Változó fénytörésben

Megváltozott az utazás módja és a turisták szemlélete. A fapados repülőjáratokon mindenhová eljutók rövid úton, koncentrált élményeket keresnek; egyszerűen szeretnék magukat jól érezni és idegen tájak, népek egyediségét, eltérő szokásait megismerni. Mindez újfajta megközelítést, megjelenítést, új formavilágot igényel a turisztikai propagandában.

'

Nemzeti turisztikai promóciónk formavilága ma már európai szintű. Mégsem állíthatjuk nyugodt szívvel, hogy sikerült mindenben a turisták újszerű elvárásainak megfelelnünk, azaz a modern trendnek megfelelően képileg, a szerkesztés módjában, a szóhasználatban kellően mozgalmas, kreatív, egyedi, esetleg meghökkentő, de mindenképpen figyelemfelkeltő képet rajzolni Magyarország kínálatáról. Vannak pedig követhető nemzetközi minták, mind tartalmilag, mind a formai megoldásokat tekintve.

Fekete- fehér játék

Néhány évig a turizmusban piacvezető európai országokban divatirányzat volt a művészileg igényesebb megoldásokat lehetővé tevő fekete- fehér képek alkalmazása a filmek, kiadványok, plakátok készítésekor. Mivel ez alapjában mégsem illik az üdülés színes, napsugaras világához, ma a színes fotók között változatosságként, a kiválás, elkülönülés, a figyelemfelkeltés céljából találkozhatunk a fekete-fehér fotókkal. Mint mindig, a téma határozza meg, hogy éljünk-e vele. Kiváló és sikeres példa erre a „stop”, incentive utazásokat szervező spanyol cég prospektusa. Kíváncsiságot kelt a címlap, s nem csalatkozik az, aki belelapoz. A cég nem vesződik részletekkel, az igényes, újszerű, ötletes szerkesztés és képkiválasztás ígéret arra, hogy a „stop” útjai, azaz a termék hasonlóan igényes.

Legalább ilyen telitalálat a Go Australia, az Ausztráliában az egykori felfedező utakat követő turistautak prospektusa. A kizárólag régi térképekkel és metszetekkel illusztrált kiadvány érzékletesen tükrözi a több évszázaddal korábbi kalandhangulatot.

Mozgalmasság, fiatalos hívószavak

Az imázsprospektusok különösen tág teret adnak a dinamikus, újszerű témamegközelítésnek. Jó példa erre a Paris Ile-de France régiós kiadvány címlapjában, szerkesztésében, fotóiban és hívószavaiban. Képileg az élettel teli francia fővárost jeleníti meg, a régi és a modern Párizst bemutató fotók dinamikus váltogatásával, a szórakozó, magukat jól érző emberek előtérbe állításával. A fejezetek címei (Inspiration, Merry meetings, The magic of light, Energy) pontosan a modern utazók kívánságát visszhangozzák. Míg a kiadvány első része kedvcsináló, a második fejezete tömény információ. 13 témautat dolgoztak ki a szerzők, amelyek a régió ipari műemlékeitől kezdve, a középkor emlékein át, a festők negyedéig és a legszebb kertekig mindenféle érdeklődésnek megfelelnek. 83 Párizs környéki látnivaló adatainak ismertetése mellett jut hely a sportolási és bevásárlási lehetőségek, a gyermekprogramok bemutatására is.

Az ellentétek libikókáján

A spanyolok az utóbbi évek legkreatívabb turisztikai arculatformálásával tűnnek ki. A világ egyik legkedveltebb turisztikai célországaként kétségtelenül bátran kísérletezhetnek. Valamennyi spanyol tartomány saját arculatot épített ki magának, fegyelmezetten egységes arculatra nincs szükségük, hiszen éppen az USP (unique selling point) megfogalmazása a fontos. Katalónia sokszínű és sokféle látnivalóinak érzékeltetését egy merészen elegáns, fehér címlappal oldotta meg, amelyet témánként variálva, esetleg mozaikként apró képek és ábrák töltenek ki, illetve sokszínű rombuszok díszítenek (Catalonia is, Barcelona meeting your needs). Imázsprospektusuk ellentétpárokra épít, tökéletes és meghökkentő képi aláfestéssel (például Rural and cosmopolitan, Sea and mountains, tradition and innovation).

Élmény a történelem, a gasztronómia is

A fiatalok megnyerésében kiváló lengyelek 302 oldalas, kétnyelvű könyvet adtak ki (Active Tourism Guide), amely a Turisztikai Hivatal, a Turisztikai Fejlesztési Ügynökség és a témában érdekelt vállalkozók közös finanszírozásában jelent meg. Az utazási irodák prospektusai Gdanskban a Solidarnosc történetét, Varsóban a német megszállás elleni felkelést ifjúsági csoportoknak szánt feldolgozásban, túracsomagként ajánlják.

A gasztronómia az egyik legsokoldalúbb lehetőség az adott ország megismertetéséhez. Egy ország gasztronómiája ugyanis nem csak receptgyűjtemény és ételfotó, mint azt nekünk a gasztronómia évében sikerült e címen produkálnunk. A Horvát gasztronómia című kiadvány viszont a téma talán legsikerültebb feldolgozása. Régiós bontású kiadványuk mélyebbre nyúl: hogy egy tájon élők mit termelnek, mit és hogyan főznek, az egyszerre néprajz, történelem, hagyomány és régiós védjegy.

Emlékezés 1956-ra

Magyarországon 1956 évfordulóján három beutaztató kínál a Magyar Turizmus Zrt. kezdeményezésére és szakmai támogatásával szeptembertől az akkori események és helyszínek felidézésére és bemutatására garantált programokat. A négyórás tematikus történelmi túrákat, amelyek a Műegyetem, Bem tér, Parlament, Magyar Rádió, Corvin köz és a rákoskeresztúri köztemető 301-es parcellájának helyszíneit ölelik fel, előreláthatólag hetente két alkalommal indítják majd. A három szervező iroda, a Program Centrum, az Eurama és a Budatours a túrákról információs anyagot készít. Az idegenvezetők továbbképzését a Magyar Turizmus Zrt. biztosítja.

'

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?