Közel tíz százalékos növekedés Magyarországról

Bő két esztendeje, amikor a német alapítású, idén nagykorúvá lett, Egyiptom-specialista és Ausztriában piacvezető ETI (Express Travel International) megjelent hazánkban, sokan üdvözölték a közkedvelt Red Sea Hotels lánc újbóli magyarországi értékesítésének lehetőségét. Azóta eltelt három nyári szezon és az ETI megszilárdította a helyét a piacon. Az idei szezon alakulásáról és a jövő terveiről beszélgettünk Martin Hafnerrel, az ETI csoport közép-európai vezérigazgatójával és Kerekes Gáborral, a cég budapesti irodavezetőjével.

Mekkora forgalmat bonyolított le idén Európában az ETI?

MH: Nálunk az üzleti év egybeesik a naptári évvel, ezért még korai végleges adatokról beszélni, hisz egy hónap hátravan. Az idei nagyon zavaros év volt minden utazásszervezőnek, szinte lehetetlen volt növekedést produkálni. Magyarországon viszont ez a krízis dacára sikerült, 2016-ot várhatóan 8-10% közötti növekedéssel zárjuk. Az ETI csoport Közép-Európából és Nagy-Britanniából idén összesen kb. 360 000 főt utaztat ki.

Milyen kapacitásokkal utaztat az ETI a téli szezonban a régióból? Mely légitársaságok a stratégiai partnerek?

MH: Február végéig heti 24 járatunk közlekedik Hurghada, Sharm el Sheikh és Marsa Alam üdülőhelyekre. Márciustól ezt a számot terveink szerint 40-re emeljük. Sikeresen dolgozunk együtt a Condor, Sunexpress, Niki, Eurowings légitársaságokkal valamint az Air Cairo-val, amely (cégünkkel partnerségben) újra megjelent Közép-Európában: menetrendszerinti járatain a helyek közel háromnegyedét az ETI értékesíti. Az Air Cairo-t jól fogadta a szakma és az utazóközönség, ezért az együttműködést bővíteni fogjuk, beleértve a magyarországi kapacitások jelentős növelését is.

Hogy alakult ez az év Magyarországon a tavalyihoz képest?

 KG: Az úti cél megítélésének romlása és a közvetlen járat hiánya miatt nehezen indult az év, a budapesti előfoglalások mellett csak bécsi indulású utakat árultunk. Május 7-én a magyar piacon elsőként indítottunk saját chartert, néhány rotáció pozsonyi dobbantással közlekedett. Lassan kezdtek egyenesbe jönni a dolgok, majd június 19-től amikor a közvetlen járatunk indult, esély nyílt egy kiemelkedően jó nyári szezonra. Július 28-tól beállítottunk egy második Hurghada-chartert Pozsony érintésével, ez szeptember végéig járt. Októbertől újra jár a Bécs-Sharm charter, és van közvetlen Bécs-Marsa Alam járat is, mindkettő népszerű a magyar utasok körében. Novembertől mint ismeretes az Air Cairo menetrendszerinti járatán kötöttük le a kapacitások háromnegyedét, az értékesítés várakozáson felüli. Ily módon egyiptomi charteres utak vonatkozásában az ETI két év jelenlét után piacvezetővé vált!

Mondana konkrét adatokat is?

KG: Az idei nyár 20%-os növekedést hozott, a két charter töltöttsége 95% fölött volt. Éves szinten 8-10%-os növekedésre számítunk, az év eleji nehézségek ellenére. Várhatóan év végére átlépjük a 6700-as utasszámot, amire büszkék vagyunk. Külön öröm, hogy a bevétel az utasszámot meghaladó mértékben nőtt, 11-12% „plusz” várható. Érdekes adat lehet: érzékelhető mértékben csökkent az ún. „last minute értékesítés” aránya idén nyáron: indulás előtti hónapban a tavalyinál 20%-kal kevesebb utat adtunk el, megnőtt az előfoglalás szerepe. Emiatt az egy utas után realizált bevétel is növekedett, közel 3%-kal. Idén volt olyan nyári járat, amely egy hónappal az indulás előtt már 75%-on állt! Ez kétségtelenül az ETI iránti bizalom és az előfoglalási időszakra érvényes árazás eredménye. A „magyar ETI utasok” bő 80%-a budapesti indulást választott és jelentős volt (15%) a romániai utasaink aránya is.

