Józan törvényeket, megfizethető adókat, egységes légteret!

Nem kerek évforduló, de mérföldkő a IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség 72. szokásos éves találkozója: vezetőváltás történt. Kiemelt témák voltak a repülés- és utasbiztonság, illetve az utóbbi években szinte rutinná vált, kormányoknak szóló légitársasági dörgedelmek. Dublinból jelentjük.

„A nemzetközi polgári repülés jövőbeni fejlődése nagymértékben hozzájárulhat a világ nemzetei és népei között a barátság és a megértés megteremtéséhez és fenntartásához” — idézte nyitó beszédében Tony Tyler, az idei találkozó után pár hónappal leköszönő IATA-vezérigazgató az 1944-es, a nemzetközi polgári repülésről szóló chicagói egyezményt, mely kimondja a légi közlekedés „biztonságos és rendszeres” fejlesztését az egyenlő elbánás, ésszerűség és gazdaságosság jegyében.

Az ésszerűség és gazdaságosság jegyében az adó — és szabályozási környezet olykor hibás és korlátozó alakításáért a kormányokat szedte elő a korábban a Cathay Pacificet vezető Tyler. A IATA szerint az egyes országokban több mint 200 különböző adó terheli a légiközlekedést, melyek racionálisabb, a szakmával egyeztetett kidolgozásával a költségvetések csak nyernének. Példaként az Egyesült Királyság repült távolság alapján kivetett adóját említette. Az ebből befolyó 3 milliárd fontnyi bevétel az adó megszüntetésével hatszorosára ugorhatna a növekvő forgalom multiplikátor hatása révén. A megnyitón szintén résztvevő és beszédet mondó Shane Ross, ír közlekedési miniszter bár egyetért az ágazatot serkentő adójogszabályok bevezetésével, azért — amellett, hogy megemlítette a repülőjegyek áfa-mentességét — kijózanítólag csendben hozzátette, hogy felmentést senki sem kaphat a közös teherviselés alól. „Amíg a kormányok saját hatáskörben döntenek a jogszabályok kialakításáról, szigorúbb pénzügypolitika esetén pedig időszakos adók vezethetők” — ábrándította ki hallgatóságát. Tegyük hozzá: Írország 2014-ben megszüntette a válság idején légiutasokra kivetett, szintén távolságalapú adóját.

A különféle adók ellenére az ágazat köszöni, jól van, legalábbis a 2016-os, tavaly december óta még rózsásabbá vált profitelőrejelzés láttán. Az öt éve javuló mutató idén 39,4 milliárd dollár lehet. Felét Észak-Amerika termeli. A légiközlekedés hajtóereje jelentős mértékben az idén 2015-ösnél (53,9 dollár) is alacsonyabb — 45 dollár — olajár. Amitől tart a IATA, az a világgazdaság teljesítményének esetleges visszaesése.



Európa légterei, egyesüljetek!

A kormányokon is számon kéri a szövetség a légi útvonalak egyszerűsítését célzó Egységes Európai Égbolt (SES, Single European Sky) bevezetésének késését. Az európai légtér tagoltsága miatt az útvonalak átlagosan 50 kilométerrel és 10 perccel hosszabbak a kelleténél. Ha a SES belátható időn belül megvalósulna (pesszimista forgatókönyvek szerint 2035-ig), azt nem csak az üzemanyag fogyasztás érezné meg, de az országok pénztárcája is: 2035-be már évi 1,35 milliárd utas mellett a kontinens GDP-je 245 milliárd euróval, míg a munkahelyek száma 1 millióval nőhetne. Nem mellesleg a SES révén elejét lehetne venni az irányítói sztrájkok okozta kényelmetlen szituációknak. Technikailag már megoldható, hogy másik ország légterét irányítsák, ahogy a Hungarocontrol teszi azt a koszovói magas légtérben. A légtér egységesítésével csökken a károsanyag-kibocsátás is, amivel átlépünk egy másik kiemelt területre, a környezetvédelemre. Még 2009-ben tűzte ki célul a IATA az üzemanyag fogyasztás évi 1,5%-os csökkentését 2020-ig, majd onnantól a CO2-mentes növekedést, illetve 2050-re a Co2-kibocsátás 2005-ös mérték felére csökkentését. A IATA országokon átnyúló egységes szabályozást sürget. Karbonkvóta-kereskedelem helyett a kibocsátás tonnánkénti ellentételezést látnák szívesen. Ennek törvényi kereteit az ICAO, Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet soron következő, őszi ülésén tervezik kidolgozni.

