Megtalálták a Dreamliner akkumulátortűz okát

Az amerikai National Transportation Safety Board (NTSB) vezetője sajtótájékoztatón jelentette be, hogy sikerült több hetes munkával megtalálni a JAL (Japan Airlines) Bostonban január 7-én kigyulladt B787-esének akkumulátorhibáját. 

A többszöri kísérletek és vizsgálatok alapján most már egyértelműen kijelenthető, hogy az akkuk 8 cellájának egyikében keletkezett rövidzárlat olyan mértékű hőinstabilitást okozott, melyet már nem dolgozott fel, ezért átterjedt a többire is. A 260 C fokos melegtől a külső akkumulátor falak is átmelegedtek és kigyulladtak. Az NTSB bizottság a gyártó Boeing szakembereivel együtt az energiaforrások fizikai állapotának ismérvei alapján több száz rövidzárlatos szimulációt végeztek el, és kizárásos alapon arra jutottak, hogy csakis a nagy átmelegedés okozhatta a tüzet. Az esetet nehezítette, hogy a szimulációk szerint minden 10 milliomodik repült óra után fordulhatna elő az, hogy füst keletkezzen egy túlmelegedés kapcsán. Ezek a készülékek pedig sokkal kevesebb, mint 100 ezer repült órával rendelkeznek.

A feltételezések azonban nem voltak elegendők a pontos meghatározásra, és nem adtak magyarázatot a láncreakcióra sem, ezért egy gépnek engedélyezte az NTSB a kísérleti repüléseket, kizárólag a Boeing gyár berepülő pilótáival. A gép azzal a kikötéssel szállhatott fel, hogy a pilótáknak ellenőrizniük és számítógépben rögzíteniük kell minden felszálláskor/leszálláskor az akkumulátorok mellé telepített szenzoros mérőket, valamint repülés közben a teljes elektromos hálózat folyamatos működését. Ha a továbbiakban bármilyen rendellenesség mutatkozik, azonnal le kell szállniuk az legközelebbi repülőtéren. A földön a gépek átvizsgálása során különös gondot kell fordítani a teljes elektromos ellátó hálózat speciális vizsgálatára. A hiba forrása tehát megvan, a tesztrepülések eddigi kedvező eredményei alapján rövidesen várható, hogy a repülési tilalmat a többi gépre is feloldják.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.