Még nem túl kelendőek az utazási hitelek

Az utazási hitelek megítélése a bankok és az utazási irodák között is ellentmondásos. Az utazók még nem fedezték fel, ennek ellenére vannak, akik látnak benne fantáziát.

„Utazási hitel? Folyamatosan hirdetjük, a katalógusunkban is benne volt, de egyetlen érdeklődő sem jelentkezett” – válaszolta kérdésünkre az egyik magát megnevezni nem akaró utazási iroda munkatársa. A legtöbb iroda nem számolt be kedvező tapasztalatokról az utazási hitellel kapcsolatban, de vannak olyanok is, akiknek jobban megy. Az AgoraTravel például egy éve vezette be utazási hiteles konstrukcióját, amelytől forgalomnövekedést várt. „Minimális mértékben valóban nőtt a forgalmunk, de ez nem feltétlenül kapcsolható az utazási hitelekhez; lehet, hogy inkább az az oka, hogy ősszel megújítottuk az irodánkat” – mondja Miskey Richárd irodavezető. Tavaly az AgoraTravel utasainak 10 százaléka vett fel 20 ezer és 100 ezer forint közötti utazási hitelt. Az idén az igénybe vevők száma nem változott, de arányuk csökkent, mert közben nőtt az utasok száma. Miskey Richárd úgy véli, az érdeklődés nem esett vissza, de ma már egyre több utazási iroda kínál utazási hitelt.

Mérsékelt az érdeklődés a Quaestornál, amely 2004. január 1. óta értékesíti a Forrás Takarékszövetkezet utazási hiteleit. Az átlagos hitelösszeg 150-200 ezer forint körül mozog. Jellemzően azok veszik fel, akik amúgy is utaznának, de így jobb szállodát engedhetnek meg maguknak, tovább maradhatnak, vagy több programon vehetnek részt – meséli Nácz Attila, a Questor takarékszövetkezeti üzletág vezetője. Vannak olyan utazási irodák, amelyek nem is gondolkodnak az utazási hitel bevezetésén. Ilyen például a TUI, amelynek szakemberei szerint az utasaik nem igénylik ezt a szolgáltatást. Mint Horváth Ferencné irodavezető elmondta, legtöbb utasuk drága útra fizet be. „Nem akarjuk a színvonalat lejjebb adni, semmi szükségünk arra, hogy utazási hitellel rizikózzunk” – mondta az irodavezető.

Azok a cégek, amelyek kínálnak utazási hiteleket, többnyire azért teszik, mert bíznak a fogyasztói szokások megváltozásában. „Az mindenkinek természetes, hogy akár hitelből is újat vásárol, ha elromlott a mosógépe. Az utazási piacról az a felismerés hiányzik még, hogy hitelből is el lehet utazni, ha épp nincs elég pénz a házi kasszában. Németországban megszokott, hogy az emberek azért is hitelt vesznek fel, hogy a megtakarításaikhoz ne kelljen hozzányúlniuk” – mondja Nácz Attila. Nálunk sem jelent megfizethetetlen terhet a törlesztés: 100 ezer forint után egy évig 10 ezer forintnál is kevesebb a részlet havonta, a szükséges saját erő általában az út árának 40 százaléka. Ez nem túl nagy összeg, de az is igaz, hogy hitel mutatói a bankpiacon nem tartoznak a legjobbak közé. Például annál a hitelnél, amelyet az OTP Travel ügyfelei vehetnek fel az OTP Banktól, a kamat 19 százalék, az (egyszeri) kezelési költség 3 százalék, a teljes hiteldíjmutató pedig 28,59 és 34,91 százalék között mozog. Nácz Attila biztos abban, hogy változni fog a helyzet, ha a piac jobban megismeri a terméket. Addig a Quaestor katalógusaiban, szórólapjain és honlapján is szerepelteti ezt a szolgáltatását, és egyéb módon is tanítani próbálja a piacot: olyan szakmai cikkeket jelentetnek meg újságokban, amelyek felhívják a figyelmet az utazási hitelekre. Erre egyébként abszolút szükség van: banki megfigyelések szerint az ügyfeleknek mindössze egy százaléka ért a pénzügyekhez.

Visszafogott bankok

Az OTP álláspontja szerint az utazási hitelek iránti mérsékelt érdeklődés a hazai fogyasztási szokásokra vezethető vissza, amelyek értelemszerűen változhatnak. Azt egyébként még megbecsülni sem lehet, hogy a szabad felhasználású hitelek mekkora részét fordítják az ügyfelek nyaralásaik finanszírozására. Egyes bankok egyébként éppen ezért nem lépnek be az utazásihitel-piacra; Szabó Linda, az Erste Bank szóvivője azt mondta, az Erstének például azért nincs utazási hitele, mert a bank szakértői úgy látják, az ügyfelek elsősorban a folyószámlahitel és a szabad felhasználású jelzáloghitel iránt érdeklődnek, és inkább az így igényelt öszszeget fordítják utazásra.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.