Jön az olcsó kínai utasszállító

A napokban megrendezett Ázsiai Nemzetközi Repülőgép-ipari Szakkiállításon mutatták be Kína első sugárhajtású polgári utasszállítóját. Ezzel kezdetét vette a felzárkózásuk az utolsó olyan nagy iparágban is, amit még a nyugati országok uralnak.

A polgári repülőgép fejlesztése része annak a teljes kínai gazdaságot átszövő kormányzati programnak, amelynek célja, hogy saját technológiákat fejlesszenek ki jó pár vezető iparágban, hogy függetlenedjenek a külföldi vállalatoktól és a későbbiekben felvehessék velük a versenyt. A gépet gyártó állami tulajdonú Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), vezetője, Chen Jin azt nyilatkozta, hogy a C919 kódnevű repülő "biztosan olcsóbb" lesz, mint a Boeing vagy az Airbus hasonló modelljei. A 168 férőhelyes C919-es szolgálatba állítását 2016-ra tervezik.

A tervek szerint a repülőgép 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, mint a jelenlegi Boeing 737 és Airbus A320, mondta Chen Jin a Hong Kongban rendezett kiállításon. „A Boeing 737 az új technológiák révén hatékonyabb üzemanyag-felhasználásúvá válhat a jövőben.” – reagált Randy Tinseth, a Boeing marketing igazgatója. A repülő bemutatásakor azt is hangsúlyozták, hogy reményeik szerint mire az új repülőgép szolgálatba áll, addigra rendelkezésre fog állni a saját fejlesztésű hajtóművük is. Az új erőforrás fejlesztése segítheti a távol-keleti országot, hogy ne csak a polgári, hanem a katonai repülés területén is függetlenítse magát, amerikai, európai és orosz partnereitől.

A COMAC kezdetben csak a kínai piacon szeretne megjelenni, majd ezt követően a világpiacra lépéssel a Boeing és az Airbus konkurenciájává szeretne válni – tette hozzá Chen. Szakértői becslések szerint a dinamikusan fejlődő kínai légitársaságok majdnem 4000 új repülőgépet vásárolását tervezik a következő 20 évben, melynek 70 százalékát az egyfolyosós-repülőgépek teszik majd ki. A cég első ügyfelei között lesz várhatóan Kína három legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársasága, az Air China Ltd., China Southern Airlines Co. és a China Eastern Airlines Corp.

A szakértők szerint a kínai repülőgép a következő évtizedben még nem fogja veszélyeztetni az Airbus és a Boeing hatalmi pozícióját a világpiacon, de nem árt szemmel tartani őket a jövőben, mivel az is komoly következményekkel járhat, ha Kína légi ipara függetleníteni tudja magát a két óriáscégtől. Mind a Boeing, mind az Airbus vezetői jól tudják, hogy a jövő piaca az ázsiai ország. Ezért nem véletlen az, hogy az európai konglomerátum még 2006 elején a fejébe vette, hogy gyárat telepít az országba, amelyet tavaly szeptember 28-án meg is nyitottak. A Boeing is szintén tervezte, hogy Kínában üzemet épít, de a technológiai „lopásveszély” miatt ezt mindezidáig még nem tette meg. (A C919 nagy hasonlóságot mutat az Airbus A320 gépcsalád tagjaival.)

Érdekesség, hogy a kínai állami média közlése szerint a repülőgép nevében az első számjegynek azért választották a 9-est, mert az a kínai kultúrában az örökkévalóságot szimbolizálja, a C a COMAC-ra utal, a 19 pedig a 190 férőhelyre, ami a maximális kapacitása lesz a gépcsaládnak. WTO Különös pikantériája lehet a jövőben a közelmúltbeli WTO döntésnek az, hogy a kínai gép fejlesztését egy olyan vállalat végzi, amely 100 százalékban állami tulajdonban van. Bár a kínai állami vállalatok többsége erősen kapitalista módon működik mégiscsak érdekes lesz mikor az állami pénzből fejlesztet kínai repülők kiszorítják a amerikai és európai gépeket az ázsiai ország „légteréből”. (VG Online)


Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.
Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál?

Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál? 

Kisebb vita robbant ki ez ügyben a z érdekelt felek közt.
Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.