Belátható időn belül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is eltörölhetik a folyadékkorlátozást – ez derül ki a Budapest Airport lapunknak megküldött tájékoztatásából.
A 24.hu azt követően kereste meg kérdéseivel a ferihegyi reptér üzemeltetőjét, hogy a közelmúltban a teljesség igénye nélkül a Milánó-Linatei repülőtér, a Róma-Fiumicino nemzetközi repülőtér és a London-City repülőtér is bejelentette: feloldják a fedélzetre felvitt csomagokban lévő folyadékra vonatkozó korlátozásokat, és 2023 végén, 2024 elején hasonló lépést tervez a Madrid-Barajasi repülőtér is.
Mint ismert, a világ legtöbb légikikötőjében az utasok maximálisan 100 ml-es tartályban tarthatnak folyadékot vagy gélt, ezeket pedig egy átlátszó, visszazárható műanyag tasakban kell elhelyezni, aminek a kapacitása nem haladhatja meg az 1 litert. Ez sok esetben kellemetlenséget okoz az utasoknak, mert az átvilágításnál kidobatják velük a csomagban felejtett, megengedettnél nagyobb mennyiségű folyadékot, ráadásul ez lassítja a becsekkolás folyamatát is.
A Budapest Airport lapunknak azt írta, mint minden utasbiztonsági ellenőrzéssel összefüggő intézkedést, a fedélzetre felvihető folyadék mennyiségének korlátozását is a repülésbiztonság és az európai uniós szabályozásnak való maradéktalan megfelelés indokolja.
A folyadékkorlátozást idestova két évtizede vezették be világszerte. Sokan tévesen azt gondolják, hogy a 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadások miatt jött a drasztikus szigorítás, ám valójában egy 2006-ban meghiúsított terrorcselekmény volt az oka a változtatásnak. Akkor történt, hogy merénylők üdítős dobozokban akartak felcsempészni folyékony robbanóanyagot – peroxidot – az Egyesült Királyságból az Amerikai Egyesült Államokba és Kanadába tartó utasszállítókra. Összesen tíz gép felrobbantása szerepelt a terveik között. A rendőrség terrorellenes küzdelemmel foglalkozó különleges egysége és a brit titkosszolgálatok hónapokig tartó közös, titkos terroristaellenes művelettel leplezték le az összeesküvést, és számolták fel az egész hálózatot.
Miután a brit hatóságok augusztus 10-én sajtótájékoztatón számoltak be a történtekről, a repterek világszerte azonnal reagáltak, és előbb betiltották a folyadékok felvitelét a járatokra, majd később a szabályozás enyhülésével alakult ki a ma is ismert, 100 milliliteres limit. A Budapest Airport tájékoztatása szerint a jelenleg még széles körben – így Budapesten is – használatos, a kézipoggyászokat átvilágító röntgenberendezések egyelőre nem teljesítik teljes mértékben azokat követelményeket, amelyek lehetővé teszik a nagyobb mennyiségű folyadék fedélzetre történő felvitelét.
A budapesti repülőtéren is hatályos 10×100 ml-es limittől az említett szabályozás értelmében akkor lehet eltérni, ha a repülőtér olyan kézipoggyász-ellenőrző CT-berendezéseket helyez üzembe, amelyek lehetővé teszik az ennél nagyobb mennyiségű folyadékok hatékony vizsgálatát – közölték, hozzátéve, a cikkünk elején említett légikikötők is csak ilyen eszközök telepítésével enyhíthettek a korlátozáson.
De mit tudnak ezek a CT-berendezések? - elolvasom a cikket >>
Forrás: 24.hu