Nálunk egyelőre álom a vasúti turizmus

A gazdasági válság turizmusra gyakorolt hatásainak egyike, hogy a repülős hosszú távú utazások helyett az autós és még inkább a vonatos utazások elterjedése várható. Míg Európa nyugati felén komoly kampányok indultak ennek népszerűsítésére, nálunk sajnos más a helyzet, igaz sem szolgáltatások színvonala, sem az ára nem buzdít arra, hogy vasúton utazzunk nyaralni.

Az élet minden területére kiterjedő válság az emberek utazási szokásait is megváltoztatja, s már most kimutatható, hogy a repülés helyett inkább az autós és a vonatos utazások lesznek azok, amelyeket előnyben részesítik majd az utazók, igaz elsősorban a nyugat-európai országokban. Az ok egyszerű: az utazás ezen formái sokkal olcsóbbak a repülős utaknál. A tavalyi év januártól augusztusig terjedő időszakában regisztrált adatok azt mutatják, hogy ebben a nyolc hónapban az autós és vonatos nyaraló célú utazások száma öt százalékkal nőtt a megelőző év azonos időszakához képest - derül ki az ITB elemzéséből.

Az utazások közel 50 százaléka természetesen még mindig repülőgéppel zajlik, de autóval a turisták már 30 százaléka kel útra. 2008 volt az első év, amikor a nyaralók nem elsősorban és mindenek előtt repülős nyaralást terveztek, hanem más preferenciáik voltak, s ez a szakértők szerint nagy jelentőséggel bír, s várható, hogy a válság hatására ez a szám idén meredeken emelkedik majd. 2008 első nyolc hónapjában látványosan megnőtt a vonatos utazások népszerűsége is, ami szintén elsősorban a drágább repülőjegyeknek, a reptéri kényelmetlenségeknek és a sorozatos késéseknek tudható be.

Európában ráadásul egyre több nagy sebességű vasútvonal működik és ezek a szupervonatok már önmagukban élményszerű utazást jelentenek sokak számára. Nem mellékes szempont az sem, hogy - bár az ezekre szóló jegyek árban sokszor megegyeznek a repülőjegyekével - a vonatok többnyire a városok központjába érkeznek, így nem kell a gyakran több tíz kilométernyi távolságot is megtenni, mire a repülőtérről a belvárosba jut a turista. Ezeket a trendeket felismerve több nyugat-európai ország - az amúgy is nagy vasúti kultúrával rendelkező Anglia, Németország, vagy éppen Svájc - is komoly reklámkampányokba kezdett a vasúti turizmus népszerűsítéséért. Különböző akciókkal, kedvezményes bérletekkel csábítják az utazókat, vagy például a nagyobb utazási oldalakon külön, a vonatos utazásokról szóló rovatok, cikkek, útleírások jelennek meg. A svájci államvasutak például a közelgő jégkorong világbajnokság idején a mérkőzésekre kilátogató szurkolóknak biztosítja, hogy a meccsjeggyel ingyenesen utazhatnak a másodosztályú vonatokon. Az sem ritka, hogy utazási irodák működnek együtt a vasúttársaságokkal - hasonlóan a charterjáratokhoz - a vonatos utazási csomagok értékesítésére.

Nálunk az ilyenfajta fejlődésre még várni kell, igaz ígéretes kezdemények már vannak. Ha például bécsi nemzetközi jegyet vásárolunk a MÁV-nál, kedvezményesen léphetünk be az Albertinában látható Rembrandt kiállításra. Igaz ez a ritka pozitívumok egyike. Sokáig például csak álom volt, hogy a magyar vonatokra online is lehessen jegyet foglalni, mára ez részben megvalósult. A MÁV Start oldalán ugyanis lefoglalhatjuk és kifizethetjük a jegyet, de indulás előtt a pályaudvaron egy internetes kioszkot kell igénybe vennünk a jegyek átvételéhez.

A német, vagy az osztrák vasutaknál ilyen nehezítés nincs: természetesen vehetünk jegyet a pályaudvaron található monitoroknál is, de az interneten is foglalhatunk (egy regisztráció szükséges csupán hozzá és máris nyomtathatjuk a jegyet), sőt akár mobiltelefonon is intézhetjük a jegyfoglalást. Ez utóbbi esetben a foglalást legalább 10 perccel a vonat indulása előtt meg kell ejteni és a jegyet MMS üzenet formájában kapjuk meg és ezt is kell bemutatnunk a kalauznak, akik saját mobil termináljukkal ellenőrzik az érvényességét. A két említett ország állami vasúttársaságai az autós turisták számára is kínálnak alternatívát, az úgynevezett autóvonat-szolgáltatással (ilyen egyébként a szerb vasutaknál is van), amikor is bizonyos útvonalakon elszállítják az utasok autóit, többnyire a tengerparti nyaralóhelyekre. Ilyen szolgáltatást sajnos a MÁV-nál nem vehetünk igénybe.

A legnagyobb különbség nem meglepően a szolgáltatások színvonalában van a hazai és az osztrák, vagy német vasúttársaságok között, de az árak sem mellékesek. Sajnos ma Magyarországon jobban megéri és gyorsabb, ha például Sopronba autóval utazik egy négytagú család, mintha vonattal mennének, de az árak tekintetében a MÁV mintegy harmadával olcsóbb az osztrák, vagy a német vasútnál. A példában szereplő Sopronba a legrövidebb út vasúton 216 kilométer. Erre a szakaszra a legolcsóbb teljes árú jegy 3390 forint. A Deutsche Bahn a Berlintől Rostockig tartó (a Budapest-Sopron távolsággal nagyjából megegyező távolságra a legolcsóbb jegy mintegy 10 ezer forintba, az osztrák ÖEBB-nél ugyanekkora távolságra 9 ezer forintba kerül a kedvezmények nélküli egyirányú felnőtt jegy. (origo.hu)


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.