„Ideje útra kelnem, ha a narancssárgát látom”

A címben idézetteket David Cameron az évfordulóra készített filmben mondta, a látott narancs pedig az easyJet jellegzetes árnyalata. 20 éves a légitársaság; meghallgattuk, mit terveznek a következő évekre, megnéztük, mivel ünneplik a jeles napot lutoni bázisukon.

Egyebek mellett azzal az A320-assal, melynek törzsét több tízezer, a légitársaság desztinációin az utasok által lőtt mozaikszerűen elrendezett fotó díszíti. Talán ezen a gépen is utazik majd a brit miniszterelnök és családja is; ők csupán néhány az easyJet fedélzetén az elmúlt 20 év alatt fuvarozott 640 millió utasból. Vajon sejtette-e az alapító Sir Stelios Haji Ioannou 1995. november 10-ének „nyomorúságosan esős reggelén”, hogy már abban az évben 40 ezer utasa lesz két bérelt gépén Luton-Glasgow, Luton-Edinburgh útvonalon? Bizonyára volt jövőképe az európai légi piac liberalizálásának hajnalán, de annyira messze talán még az induláshoz szükséges 5 millió fontot hajózási vállalkozásából előteremtő üzletember sem ment volna, hogy 20 évvel később már várhatóan 68 millió utassal zárja az esztendőt.

Jelentős részük már az üzleti szférából kerül ki. Köszönhetően egyebek mellett annak, hogy a magát korábban „ügynökmentes övezetként” meghatározó fapados Európában elsőként paktált le a GDS-ekkel. Az eredmény 44%-os növekedés mellett 12 millió, zömében a KKV-szektorból kikerülő üzleti utas 2014-ben. Megtakarításuk utanként a hagyományosokhoz képest átlagosan 38% Carolyn McCall vezérigazgató elmondása szerint. Nem csak üzleti utazókból áll 74 százaléknyi visszatérő utazóközönségük. „Vannak, akik évente akár hatvanszor is repülnek velünk” - tájékoztatott Peter Duffy, az easyJet kereskedelmi igazgatója. Őket honorálná a 2016 elején induló törzsutas program. A Flight Club-hoz meghívásos alapon az évente legalább 10 oda-vissza utat fizető ügyfelek csatlakozhatnak. Cserébe egyebek mellett költségmentesen módosíthatják foglalásukat, neveket. Nem jár azonban továbbra sem üzleti váró a drágább jegyekhez; McCall szerint nincs rá igény.

Nem derült ki, van-e igény hosszú távú járatokra, az azonban igen, hogy az easyJet egyelőre nem tervez az óceán túlpartjára repülni. „Sok tennivaló vár még ránk Európában” - hűtötte le McCall a kedélyeket. Nem tudtunk meg sok konkrétumot arról a korábban a szaksajtó által meglebegtetett információról, mely szerint az easyJet ráhordana hagyományos légitársaságok tengerentúli járataira. McCall elismerte: folynak tárgyalások ez ügyben, de üzleti modelljükön nem kívánnak változtatni.

A fontolva haladás jellemzi a társaság magyar piaccal kapcsolatos terveit. Budapest egyelőre nem lesz bázis, és a desztinációk száma sem nő - válaszolta érdeklődésünkre Thomas Haagensen régiós igazgató. A meglévő útvonalakon viszont várható járatsűrítés, kapacitásbővítés. A budapesti forgalom jelentősebb részét továbbra is a szabadidős beutazók adják, míg az üzleti utazásban nagy a fejlődés lehetősége. A Haagensen által felügyelt régió legtöbb figyelmet kapó szereplője Németország, ahol ágazati pletykák szerint komoly változások történhetnek. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója még szeptemberben nyilatkozta a Spiegelnek, hogy alakuló fapadosuk, a Eurowings és az easyJet partnerként működhetnek együtt a jövőben. Carolyn McCall a szülinapi bulin nem kívánt semmit sem hozzáfűzni Spohr szavaihoz, a Lufthansától pedig a bármi lehetséges válaszát kaptuk. Az összefogást indokolhatja, hogy a vetélytárs Ryanair - mint azt Kenny Jacobs, a Ryanair marketingért felelős vezérigazgató-helyettese a budapesti CEE Aviation konferencián újságolta - a német légi piac 15-20%-át tervezi kihasítani a következő öt év során.

Sok év telt el azóta, hogy easy-ék farmer árával egyező viteldíjakkal kampányoltak a Luton-Glasgow útvonalon. Bár az egy útra szóló jegyárak Duffy szerint ma 65 font körül mozognak, az induló árak azóta sem változtak, az L betűs farmer ára viszont időközben bő duplájára nőtt, Apropó farmer! Fennállása óta hatodjára vált uniformist az easyJet. A csinos kis kalapot is felvonultató szetten azonban messze túltekintenek: „okos” egyenruhát tesztelnek mérnökök és utaskísérők számára. Utóbbiak beépített mikrofonnal szerelt felsőiken ledek tájékoztatják az utast akár a repülési adatokról, vagy ha úgy éreznénk, hogy rossz gépre szálltunk, a járatszámot is megtudhatjuk a kisasszony villogó hasáról.


Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.