Még nem túl kelendőek az utazási hitelek

Az utazási hitelek megítélése a bankok és az utazási irodák között is ellentmondásos. Az utazók még nem fedezték fel, ennek ellenére vannak, akik látnak benne fantáziát.

„Utazási hitel? Folyamatosan hirdetjük, a katalógusunkban is benne volt, de egyetlen érdeklődő sem jelentkezett” – válaszolta kérdésünkre az egyik magát megnevezni nem akaró utazási iroda munkatársa. A legtöbb iroda nem számolt be kedvező tapasztalatokról az utazási hitellel kapcsolatban, de vannak olyanok is, akiknek jobban megy. Az AgoraTravel például egy éve vezette be utazási hiteles konstrukcióját, amelytől forgalomnövekedést várt. „Minimális mértékben valóban nőtt a forgalmunk, de ez nem feltétlenül kapcsolható az utazási hitelekhez; lehet, hogy inkább az az oka, hogy ősszel megújítottuk az irodánkat” – mondja Miskey Richárd irodavezető. Tavaly az AgoraTravel utasainak 10 százaléka vett fel 20 ezer és 100 ezer forint közötti utazási hitelt. Az idén az igénybe vevők száma nem változott, de arányuk csökkent, mert közben nőtt az utasok száma. Miskey Richárd úgy véli, az érdeklődés nem esett vissza, de ma már egyre több utazási iroda kínál utazási hitelt.

Mérsékelt az érdeklődés a Quaestornál, amely 2004. január 1. óta értékesíti a Forrás Takarékszövetkezet utazási hiteleit. Az átlagos hitelösszeg 150-200 ezer forint körül mozog. Jellemzően azok veszik fel, akik amúgy is utaznának, de így jobb szállodát engedhetnek meg maguknak, tovább maradhatnak, vagy több programon vehetnek részt – meséli Nácz Attila, a Questor takarékszövetkezeti üzletág vezetője. Vannak olyan utazási irodák, amelyek nem is gondolkodnak az utazási hitel bevezetésén. Ilyen például a TUI, amelynek szakemberei szerint az utasaik nem igénylik ezt a szolgáltatást. Mint Horváth Ferencné irodavezető elmondta, legtöbb utasuk drága útra fizet be. „Nem akarjuk a színvonalat lejjebb adni, semmi szükségünk arra, hogy utazási hitellel rizikózzunk” – mondta az irodavezető.

Azok a cégek, amelyek kínálnak utazási hiteleket, többnyire azért teszik, mert bíznak a fogyasztói szokások megváltozásában. „Az mindenkinek természetes, hogy akár hitelből is újat vásárol, ha elromlott a mosógépe. Az utazási piacról az a felismerés hiányzik még, hogy hitelből is el lehet utazni, ha épp nincs elég pénz a házi kasszában. Németországban megszokott, hogy az emberek azért is hitelt vesznek fel, hogy a megtakarításaikhoz ne kelljen hozzányúlniuk” – mondja Nácz Attila. Nálunk sem jelent megfizethetetlen terhet a törlesztés: 100 ezer forint után egy évig 10 ezer forintnál is kevesebb a részlet havonta, a szükséges saját erő általában az út árának 40 százaléka. Ez nem túl nagy összeg, de az is igaz, hogy hitel mutatói a bankpiacon nem tartoznak a legjobbak közé. Például annál a hitelnél, amelyet az OTP Travel ügyfelei vehetnek fel az OTP Banktól, a kamat 19 százalék, az (egyszeri) kezelési költség 3 százalék, a teljes hiteldíjmutató pedig 28,59 és 34,91 százalék között mozog. Nácz Attila biztos abban, hogy változni fog a helyzet, ha a piac jobban megismeri a terméket. Addig a Quaestor katalógusaiban, szórólapjain és honlapján is szerepelteti ezt a szolgáltatását, és egyéb módon is tanítani próbálja a piacot: olyan szakmai cikkeket jelentetnek meg újságokban, amelyek felhívják a figyelmet az utazási hitelekre. Erre egyébként abszolút szükség van: banki megfigyelések szerint az ügyfeleknek mindössze egy százaléka ért a pénzügyekhez.

Visszafogott bankok

Az OTP álláspontja szerint az utazási hitelek iránti mérsékelt érdeklődés a hazai fogyasztási szokásokra vezethető vissza, amelyek értelemszerűen változhatnak. Azt egyébként még megbecsülni sem lehet, hogy a szabad felhasználású hitelek mekkora részét fordítják az ügyfelek nyaralásaik finanszírozására. Egyes bankok egyébként éppen ezért nem lépnek be az utazásihitel-piacra; Szabó Linda, az Erste Bank szóvivője azt mondta, az Erstének például azért nincs utazási hitele, mert a bank szakértői úgy látják, az ügyfelek elsősorban a folyószámlahitel és a szabad felhasználású jelzáloghitel iránt érdeklődnek, és inkább az így igényelt öszszeget fordítják utazásra.


Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.