Repülőgép-alkatrészek a nyomtatóból

A repülőgépmotorokhoz készített tartókonzolok prototípusai jól példázzák, hogy additív gyártással mennyire komplex és pontosan megtervezett formákat lehet létrehozni.

A General Electric gyökeresen szakít eddigi gyártási módszereivel. A vállalat repüléstechnikai részlege, amely egyben a világ legnagyobb sugárhajtómű-gyártója arra készül, hogy egyik új repülőgépmotorjához öntés és hegesztés helyett nyomtatással fogja előállítani az üzemanyag-fúvókákat. Az additív gyártásként ismert technika (melynek lényege, hogy a tárgyakat az anyag ultra vékony rétegeinek egyenkénti felhelyezésével építi meg) forradalmasíthatja a módszert, amellyel a GE a gázturbináktól az ultrahang készülékekig számos termékét alkotó, komplex alkatrészek előállítását végzi.

A 3D nyomtatás ipari változataként ismert additív gyártást már eddig is használták bizonyos, szűk piaccal rendelkező termékek (például orvosi implantátumok), továbbá a mérnökök és tervezők számára készített, műanyag modellek előállításához. A technológia számára ugyanakkor a sugárhajtóművek ezreiben használt, fémötvözetből álló, meghatározó alkatrész tömeggyártása jelentős mérföldkőnek számít. És míg a fogyasztók és a kisvállalkozások számára végzett 3D nyomtatás mindezidáig nagy nyilvánosságot kapott, a technológiának a gyártásban lehet a legnagyobb kereskedelmi hatása.

Megrendelés már van

Tavaly ősszel a GE felvásárolt néhány, a fémek automatizált precíziós megmunkálása területén komoly tapasztalatokkal rendelkező céget, hogy aztán a technológiát a repüléstechnikai részlegének munkálataiban felhasználja. A cégcsoportnak nincs sok ideje bebizonyítani, hogy az új technológia ekkora léptékben is működőképes-e, ugyanis a GE és a francia Snecma közös vállalata, a CFM International a 3D-nyomtatással gyártott fúvókákkal szerelt, LEAP típusú sugárhajtóművét már 2015 végén vagy 2016 elején repülőgépekbe építené. A CFM tájékoztatása szerint egyébként a cég már összesen 22 milliárd dolláros megbízással rendelkezik. A motorokba egyenként 10-20 fúvóka kerül majd; a GE-nek pedig három éven belül évente 25 ezer fúvókát kell majd előállítania.

A GE a fúvókák gyártásánál a hagyományos módszereknél kisebb anyagigénye miatt határozott az additív eljárás mellett. Az elmondottak fényében a módszer csökkenti a termelési költségeket, és mivel az alkatrészeket könnyebbé teszi, a légitársaságok számára is jelentős üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé. A szokványos módszerekkel körülbelül 20 kisebb méretű darab összehegesztésére lenne szükség; ez meglehetősen munkaerő-igényes folyamat, amelyben a felhasznált anyagok jelentős mértékben melléktermékként végzik. Ehelyett az alkatrészt kobalt-króm porból álló rétegekből építik fel.

Számítógéppel vezérelt lézerrel hajszálpontos sugarakat bocsátanak a fémötvözetre, ezzel az anyagot a kívánt területen megolvasztják, és így egyenként 20 mikrométer vastag rétegeket hoznak létre belőle. A folyamat gyorsabb módja a bonyolult formák előállításának, mert a gépek éjjel-nappal dolgozni tudnak. Az additív gyártás emellett anyagtakarékos eljárás, hiszen a nyomtató pontos alakzatokat képes létrehozni – a szerkezet így felszámolja a fölösleges anyagmennyiséget, és a hagyományos értelemben vett hulladékot sem termel.

Különleges anyagötvözetek

A GE többi részlege - a versenytársakkal egyetemben - mindeközben árgus szemekkel figyeli a fejlesztési eredményeket. Az óriási gáz- és szélturbinákat gyártó GE Power & Water már azonosította is az additív eljárással általa előállítható alkatrészeket, a GE Healthcare pedig az orvosi ultrahangos készülékekben használt, drága kerámia-képalkotófejek, vagyis transzducerek nyomtatására dolgozott ki eljárást.

Az öntéshez és a megmunkáláshoz hasonló szokványos gyártási technológiák elhagyásával a GE terméktervezői is sokkal nagyobb mozgásteret kapnak. Az additív gyártást végző gépek közvetlenül számítógépes modellek alapján dolgoznak, és így a tervezők számára a gyártás eddigi korlátaira való tekintet nélkül merőben új formák kigondolása válik lehetővé. Olyan alakzatokat hozhatnak létre, amilyenekre idáig egész egyszerűen képtelenek voltak.

A GE mérnökei most azt vizsgálják, hogy az additív eljárásban felhasználható – és közöttük néhány kifejezetten 3D nyomtatásra optimalizált – fémötvözetek számát hogyan lehetne még tovább gyarapítani. A GE Aviation például titán-, alumínium- és nikkel-króm ötvözetek alkalmazását mérlegeli. Egyetlen alkatrészt akár több ötvözet felhasználásával is elő lehetne állítani, amivel a tervezők az öntési eljárással kivitelezhetetlen módon alakíthatnák a komponens anyagjellemzőit. A motor- vagy turbinalapátok például több különböző anyagból készülhetnének, ezek egyik végét szilárdságra a másikat pedig hőállóságra optimalizálja.

Mindez egyelőre még csak papíron, vagy még inkább a termékmérnökök számítógépes terveiben szerepel. A GE egy tenyérben elférő üzemanyag-fúvókáinak gyártása lesz az additív technológia első igazán nagy tesztje, vagyis, hogy a módszer képes lesz -e forradalmasítani a bonyolult, nagy teljesítményű termékek ipari szintű előállítását.

Forrás: GE/GyártásTrend


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.