Vonzóbb, mint valaha

Az idén március 11–15. között immár 43. alkalommal rendezték meg a világ utazási szolgáltatóinak és turisztikai hivatalainak legnagyobb éves seregszemléjét, az ITB-t Berlinben. A vásáron a tavalyival csaknem megegyezően 11 ezer kiállító vett részt 187 országból, a látogatószám viszont rekordot döntött. Érthetően sokan voltak kíváncsiak arra, hogy a gazdasági világválság milyen hatást gyakorol a turizmusra. Meglepetést okozott, hogy a német utaztatók már nem egy évre, csak egy hónapra előre terveznek. Jövőre március 10–14. között rendezik meg a berlini vásárt.

A szervezők örülhettek, hiszen a válság ellenére ugyanannyi volt a kiállító a 160 ezer négyzetméternyi kiállítótéren, mint tavaly. Az üzletkötések, illetve az üzleti tárgyalások száma viszont bővült – legalábbis a kiállítók ezt nyilatkozták. A látogatók száma 178-ról 179 ezerre nőtt, közülük 110 ezer résztvevő szakmabeli volt, 42 százalékuk külföldről érkezett, ez 4 százalékos növekedést jelent. Az esemény sajtótájékoztatóján és az ünnepélyes megnyitón minden egyes előadó kiemelte, hogy az ITB történetében először és rendhagyó módon nem egy országot, hanem egy régiót választott partnerül az idei évben. Ez a németországi Ruhr-vidék, amely 2010-ben Isztambullal és Péccsel párhuzamosan ad otthont az Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozatnak. A 25 éves EKFprogram történetében is egyedülálló, hogy nem egy város, hanem egy régió nyerte el a címet. „A szén és az acél régiója” a RUHR.2010 projekttel és a kulturális turizmus segítségével változtatni szeretne iparvidék imázsán. A kulturális turizmus nagyobb figyelmet kapott az idén az ITB-n, hiszen nem csak a Ruhr-vidék lát kitörési lehetőséget a termékben. A sajtóanyag külön megemlítette hazánkat is, amely az úgynevezett Culture Lounge-ban adott részletes felvilágosítást a magyarországi kulturális lehetőségekről. Az ITB-n először állított ki idén a világ legifjabb állama, Koszovó, illetve Gabon, Malawi és Francia-Guyana. Számos hotellánc és tengerjáró társaság is először tette tiszteletét, akárcsak az Eurostar és a Gulf Air légitársaság, az USA pedig jóval nagyobb erőt vonultatott fel, mint tavaly. A rendezvénnyel párhuzamosan számos konferencia zajlott: idén először tartott szakmai fejtágítást az amerikai PhoCusWright piackutató és tanácsadó cég. A téma a szociális média szerepe volt. A szakmai fórum középpontjában a blogolás állt, és stílusosan a világ összes bloggere online akár be is kapcsolódhatott a beszélgetésbe. A tematikus előadás-sorozatok között szerepelt a légi közlekedés és a felelősségteljes utaztatás is.

Enyhe növekedést vár a német piacról a külképviselő

„Február elseje óta, amióta átvettem a Magyar Turizmus (MT) Zrt. németországi igazgatósági posztját, igyekszem felmérni az itteni trendeket. Több kutató cég felmérését olvastam, és ami közös bennük, hogy biztosra veszik, hogy Németországban lerövidül az utazási döntés. Gyorsan és nem túl hosszas gondolkodás után hoznak majd döntést mostantól, és leginkább az ár befolyásolja őket. Magyarországnak nagy esélye van mindezt kihasználni, ha a szolgáltatók képesek lesznek továbbra is tartani azt a jó ár-érték arányt, amelyhez a német piac szokva van” – mondta el lapunknak a vásáron Sztojanovits Kristóf, aki ugyan nagyon enyhe mértékben, de növekedést vár a német piacon idén. Úgy véli, előnyeink – hogy közeliek, kiszámíthatóak, biztonságosak vagyunk, és ismernek bennünket – idén előnyhöz juttatnak bennünket más úti célokkal szemben. „A Német Autóklub, az ADAC, amely tavasszal konferenciát is tart a Balatonnál, az autós szegmensben az érdeklődés kifejezett élénkülését jelezte hazánk iránt” – tette hozzá a németországi igazgató. Ismertsége további növeléséről az idén is gondoskodott az MT Zrt., amely 300 négyzetméteres standdal vett részt a berlini vásáron, a standon 30 kiállító népszerűsítette termékét és az országot. Egy hónapon át egy 150 darabos óriásplakát-kampány és 300 darabos citylightkampány is zajlott legfontosabb küldőpiacunkon.

2010 helyett március

„Emberemlékezet óta idén először történt az, hogy az ITB-n nem a jövő évvel kapcsolatban folytattunk ártárgyalásokat, hanem az idei őszről, májusról, sőt áprilisról beszéltünk – osztotta meg a Turizmus Trenddel tapasztalatait Könnyid László, a vásáron kiállítóként részt vevő hévízi Hotel Európa Fit vezérigazgatója. – Ez is jól mutatja, mennyire lerövidült a németeknél a foglalási periódus. Ezzel párhuzamosan az utazási irodák is stratégiát váltanak, alkalmazkodva a trendhez. A forrásokat a katalóguskészítésről az online értékesítésre csoportosítják át. Online koordinátorokat alkalmaznak, call centereket állítanak fel. Törzsvendégeiket igyekeznek akciókkal megtartani, és a szokásos katalógusajánlatok helyett újszerű, izgalmas, vonzó ajánlatokkal rukkolnak elő, mivel ezt diktálja a kereslet is” – magyarázza a szakember, aki azt is elmondta, hogy a hazai szállodák nagy része az árfolyamnyereséget nem tudja visszaforgatni a német küldőpiacra, mivel élelmiszerimportjuk elviszi az árfolyamelőnyt. Egyelőre még a Német Utazásszervezők Szövetségének elnöke sem mert jóslásokba bocsátkozni arról, meddig tarthat a válság, Könnyid szerint azonban jövőre gyilkos árharc indulhat a magyar szállodapiacon a beutazás élénkítéséért.

Késnek a foglalások

Európa második legnagyobb utazásszervezője, a brit székhelyű Thomas Cook tovább csökkenti kapacitásait a német piacon, és megnyirbálja kiadásait is, ha 2010-ben is folytatódnak a jelenlegi piaci tendenciák, és csökkennek a foglalások – nyilatkozta a Boombergnek a társaság német piacért felelős vezetője, Peter Frankhauser az ITB-n. A nagyon gyenge január után az elmúlt hetekben némileg élénkültek a foglalások. Január máskor azonban a legerősebb hónap, az az időszak, amikor lefoglalják a németek nyári üdüléseiket. A társaság azonban arra számít, utasaik csak kivárnak, és a last minute időszakban realizálódik az elmaradt kereslet nagy része. A Thomas Cook és legnagyobb versenytársa, a TUI a múlt hónapban meghosszabbította az előfoglalási szezon időszakát Németországban. Az előbbi március végéig tolta ki 30 százalékos kedvezményeket kínáló programjainak foglalhatóságát. A Thomas Cook legnagyobb helyi márkája, a Neckermann esetében a német piacon bevezette, hogy büntetés nélkül hat héttel az utazás megkezdése előtt törölheti foglalását az az utas, aki elveszti állását, vagy akinek csökkentik munkaidejét. Frankhauser egyébként leszögezte, hogy vállalatuk a 2600 német munkavállalójának sem a létszámát, sem a munkaidejét nem készül csökkenteni.


Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.