Pontosítás lehetséges

A turisztikai szektor sokat használja az internetet. Kérdés azonban, a hirdetések mindig ott jelennek-e meg, ahol a célcsoportot el lehet érni. Az adatok azt mutatják, nagyjából igen, de lehet még finomítani a dolgon.

2007 első fél évében az NRC adatai szerint 39 százalékos volt az internetpenetráció Magyarországon. Mintegy 2,9 millióan használják aktívan, legalább havi rendszerességgel a világhálót, de a lakosság nagyobb részének még mindig nincs személyes tapasztalata a világhálóról. Inkább a férfiak interneteznek (44 százalék használja rendszeresen, míg a nőknél 34 százalék ez az arány). A médium még mindig „fiatalos”: a 15–24 évesek 71 százaléka rendszeresen internetezik, a 25–34 éveseknél 49 százalék ez az arány, az 50 év felettieknél pedig jóval 39 százalék alatt van. (www.nrc.hu)

Tény, hogy annak a célcsoportnak a tagjai, amely sokat utazik, és így az utazási irodák, szállodák, légitársaságok célcsoportja, megszólíthatók az interneten. A Szonda Ipsos és a GfK Hungária által készített Nemzeti MédiaAnalízis adataiból kiderül, hogy ők majdnem mindennap használják az internetet, méghozzá heti 30 óránál többet. A turisztikai szektor hirdetői használják is az online felületeket. A TNS Media Intelligence adatai szerint 2005 és 2007 között az ágazat hatodik volt az interneten reklámozó ágazatok közül. Listaáras reklámköltése az elmúlt három évben meghaladta az 1,5 milliárd forintot.

Akik évente öt napnál többet utaznak, érdekes dolgokra használják a világhálót. A toplistán a vásárlás a leginkább felülreprezentált az átlaghoz képest. Ezt követi a hivatali ügyintézés, majd szorosan ezután a munkavégzés, a műsor- és programújságok olvasása, az online tévézés és rádiózás, a képeslapküldés és a tanulás. A rangsorban csak a chat, társkeresés kategória után következik a hírek elérése, a lista végén pedig a játék áll. Ami a honlapok népszerűségét illeti, az első helyen a Freemail áll, a másodikon a Startlap, a harmadikon az Origo, a negyediken pedig az Index.hu. Ezután jön a T-online.hu, utána következik sorrendben a Port.hu, a Habostortacsoport, az RTL Klub-online, majd a NAPI online. Még mindig a legkedveltebbek között van a TotalCar, a TV2-online és a Velvet.hu.

Ehhez képest mintha lenne némi disszonancia abban a listában, amely a TNS Media Intelligence listaáras adatai alapján azt tartalmazza, milyen site-okon jelentették meg hirdetéseiket a turizmusszektor legnagyobb költői. A legtöbbet az Origón és az Indexen költötték, ami rendben is van, hiszen ezek a site-ok ott vannak a legkedveltebbek között. Az öt napnál többet utazók között ugyancsak kedvelt a Startlap, amely a hirdetők körében is igen népszerű Sanoma portfóliójába tartozik. Ugyanez elmondható a Habostorta-csoportól is, de innentől kezdve úgy tűnik, mintha a turizmusszektor hirdetői nem azokat a website-okat szeretnék, mint célcsoportjuk. Alig költenek a NAPI.hu-n, és kimaradt a hirdetői toplistáról a Port.hu, a T-online.hu, a TotalCar, az RTL Klub-online, a TV2-online és a Velvet.hu.

A Nemzeti MédiaAnalízis szerint az évente öt napnál többet utazók a népesség átlagánál magasabb arányban olvassák rendszeresen a gazdasági, pénzügyi lapokat, az életmódés fitneszlapokat, a programajánlókat, a lakberendezési és építészeti lapokat, valamint az autóslapokat.

Keresztlinkek, hivatkozások

Pozsonyi György, az ÚtiSúgó.hu utazási portál fejlesztési igazgatója szerint a médiaportfólió kialakításánál nem csupán a hatékonyság számít, és a célcsoport preferenciáinak meghatározásánál sem feltétlenül a lista eleje a legfontosabb. „Más oldalakat néz meg a tudatos vásárló, amikor ötleteket keres utazásához, és másokat, amikor a hírekre kíváncsi. Ez utóbbi esetben elérhetjük ugyan, de nem valószínű, hogy nyitott a vásárlásra. Kérdezzük meg a fenti célcsoportba tartozó kollégánkat arról, melyik oldalakat látogatja rendszeresen. Alighanem valamely ismert brand nevét halljuk válaszában. Azonban az internetoldalak nem zárják falak közé látogatóikat, és a keresztlinkek, hivatkozások, idézések dzsungelében akaratlanul is több, akár ismeretlen oldalt is megnéznek anélkül, hogy később emlékeznének rá. Amikor az Indexen megjelenő hirdetésünk alapján vásárlót megkérdezték, hogyan talált rá a szállodára, az Indexet jelölte meg adatforrásként. De tegyük fel a kérdést a kollégának: az ÚtiSúgó.hu-t ismeri-e. Reményeink szerint persze igennel válaszol, de a preferencialistájára ettől még nem került volna fel. Sorolhatnám még a hasonló vertikális vagy rétegportálokat, keresőmotorokat, amelyek a fenti listán valószínűleg szintén nem szerepelnek, holott költés szempontjából a legjobb pillanatában kaphatják el a látogatót, és nem utolsósorban sokkal költséghatékonyabbak.”


Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül

Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül 

A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a légitársaság jelentős változtatásokat vezetett be.
Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás?

Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás? 

A légiközlekedés egyik gyakori problémája – az elveszett vagy eltűnt poggyászok – régóta megoldatlan, és világszerte rengeteg utas számára okoz kellemetlenséget.
Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell!

Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell! 

Az ír fapados légitársaságnál a beszállókártyák esetén a közeljövőben új szabályokat vezetnek be.
Veganuár a felhők felett

Veganuár a felhők felett 

Világszerte folyamatosan növekszik a vegán konyhát kedvelő utasok száma.
A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit

A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit 

Megszületett a döntés: a Singapore Airlines (SIA) további 4 évig a Forma1 Szingapúri nagydíj főszponzora.
Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen 

A Budapest Airport 2024-es éve a várakozásokat meghaladó eredményekkel erősíti meg a repülőtér pozitív lendületét.
Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.
Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.