Martin Lohmann szerint Németország turizmusa számára 2009 csaknem olyan év volt, mint a többi. Hiszen az utazási hajlandóság az elmúlt 15 évhez hasonlóan megint 75% körül alakult. Azaz a németek a gazdasági válság ellenére sem akartak lemondani az "év legszebb napjairól", a nyári szabadságról. A rendszeresen utazók száma pedig folyamatosan növekszik: míg 1972-ben a lakosság 24%-a utazott rendszeresen, addig 2008-ra ez a szám elérte 60%-ot. És ez stabil keresletet biztosít. 2009-ben a németek 62 millió utazáson vettek részt, ami kevéssel marad el 2008 mögött. Tavaly ugyanakkor megfigyelhetővé vált egy új jelenség: a polarizáció. A magasabb jövedelemmel rendelkezők ugyanis többet utaznak, mint korábban, a kevesebb bevétellel rendelkezők viszont kevesebb vagy rövidebb utazáson vesznek részt. Persze olyanok is vannak, akiknek le kell mondaniuk a nyaralásról. Ami a szervezett utazási piacot illeti, az utazásszervezők vendégszáma viszonylag állandó (39 millió fő), a forgalom csökken (2-3%), a bevétel viszont növekszik. A visszaesés a Földközi-tengeri célok (-7%) és a repülős utak (-4%) esetében a legnagyobb. Az üzleti utak száma is csökkent. A hajós utak viszont továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek (+13%)
A gazdasági válság és az utazási kedv
A FUR a tavalyi megkérdezés után idén is kitér a gazdasági válság hatásainak vizsgálatára. A lakosság 72%-a, azaz ugyanannyian, mint 2008 novemberében, egy évvel később is aggasztónak tartja a gazdasági válságot. Míg azonban 2008-ban csak 18% érezte magát személyesen érintettnek, addig 2009 novemberében már 37%. Ugyanekkora azoknak a száma is, akik esetében a gazdasági válság befolyással volt a 2009. évi utazásra (2008: 13%). 2010 vonatkozásában ez a szám még magasabb: 42% mondta, hogy utazási terveire hatással van a gazdasági válság. Változatlan azonban azoknak a száma (18%), akik továbbra sem érzik magukat érintettnek. A gazdasági válság mindazonáltal csak egy tényező a sok közül, ami úgy tűnik, nem befolyásolja lényegesen az utazási kedvet. Ez utóbbi ugyanis 2009 novemberében 9%-kal volt magasabb mint egy évvel korábban (2008: 50%). S többen vannak azok is, akiknek pénzük, kedvük és idejük is van arra, hogy nyaralni menjenek. Több utazást azonban valamivel kevesebben terveznek, mint tavaly, és a kiadások tekintetében is többen óvatosabbak, mint egy évvel korábban. A becslések szerint az utazások száma összességében úgy alakul, mint 2009-ben, csak az árak csökkennek tovább. Azaz a vendég ugyanazért az összegért 2010-ben nagy valószínűséggel még többet fog kapni.
Divatos úti célok
A FUR kutatásai szerint az úti célok tekintetében sem várhatóak nagy változások. Azaz az utazások egyharmada belföldön, második harmada a Földközi-tengeri országokban realizálódik, a harmadik harmadon pedig a többi ország osztozik. A legfontosabb úti célok tekintetében Németország 31%-kal áll az élen, majd Spanyolország (13%), Olaszország (7%), Törökország(7%), Ausztria (6%), Görögország (3%), Franciaország (3%), Horvátország (2%) következik. Mivel azonban a németek egyre inkább nyitottak az egész világra, s az egy adott célhoz hűséges utazót felváltja az új országokra is kíváncsi turista, azaz a "multiopcionális" vendég, ezért jó marketinggel valamennyi országnak jó esélyei lehetnek a német piacon. Az utazási formák tekintetében továbbra is a strandolás vezet (54%, +2%), a városlátogatás (37%, +6%), a természetjárás (36%, +3%), az aktív nyaralás (22%, +1%), az egészségmegőrzés (20%), a wellness (20%, +4%) és a kulturális utak (15%). Emellett egyre nagyobb népszerűségnek örvend a kempingezés is.
S hogy honnan szerzi információit a német vendég napjainkban? 52% személyes beszélgetésekből, 50% utazási irodákban tájékozódik, 32% az internetet használja információs forrásként, 23% prospektusokat, 13% pedig úti könyveket olvas. Az 1985-ös kutatás számaival egybevetve (személyes 33%, utazási iroda 19%, prospektusok 15%, útikönyv 6%) a FUR arra a következtetésre jutott, hogy a német piacon a személyes tanácsadás továbbra is kiemelt szerepet játszik az utazási döntések meghozatalában, amit az internet természetesen kiegészít, azonban nem helyettesít. (Magyar Turizmus Zrt.)