MUISZ: február 15. után helyreállíthatatlan lesz a magyar érdekek védelme

Levélben fordult a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárához a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) és a IATA Repülőjegy-értékesítő Irodák Magyarországi Egyesülete (IRIME), hogy felhívják a figyelmet a Malév leállása kapcsán az utazási irodákat és utasokat érintő problémákra, tájékoztatta lapunkat a MUISZ. 

A magyarországi repülőjegyek eladása 80 százalékban az utazási irodákon keresztül történik. A repülőjegyek megírásának napján azok ellenértéke zárolásra kerül, ezért az utazási irodák a kiadott repülőjegyek ellenértéke felett nem rendelkeznek. A repülőjegyek ellenértéke kéthetente egy zárt elszámolórendszeren keresztül a IATA rendelkezése alá kerül, ismerteti levelében a MUISZ.

A 2012. január 15-31. között kiállított Malév dokumentumok értékének átutalása a IATA felé február 15-én esedékes. Ezen jegyekkel szemben a MAlév semmilyen szolgáltatást nem fog nyújtani, így a IATA előírások súlyosan szemben állnak a Polgári Törvénykönyv rendelkezéseivel, hangsúlyozta a MUISZ. Ha a magyar utazási irodák nem fizetnek, akkor másnap már nem rendelkeznek működési engedéllyel, ha viszont fizetnek, akkor az utasok kártérítési alapja tűnik el, világít a problémára a szövetség.

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy céges megrendelések esetében olyan összegeket kell kifizetnie a IATA felé az utazási irodáknak, amelyek ellenértékét bizonytalan, hogy megkapják-e, ami az érintett utazái irodák csődjéhez is vezethet a MUISZ szerint.

Az utazási irodák javasolták a IATA felé, hogy a magyar emberek és vállalkozások befizetéseiből egy kártérítési alapot (letéti számlát) hozzanak létre, amelyből kizárólag a magyar érdekeltek (utasok, utazási irodák) kára lenne fedezhető. A IATA azonban ragaszkodik a saját belső szabályzatáshoz, ezért az a veszély fenyeget a szövetség szerint, hogy a február 15-i fizetési határidő után már helyreállíthatatlan lesz a magyar érdekek védelme. 

A MUISZ és az IRIME ezért elengedhetetlennek tartja, hogy az 5/2012. korm. rendelet hatálya alá nem tartozó utasok, illetve a Malévot eddig támogató utazási irodák kára a jelenleg még meglévő összegekből fedezhető legyen, az ne kerüljön a IATA rendelkezése alá.

Az utazási irodák csődje, ebből adódóan több ezer munkahely megszűnése, a magyarországi repülőjegy eladás ellehetetlenülése és külföldi kézbe kerülése még megelőzhető hangsúlyozzák a szervezetek, akik ehhez kérik a minisztérium segítségét, közreműködését.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.