A fővárosi képviselőknek kiosztott javaslatban civilek sürgetik az ingyenes parkolás megszüntetését a főváros teljes területén, beleértve a józsefvárosi példa kiterjesztését is, olvasható a Levegő Munkacsoport oldalán. Mint írják, egyúttal elengedhetetlennek tartják, hogy az így keletkező többletbevételek felhasználása átlátható legyen és hatékonyan szolgálja a lakosság életminőségének javítását.
Egy ennek megfelelő rendeletmódosításra tett 15 pontból álló javaslatot az új Fővárosi Közgyűlés 2024. október 4-i ülésén a hét civil szervezet, amelyben olvasható az a javaslat is, hogy
" a jelenleg a várakozási övezetekbe beékelődött díjmentes fővárosi területeket be kell vonni a fizető parkolásba (például az Alkotás úton, Budaörsi úton és a Margit körúton)",
illetve a az eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kötnék az engedély megadását.
A parkolási megváltási díj az éves parkolási díj – az egy órai parkolási díj szorozva az éves fizetésre kötelezett órák számával – meghatározott százaléka lenne.
Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője elmondta, az ingyenes parkolás valójában nagyon sokba kerül mindannyiunknak, mert nagymértékben hozzájárul a dugók kialakulásához, a sokszor szinte reménytelen parkolóhely-keresésekhez, továbbá ahhoz, hogy egyre kevesebb terület áll rendelkezésre a nyugodt sétára, a kerékpározásra, valamint a zöldfelületek kialakítására.
"Növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket is, hiszen csak azokat támogatja évente millió forintos kedvezménnyel, akiknek van autójuk és azt a közterületen tárolják. Ez az áldatlan állapot nagyon sok ember egészségét károsította már eddig is”.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke arról beszélt, Párizsban 2003 és 2007 között 50.000-ről csaknem nullára csökkentették az ingyenes parkolóhelyek számát, és ennek hatására 12 százalékkal csökkent a személygépkocsikkal megtett kilométerek száma. Bécsben 2022-ben a parkolási díjat a város egész területére kiterjesztették és megemelték: nem helyben lakóknak óránként 2,50 eurót kell fizetniük, a helyi lakosoknak pedig évi 120 eurót. Az intézkedés hatására jelentősen csökkent az autóforgalom, a parkolóhelyek telítettsége pedig reggelenként a korábbi 76 százalékról 63 százalékra csökkent.
Miután a budapesti Józsefvárosban a helyi lakók számára is fizetőssé tették a parkolást, a parkolóhelyek nappali foglaltsága 95 százalékról 75-re csökkent, ami lehetővé tette több utca humanizálását..
A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet írta alá.