„Tegye fel a kezét, aki a közgyűlés miatt jött el Marokkóba!”

— szólította fel a hallgatóságot dr. Erdei Bálint, a MUISZ, Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke a marokkói Marrákesben, a szövetség harmadik külföldön megrendezett közgyűlésének megnyitóján, március 24-én.

„Mit tettünk december óta?” — kérdezte az elnök, mire a sok-sok kéz a levegőbe lendült volna. „Átléptük a büvös kétszázat” — reagálta. A MUISZ tagsága folyamatosan bővül. December óta 19 új belépő csatlakozott a szövetséghez, amivel tagjai száma 201-re nőtt. Nem csupán szakami körökben változott a MUISZ megítélése, de a laikus nagyközönség is kezdi megérteni jelentőségét. Egyre több a sajtómegkeresés is. „Molnár Judit többet szerepel a választási időszakban mint néhány politikus” — tréfálkozott Erdei Bálint. Hozzátette, hogy az államapparátusban is egyre nő az elfogadottságuk. Nő a külföldi megkeresések száma, aminek egyértelmű bizonyítéka a Tunézia, Horvátország, Marokkó kihelyezett közgyűlési trojka. A tagok árbevétele, legyen az a beutaztatói vagy kiutas ágazat, szervező vagy közvettítő, néhány kivételtől eltekintve egyaránt növekedett. „Régi történet, amin sokan, sokáig dolgoztak” — szólt Erdei Bálint a szövetség megújuló honlapjáról. A még további finomhangolásra váró oldalon nem csupán a tagságot, de az utazókat is részletesebben szeretnék tájékoztatni, a nagyközönség számára a tagokat népszerűsíteni. „Ha már van rá lehetőségünk, reklámozzuk magunkat és tájékoztassuk a közönséget.

„Hányan olvasták végig az etikai kódexet?” — így dr. Gyenizse Dorottya, a MUISZ Jogi és Etikai Bizottságának vezetője. Épp elkezdtek volna jelentkezni a tagok, amikor elhangzott, hogy a „nagy érdeklődésre való tekintettel” újat alkot a szövetség. De nyitva marad a kérdés, hogy be nem tartása esetén milyen szankciókat helyezzen kilátásba: felszólítás, éves tagdíj emelése, kizárás vagy semmi. „Ez nem egy jogszabály, hanem arról szól, hogy mi mit és hogyan szeretnénk” — nyugtatta meg a hallgatóságot Gyenizse Dorottya. Szintén felmerült egy új etikai bizottság felállításának a lehetősége, ami magában foglalná az utazásszervezői, és -közvetítői, etikai és jogi bizottság delegált tagjait. A legtöbb vitát a vállalkozások egymás közti kapcsolatai, szervezők vs. közvetítők viszonya váltja ki — hangzott el. Felmerült, hogy a szervezők minden partner felé, minden ajánlatot elérhetővé tegyenek, a közvetítők mindegyike azonos áron foglalhasson egységes kedvezményekkel. Útóbbi dilemmája tovább árnyalódik olyan kíváncsi hangsúlyú mondatokkal, mint hogy miképpen érintse a közvetítőket az online és előfoglalási kedvezmények, saját ügyfélkörének ajánlhat-e fel további kedvezményeket. És vajon a közvetítő utasadatbázisait felhasználhatja-e az utazásszervező? És jaj annak a közvetítőnek, aki négy munkanapon belül nem utalja tovább a szervező számára a részvételi díjakat: a július 1-vel hatályba lépő, utazási szerződésről szóló direktíva magyar jogrendbe ültetésével szigorú feltételek szabályozzák majd ezt a kérdéskört is.

Az előbbivel (is) összefüggésben került szóba a kezesi biztosítások jogszabályi környezetének megváltozása. Lengyel Márk, az EUB Utazási Biztosító Zrt. elnök-vezérigazgatója előadásában felhívta a figyelmet, hogy szintén július 1-től, az utazási szerződések jogszabályi módosításával lép életbe a kezesi biztosítás megosztása. Az eddigi vagyoni biztosíték helyett két lépcsőben kell garantálni az utas számára, hogy nem marad a desztináción számüzetésben. Egyfelől, a vagyoni biztosíték terhére teljes mértékben vissza kell téríteni a részvételi díjakat. míg egy másik, az előbbi összegének 10-20 százalékéban meghatározott összeg erejéig a hazajutás és a kényszerű kint tartózkodás költségeit kell állni. Utóbbi százalékos aránya függ attól, hogy az adott iroda charterezik vagy sem. Utóbbi intézkedés még csiszolásra szorul Lengyel Márk szerint. Példájában egy kis árbevételű irodát említett, ahol az így rendelkezésre álló keret alig 1-2 millió forint. Ugyanakkor egy nem charterező iroda esetében a hazajutás megoldása légitársaságra hárul. Más: a felügyelet nyilvántartásba veszi a jövőben a biztosítást közvetítőket, így az utazási irodákat is. Sőt ellenőrizheti is őket, de „nem ők lesznek az elsődleges célpontok” — nyugtatott meg Lengyel Márk. Hogy ne vonja magára senki se a felügyelet haragját, ügyfelét teljes körűen kell tájékoztatni az általa forgalmazott összes utasbiztosítási lehetőségről, tudatni vele, hogy egy biztosító ügynökeként nem szeretetszolgálat, jutalékot kap, és vigyázni az ügyfél adatait a GDPR vonatkozó passzusai szerint.


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.