Repülőgép-alkatrészek a nyomtatóból

A repülőgépmotorokhoz készített tartókonzolok prototípusai jól példázzák, hogy additív gyártással mennyire komplex és pontosan megtervezett formákat lehet létrehozni.

A General Electric gyökeresen szakít eddigi gyártási módszereivel. A vállalat repüléstechnikai részlege, amely egyben a világ legnagyobb sugárhajtómű-gyártója arra készül, hogy egyik új repülőgépmotorjához öntés és hegesztés helyett nyomtatással fogja előállítani az üzemanyag-fúvókákat. Az additív gyártásként ismert technika (melynek lényege, hogy a tárgyakat az anyag ultra vékony rétegeinek egyenkénti felhelyezésével építi meg) forradalmasíthatja a módszert, amellyel a GE a gázturbináktól az ultrahang készülékekig számos termékét alkotó, komplex alkatrészek előállítását végzi.

A 3D nyomtatás ipari változataként ismert additív gyártást már eddig is használták bizonyos, szűk piaccal rendelkező termékek (például orvosi implantátumok), továbbá a mérnökök és tervezők számára készített, műanyag modellek előállításához. A technológia számára ugyanakkor a sugárhajtóművek ezreiben használt, fémötvözetből álló, meghatározó alkatrész tömeggyártása jelentős mérföldkőnek számít. És míg a fogyasztók és a kisvállalkozások számára végzett 3D nyomtatás mindezidáig nagy nyilvánosságot kapott, a technológiának a gyártásban lehet a legnagyobb kereskedelmi hatása.

Megrendelés már van

Tavaly ősszel a GE felvásárolt néhány, a fémek automatizált precíziós megmunkálása területén komoly tapasztalatokkal rendelkező céget, hogy aztán a technológiát a repüléstechnikai részlegének munkálataiban felhasználja. A cégcsoportnak nincs sok ideje bebizonyítani, hogy az új technológia ekkora léptékben is működőképes-e, ugyanis a GE és a francia Snecma közös vállalata, a CFM International a 3D-nyomtatással gyártott fúvókákkal szerelt, LEAP típusú sugárhajtóművét már 2015 végén vagy 2016 elején repülőgépekbe építené. A CFM tájékoztatása szerint egyébként a cég már összesen 22 milliárd dolláros megbízással rendelkezik. A motorokba egyenként 10-20 fúvóka kerül majd; a GE-nek pedig három éven belül évente 25 ezer fúvókát kell majd előállítania.

A GE a fúvókák gyártásánál a hagyományos módszereknél kisebb anyagigénye miatt határozott az additív eljárás mellett. Az elmondottak fényében a módszer csökkenti a termelési költségeket, és mivel az alkatrészeket könnyebbé teszi, a légitársaságok számára is jelentős üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé. A szokványos módszerekkel körülbelül 20 kisebb méretű darab összehegesztésére lenne szükség; ez meglehetősen munkaerő-igényes folyamat, amelyben a felhasznált anyagok jelentős mértékben melléktermékként végzik. Ehelyett az alkatrészt kobalt-króm porból álló rétegekből építik fel.

Számítógéppel vezérelt lézerrel hajszálpontos sugarakat bocsátanak a fémötvözetre, ezzel az anyagot a kívánt területen megolvasztják, és így egyenként 20 mikrométer vastag rétegeket hoznak létre belőle. A folyamat gyorsabb módja a bonyolult formák előállításának, mert a gépek éjjel-nappal dolgozni tudnak. Az additív gyártás emellett anyagtakarékos eljárás, hiszen a nyomtató pontos alakzatokat képes létrehozni – a szerkezet így felszámolja a fölösleges anyagmennyiséget, és a hagyományos értelemben vett hulladékot sem termel.

Különleges anyagötvözetek

A GE többi részlege - a versenytársakkal egyetemben - mindeközben árgus szemekkel figyeli a fejlesztési eredményeket. Az óriási gáz- és szélturbinákat gyártó GE Power & Water már azonosította is az additív eljárással általa előállítható alkatrészeket, a GE Healthcare pedig az orvosi ultrahangos készülékekben használt, drága kerámia-képalkotófejek, vagyis transzducerek nyomtatására dolgozott ki eljárást.

Az öntéshez és a megmunkáláshoz hasonló szokványos gyártási technológiák elhagyásával a GE terméktervezői is sokkal nagyobb mozgásteret kapnak. Az additív gyártást végző gépek közvetlenül számítógépes modellek alapján dolgoznak, és így a tervezők számára a gyártás eddigi korlátaira való tekintet nélkül merőben új formák kigondolása válik lehetővé. Olyan alakzatokat hozhatnak létre, amilyenekre idáig egész egyszerűen képtelenek voltak.

A GE mérnökei most azt vizsgálják, hogy az additív eljárásban felhasználható – és közöttük néhány kifejezetten 3D nyomtatásra optimalizált – fémötvözetek számát hogyan lehetne még tovább gyarapítani. A GE Aviation például titán-, alumínium- és nikkel-króm ötvözetek alkalmazását mérlegeli. Egyetlen alkatrészt akár több ötvözet felhasználásával is elő lehetne állítani, amivel a tervezők az öntési eljárással kivitelezhetetlen módon alakíthatnák a komponens anyagjellemzőit. A motor- vagy turbinalapátok például több különböző anyagból készülhetnének, ezek egyik végét szilárdságra a másikat pedig hőállóságra optimalizálja.

Mindez egyelőre még csak papíron, vagy még inkább a termékmérnökök számítógépes terveiben szerepel. A GE egy tenyérben elférő üzemanyag-fúvókáinak gyártása lesz az additív technológia első igazán nagy tesztje, vagyis, hogy a módszer képes lesz -e forradalmasítani a bonyolult, nagy teljesítményű termékek ipari szintű előállítását.

Forrás: GE/GyártásTrend


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.