„Mit tettünk december óta?” — kérdezte az elnök, mire a sok-sok kéz a levegőbe lendült volna. „Átléptük a büvös kétszázat” — reagálta. A MUISZ tagsága folyamatosan bővül. December óta 19 új belépő csatlakozott a szövetséghez, amivel tagjai száma 201-re nőtt. Nem csupán szakami körökben változott a MUISZ megítélése, de a laikus nagyközönség is kezdi megérteni jelentőségét. Egyre több a sajtómegkeresés is. „Molnár Judit többet szerepel a választási időszakban mint néhány politikus” — tréfálkozott Erdei Bálint. Hozzátette, hogy az államapparátusban is egyre nő az elfogadottságuk. Nő a külföldi megkeresések száma, aminek egyértelmű bizonyítéka a Tunézia, Horvátország, Marokkó kihelyezett közgyűlési trojka. A tagok árbevétele, legyen az a beutaztatói vagy kiutas ágazat, szervező vagy közvettítő, néhány kivételtől eltekintve egyaránt növekedett. „Régi történet, amin sokan, sokáig dolgoztak” — szólt Erdei Bálint a szövetség megújuló honlapjáról. A még további finomhangolásra váró oldalon nem csupán a tagságot, de az utazókat is részletesebben szeretnék tájékoztatni, a nagyközönség számára a tagokat népszerűsíteni. „Ha már van rá lehetőségünk, reklámozzuk magunkat és tájékoztassuk a közönséget.
„Hányan olvasták végig az etikai kódexet?” — így dr. Gyenizse Dorottya, a MUISZ Jogi és Etikai Bizottságának vezetője. Épp elkezdtek volna jelentkezni a tagok, amikor elhangzott, hogy a „nagy érdeklődésre való tekintettel” újat alkot a szövetség. De nyitva marad a kérdés, hogy be nem tartása esetén milyen szankciókat helyezzen kilátásba: felszólítás, éves tagdíj emelése, kizárás vagy semmi. „Ez nem egy jogszabály, hanem arról szól, hogy mi mit és hogyan szeretnénk” — nyugtatta meg a hallgatóságot Gyenizse Dorottya. Szintén felmerült egy új etikai bizottság felállításának a lehetősége, ami magában foglalná az utazásszervezői, és -közvetítői, etikai és jogi bizottság delegált tagjait. A legtöbb vitát a vállalkozások egymás közti kapcsolatai, szervezők vs. közvetítők viszonya váltja ki — hangzott el. Felmerült, hogy a szervezők minden partner felé, minden ajánlatot elérhetővé tegyenek, a közvetítők mindegyike azonos áron foglalhasson egységes kedvezményekkel. Útóbbi dilemmája tovább árnyalódik olyan kíváncsi hangsúlyú mondatokkal, mint hogy miképpen érintse a közvetítőket az online és előfoglalási kedvezmények, saját ügyfélkörének ajánlhat-e fel további kedvezményeket. És vajon a közvetítő utasadatbázisait felhasználhatja-e az utazásszervező? És jaj annak a közvetítőnek, aki négy munkanapon belül nem utalja tovább a szervező számára a részvételi díjakat: a július 1-vel hatályba lépő, utazási szerződésről szóló direktíva magyar jogrendbe ültetésével szigorú feltételek szabályozzák majd ezt a kérdéskört is.
Az előbbivel (is) összefüggésben került szóba a kezesi biztosítások jogszabályi környezetének megváltozása. Lengyel Márk, az EUB Utazási Biztosító Zrt. elnök-vezérigazgatója előadásában felhívta a figyelmet, hogy szintén július 1-től, az utazási szerződések jogszabályi módosításával lép életbe a kezesi biztosítás megosztása. Az eddigi vagyoni biztosíték helyett két lépcsőben kell garantálni az utas számára, hogy nem marad a desztináción számüzetésben. Egyfelől, a vagyoni biztosíték terhére teljes mértékben vissza kell téríteni a részvételi díjakat. míg egy másik, az előbbi összegének 10-20 százalékéban meghatározott összeg erejéig a hazajutás és a kényszerű kint tartózkodás költségeit kell állni. Utóbbi százalékos aránya függ attól, hogy az adott iroda charterezik vagy sem. Utóbbi intézkedés még csiszolásra szorul Lengyel Márk szerint. Példájában egy kis árbevételű irodát említett, ahol az így rendelkezésre álló keret alig 1-2 millió forint. Ugyanakkor egy nem charterező iroda esetében a hazajutás megoldása légitársaságra hárul. Más: a felügyelet nyilvántartásba veszi a jövőben a biztosítást közvetítőket, így az utazási irodákat is. Sőt ellenőrizheti is őket, de „nem ők lesznek az elsődleges célpontok” — nyugtatott meg Lengyel Márk. Hogy ne vonja magára senki se a felügyelet haragját, ügyfelét teljes körűen kell tájékoztatni az általa forgalmazott összes utasbiztosítási lehetőségről, tudatni vele, hogy egy biztosító ügynökeként nem szeretetszolgálat, jutalékot kap, és vigyázni az ügyfél adatait a GDPR vonatkozó passzusai szerint.