Teszik ezt munkaköri kötelességből, a szigorított, a repülőgépek személyzetét is érintő biztonsági vizsgálatokra hivatkozva. A szigorított biztonsági vizsgálatok alapja a Budapest Ariport elmeszelése az idei nyár közepén az uniós hatóságok által lefolytatott vizsgálatok negatív eredményének köszönhetően. Mint akkor kiderült, a Budapest Ariport (BA) nem teljesítette maradéktalanul az április 29-én hatályba lépett uniós repülésbiztonsági előírásokat.
A szigorított intezkedések egyes biztonságiak szerint kiterjednek akár a testüreg vizsgálatra is. Jóllehet, Hardy Mihály, a BA szóvivője ezt az Indexnek cáfolta, de hozzátettte: „az intim testrészeket adott esetben át kell vizsgálni”. Az Index beszámolt róla, hogy a biztonságiak öncélúan húzogatják a tangákat, testüreget motoznak, ingyenes emlővizsgálatot tartanak a kiszolgáltatott dolgozóknak. Mint arról a hírportál tudósított az érintett pilóták és légi utaskísérők Szabó Máté ombudsmanhoz fordultak a biztonságiak emberi jogokat sértő kulturálatlan, zaklató bánásmódja.
Bevonom az azonosító kártyád!
A repülőgépek személyzete beszámolt: „A kézzel végrehajtott vizsgálatok alkalmával, a nemi szervek kézmarokkal történő és bántóan durva fogdosása számtalan esetben megtörtént, úgy nők, mint férfiak esetében. A fenékbe nyúlás sem maradt ki, a biztonsági célzatúnak beállított speciális vizsgálatok palettájának kiterjedtségéből.” De ilyen is akadt: a vécére betessékelt légi utaskísérőket, szoknyájuk derékig történő felhuzatását követően „megalázó módon, egyértelműen kimondottan a nemi szervek jobb megfigyelhetősége érdekében tangájuk mélyebb behúzására" szólították fel.
Sérelmezik a vizsgálatokat övező, minősíthetetlen hangnemet is, amit egyes őrök megengednek maguknak. De fenyegették már őket azzal, hogy bevonják a reptéri azonosító kártyájukat, és volt, hogy a vizsgálatok közben összekoszolták a ruhájukat. A dolgozók panaszaira a biztonsági szolgálat vezetőjétől az a válasz érkezett, hogy a „nemi szervek kézzel történő, markáns vizsgálata” szabályszerű munkaköri kötelességük.
"Mint kés a vajon"
Nem mellesleg a pilótáknak nemzetbiztonsági átvilágításon kell átesniük, hogy dolgozhassanak, ezért ők még az alapszintű biztonsági előírásokat is sértőnek tarthatják. Ugyanakkor az Indexnek nyilatkozó Hardy szerint a pilóták évtizedek alatt megszokták, hogy „mint kés a vajon, úgy suhantak át” az ellenőrző pontokon, ezért nehéz megszokniuk az új szabályokat.
A botrányos történések miatt az egyik érintett honlapot indított, és már tizenkilenc írást közölt a különböző megalázásokról. „Valahogy le kellett írnom ezt az őrületet” – mondta a szerző, egy pilóta. Az írásokhoz csak a jelszóval rendelkező dolgozók férhetnek hozzá, de állítólag amióta a dolgozók ezen a zárt fórumon beszélni kezdtek a megaláztatásaikról, történt némi javulás: kiemeltek pár embert a biztonságiak közül, és elkezdtek fehér kesztyűket osztani a vizsgálatokhoz.
„A legsötétebb New York-i korszakban nem tapasztaltunk ilyet” – meséli az egyik magyar pilóta, aki már évtizedek óta repül. Szerinte ugyanezek a szabályok vannak életben a többi EU-országban is, de sehol máshol nem tapasztalták a fent említett dolgokat, csak Magyarországon.
Az ombudsmani hivatal sajtóosztályától az MTI úgy értesült: megkapták a levelet, s egyelőre azt vizsgálják, hogy egyáltalán Szabó Máté jogkörébe tartozik-e az eset. Ha igen, akkor az ombudsman hivatalból eljárást fog indítani az esettel kapcsolatban - jelezték. (MTI/Index.hu)