Jön az olcsó kínai utasszállító

A napokban megrendezett Ázsiai Nemzetközi Repülőgép-ipari Szakkiállításon mutatták be Kína első sugárhajtású polgári utasszállítóját. Ezzel kezdetét vette a felzárkózásuk az utolsó olyan nagy iparágban is, amit még a nyugati országok uralnak.

A polgári repülőgép fejlesztése része annak a teljes kínai gazdaságot átszövő kormányzati programnak, amelynek célja, hogy saját technológiákat fejlesszenek ki jó pár vezető iparágban, hogy függetlenedjenek a külföldi vállalatoktól és a későbbiekben felvehessék velük a versenyt. A gépet gyártó állami tulajdonú Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), vezetője, Chen Jin azt nyilatkozta, hogy a C919 kódnevű repülő "biztosan olcsóbb" lesz, mint a Boeing vagy az Airbus hasonló modelljei. A 168 férőhelyes C919-es szolgálatba állítását 2016-ra tervezik.

A tervek szerint a repülőgép 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, mint a jelenlegi Boeing 737 és Airbus A320, mondta Chen Jin a Hong Kongban rendezett kiállításon. „A Boeing 737 az új technológiák révén hatékonyabb üzemanyag-felhasználásúvá válhat a jövőben.” – reagált Randy Tinseth, a Boeing marketing igazgatója. A repülő bemutatásakor azt is hangsúlyozták, hogy reményeik szerint mire az új repülőgép szolgálatba áll, addigra rendelkezésre fog állni a saját fejlesztésű hajtóművük is. Az új erőforrás fejlesztése segítheti a távol-keleti országot, hogy ne csak a polgári, hanem a katonai repülés területén is függetlenítse magát, amerikai, európai és orosz partnereitől.

A COMAC kezdetben csak a kínai piacon szeretne megjelenni, majd ezt követően a világpiacra lépéssel a Boeing és az Airbus konkurenciájává szeretne válni – tette hozzá Chen. Szakértői becslések szerint a dinamikusan fejlődő kínai légitársaságok majdnem 4000 új repülőgépet vásárolását tervezik a következő 20 évben, melynek 70 százalékát az egyfolyosós-repülőgépek teszik majd ki. A cég első ügyfelei között lesz várhatóan Kína három legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársasága, az Air China Ltd., China Southern Airlines Co. és a China Eastern Airlines Corp.

A szakértők szerint a kínai repülőgép a következő évtizedben még nem fogja veszélyeztetni az Airbus és a Boeing hatalmi pozícióját a világpiacon, de nem árt szemmel tartani őket a jövőben, mivel az is komoly következményekkel járhat, ha Kína légi ipara függetleníteni tudja magát a két óriáscégtől. Mind a Boeing, mind az Airbus vezetői jól tudják, hogy a jövő piaca az ázsiai ország. Ezért nem véletlen az, hogy az európai konglomerátum még 2006 elején a fejébe vette, hogy gyárat telepít az országba, amelyet tavaly szeptember 28-án meg is nyitottak. A Boeing is szintén tervezte, hogy Kínában üzemet épít, de a technológiai „lopásveszély” miatt ezt mindezidáig még nem tette meg. (A C919 nagy hasonlóságot mutat az Airbus A320 gépcsalád tagjaival.)

Érdekesség, hogy a kínai állami média közlése szerint a repülőgép nevében az első számjegynek azért választották a 9-est, mert az a kínai kultúrában az örökkévalóságot szimbolizálja, a C a COMAC-ra utal, a 19 pedig a 190 férőhelyre, ami a maximális kapacitása lesz a gépcsaládnak. WTO Különös pikantériája lehet a jövőben a közelmúltbeli WTO döntésnek az, hogy a kínai gép fejlesztését egy olyan vállalat végzi, amely 100 százalékban állami tulajdonban van. Bár a kínai állami vállalatok többsége erősen kapitalista módon működik mégiscsak érdekes lesz mikor az állami pénzből fejlesztet kínai repülők kiszorítják a amerikai és európai gépeket az ázsiai ország „légteréből”. (VG Online)


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.