Nemzeti turisztikai promóciónk formavilága ma már európai szintű. Mégsem állíthatjuk nyugodt szívvel, hogy sikerült mindenben a turisták újszerű elvárásainak megfelelnünk, azaz a modern trendnek megfelelően képileg, a szerkesztés módjában, a szóhasználatban kellően mozgalmas, kreatív, egyedi, esetleg meghökkentő, de mindenképpen figyelemfelkeltő képet rajzolni Magyarország kínálatáról. Vannak pedig követhető nemzetközi minták, mind tartalmilag, mind a formai megoldásokat tekintve.
Fekete- fehér játék
Néhány évig a turizmusban piacvezető európai országokban divatirányzat volt a művészileg igényesebb megoldásokat lehetővé tevő fekete- fehér képek alkalmazása a filmek, kiadványok, plakátok készítésekor. Mivel ez alapjában mégsem illik az üdülés színes, napsugaras világához, ma a színes fotók között változatosságként, a kiválás, elkülönülés, a figyelemfelkeltés céljából találkozhatunk a fekete-fehér fotókkal. Mint mindig, a téma határozza meg, hogy éljünk-e vele. Kiváló és sikeres példa erre a „stop”, incentive utazásokat szervező spanyol cég prospektusa. Kíváncsiságot kelt a címlap, s nem csalatkozik az, aki belelapoz. A cég nem vesződik részletekkel, az igényes, újszerű, ötletes szerkesztés és képkiválasztás ígéret arra, hogy a „stop” útjai, azaz a termék hasonlóan igényes.
Legalább ilyen telitalálat a Go Australia, az Ausztráliában az egykori felfedező utakat követő turistautak prospektusa. A kizárólag régi térképekkel és metszetekkel illusztrált kiadvány érzékletesen tükrözi a több évszázaddal korábbi kalandhangulatot.
Mozgalmasság, fiatalos hívószavak
Az imázsprospektusok különösen tág teret adnak a dinamikus, újszerű témamegközelítésnek. Jó példa erre a Paris Ile-de France régiós kiadvány címlapjában, szerkesztésében, fotóiban és hívószavaiban. Képileg az élettel teli francia fővárost jeleníti meg, a régi és a modern Párizst bemutató fotók dinamikus váltogatásával, a szórakozó, magukat jól érző emberek előtérbe állításával. A fejezetek címei (Inspiration, Merry meetings, The magic of light, Energy) pontosan a modern utazók kívánságát visszhangozzák. Míg a kiadvány első része kedvcsináló, a második fejezete tömény információ. 13 témautat dolgoztak ki a szerzők, amelyek a régió ipari műemlékeitől kezdve, a középkor emlékein át, a festők negyedéig és a legszebb kertekig mindenféle érdeklődésnek megfelelnek. 83 Párizs környéki látnivaló adatainak ismertetése mellett jut hely a sportolási és bevásárlási lehetőségek, a gyermekprogramok bemutatására is.
Az ellentétek libikókáján
A spanyolok az utóbbi évek legkreatívabb turisztikai arculatformálásával tűnnek ki. A világ egyik legkedveltebb turisztikai célországaként kétségtelenül bátran kísérletezhetnek. Valamennyi spanyol tartomány saját arculatot épített ki magának, fegyelmezetten egységes arculatra nincs szükségük, hiszen éppen az USP (unique selling point) megfogalmazása a fontos. Katalónia sokszínű és sokféle látnivalóinak érzékeltetését egy merészen elegáns, fehér címlappal oldotta meg, amelyet témánként variálva, esetleg mozaikként apró képek és ábrák töltenek ki, illetve sokszínű rombuszok díszítenek (Catalonia is, Barcelona meeting your needs). Imázsprospektusuk ellentétpárokra épít, tökéletes és meghökkentő képi aláfestéssel (például Rural and cosmopolitan, Sea and mountains, tradition and innovation).
Élmény a történelem, a gasztronómia is
A fiatalok megnyerésében kiváló lengyelek 302 oldalas, kétnyelvű könyvet adtak ki (Active Tourism Guide), amely a Turisztikai Hivatal, a Turisztikai Fejlesztési Ügynökség és a témában érdekelt vállalkozók közös finanszírozásában jelent meg. Az utazási irodák prospektusai Gdanskban a Solidarnosc történetét, Varsóban a német megszállás elleni felkelést ifjúsági csoportoknak szánt feldolgozásban, túracsomagként ajánlják.
A gasztronómia az egyik legsokoldalúbb lehetőség az adott ország megismertetéséhez. Egy ország gasztronómiája ugyanis nem csak receptgyűjtemény és ételfotó, mint azt nekünk a gasztronómia évében sikerült e címen produkálnunk. A Horvát gasztronómia című kiadvány viszont a téma talán legsikerültebb feldolgozása. Régiós bontású kiadványuk mélyebbre nyúl: hogy egy tájon élők mit termelnek, mit és hogyan főznek, az egyszerre néprajz, történelem, hagyomány és régiós védjegy.
Emlékezés 1956-ra
Magyarországon 1956 évfordulóján három beutaztató kínál a Magyar Turizmus Zrt. kezdeményezésére és szakmai támogatásával szeptembertől az akkori események és helyszínek felidézésére és bemutatására garantált programokat. A négyórás tematikus történelmi túrákat, amelyek a Műegyetem, Bem tér, Parlament, Magyar Rádió, Corvin köz és a rákoskeresztúri köztemető 301-es parcellájának helyszíneit ölelik fel, előreláthatólag hetente két alkalommal indítják majd. A három szervező iroda, a Program Centrum, az Eurama és a Budatours a túrákról információs anyagot készít. Az idegenvezetők továbbképzését a Magyar Turizmus Zrt. biztosítja.
'