Jön az olcsó kínai utasszállító

A napokban megrendezett Ázsiai Nemzetközi Repülőgép-ipari Szakkiállításon mutatták be Kína első sugárhajtású polgári utasszállítóját. Ezzel kezdetét vette a felzárkózásuk az utolsó olyan nagy iparágban is, amit még a nyugati országok uralnak.

A polgári repülőgép fejlesztése része annak a teljes kínai gazdaságot átszövő kormányzati programnak, amelynek célja, hogy saját technológiákat fejlesszenek ki jó pár vezető iparágban, hogy függetlenedjenek a külföldi vállalatoktól és a későbbiekben felvehessék velük a versenyt. A gépet gyártó állami tulajdonú Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), vezetője, Chen Jin azt nyilatkozta, hogy a C919 kódnevű repülő "biztosan olcsóbb" lesz, mint a Boeing vagy az Airbus hasonló modelljei. A 168 férőhelyes C919-es szolgálatba állítását 2016-ra tervezik.

A tervek szerint a repülőgép 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, mint a jelenlegi Boeing 737 és Airbus A320, mondta Chen Jin a Hong Kongban rendezett kiállításon. „A Boeing 737 az új technológiák révén hatékonyabb üzemanyag-felhasználásúvá válhat a jövőben.” – reagált Randy Tinseth, a Boeing marketing igazgatója. A repülő bemutatásakor azt is hangsúlyozták, hogy reményeik szerint mire az új repülőgép szolgálatba áll, addigra rendelkezésre fog állni a saját fejlesztésű hajtóművük is. Az új erőforrás fejlesztése segítheti a távol-keleti országot, hogy ne csak a polgári, hanem a katonai repülés területén is függetlenítse magát, amerikai, európai és orosz partnereitől.

A COMAC kezdetben csak a kínai piacon szeretne megjelenni, majd ezt követően a világpiacra lépéssel a Boeing és az Airbus konkurenciájává szeretne válni – tette hozzá Chen. Szakértői becslések szerint a dinamikusan fejlődő kínai légitársaságok majdnem 4000 új repülőgépet vásárolását tervezik a következő 20 évben, melynek 70 százalékát az egyfolyosós-repülőgépek teszik majd ki. A cég első ügyfelei között lesz várhatóan Kína három legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársasága, az Air China Ltd., China Southern Airlines Co. és a China Eastern Airlines Corp.

A szakértők szerint a kínai repülőgép a következő évtizedben még nem fogja veszélyeztetni az Airbus és a Boeing hatalmi pozícióját a világpiacon, de nem árt szemmel tartani őket a jövőben, mivel az is komoly következményekkel járhat, ha Kína légi ipara függetleníteni tudja magát a két óriáscégtől. Mind a Boeing, mind az Airbus vezetői jól tudják, hogy a jövő piaca az ázsiai ország. Ezért nem véletlen az, hogy az európai konglomerátum még 2006 elején a fejébe vette, hogy gyárat telepít az országba, amelyet tavaly szeptember 28-án meg is nyitottak. A Boeing is szintén tervezte, hogy Kínában üzemet épít, de a technológiai „lopásveszély” miatt ezt mindezidáig még nem tette meg. (A C919 nagy hasonlóságot mutat az Airbus A320 gépcsalád tagjaival.)

Érdekesség, hogy a kínai állami média közlése szerint a repülőgép nevében az első számjegynek azért választották a 9-est, mert az a kínai kultúrában az örökkévalóságot szimbolizálja, a C a COMAC-ra utal, a 19 pedig a 190 férőhelyre, ami a maximális kapacitása lesz a gépcsaládnak. WTO Különös pikantériája lehet a jövőben a közelmúltbeli WTO döntésnek az, hogy a kínai gép fejlesztését egy olyan vállalat végzi, amely 100 százalékban állami tulajdonban van. Bár a kínai állami vállalatok többsége erősen kapitalista módon működik mégiscsak érdekes lesz mikor az állami pénzből fejlesztet kínai repülők kiszorítják a amerikai és európai gépeket az ázsiai ország „légteréből”. (VG Online)


Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.
Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek

Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek 

Járatokat töröl a holland légitársaság repülőgépeinek karbantartási hibája miatt, jelentette a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál.
Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat

Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat 

A jelentések szerint jemeni húszi területről lőtték ki a rakétát.
Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.