Az élet minden területére kiterjedő válság az emberek utazási szokásait is megváltoztatja, s már most kimutatható, hogy a repülés helyett inkább az autós és a vonatos utazások lesznek azok, amelyeket előnyben részesítik majd az utazók, igaz elsősorban a nyugat-európai országokban. Az ok egyszerű: az utazás ezen formái sokkal olcsóbbak a repülős utaknál. A tavalyi év januártól augusztusig terjedő időszakában regisztrált adatok azt mutatják, hogy ebben a nyolc hónapban az autós és vonatos nyaraló célú utazások száma öt százalékkal nőtt a megelőző év azonos időszakához képest - derül ki az ITB elemzéséből.
Az utazások közel 50 százaléka természetesen még mindig repülőgéppel zajlik, de autóval a turisták már 30 százaléka kel útra. 2008 volt az első év, amikor a nyaralók nem elsősorban és mindenek előtt repülős nyaralást terveztek, hanem más preferenciáik voltak, s ez a szakértők szerint nagy jelentőséggel bír, s várható, hogy a válság hatására ez a szám idén meredeken emelkedik majd. 2008 első nyolc hónapjában látványosan megnőtt a vonatos utazások népszerűsége is, ami szintén elsősorban a drágább repülőjegyeknek, a reptéri kényelmetlenségeknek és a sorozatos késéseknek tudható be.
Európában ráadásul egyre több nagy sebességű vasútvonal működik és ezek a szupervonatok már önmagukban élményszerű utazást jelentenek sokak számára. Nem mellékes szempont az sem, hogy - bár az ezekre szóló jegyek árban sokszor megegyeznek a repülőjegyekével - a vonatok többnyire a városok központjába érkeznek, így nem kell a gyakran több tíz kilométernyi távolságot is megtenni, mire a repülőtérről a belvárosba jut a turista. Ezeket a trendeket felismerve több nyugat-európai ország - az amúgy is nagy vasúti kultúrával rendelkező Anglia, Németország, vagy éppen Svájc - is komoly reklámkampányokba kezdett a vasúti turizmus népszerűsítéséért. Különböző akciókkal, kedvezményes bérletekkel csábítják az utazókat, vagy például a nagyobb utazási oldalakon külön, a vonatos utazásokról szóló rovatok, cikkek, útleírások jelennek meg. A svájci államvasutak például a közelgő jégkorong világbajnokság idején a mérkőzésekre kilátogató szurkolóknak biztosítja, hogy a meccsjeggyel ingyenesen utazhatnak a másodosztályú vonatokon. Az sem ritka, hogy utazási irodák működnek együtt a vasúttársaságokkal - hasonlóan a charterjáratokhoz - a vonatos utazási csomagok értékesítésére.
Nálunk az ilyenfajta fejlődésre még várni kell, igaz ígéretes kezdemények már vannak. Ha például bécsi nemzetközi jegyet vásárolunk a MÁV-nál, kedvezményesen léphetünk be az Albertinában látható Rembrandt kiállításra. Igaz ez a ritka pozitívumok egyike. Sokáig például csak álom volt, hogy a magyar vonatokra online is lehessen jegyet foglalni, mára ez részben megvalósult. A MÁV Start oldalán ugyanis lefoglalhatjuk és kifizethetjük a jegyet, de indulás előtt a pályaudvaron egy internetes kioszkot kell igénybe vennünk a jegyek átvételéhez.
A német, vagy az osztrák vasutaknál ilyen nehezítés nincs: természetesen vehetünk jegyet a pályaudvaron található monitoroknál is, de az interneten is foglalhatunk (egy regisztráció szükséges csupán hozzá és máris nyomtathatjuk a jegyet), sőt akár mobiltelefonon is intézhetjük a jegyfoglalást. Ez utóbbi esetben a foglalást legalább 10 perccel a vonat indulása előtt meg kell ejteni és a jegyet MMS üzenet formájában kapjuk meg és ezt is kell bemutatnunk a kalauznak, akik saját mobil termináljukkal ellenőrzik az érvényességét. A két említett ország állami vasúttársaságai az autós turisták számára is kínálnak alternatívát, az úgynevezett autóvonat-szolgáltatással (ilyen egyébként a szerb vasutaknál is van), amikor is bizonyos útvonalakon elszállítják az utasok autóit, többnyire a tengerparti nyaralóhelyekre. Ilyen szolgáltatást sajnos a MÁV-nál nem vehetünk igénybe.
A legnagyobb különbség nem meglepően a szolgáltatások színvonalában van a hazai és az osztrák, vagy német vasúttársaságok között, de az árak sem mellékesek. Sajnos ma Magyarországon jobban megéri és gyorsabb, ha például Sopronba autóval utazik egy négytagú család, mintha vonattal mennének, de az árak tekintetében a MÁV mintegy harmadával olcsóbb az osztrák, vagy a német vasútnál. A példában szereplő Sopronba a legrövidebb út vasúton 216 kilométer. Erre a szakaszra a legolcsóbb teljes árú jegy 3390 forint. A Deutsche Bahn a Berlintől Rostockig tartó (a Budapest-Sopron távolsággal nagyjából megegyező távolságra a legolcsóbb jegy mintegy 10 ezer forintba, az osztrák ÖEBB-nél ugyanekkora távolságra 9 ezer forintba kerül a kedvezmények nélküli egyirányú felnőtt jegy. (origo.hu)