Integráció vezéráldozattal

A közelmúltban arról értesítette partnereit az Austrian Airlines, a Lufthansa és a Swiss, hogy 2010. január elsejétől még jobban összehangolják magyarországi értékesítési tevékenységüket. Miután sikeresen megtörtént az Austrian integrálása a Lufthansa Csoportba, a Swiss, a Lufthansa és az Austrian vezetősége közös, integrált értékesítési csapatot alakít ki Közép-Európa összes országában. Magyarországon januártól a három légitársaság értékesítési egységei a Lufthansa irányítása alá fognak tartozni. Megszűnik Robert Rieb, az Austrian magyarországi igazgatójának megbízatása, aki 22 év után az év végével a légitársaságot is elhagyja.

Miközben a Lufthansa, az Austrian Airlines és a Swiss márkák megmaradnak, a három légitársaság még jobban összehangolja menetrendjét, és igyekszik még kedvezőbb árakat és nagyobb rugalmasságot kínálni az egyéni és céges ügyfeleknek. A most kialakuló értékesítési egység a három társaságra vonatkozóan közös szerződéseket kínál majd az ügyfeleknek. A közös értékesítési stratégia fő célja, hogy az ügyfeleknek a lehető legelőnyösebb feltételeket tudják nyújtani.

Az osztrák légitársaság integrációja nem minden esetben jelenti azt, hogy az Austrian irodáját bezárják, és az alkalmazottakat vagy azok egy részét átveszi a Lufthansa. Prágában például az Austrian irodája veszi át az irányítást, és az eddigi Lufthansa-iroda dolgozóinak egy része kerül át oda. Magyarországon ezzel szemben – egyebek mellett azért is, mivel itt működik a Lufthansa közép- és délkeleteurópai regionális központja – januártól bezár az önálló Austrian-képviselet, amely közvetlen utasforgalmat már 2009 márciusa óta nem bonyolít, és a dolgozók a Lufthansa irodájába költöznek, ahol többen új szerepkört kapnak. Megszűnik viszont Robert Rieb, az Austrian magyarországi igazgatójának megbízatása, aki 22 év után az év végével az Austrian légitársaságot is elhagyja.

Roberttel, aki 2008 áprilisában érkezett Budapestre, előtte pedig Tiranában vezette az osztrák légitársaság irodáját, irodájukban beszélgettünk.

ttrend • Milyen érzés 22 év után távozni attól a cégtől, ahol egész pályafutását töltötte?

Nem könnyű, de igyekszem megbarátkozni a gondolattal, hogy új korszak kezdődik az életemben.

ttrend • Hol fogja folytatni?

Szeretném azt mondani, hogy a légi közlekedésben, de ez most Ausztriában is nehéz feladat, hiszen a társaság összesen 1500 dolgozójától válik meg az átszervezés következtében, és a többségük nyilván szeretne a szakmában maradni. Mindenesetre nyitottan várom a kihívásokat, de januártól egy ideig a tanulásra akarok összpontosítani, mivel elkezdtem egy MBA-programot.

ttrend • Mi történik a budapesti Austrianképviselet többi munkatársával?

A dolgok jelenlegi állása szerint a kollégákra számítanak a Lufthansánál. Az egyeztetések során igyekeztem felhívni a figyelmet arra, hogy a képviselet munkatársai komoly tapasztalatokkal és szakmai háttérrel rendelkező, kiváló szakemberek, és erényük, hogy nem csupán saját szakterületüket ismerik, hanem bármilyen témában „hadra foghatók”.

ttrend • Szükséges volt-e az összeolvadás?

Nagyon nehéz időket élünk a légi közlekedésben. Ilyen körülmények között az Austriannek mindenképpen szüksége volt egy komoly háttérrel rendelkező szakmai befektetőre. Keresgéltünk korábban másfelé is (tavaly szó volt egy szaúdi befektető bevonásáról, aki végül az utolsó pillanatban hátrált ki a megállapodásból – a szerk.), de végül a Lufthansa vállalta a befektetést. Sok szervezetépítési feladat van még hátra, nem könnyű eltérő vállalati kultúrákat integrálni.

Hogy hogy jutottunk idáig? Az Austriannél számos jó ötlet merült fel, de sokszor nem volt elég kitartásunk megvárni, hogy a befektetés meghozza gyümölcsét. Csak két példa: elindítottuk a Bécs–Pécs járatot, és éppen amikor jelentősen javultak a foglalási adatok – amikor megszokták a járatot –, akkor állítottuk le. Most sajnos ugyanígy fog járni a bő fél éve elindított rijádi és dzseddai járat.

ttrend • Mennyire viselte meg a válság az Austriant?

Magyarországon továbbra is erős a pozíciónk, ezért is örülök, hogy megmarad az Austrian márka önállósága. A piaci részesedésünk 4,5-5% körül van folyamatosan, miközben ma már több jegyet adunk el bécsi indulással, mint budapestivel. Az üzleti forgalmunkat ugyan megviselte a válság, de még így is az összforgalom 37%-át adja. Az összeolvadás előnyeit jól jellemzi az a tény, hogy a Lufthansa, Brussels Airlines, Swiss, Austrian csoport együttesen már 26-28%-os részesedést mondhat magáénak a magyar piacon.

ttrend • Mi a véleménye a magyar utazási szakmáról?

Az értékesítés 90%-át nálunk az utazási irodák végzik. Ugyanakkor nem tudtam megérteni, miért nem akarják a nyugaton már bevált módszert, a szolgáltatási díjak bevezetését alkalmazni itthon is az utazási irodák. Emiatt túl magas az egy kiállított jegyre eső költség. Az irodák tőlünk, légitársaságoktól várják, hogy jutalmazzuk őket, miközben az ügyfelektől kellene. Lehet, hogy először idegenkedik majd ettől az utas, de el kell neki magyarázni, hogy végső soron így juthat olcsóbb jegy birtokába.

ttrend • Köszönöm a beszélgetést, és sok szerencsét kívánok!

Család: két gyermeke van
Hobbi: sport, zene, olvasás
Jövő: decemberben visszaköltözik Ausztriába, és könnyes szemmel gondol vissza a Budapesten eltöltött szép időszakra.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.