Repülőgép-alkatrészek a nyomtatóból

A repülőgépmotorokhoz készített tartókonzolok prototípusai jól példázzák, hogy additív gyártással mennyire komplex és pontosan megtervezett formákat lehet létrehozni.

A General Electric gyökeresen szakít eddigi gyártási módszereivel. A vállalat repüléstechnikai részlege, amely egyben a világ legnagyobb sugárhajtómű-gyártója arra készül, hogy egyik új repülőgépmotorjához öntés és hegesztés helyett nyomtatással fogja előállítani az üzemanyag-fúvókákat. Az additív gyártásként ismert technika (melynek lényege, hogy a tárgyakat az anyag ultra vékony rétegeinek egyenkénti felhelyezésével építi meg) forradalmasíthatja a módszert, amellyel a GE a gázturbináktól az ultrahang készülékekig számos termékét alkotó, komplex alkatrészek előállítását végzi.

A 3D nyomtatás ipari változataként ismert additív gyártást már eddig is használták bizonyos, szűk piaccal rendelkező termékek (például orvosi implantátumok), továbbá a mérnökök és tervezők számára készített, műanyag modellek előállításához. A technológia számára ugyanakkor a sugárhajtóművek ezreiben használt, fémötvözetből álló, meghatározó alkatrész tömeggyártása jelentős mérföldkőnek számít. És míg a fogyasztók és a kisvállalkozások számára végzett 3D nyomtatás mindezidáig nagy nyilvánosságot kapott, a technológiának a gyártásban lehet a legnagyobb kereskedelmi hatása.

Megrendelés már van

Tavaly ősszel a GE felvásárolt néhány, a fémek automatizált precíziós megmunkálása területén komoly tapasztalatokkal rendelkező céget, hogy aztán a technológiát a repüléstechnikai részlegének munkálataiban felhasználja. A cégcsoportnak nincs sok ideje bebizonyítani, hogy az új technológia ekkora léptékben is működőképes-e, ugyanis a GE és a francia Snecma közös vállalata, a CFM International a 3D-nyomtatással gyártott fúvókákkal szerelt, LEAP típusú sugárhajtóművét már 2015 végén vagy 2016 elején repülőgépekbe építené. A CFM tájékoztatása szerint egyébként a cég már összesen 22 milliárd dolláros megbízással rendelkezik. A motorokba egyenként 10-20 fúvóka kerül majd; a GE-nek pedig három éven belül évente 25 ezer fúvókát kell majd előállítania.

A GE a fúvókák gyártásánál a hagyományos módszereknél kisebb anyagigénye miatt határozott az additív eljárás mellett. Az elmondottak fényében a módszer csökkenti a termelési költségeket, és mivel az alkatrészeket könnyebbé teszi, a légitársaságok számára is jelentős üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé. A szokványos módszerekkel körülbelül 20 kisebb méretű darab összehegesztésére lenne szükség; ez meglehetősen munkaerő-igényes folyamat, amelyben a felhasznált anyagok jelentős mértékben melléktermékként végzik. Ehelyett az alkatrészt kobalt-króm porból álló rétegekből építik fel.

Számítógéppel vezérelt lézerrel hajszálpontos sugarakat bocsátanak a fémötvözetre, ezzel az anyagot a kívánt területen megolvasztják, és így egyenként 20 mikrométer vastag rétegeket hoznak létre belőle. A folyamat gyorsabb módja a bonyolult formák előállításának, mert a gépek éjjel-nappal dolgozni tudnak. Az additív gyártás emellett anyagtakarékos eljárás, hiszen a nyomtató pontos alakzatokat képes létrehozni – a szerkezet így felszámolja a fölösleges anyagmennyiséget, és a hagyományos értelemben vett hulladékot sem termel.

Különleges anyagötvözetek

A GE többi részlege - a versenytársakkal egyetemben - mindeközben árgus szemekkel figyeli a fejlesztési eredményeket. Az óriási gáz- és szélturbinákat gyártó GE Power & Water már azonosította is az additív eljárással általa előállítható alkatrészeket, a GE Healthcare pedig az orvosi ultrahangos készülékekben használt, drága kerámia-képalkotófejek, vagyis transzducerek nyomtatására dolgozott ki eljárást.

Az öntéshez és a megmunkáláshoz hasonló szokványos gyártási technológiák elhagyásával a GE terméktervezői is sokkal nagyobb mozgásteret kapnak. Az additív gyártást végző gépek közvetlenül számítógépes modellek alapján dolgoznak, és így a tervezők számára a gyártás eddigi korlátaira való tekintet nélkül merőben új formák kigondolása válik lehetővé. Olyan alakzatokat hozhatnak létre, amilyenekre idáig egész egyszerűen képtelenek voltak.

A GE mérnökei most azt vizsgálják, hogy az additív eljárásban felhasználható – és közöttük néhány kifejezetten 3D nyomtatásra optimalizált – fémötvözetek számát hogyan lehetne még tovább gyarapítani. A GE Aviation például titán-, alumínium- és nikkel-króm ötvözetek alkalmazását mérlegeli. Egyetlen alkatrészt akár több ötvözet felhasználásával is elő lehetne állítani, amivel a tervezők az öntési eljárással kivitelezhetetlen módon alakíthatnák a komponens anyagjellemzőit. A motor- vagy turbinalapátok például több különböző anyagból készülhetnének, ezek egyik végét szilárdságra a másikat pedig hőállóságra optimalizálja.

Mindez egyelőre még csak papíron, vagy még inkább a termékmérnökök számítógépes terveiben szerepel. A GE egy tenyérben elférő üzemanyag-fúvókáinak gyártása lesz az additív technológia első igazán nagy tesztje, vagyis, hogy a módszer képes lesz -e forradalmasítani a bonyolult, nagy teljesítményű termékek ipari szintű előállítását.

Forrás: GE/GyártásTrend


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.