Pontosítás lehetséges

A turisztikai szektor sokat használja az internetet. Kérdés azonban, a hirdetések mindig ott jelennek-e meg, ahol a célcsoportot el lehet érni. Az adatok azt mutatják, nagyjából igen, de lehet még finomítani a dolgon.

2007 első fél évében az NRC adatai szerint 39 százalékos volt az internetpenetráció Magyarországon. Mintegy 2,9 millióan használják aktívan, legalább havi rendszerességgel a világhálót, de a lakosság nagyobb részének még mindig nincs személyes tapasztalata a világhálóról. Inkább a férfiak interneteznek (44 százalék használja rendszeresen, míg a nőknél 34 százalék ez az arány). A médium még mindig „fiatalos”: a 15–24 évesek 71 százaléka rendszeresen internetezik, a 25–34 éveseknél 49 százalék ez az arány, az 50 év felettieknél pedig jóval 39 százalék alatt van. (www.nrc.hu)

Tény, hogy annak a célcsoportnak a tagjai, amely sokat utazik, és így az utazási irodák, szállodák, légitársaságok célcsoportja, megszólíthatók az interneten. A Szonda Ipsos és a GfK Hungária által készített Nemzeti MédiaAnalízis adataiból kiderül, hogy ők majdnem mindennap használják az internetet, méghozzá heti 30 óránál többet. A turisztikai szektor hirdetői használják is az online felületeket. A TNS Media Intelligence adatai szerint 2005 és 2007 között az ágazat hatodik volt az interneten reklámozó ágazatok közül. Listaáras reklámköltése az elmúlt három évben meghaladta az 1,5 milliárd forintot.

Akik évente öt napnál többet utaznak, érdekes dolgokra használják a világhálót. A toplistán a vásárlás a leginkább felülreprezentált az átlaghoz képest. Ezt követi a hivatali ügyintézés, majd szorosan ezután a munkavégzés, a műsor- és programújságok olvasása, az online tévézés és rádiózás, a képeslapküldés és a tanulás. A rangsorban csak a chat, társkeresés kategória után következik a hírek elérése, a lista végén pedig a játék áll. Ami a honlapok népszerűségét illeti, az első helyen a Freemail áll, a másodikon a Startlap, a harmadikon az Origo, a negyediken pedig az Index.hu. Ezután jön a T-online.hu, utána következik sorrendben a Port.hu, a Habostortacsoport, az RTL Klub-online, majd a NAPI online. Még mindig a legkedveltebbek között van a TotalCar, a TV2-online és a Velvet.hu.

Ehhez képest mintha lenne némi disszonancia abban a listában, amely a TNS Media Intelligence listaáras adatai alapján azt tartalmazza, milyen site-okon jelentették meg hirdetéseiket a turizmusszektor legnagyobb költői. A legtöbbet az Origón és az Indexen költötték, ami rendben is van, hiszen ezek a site-ok ott vannak a legkedveltebbek között. Az öt napnál többet utazók között ugyancsak kedvelt a Startlap, amely a hirdetők körében is igen népszerű Sanoma portfóliójába tartozik. Ugyanez elmondható a Habostorta-csoportól is, de innentől kezdve úgy tűnik, mintha a turizmusszektor hirdetői nem azokat a website-okat szeretnék, mint célcsoportjuk. Alig költenek a NAPI.hu-n, és kimaradt a hirdetői toplistáról a Port.hu, a T-online.hu, a TotalCar, az RTL Klub-online, a TV2-online és a Velvet.hu.

A Nemzeti MédiaAnalízis szerint az évente öt napnál többet utazók a népesség átlagánál magasabb arányban olvassák rendszeresen a gazdasági, pénzügyi lapokat, az életmódés fitneszlapokat, a programajánlókat, a lakberendezési és építészeti lapokat, valamint az autóslapokat.

Keresztlinkek, hivatkozások

Pozsonyi György, az ÚtiSúgó.hu utazási portál fejlesztési igazgatója szerint a médiaportfólió kialakításánál nem csupán a hatékonyság számít, és a célcsoport preferenciáinak meghatározásánál sem feltétlenül a lista eleje a legfontosabb. „Más oldalakat néz meg a tudatos vásárló, amikor ötleteket keres utazásához, és másokat, amikor a hírekre kíváncsi. Ez utóbbi esetben elérhetjük ugyan, de nem valószínű, hogy nyitott a vásárlásra. Kérdezzük meg a fenti célcsoportba tartozó kollégánkat arról, melyik oldalakat látogatja rendszeresen. Alighanem valamely ismert brand nevét halljuk válaszában. Azonban az internetoldalak nem zárják falak közé látogatóikat, és a keresztlinkek, hivatkozások, idézések dzsungelében akaratlanul is több, akár ismeretlen oldalt is megnéznek anélkül, hogy később emlékeznének rá. Amikor az Indexen megjelenő hirdetésünk alapján vásárlót megkérdezték, hogyan talált rá a szállodára, az Indexet jelölte meg adatforrásként. De tegyük fel a kérdést a kollégának: az ÚtiSúgó.hu-t ismeri-e. Reményeink szerint persze igennel válaszol, de a preferencialistájára ettől még nem került volna fel. Sorolhatnám még a hasonló vertikális vagy rétegportálokat, keresőmotorokat, amelyek a fenti listán valószínűleg szintén nem szerepelnek, holott költés szempontjából a legjobb pillanatában kaphatják el a látogatót, és nem utolsósorban sokkal költséghatékonyabbak.”


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.