Az idézett dokumentum szerint a Brassó-Bors autópálya építésére 2012-re előirányozott költségvetési tétel elégtelennek bizonyult a tervezési és kivitelezési szerződésben foglalt munkálatokra. Ezért a pályaépítő amerikai Bechtel társaság májustól lassította az építés ütemét. Ennek következtében a Bors-Berettyószéplak szakaszon annak a 18 kilométeres pályarésznek az átadása sem történhet meg, amelynek 2012-ben kellett volna megépülnie.
A pontosan meg nem nevezett dokumentum szerint a román kormány 2012-ben 347,6 millió lejt (21,1 milliárd forintot) fordított az észak-erdélyi pálya építésére, ez az összeg szeptemberig elfogyott, és az állam 187,2 millió lej (11,4 milliárd forint) adósságot is felhalmozott az építővel szemben. A dokumentum szerint a kormány a későbbi pályaépítésre szánt költségvetési tételek függvényében szándékszik egy újabb ütemtervben megegyezni a pályaépítő Bechtel társasággal.
A magyar-román államhatártól Brassóig tervezett, Nagyváradot, Zilahot, Kolozsvárt és Marosvásárhelyt is érintő, többnyire magyarok által lakott területeken áthaladó autópálya tervét 2003-ban hagyta jóvá a kormány. Az építési munkálatok 2004-ben indultak, ám az azóta eltelt nyolc év alatt a 415 kilométeres autópályából mindössze a Kolozsvár melletti Gyalut Aranyosgyéressel összekötő 52 kilométeres szakaszt sikerült átadni a forgalomnak. A Mediafax közlése szerint az - eredetileg 2,2 milliárd euróra (614 milliárd forintra) becsült - építési költségnek több mint felét kifizették már az útépítő társaságnak.
A román kormány 2011 augusztusában újratárgyalta a Bechtellel kötött szerződést. A felek megegyeztek abban, hogy az amerikai útépítő társaság már csak a megkezdett szakaszokon fejezi be a munkálatokat. Gyalu és Aranyosgyéres között elvégzi a még hátralevő talajrendezési munkálatokat, és megépíti a borsi határátkelő és Berettyószéplak közötti 64 kilométeres pályaszakaszt. Az utóbbi szakaszt az újratárgyalt szerződés szerint 2012 novemberében kellett volna átadni, de a jobboldali Boc-kormány a 2012-es költségvetésbe már csak 18 kilométer megépítésére elégséges összeget foglalt bele.
A májusban hivatalába lépett Ponta-kormány vállalta az építkezés folytatását.
Forrás: MTI