Égi Öböl-háború

Nyilván tisztában van a chicagói egyezmény népek közti barátságról szóló mondatával a három nagy amerikai — American Airlines, Delta, United — és három Öböl-menti éllovas — Qatar, Emirates, Etihad — is. Mégis dúl köztük a szakmában Öböl-háborúként elhíresült torzsalkodás, mely nélkül manapság nincs légügyi konferencia. A Nyitott Égbolt egyezmény ellenére a három amerikai úgy gondolja, hogy az egyezmény felülvizsgálatra szorul, a szerintük az Öböl nagyjainak juttatott, versenytorzító állami támogatások miatt. A „háború” egyik csúcs- vagy inkább mélypontja volt a Delta Qatar Airways májusi atlantai járatnyitójára adott válasza. Nem elég, hogy a Qatar megjelent a Delta főhadiszállásán, a járatnyitó gálát a rivális által támogatott Fox Theatre-ben tartotta. Válaszul a Delta felmondta az intézménnyel 20 éves támogatási szerződését. Richard Quest, a CNN műsorvezetője moderálta Dublinban azt a panelbeszélgetést, amin a Delta nemrég kinevezett vezérigazgatója, Ed Bastian és (Akbar Al Baker híján) az Emirates vezetője cserélhettek volna eszmét a csatákról, azonban Bastian Quest minden próbálkozását hárítva annyit mondott, hogy megvárja az ügyet vizsgáló amerikai kormány döntését. Pont ez az, amit a IATA is szeretne; Tony Tyler kérte: az ilyen ügyeket a tagok intézzék el egymás között, ha kell, törvényhozóik bevonásával.

„A repülés biztonságos, de

egy pillanatra sem ülhetünk nyugadtan a babérjainkon” — állapította meg Tyler. Meglehet, 3,1 millió járatra jut egy katasztrófa a IATA javuló tendenciát mutató adatai szerint. Ebbe azonban nem számítanak bele az erőszakos cselekmények okozta esetek, mint az Egypt Air vagy a MetroJet katasztrófája.

Bár a megelőzés a földön kezdődik, Tyler szerint sokak számára a repülés legkellemetlenebb része a biztonsági ellenőrzés. Elrettentő példaként többen említették az USA nagy repterein, a Közlekedésbiztonsági Hivatal (TSA) szigorításai miatt az utóbbi időkben kígyózó sorokat. Májusban, Chicagóban egyetlen nap alatt a United Airlines-nak 4 300, a sorban állás miatt járatát lekéső utast átfoglalnia. A IATA szerint a TSA megoldása egyben fenyegetés is az eszközökben nem válogató terroristák számára. Utalva a márciusi brüsszeli támadásra, Tyler kívánatosnak tartaná, ha a repülőterek nyilvános tereiben minél kevesebb ember, minél rövidebb ideig tartózkodna. Ezen az utasfelvételi és biztonsági eljárások gyorsítása, akár önkiszolgálóvá tétele segíthet.

Türelmesen a politikával!

A posztjáról 5 év után távozó Tony Tylertől a stafétát az Air France-KLM leköszönő elnök-vezérigazgatója, Alexandre de Juniac vette át. Az infrastruktúra fejlesztése, környezetvédelem, repülésbiztonság, a megfelelő szabályozási környezet kialakítása kormányokkal együtt működve - sorolta kiemelt feladatait a szeptember 1-én kezdő de Juniac. „Én értem, hogy működnek a kormányok; lassan, legyünk velük türelmesek, azonban nekik is követniük kell az iparági változásokat” — zárta beszédét a '90-es években az akkor még miniszter Nicolas Sarkozy tanácsadójaként, majd később Christina Lagarde oldalán politikai edzettséget szerző új IATA-vezérigazgató.

De miért éppen Írország?

A 72-nél kerekebb a vendéglátó ír Aer Lingus légitársaság évfordulója; idén 80 éves a transzatlanti forgalomból részét növekvő mértékben kivevő fuvaros. „Írország ugródeszka Észak-Amerika felé” — jellemzte Stephen Kavanagh, az idei évtől már 10 desztinációt repülő Aer Lingus vezérigazgatója szerint országa pozícióját. Az IAG-bázis dublini repülőtér 25 milliós forgalmának mind jelentősebb része száll át Észak-Amerika felé. Írországban 24 óránként adnak el vagy lízingbe egy repülőt - tudtuk meg Aengus Kellytől, az ILFC 2014-es felvásárlását követően a világ legnagyobb lízingcégévé vált AerCap vezetőjétől. A tudatosan fejlesztett ír légi közlekedés évi 4 milliárd eurónyi bevételt és mintegy 42 ezer munkahelyet jelent az országnak, ahol Michael O'Leary és az Aer Lingusban tavaly 98%-os részesedést szerzett IAG elnök-vezérigazgatója, Willie Walsh is felnőtt. Már csak egy IATA kongresszus hiányzott; sok év után a második ír földön.


Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.