniuk.

Hatékony?

A biztonsági szkennerek hatékony utasellenőrzési módszert jelentenek, hiszen az utasoknál lévő fémből és nem fémből készült tárgyak felderítésére egyaránt alkalmasak.A szkenner technológia gyorsan fejlődik és alkalmazásával várhatóan jelentős mértékben csökken majd az utasok, a repülőgép-személyzet és a repülőtéri személyzet tagjai esetében végzett kézi átvizsgálás („motozás”) aránya - fogalmaz az EU által kiadott sajtóközlemény. Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas így nyilatkozott: „Az eddigi tapasztalatok alapján a biztonsági szkennereket mind az utasok, mind a személyzet általában megfelelő átvizsgálási módszernek tekinti.”

Az új európai uniós jogszabály értelmében

a biztonsági szkennereket kizárólag bizonyos minimumfeltételek teljesülése mellett lehet alkalmazni. Ezek többek között a következők: a képeket a biztonsági szkenner nem tárolhatja, nem őrizheti meg, azokat nem szabad lemásolni, kinyomtatni vagy visszakeresni;a képekhez való jogosulatlan hozzáférés és a képek felhasználása tilos, és azt meg kell akadályozni;a kép elemzését végző személynek a berendezéstől elkülönített helyiségben kell dolgoznia, és a képeket tilos összekapcsolni a vizsgált személlyel vagy más személyekkel. Az utasokat tájékoztatni kell azokról a feltételekről, amelyek mellett a biztonsági szkennerrel végzett ellenőrzésre sor kerül. Az utasok számára továbbá lehetőséget kell biztosítani arra, hogy visszautasítsák a biztonsági szkennerrel végzett átvizsgálást, és helyette alternatív módszerrel vizsgálják át őket.

Azáltal, hogy rögzíti a biztonsági szkennerek alkalmazásának üzemeltetési feltételeit, és az utasok számára lehetőséget biztosít arra, hogy más átvizsgálási módszereknek vessék alá magukat, a jogszabály tiszteletben tartja az alapvető jogokat, és különösen az Európai Unió Alapjogi Chartája által elismert elveket.

Az utasok biztonságának

és egészségének védelme érdekében kizárólag azok a biztonsági szkennerek kerülnek fel az EU repülőterein alkalmazható átvizsgálási módszerek közé, amelyek nem röntgensugárzást kibocsátó technológiát alkalmaznak.Minden egyéb technológia, köztük a mobiltelefonok esetében alkalmazottak és mások engedélyezettek, feltéve, hogy megfelelnek az uniós védelmi szabványoknak.

Hardy Mihály, a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatója a Turizmus Online-nak elmondta: a Ferihegyen nincs ilyen és nem is tervezik annak beszerzését a közeli jövőben, számos technikai és személyi adatvédelmi megfontolásból.

A tagállamok azóta vizsgálják, illetve tesztelik a biztonsági szkennereket, amióta egy terrorista az alsóruházatában elrejtett plasztik robbanóanyaggal robbantást kísérelt meg a 2009. december 25-i Amszterdam-Detroit járaton.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.