Pontosítás lehetséges

A turisztikai szektor sokat használja az internetet. Kérdés azonban, a hirdetések mindig ott jelennek-e meg, ahol a célcsoportot el lehet érni. Az adatok azt mutatják, nagyjából igen, de lehet még finomítani a dolgon.

2007 első fél évében az NRC adatai szerint 39 százalékos volt az internetpenetráció Magyarországon. Mintegy 2,9 millióan használják aktívan, legalább havi rendszerességgel a világhálót, de a lakosság nagyobb részének még mindig nincs személyes tapasztalata a világhálóról. Inkább a férfiak interneteznek (44 százalék használja rendszeresen, míg a nőknél 34 százalék ez az arány). A médium még mindig „fiatalos”: a 15–24 évesek 71 százaléka rendszeresen internetezik, a 25–34 éveseknél 49 százalék ez az arány, az 50 év felettieknél pedig jóval 39 százalék alatt van. (www.nrc.hu)

Tény, hogy annak a célcsoportnak a tagjai, amely sokat utazik, és így az utazási irodák, szállodák, légitársaságok célcsoportja, megszólíthatók az interneten. A Szonda Ipsos és a GfK Hungária által készített Nemzeti MédiaAnalízis adataiból kiderül, hogy ők majdnem mindennap használják az internetet, méghozzá heti 30 óránál többet. A turisztikai szektor hirdetői használják is az online felületeket. A TNS Media Intelligence adatai szerint 2005 és 2007 között az ágazat hatodik volt az interneten reklámozó ágazatok közül. Listaáras reklámköltése az elmúlt három évben meghaladta az 1,5 milliárd forintot.

Akik évente öt napnál többet utaznak, érdekes dolgokra használják a világhálót. A toplistán a vásárlás a leginkább felülreprezentált az átlaghoz képest. Ezt követi a hivatali ügyintézés, majd szorosan ezután a munkavégzés, a műsor- és programújságok olvasása, az online tévézés és rádiózás, a képeslapküldés és a tanulás. A rangsorban csak a chat, társkeresés kategória után következik a hírek elérése, a lista végén pedig a játék áll. Ami a honlapok népszerűségét illeti, az első helyen a Freemail áll, a másodikon a Startlap, a harmadikon az Origo, a negyediken pedig az Index.hu. Ezután jön a T-online.hu, utána következik sorrendben a Port.hu, a Habostortacsoport, az RTL Klub-online, majd a NAPI online. Még mindig a legkedveltebbek között van a TotalCar, a TV2-online és a Velvet.hu.

Ehhez képest mintha lenne némi disszonancia abban a listában, amely a TNS Media Intelligence listaáras adatai alapján azt tartalmazza, milyen site-okon jelentették meg hirdetéseiket a turizmusszektor legnagyobb költői. A legtöbbet az Origón és az Indexen költötték, ami rendben is van, hiszen ezek a site-ok ott vannak a legkedveltebbek között. Az öt napnál többet utazók között ugyancsak kedvelt a Startlap, amely a hirdetők körében is igen népszerű Sanoma portfóliójába tartozik. Ugyanez elmondható a Habostorta-csoportól is, de innentől kezdve úgy tűnik, mintha a turizmusszektor hirdetői nem azokat a website-okat szeretnék, mint célcsoportjuk. Alig költenek a NAPI.hu-n, és kimaradt a hirdetői toplistáról a Port.hu, a T-online.hu, a TotalCar, az RTL Klub-online, a TV2-online és a Velvet.hu.

A Nemzeti MédiaAnalízis szerint az évente öt napnál többet utazók a népesség átlagánál magasabb arányban olvassák rendszeresen a gazdasági, pénzügyi lapokat, az életmódés fitneszlapokat, a programajánlókat, a lakberendezési és építészeti lapokat, valamint az autóslapokat.

Keresztlinkek, hivatkozások

Pozsonyi György, az ÚtiSúgó.hu utazási portál fejlesztési igazgatója szerint a médiaportfólió kialakításánál nem csupán a hatékonyság számít, és a célcsoport preferenciáinak meghatározásánál sem feltétlenül a lista eleje a legfontosabb. „Más oldalakat néz meg a tudatos vásárló, amikor ötleteket keres utazásához, és másokat, amikor a hírekre kíváncsi. Ez utóbbi esetben elérhetjük ugyan, de nem valószínű, hogy nyitott a vásárlásra. Kérdezzük meg a fenti célcsoportba tartozó kollégánkat arról, melyik oldalakat látogatja rendszeresen. Alighanem valamely ismert brand nevét halljuk válaszában. Azonban az internetoldalak nem zárják falak közé látogatóikat, és a keresztlinkek, hivatkozások, idézések dzsungelében akaratlanul is több, akár ismeretlen oldalt is megnéznek anélkül, hogy később emlékeznének rá. Amikor az Indexen megjelenő hirdetésünk alapján vásárlót megkérdezték, hogyan talált rá a szállodára, az Indexet jelölte meg adatforrásként. De tegyük fel a kérdést a kollégának: az ÚtiSúgó.hu-t ismeri-e. Reményeink szerint persze igennel válaszol, de a preferencialistájára ettől még nem került volna fel. Sorolhatnám még a hasonló vertikális vagy rétegportálokat, keresőmotorokat, amelyek a fenti listán valószínűleg szintén nem szerepelnek, holott költés szempontjából a legjobb pillanatában kaphatják el a látogatót, és nem utolsósorban sokkal költséghatékonyabbak.”


Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.