Dr. Nemes Andrea, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője tájékoztatása szerint tovább folyik a TDM rendszer kiépítése, melyre 5,2 milliárd forintot szán a kormány. Tavalyi év decemberében új, egyszerűbb regisztrációs eljárást indítottak, 30 napos elbírálási határidővel. A kötelező önkormányzati finanszírozás arányát 40 százalékra csökkentették, felemelték viszont a marketingre fordítható költségeket. A helyi, térségi és regionális mellett bevezették a gyógyhelyi TDM kategóriát is. Korábbi nyertesek is pályázhatnak új feladatok ellátására. A pályáztatás folyamatos, az elbírálás három szakaszban történik. Az új pályázatok február 10-én jelentek meg, ezekre 12 kérelmet nyújtottak be, március 1-ig hárman részesültek pozitív elbírálásban.
Katona Ilona, Észak-Alföldi Regionális Marketing Igazgatóságának (RMI) igazgatója, szakmai támogatásáról biztosította az új szervezeteket. Az RMI-k közvetítik a TDM-ek felé a Magyar Turizmus Zrt. kutatási eredményeit és igény szerint közös marketing akciókat bonyolítanak velük (Road-show-k, tanulmányutak, egységes fellépés a kiállításokon, és a média kampányokban)
Felvilágosították a polgármestereket
Tavaly az eddig létrejött 42 TDM szervezet országos szövetséget alapított, melynek vezetőjévé Balogh Károlyt választották. Tájékoztatása szerint a gyakorlat előhozta a szabályozás és a finanszírozás problémáit. A korábbi polgármestereket erőteljes felvilágosító munkával sikerült meggyőzni a TDM szervezetek fontosságáról, ám a választások után zömmel új emberek kerültek az önkormányzatok élére, akik ez ügyben még nem eléggé elkötelezettek. Ennek következtében a TDM-ek finanszírozása eseti alkuk tárgya, szerepük nem eléggé hangsúlyos. A térségi fejlesztésekben érintett egyéb szervezetek tudomást sem vesznek a TDM szervezetekről, előzetes egyeztetés nélkül párhuzamos akciók folynak továbbra is (kamarák, Leader, kistérségi hálózat). Mindezek mellett a turisztikai szolgáltatók helyzete romlott, sok helyen nem kívánnak a TDM-hez csatlakozni, s ha igen, egyéni érdekeiket a település közös érdekei fölé szeretnék helyezni. Ragaszkodni kellene ahhoz, hogy a térségi TDM a helyi TDM -ek szövetségéből álljon össze, ne lehessen térségi szervezet pld. egy nemzeti park, vagy kamara.
Na, azért utazást azt ne szervezzenek!
Molnár Gabriella, a MUISZ Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke vitaindítója szerint az utazási irodák tiltakoznak az ellen, hogy a TDM hálózat tagjai beutaztató, ill. belföldi utazásszervezői tevékenységet végezhessenek. Szerintük ez nem a versenysemleges. A kibontakozó élénk vitában pro és kontra érvek ütköztek. Balogh Károly véleménye, hogy nonprofit szervezetek is végezhetnek, sőt kell is végezniük bevételt eredményező tevékenységet, ha a hasznot visszaforgatják alaptevékenységük ellátásához. A TDM szervezetek tapasztalata szerint az utazási irodák korántsem képesek egy település/térség rendkívül sokszínű értékeit piacra vinni, panelekkel dolgoznak. Ezért vonzó csomagok összeállításával és jutalékos értékesítésével a TDM-nek igenis foglalkozniuk kell. Sok településen nagy a látogatóforgalom , ám kevés vendégéjszakát töltenek el a vendégek, IFA alap sem képződik. Térségi és regionális szinten ez még nagyobb finanszírozási probléma, itt már az önkormányzat sem áll a háttérben. Vannak, akik ki szeretnék zárni a vonakodó önkormányzatokat, ám ez sem anyagilag, sem szakmailag nem elfogadható megoldás: az önkormányzat a garanciája ugyanis a vállalkozásokon felülemelkedő települési össz-érdekek érvényesülésének.