Az örökségturizmus kiemelt szerepet kapott a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában mint az emberi fejlődés szempontjából legmagasabb értékű turizmus. Értéket közvetít, nem szezonfüggő, jól tervezhető, kiegészítő elemként pluszmotivációt jelent a turisták számára – hangsúlyozta bevezetőjében Mányai Roland, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium turisztikai szakállamtitkársága főosztályvezető- helyettese.
Bogyai Katalin, az Oktatási és Művelődésügyi Minisztérium szakállamtitkára a diplomácia szerepét emelte ki egy-egy ország kultúrájának megismertetésében. A statisztikák szerint a külföldön rendezett magyar napokat követően jelentősen nőtt a Magyarországra utazók száma.
Mit várnak a német buszos utaztatók?
Az RDA főtitkára, Dieter Gauf kiemelte, hogy a német autóbuszos utaztatók arányosan kétszer anynyi kulturális utat bonyolítanak, mint a charterezők. Érdemes tehát ilyen ajánlatokkal bombázni az ötezres létszámú német buszos vállalkozói kört, közülük ezren saját katalógust is kiadnak. Vannak a kulturális utakra specializálódott vállalkozások is. A német buszos utaztatók a Németországban működő csaknem hatszázezer klub és egyesület tagságát is megcélozzák. A tavasz és az ősz a legkedveltebb a rövidebb kulturális kirándulások számára. Természetesen időben kell eseménynaptárral, ajánlatokkal megkeresni őket, s ennek ideje az előző év nyara (az RDA kiállításán), de legkésőbb az ősz. A kulturális intézményeknek kedvezőbb áron kell a jegyeket a csoportos megrendelők számára biztosítaniuk, mint amennyiért általában kaphatók, és elvárás a meghatározott határidőig visszaadható kontingens is.
Új uniós szabály
Többnapos ajánlat esetén az egy szállás köré szervezett csillagtúrák a legkelendőbbek. A buszos utak távolabbi célpontokra is elképzelhetőek, illetve lerövidíthetőek, mert kombinálhatók repülőutakkal. Április 11-től az Unióban a autóbuszsofőrök csak hat napig vezethetnek, utána ki kell vegyenek egy pihenőnapot. Erre az utak szervezésekor ügyelni kell, ilyenkor gyalogos múzeumlátogatásokat vagy könnyen elérhető programokat kell betervezni.
Szemléletváltás
Mihály Mária, az Alapítvány a Szépművészeti Múzeumért képviseletében és Csonka András, a Művészetek Palotája (MÜPA) vezérigazgató- helyettese sikertörténetekről számolhatott be. A Szépművészeti Múzeum látogatóinak száma 2006-ban már 600 000 volt, nagy sikerű kiállításaikra külföldről is szépszámú látogató érkezett. Az idén májustól az inka, októbertől a Hundertwasser-kiállításokkal megpróbálják a Van Gogh-kiállítás ideje alatt elért magas látogatószámot fenntartani. 2008-ban reneszánsz kiállítást terveznek. Terveik között szerepel a Hősök tere alatt a turistabuszokat kiszolgálni képes kávézó-, WC-, múzeumibolt-együttes létrehozása.
Az európai építészeti díjat kapó MÜPA önmagában turistaattrakcióvá vált. Tavaly 520 000 látogatója volt rendezvényeiknek, ismertette Csonka András vezérigazgató- helyettes. Szállodáknak komplex csomagokat kínálnak (program, étkezés, bevásárlás, transzfer). Az intézmény látogatóbarát, mindennap este 10 óráig nyitva tart, jegyet árusít, egy sor díjmentes napközi programot is kínál.
Nem győzik ismételni
Az idegenvezetők elvárásai, hogy a legismertebb nevezetességeknél autóbuszos parkolóhelyeket, a közelben csoportok befogadására alkalmas nyilvános illemhelyeket, csoportok számára külön jegykezelést kaphassanak. A kisebb múzeumok több támogatást igényelnének, az OIB titkára, dr. Faragó Hilda szemléletváltást tartana szükségesnek, és több pályázati lehetőséget ígért.
A kultúra mint élmény
A kulturális turizmus fogalma is változik: egyre inkább élményre, emberi kapcsolatra vágynak az utazók, így a történelmi műemlékek steril bemutatása kevésbé vonzó. Ezzel szemben sikeresek a tematikus utak. Érdemes az élményekbe a turistákat is bevonni: beöltöztetni, eljátszatni velük a történelmet. Az ilyen bemutatókhoz mint egy filmhez forgatókönyvet, jelmezeket kell készíteni.
Hazai irodák igényei
A Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetsége ajánlásait Molnár Gabriella elnök foglalta össze a rendezvényen: