Trendi vagy nem trendi? II. rész

Mint minden ágazatban, a turizmusban is folyamatos a változás. Írásunk második részében is megpróbáltuk feltérképezni az utóbbi évek, hónapok legjellemzőbb nemzetközi és magyar tendenciáit. Az összeállítás a műfajból adódóan se nem teljes, se nem objektív, mindenesetre talán hasznos kiindulópontot jelenthet Olvasóinknak ahhoz, hogy elgondolkozzanak az említett témákon.

'

Úti célok

Portugália, Írország és Montenegró előretörése szembetűnő a magyarországi utazási irodák nyári kínálatában. A World Travel and Tourism Council szerint idén Montenegró vezeti majd a világ leggyorsabban gyarapodó fogadó országainak rangsorát. Világviszonylatban Kínának és Indiának jósolnak dobogós helyet a tanács szakértői 2005-re. Hazánkban és Európában továbbra is tarol majd Törökország. Horvátország népszerűségét fokozhatja a tény, hogy idén már Splitig megközelíthető az új autópályán. Az idei év nagy viszszatérője külföldön és nálunk is Izrael lesz, ahová az év első negyedévében 25 százalékkal több turista érkezett, mint az előző év azonos időszakában.

Vidéki turizmus

2004-ben mindössze egyetlen régióban, a Budapest–Közép-Duna vidéken élénkült meg a vendégforgalom: a kereskedelmi vendégéjszakák száma 16,9 százalékkal nőtt. A legnagyobb arányú, mintegy 18,9 százalékos vendégéjszakaszám-csökkenés a Dél-Dunántúlon következett be. A többi régióban 7,2 és 1,5 százalék közötti visszaesést könyveltek el a kereskedelmi szálláshelyek. Idén az első öt hónapban a vidéki szállodák kihasználtsági mutatója egyetlen vizsgált csoportban sem érte el a 47 százalékot. Az ország keleti és nyugati felében üzemelő hotelek által regisztrált vendégéjszakák száma csökkent, vagy kisebb mértékben emelkedett. A Balatonnál viszont 5 százalékkal kevesebb éjszakát regisztráltak az adatgyűjtésre kijelölt szállodák.

Kínai beutazás

Míg 2003-ban a Központi Statisztikai Hivatal tájékoztatása alapján 12 ezer látogató érkezett hozzánk Kínából, addig tavaly már mintegy 25 ezren jöttek. A kínaiak beutaztatásával foglalkozó tour-operátorok között akad, aki úgy véli, a növekedéssel nem lehetünk maradéktalanul elégedettek. A tavaly augusztusban újraindított Peking–Budapest járattal érkező vagy távozó kínai turistacsoportok nagy része olyan európai körúton vesz részt, amely során jó, ha egy vendégéjszakát eltölt hazánkban. Versenytársaink köre folyamatosan bővül, 2005 végére már száz ország rendelkezik majd a kínai turisták beutaztatására jogosító ADS státusszal. 2020-ra Kínát jósolják a világ negyedik legnagyobb küldőországának, ahonnan évente 100 millió turista rajzik majd ki a világba.

Folyami és tengeri hajózás

Idén a tavalyi évhez képest közel 70 százalékkal nő a Mahart Tours forgalma – mondta Krucsai Zsolt irodavezető. Az e módon utazók száma jó néhány százra becsülhető. A magyarok legkedveltebb célpontja a Földközi-tenger velencei, athéni vagy genovai indulással. A folyami utak közül a Budapest–Passau vonal az egyik legnépszerűbb. Krucsai Zsolt szerint Nyugat-Európában is nő a folyami és tengeri hajóutak iránti érdeklődés. Magyarországon egyébként idén várhatóan több mint 80 kabinos üdülőhajó köt majd ki, az érkezések száma pedig 1500 fölött lesz. Ez az előző évihez képest több mint 5 százalékos növekedést jelent.

Buszos utaztatás

A Reisering Deutscher Busunternehmer (RDA) 2005-ös kongresszusán megállapították, hogy Németországban 10 százalék alá csökkent az autóbuszos utazások száma. Az utaztatási formát azonban nem kell temetni: e módon lehet a legtöbb és legsokoldalúbb élményhez jutni. A buszos utaztatással foglalkozó kisebb cégek nem nagyon optimisták. „Tavalyi-tavalyelőtti árakon dolgozunk” – mondja Kovács Gábor, a két 40-50 személyes buszt üzemeltető Kovács Rent a Bus ügyvezető igazgatója. Szerinte minimum a dízelolaj mindenkori árának megfelelő összeget – most 250 és 260 forint közötti öszszeget – kellene kapnia egy buszosnak egy kilométerre ahhoz, hogy kifizetődő legyen a vállalkozása, most pedig a 200 forintot is csak egy-két hónapos csúszással kapják meg.

Vezeték nélküli internet

Piaci előnyből rövidesen alapszolgáltatássá válik a vezeték nélküli internetszolgáltatás a szállodákban. A Danubius Hotels néhány szállodájában már 2002 első félévétől kezdve lehet vezeték nélkül internetezni. Ma modem segítségével a Kempinski Hotel Corvinus szobáiban is elérhető a szélessávú kapcsolat fizetős formában. A Le Meridien 2004 márciusában vezette be ezt a szolgáltatást, inkább az igények elé menve, mint a vendégek kérésére. Az igénybe vevők száma egyre nő – mondta Keserű Franciska, a szálloda pr-menedzsere.

Pénzváltás

Ma a háromcsillagos szegmensbe tartozó szállodák nem foglalkoznak pénzváltással, és több magasabb kategóriájú szállodában is hiába keresik a vendégek a pénzváltó pultot. A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása szerint 2004 elején 20 százalékkal kevesebb pénzváltóhely működött az országban, mint az előző év azonos időszakában. Jelenleg több mint 230 vállalkozásnak van engedélye a tevékenység végzésére. A pénzmosás megakadályozását szolgáló törvény azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Magyar Pénzváltók Szövetségétől úgy tudjuk, számos illegálisan működő vállalkozás folytatja a feketézést mindenfajta engedély nélkül, hivatalosnak tűnő berendezéssel ellátott irodákban.

'

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.