2007 első fél évében az NRC adatai szerint 39 százalékos volt az internetpenetráció Magyarországon. Mintegy 2,9 millióan használják aktívan, legalább havi rendszerességgel a világhálót, de a lakosság nagyobb részének még mindig nincs személyes tapasztalata a világhálóról. Inkább a férfiak interneteznek (44 százalék használja rendszeresen, míg a nőknél 34 százalék ez az arány). A médium még mindig „fiatalos”: a 15–24 évesek 71 százaléka rendszeresen internetezik, a 25–34 éveseknél 49 százalék ez az arány, az 50 év felettieknél pedig jóval 39 százalék alatt van. (www.nrc.hu)
Tény, hogy annak a célcsoportnak a tagjai, amely sokat utazik, és így az utazási irodák, szállodák, légitársaságok célcsoportja, megszólíthatók az interneten. A Szonda Ipsos és a GfK Hungária által készített Nemzeti MédiaAnalízis adataiból kiderül, hogy ők majdnem mindennap használják az internetet, méghozzá heti 30 óránál többet. A turisztikai szektor hirdetői használják is az online felületeket. A TNS Media Intelligence adatai szerint 2005 és 2007 között az ágazat hatodik volt az interneten reklámozó ágazatok közül. Listaáras reklámköltése az elmúlt három évben meghaladta az 1,5 milliárd forintot.
Akik évente öt napnál többet utaznak, érdekes dolgokra használják a világhálót. A toplistán a vásárlás a leginkább felülreprezentált az átlaghoz képest. Ezt követi a hivatali ügyintézés, majd szorosan ezután a munkavégzés, a műsor- és programújságok olvasása, az online tévézés és rádiózás, a képeslapküldés és a tanulás. A rangsorban csak a chat, társkeresés kategória után következik a hírek elérése, a lista végén pedig a játék áll. Ami a honlapok népszerűségét illeti, az első helyen a Freemail áll, a másodikon a Startlap, a harmadikon az Origo, a negyediken pedig az Index.hu. Ezután jön a T-online.hu, utána következik sorrendben a Port.hu, a Habostortacsoport, az RTL Klub-online, majd a NAPI online. Még mindig a legkedveltebbek között van a TotalCar, a TV2-online és a Velvet.hu.
Ehhez képest mintha lenne némi disszonancia abban a listában, amely a TNS Media Intelligence listaáras adatai alapján azt tartalmazza, milyen site-okon jelentették meg hirdetéseiket a turizmusszektor legnagyobb költői. A legtöbbet az Origón és az Indexen költötték, ami rendben is van, hiszen ezek a site-ok ott vannak a legkedveltebbek között. Az öt napnál többet utazók között ugyancsak kedvelt a Startlap, amely a hirdetők körében is igen népszerű Sanoma portfóliójába tartozik. Ugyanez elmondható a Habostorta-csoportól is, de innentől kezdve úgy tűnik, mintha a turizmusszektor hirdetői nem azokat a website-okat szeretnék, mint célcsoportjuk. Alig költenek a NAPI.hu-n, és kimaradt a hirdetői toplistáról a Port.hu, a T-online.hu, a TotalCar, az RTL Klub-online, a TV2-online és a Velvet.hu.
A Nemzeti MédiaAnalízis szerint az évente öt napnál többet utazók a népesség átlagánál magasabb arányban olvassák rendszeresen a gazdasági, pénzügyi lapokat, az életmódés fitneszlapokat, a programajánlókat, a lakberendezési és építészeti lapokat, valamint az autóslapokat.
Keresztlinkek, hivatkozások
Pozsonyi György, az ÚtiSúgó.hu utazási portál fejlesztési igazgatója szerint a médiaportfólió kialakításánál nem csupán a hatékonyság számít, és a célcsoport preferenciáinak meghatározásánál sem feltétlenül a lista eleje a legfontosabb. „Más oldalakat néz meg a tudatos vásárló, amikor ötleteket keres utazásához, és másokat, amikor a hírekre kíváncsi. Ez utóbbi esetben elérhetjük ugyan, de nem valószínű, hogy nyitott a vásárlásra. Kérdezzük meg a fenti célcsoportba tartozó kollégánkat arról, melyik oldalakat látogatja rendszeresen. Alighanem valamely ismert brand nevét halljuk válaszában. Azonban az internetoldalak nem zárják falak közé látogatóikat, és a keresztlinkek, hivatkozások, idézések dzsungelében akaratlanul is több, akár ismeretlen oldalt is megnéznek anélkül, hogy később emlékeznének rá. Amikor az Indexen megjelenő hirdetésünk alapján vásárlót megkérdezték, hogyan talált rá a szállodára, az Indexet jelölte meg adatforrásként. De tegyük fel a kérdést a kollégának: az ÚtiSúgó.hu-t ismeri-e. Reményeink szerint persze igennel válaszol, de a preferencialistájára ettől még nem került volna fel. Sorolhatnám még a hasonló vertikális vagy rétegportálokat, keresőmotorokat, amelyek a fenti listán valószínűleg szintén nem szerepelnek, holott költés szempontjából a legjobb pillanatában kaphatják el a látogatót, és nem utolsósorban sokkal költséghatékonyabbak.”