Még nem túl kelendőek az utazási hitelek

Az utazási hitelek megítélése a bankok és az utazási irodák között is ellentmondásos. Az utazók még nem fedezték fel, ennek ellenére vannak, akik látnak benne fantáziát.

„Utazási hitel? Folyamatosan hirdetjük, a katalógusunkban is benne volt, de egyetlen érdeklődő sem jelentkezett” – válaszolta kérdésünkre az egyik magát megnevezni nem akaró utazási iroda munkatársa. A legtöbb iroda nem számolt be kedvező tapasztalatokról az utazási hitellel kapcsolatban, de vannak olyanok is, akiknek jobban megy. Az AgoraTravel például egy éve vezette be utazási hiteles konstrukcióját, amelytől forgalomnövekedést várt. „Minimális mértékben valóban nőtt a forgalmunk, de ez nem feltétlenül kapcsolható az utazási hitelekhez; lehet, hogy inkább az az oka, hogy ősszel megújítottuk az irodánkat” – mondja Miskey Richárd irodavezető. Tavaly az AgoraTravel utasainak 10 százaléka vett fel 20 ezer és 100 ezer forint közötti utazási hitelt. Az idén az igénybe vevők száma nem változott, de arányuk csökkent, mert közben nőtt az utasok száma. Miskey Richárd úgy véli, az érdeklődés nem esett vissza, de ma már egyre több utazási iroda kínál utazási hitelt.

Mérsékelt az érdeklődés a Quaestornál, amely 2004. január 1. óta értékesíti a Forrás Takarékszövetkezet utazási hiteleit. Az átlagos hitelösszeg 150-200 ezer forint körül mozog. Jellemzően azok veszik fel, akik amúgy is utaznának, de így jobb szállodát engedhetnek meg maguknak, tovább maradhatnak, vagy több programon vehetnek részt – meséli Nácz Attila, a Questor takarékszövetkezeti üzletág vezetője. Vannak olyan utazási irodák, amelyek nem is gondolkodnak az utazási hitel bevezetésén. Ilyen például a TUI, amelynek szakemberei szerint az utasaik nem igénylik ezt a szolgáltatást. Mint Horváth Ferencné irodavezető elmondta, legtöbb utasuk drága útra fizet be. „Nem akarjuk a színvonalat lejjebb adni, semmi szükségünk arra, hogy utazási hitellel rizikózzunk” – mondta az irodavezető.

Azok a cégek, amelyek kínálnak utazási hiteleket, többnyire azért teszik, mert bíznak a fogyasztói szokások megváltozásában. „Az mindenkinek természetes, hogy akár hitelből is újat vásárol, ha elromlott a mosógépe. Az utazási piacról az a felismerés hiányzik még, hogy hitelből is el lehet utazni, ha épp nincs elég pénz a házi kasszában. Németországban megszokott, hogy az emberek azért is hitelt vesznek fel, hogy a megtakarításaikhoz ne kelljen hozzányúlniuk” – mondja Nácz Attila. Nálunk sem jelent megfizethetetlen terhet a törlesztés: 100 ezer forint után egy évig 10 ezer forintnál is kevesebb a részlet havonta, a szükséges saját erő általában az út árának 40 százaléka. Ez nem túl nagy összeg, de az is igaz, hogy hitel mutatói a bankpiacon nem tartoznak a legjobbak közé. Például annál a hitelnél, amelyet az OTP Travel ügyfelei vehetnek fel az OTP Banktól, a kamat 19 százalék, az (egyszeri) kezelési költség 3 százalék, a teljes hiteldíjmutató pedig 28,59 és 34,91 százalék között mozog. Nácz Attila biztos abban, hogy változni fog a helyzet, ha a piac jobban megismeri a terméket. Addig a Quaestor katalógusaiban, szórólapjain és honlapján is szerepelteti ezt a szolgáltatását, és egyéb módon is tanítani próbálja a piacot: olyan szakmai cikkeket jelentetnek meg újságokban, amelyek felhívják a figyelmet az utazási hitelekre. Erre egyébként abszolút szükség van: banki megfigyelések szerint az ügyfeleknek mindössze egy százaléka ért a pénzügyekhez.

Visszafogott bankok

Az OTP álláspontja szerint az utazási hitelek iránti mérsékelt érdeklődés a hazai fogyasztási szokásokra vezethető vissza, amelyek értelemszerűen változhatnak. Azt egyébként még megbecsülni sem lehet, hogy a szabad felhasználású hitelek mekkora részét fordítják az ügyfelek nyaralásaik finanszírozására. Egyes bankok egyébként éppen ezért nem lépnek be az utazásihitel-piacra; Szabó Linda, az Erste Bank szóvivője azt mondta, az Erstének például azért nincs utazási hitele, mert a bank szakértői úgy látják, az ügyfelek elsősorban a folyószámlahitel és a szabad felhasználású jelzáloghitel iránt érdeklődnek, és inkább az így igényelt öszszeget fordítják utazásra.


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.