Miközben a Lufthansa, az Austrian Airlines és a Swiss márkák megmaradnak, a három légitársaság még jobban összehangolja menetrendjét, és igyekszik még kedvezőbb árakat és nagyobb rugalmasságot kínálni az egyéni és céges ügyfeleknek. A most kialakuló értékesítési egység a három társaságra vonatkozóan közös szerződéseket kínál majd az ügyfeleknek. A közös értékesítési stratégia fő célja, hogy az ügyfeleknek a lehető legelőnyösebb feltételeket tudják nyújtani.
Az osztrák légitársaság integrációja nem minden esetben jelenti azt, hogy az Austrian irodáját bezárják, és az alkalmazottakat vagy azok egy részét átveszi a Lufthansa. Prágában például az Austrian irodája veszi át az irányítást, és az eddigi Lufthansa-iroda dolgozóinak egy része kerül át oda. Magyarországon ezzel szemben – egyebek mellett azért is, mivel itt működik a Lufthansa közép- és délkeleteurópai regionális központja – januártól bezár az önálló Austrian-képviselet, amely közvetlen utasforgalmat már 2009 márciusa óta nem bonyolít, és a dolgozók a Lufthansa irodájába költöznek, ahol többen új szerepkört kapnak. Megszűnik viszont Robert Rieb, az Austrian magyarországi igazgatójának megbízatása, aki 22 év után az év végével az Austrian légitársaságot is elhagyja.
Roberttel, aki 2008 áprilisában érkezett Budapestre, előtte pedig Tiranában vezette az osztrák légitársaság irodáját, irodájukban beszélgettünk.
ttrend • Milyen érzés 22 év után távozni attól a cégtől, ahol egész pályafutását töltötte?Nem könnyű, de igyekszem megbarátkozni a gondolattal, hogy új korszak kezdődik az életemben.
ttrend • Hol fogja folytatni?Szeretném azt mondani, hogy a légi közlekedésben, de ez most Ausztriában is nehéz feladat, hiszen a társaság összesen 1500 dolgozójától válik meg az átszervezés következtében, és a többségük nyilván szeretne a szakmában maradni. Mindenesetre nyitottan várom a kihívásokat, de januártól egy ideig a tanulásra akarok összpontosítani, mivel elkezdtem egy MBA-programot.
ttrend • Mi történik a budapesti Austrianképviselet többi munkatársával?A dolgok jelenlegi állása szerint a kollégákra számítanak a Lufthansánál. Az egyeztetések során igyekeztem felhívni a figyelmet arra, hogy a képviselet munkatársai komoly tapasztalatokkal és szakmai háttérrel rendelkező, kiváló szakemberek, és erényük, hogy nem csupán saját szakterületüket ismerik, hanem bármilyen témában „hadra foghatók”.
ttrend • Szükséges volt-e az összeolvadás?Nagyon nehéz időket élünk a légi közlekedésben. Ilyen körülmények között az Austriannek mindenképpen szüksége volt egy komoly háttérrel rendelkező szakmai befektetőre. Keresgéltünk korábban másfelé is (tavaly szó volt egy szaúdi befektető bevonásáról, aki végül az utolsó pillanatban hátrált ki a megállapodásból – a szerk.), de végül a Lufthansa vállalta a befektetést. Sok szervezetépítési feladat van még hátra, nem könnyű eltérő vállalati kultúrákat integrálni.
Hogy hogy jutottunk idáig? Az Austriannél számos jó ötlet merült fel, de sokszor nem volt elég kitartásunk megvárni, hogy a befektetés meghozza gyümölcsét. Csak két példa: elindítottuk a Bécs–Pécs járatot, és éppen amikor jelentősen javultak a foglalási adatok – amikor megszokták a járatot –, akkor állítottuk le. Most sajnos ugyanígy fog járni a bő fél éve elindított rijádi és dzseddai járat.
ttrend • Mennyire viselte meg a válság az Austriant?Magyarországon továbbra is erős a pozíciónk, ezért is örülök, hogy megmarad az Austrian márka önállósága. A piaci részesedésünk 4,5-5% körül van folyamatosan, miközben ma már több jegyet adunk el bécsi indulással, mint budapestivel. Az üzleti forgalmunkat ugyan megviselte a válság, de még így is az összforgalom 37%-át adja. Az összeolvadás előnyeit jól jellemzi az a tény, hogy a Lufthansa, Brussels Airlines, Swiss, Austrian csoport együttesen már 26-28%-os részesedést mondhat magáénak a magyar piacon.
ttrend • Mi a véleménye a magyar utazási szakmáról?Az értékesítés 90%-át nálunk az utazási irodák végzik. Ugyanakkor nem tudtam megérteni, miért nem akarják a nyugaton már bevált módszert, a szolgáltatási díjak bevezetését alkalmazni itthon is az utazási irodák. Emiatt túl magas az egy kiállított jegyre eső költség. Az irodák tőlünk, légitársaságoktól várják, hogy jutalmazzuk őket, miközben az ügyfelektől kellene. Lehet, hogy először idegenkedik majd ettől az utas, de el kell neki magyarázni, hogy végső soron így juthat olcsóbb jegy birtokába.
ttrend • Köszönöm a beszélgetést, és sok szerencsét kívánok!Család: két gyermeke van
Hobbi: sport, zene, olvasás
Jövő: decemberben visszaköltözik Ausztriába, és könnyes szemmel gondol vissza a Budapesten eltöltött szép időszakra.