Mi az idei növekedés kulcsa?

KG: Túlnyomórészt viszonteladókon keresztül értékesítünk Magyarországon, irodai ügyfélfogadás gyakorlatilag nincs. A siker titka szerintem elsősorban az árualap minősége, kíváló ár-érték aránya. Mivel az összes szolgáltató egy cégcsoport tagja, az utazási csomagok jól szervezettek és a jó minőség mellett olcsók. A foglalás folyamata gyors és rugalmas (fontos: az ETI árualapja nagy nemzetközi rendszerekben is foglalható, mint a Start, Cets, MerlinX stb), a visszaigazolás azonnali, érdemi panasz ritka. A viszonteladói jutalék kellőképpen ösztönző mértékű, mi magunk pedig igyekszünk értékesítő irodáinkkal szakmai alapokon nyugvó, korrekt és nyílt partneri kapcsolatot fenntartani, amelyben minden fél tudja mi a feladata, számíthat a másikra, alkalomadtán számol annak észrevételeivel, javaslataival. Ez az igen jó (szakmai és emberi) kapcsolat is a sikerünk egyik kulcsa (idevág: a tavalyi aktív partnereink mellé idén további ötven iroda csatlakozott, mint új „ETI-foglaló”: nagyon köszönjük!)

Foglalhatóak-e már a 2017 nyári programok? Mik az újdonságok?

KG: Egyelőre a vasárnapi Hurghada-járattal való utazásokat lehet foglalni, jelentős előfoglalási kedvezményekkel. Hamarosan feltöltjük újdonságként a másik budapesti és a debreceni Hurghada-járatot, valamint a Budapest-Sharm el Sheikh járatot. A kilátások jók, az eddig 80%-kal több jövő nyári indulású utazási csomagot adtunk el, mint tavaly. Derűlátóak vagyunk az éppen zajló téli szezont illetően is: december vége kiemelt időszak, de a januári helyeink kb. 60%-át is eladtuk már. A már lefoglalt téli utak száma a tavalyinak háromszorosa (tavaly ilyenkor még nem lehetett tudni, hogy a téli Hurghada-járat januárban törlésre kerül).

Milyen további desztinációkkal készülnek?

KG: Egyiptom mellett ausztriai (leginkább bécsi) indulással egy sor népszerű desztinációban lesznek lekötéseink, tavalyhoz hasonlóan. Ezek közül kiemelkedik Kréta, Ciprus, Korfu, Rodosz, Bulgária (Burgasz és Várna) és Törökország (Antalya). Ezek a programok is foglalhatóak lesznek nemzetközi rendszerekben, hasonló jutalékfeltételekkel mint az egyiptomi utak.

Mik a további terveik Közép-Európában?

MH: Nagy potenciált látunk a régió országaiban, ezért itt „erősíteni” fogunk. Jelenleg több leányvállalat létrehozásán dolgozom: 2017 tavaszától Lengyelországban, Csehországban és Romániában is saját céggel indul az ETI, innen májustól számítunk saját utasokra, saját charterjáratokkal vagy másokkal együttműködve.

Végezetül: mi a helyzet most Egyiptomban?

MH: Sajnos számtalan negatív hír látott napvilágot, sokszor elferdítve, torzítva a sajtóban. Tény, hogy a kairói tüntetések és zavargások idején sem esett ezekből fakadóan egyetlen turistának sem bántódása! A Vörös-tengeri üdülők (Hurghada, Makad Bay, Marsa Alam, Port Ghalib) messzemenően biztonságosak, az ETI több tízezer törzsutasa visszatért, a szállodáink töltöttsége jó. A Sinai-félsziget is lassan magára talál: ide az ETI most hetente négy járatot üzemeltet Németországból és Ausztriából. Még hiányoznak a brit és orosz turisták, ők 2017 Húsvétjától jönnek újra. A jövő év kapcsán bizakodó vagyok, és nagyon örülök a nagyszámú magyar vendégnek. Itt ragadom meg az alkalmat, hogy Gábor kollégámmal együtt az ETI nevében minden olvasónak Áldott, békés Karácsonyt és egy sikeres Új Évet kívánjak!


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.