„Tegye fel a kezét, aki a közgyűlés miatt jött el Marokkóba!”

— szólította fel a hallgatóságot dr. Erdei Bálint, a MUISZ, Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke a marokkói Marrákesben, a szövetség harmadik külföldön megrendezett közgyűlésének megnyitóján, március 24-én.

„Mit tettünk december óta?” — kérdezte az elnök, mire a sok-sok kéz a levegőbe lendült volna. „Átléptük a büvös kétszázat” — reagálta. A MUISZ tagsága folyamatosan bővül. December óta 19 új belépő csatlakozott a szövetséghez, amivel tagjai száma 201-re nőtt. Nem csupán szakami körökben változott a MUISZ megítélése, de a laikus nagyközönség is kezdi megérteni jelentőségét. Egyre több a sajtómegkeresés is. „Molnár Judit többet szerepel a választási időszakban mint néhány politikus” — tréfálkozott Erdei Bálint. Hozzátette, hogy az államapparátusban is egyre nő az elfogadottságuk. Nő a külföldi megkeresések száma, aminek egyértelmű bizonyítéka a Tunézia, Horvátország, Marokkó kihelyezett közgyűlési trojka. A tagok árbevétele, legyen az a beutaztatói vagy kiutas ágazat, szervező vagy közvettítő, néhány kivételtől eltekintve egyaránt növekedett. „Régi történet, amin sokan, sokáig dolgoztak” — szólt Erdei Bálint a szövetség megújuló honlapjáról. A még további finomhangolásra váró oldalon nem csupán a tagságot, de az utazókat is részletesebben szeretnék tájékoztatni, a nagyközönség számára a tagokat népszerűsíteni. „Ha már van rá lehetőségünk, reklámozzuk magunkat és tájékoztassuk a közönséget.

„Hányan olvasták végig az etikai kódexet?” — így dr. Gyenizse Dorottya, a MUISZ Jogi és Etikai Bizottságának vezetője. Épp elkezdtek volna jelentkezni a tagok, amikor elhangzott, hogy a „nagy érdeklődésre való tekintettel” újat alkot a szövetség. De nyitva marad a kérdés, hogy be nem tartása esetén milyen szankciókat helyezzen kilátásba: felszólítás, éves tagdíj emelése, kizárás vagy semmi. „Ez nem egy jogszabály, hanem arról szól, hogy mi mit és hogyan szeretnénk” — nyugtatta meg a hallgatóságot Gyenizse Dorottya. Szintén felmerült egy új etikai bizottság felállításának a lehetősége, ami magában foglalná az utazásszervezői, és -közvetítői, etikai és jogi bizottság delegált tagjait. A legtöbb vitát a vállalkozások egymás közti kapcsolatai, szervezők vs. közvetítők viszonya váltja ki — hangzott el. Felmerült, hogy a szervezők minden partner felé, minden ajánlatot elérhetővé tegyenek, a közvetítők mindegyike azonos áron foglalhasson egységes kedvezményekkel. Útóbbi dilemmája tovább árnyalódik olyan kíváncsi hangsúlyú mondatokkal, mint hogy miképpen érintse a közvetítőket az online és előfoglalási kedvezmények, saját ügyfélkörének ajánlhat-e fel további kedvezményeket. És vajon a közvetítő utasadatbázisait felhasználhatja-e az utazásszervező? És jaj annak a közvetítőnek, aki négy munkanapon belül nem utalja tovább a szervező számára a részvételi díjakat: a július 1-vel hatályba lépő, utazási szerződésről szóló direktíva magyar jogrendbe ültetésével szigorú feltételek szabályozzák majd ezt a kérdéskört is.

Az előbbivel (is) összefüggésben került szóba a kezesi biztosítások jogszabályi környezetének megváltozása. Lengyel Márk, az EUB Utazási Biztosító Zrt. elnök-vezérigazgatója előadásában felhívta a figyelmet, hogy szintén július 1-től, az utazási szerződések jogszabályi módosításával lép életbe a kezesi biztosítás megosztása. Az eddigi vagyoni biztosíték helyett két lépcsőben kell garantálni az utas számára, hogy nem marad a desztináción számüzetésben. Egyfelől, a vagyoni biztosíték terhére teljes mértékben vissza kell téríteni a részvételi díjakat. míg egy másik, az előbbi összegének 10-20 százalékéban meghatározott összeg erejéig a hazajutás és a kényszerű kint tartózkodás költségeit kell állni. Utóbbi százalékos aránya függ attól, hogy az adott iroda charterezik vagy sem. Utóbbi intézkedés még csiszolásra szorul Lengyel Márk szerint. Példájában egy kis árbevételű irodát említett, ahol az így rendelkezésre álló keret alig 1-2 millió forint. Ugyanakkor egy nem charterező iroda esetében a hazajutás megoldása légitársaságra hárul. Más: a felügyelet nyilvántartásba veszi a jövőben a biztosítást közvetítőket, így az utazási irodákat is. Sőt ellenőrizheti is őket, de „nem ők lesznek az elsődleges célpontok” — nyugtatott meg Lengyel Márk. Hogy ne vonja magára senki se a felügyelet haragját, ügyfelét teljes körűen kell tájékoztatni az általa forgalmazott összes utasbiztosítási lehetőségről, tudatni vele, hogy egy biztosító ügynökeként nem szeretetszolgálat, jutalékot kap, és vigyázni az ügyfél adatait a GDPR vonatkozó passzusai szerint.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.