Hét civil szervezet: töröljék el az ingyenes parkolást Budapesten!

A hét civil szervezet szerint egy egyszerű és gyorsan kivitelezhető intézkedéscsomaggal, a parkolásszabályozás átalakításával jelentősen csökkenthetők lennének a közlekedési dugók és könnyebben lehetne szabad parkolóhelyet találni, illetve több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra, a kerékpározásra.

A fővárosi képviselőknek kiosztott javaslatban civilek sürgetik az ingyenes parkolás megszüntetését a főváros teljes területén, beleértve a józsefvárosi példa kiterjesztését is, olvasható a Levegő Munkacsoport oldalán. Mint írják, egyúttal elengedhetetlennek tartják, hogy az így keletkező többletbevételek felhasználása átlátható legyen és hatékonyan szolgálja a lakosság életminőségének javítását.

Egy ennek megfelelő rendeletmódosításra tett 15 pontból álló javaslatot az új Fővárosi Közgyűlés 2024. október 4-i ülésén  a hét civil szervezet, amelyben olvasható az a javaslat is, hogy

" a jelenleg a várakozási övezetekbe beékelődött díjmentes fővárosi területeket be kell vonni a fizető parkolásba (például az Alkotás úton, Budaörsi úton és a Margit körúton)",

illetve a az eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kötnék az engedély megadását.

A parkolási megváltási díj az éves parkolási díj – az egy órai parkolási díj szorozva az éves fizetésre kötelezett órák számával – meghatározott százaléka lenne.

Az ingyenes parkolás valójában nagyon sokba kerül mindannyiunknak, mert nagymértékben hozzájárul a dugók kialakulásához
Az ingyenes parkolás valójában nagyon sokba kerül mindannyiunknak, mert nagymértékben hozzájárul a dugók kialakulásához
Fotó: depositphotos

Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője elmondta, az ingyenes parkolás valójában nagyon sokba kerül mindannyiunknak, mert nagymértékben hozzájárul a dugók kialakulásához, a sokszor szinte reménytelen parkolóhely-keresésekhez, továbbá ahhoz, hogy egyre kevesebb terület áll rendelkezésre a nyugodt sétára, a kerékpározásra, valamint a zöldfelületek kialakítására.

"Növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket is, hiszen csak azokat támogatja évente millió forintos kedvezménnyel, akiknek van autójuk és azt a közterületen tárolják. Ez az áldatlan állapot nagyon sok ember egészségét károsította már eddig is”.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke arról beszélt, Párizsban 2003 és 2007 között 50.000-ről csaknem nullára csökkentették az ingyenes parkolóhelyek számát, és ennek hatására 12 százalékkal csökkent a személygépkocsikkal megtett kilométerek száma. Bécsben 2022-ben a parkolási díjat a város egész területére kiterjesztették és megemelték: nem helyben lakóknak óránként 2,50 eurót kell fizetniük, a helyi lakosoknak pedig évi 120 eurót. Az intézkedés hatására jelentősen csökkent az autóforgalom, a parkolóhelyek telítettsége pedig reggelenként a korábbi 76 százalékról 63 százalékra csökkent.

Miután a budapesti Józsefvárosban a helyi lakók számára is fizetőssé tették a parkolást, a parkolóhelyek nappali foglaltsága 95 százalékról 75-re csökkent, ami lehetővé tette több utca humanizálását..

A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet írta alá.


A Ryanair megszüntetné a papír alapú reptéri utasfelvételt

A Ryanair megszüntetné a papír alapú reptéri utasfelvételt 

Az utasok nagy része már most is a weboldalon vagy az applikáción keresztül jelentkezik be.
Járatritkítás várható a ráckevei, a csepeli és a gödöllői HÉV-vonalán

Járatritkítás várható a ráckevei, a csepeli és a gödöllői HÉV-vonalán 

A magyarázat egyszerű: nincs elég hadra fogható szerelvény.
Szintet lép a KLM

Szintet lép a KLM 

Az új intézkedéscsomag több fontos területet érintene.
Itt az új elektromos midibusz

Itt az új elektromos midibusz 

Európai uniós támogatással fejlesztették az új elektromos midibuszt.
MÁV-vezér: A vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért

MÁV-vezér: A vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért 

Az ígéret szép szó, ha betartják - úgy jó.
Napelemeket telepít ez a légitársaság

Napelemeket telepít ez a légitársaság 

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel.
Ingyenes európai uniós vonatbérlet fiataloknak

Ingyenes európai uniós vonatbérlet fiataloknak 

Az EU jövőre 35 500 ingyenes DiscoverEU utazási igazolványt biztosít fiataloknak.
Fedélzeten a világ legősibb kenyere

Fedélzeten a világ legősibb kenyere 

A világ legősibb kenyerét kínálja business class utasainak a török légitársaság.
Búcsúzik a világ egyik legrégebbi légitársasága

Búcsúzik a világ egyik legrégebbi légitársasága 

A világ egyik legrégebbi légitársasága csaknem egy évszázados szolgálat után leáll.
Új színben pompázik ez a repülőgép

Új színben pompázik ez a repülőgép 

Nem véletlenül.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.