A kínai turisták több mint 97,3 millió alkalommal utaztak külföldre 2013-ban, ami több mint a duplája a 2009-es kiutazások számának (abban az évben 47,7 millió kiutazást regisztráltak). Az előrejelzések szerint 2018-ra ez a szám 160 millió körül alakulhat, ami óriási növekedésnek számít. Nem beszélve arról, hogy utazásaik alkalmával a kínaiak költik a legtöbbet a világon az összesített adatokat tekintve. Bár a kínai gazdaság fejlődésének üteme az elmúlt években kissé lassult, még így is várható, hogy az a következő öt évben gyors növekedésnek indul. Ez azt jelenti, hogy még több turista fog útnak indulni.
A külföldre utazó kínai turisták többféleképpen is csoportokba oszthatók: aszerint, hogy fiatalok vagy idősek, egyéni vagy csoportos utazók, illetve, hogy tapasztalt turisták vagy netán először utaznak országukon kívül.
A kínaiak legnépszerűbb úti céljai közé tartoznak a dél-kelet-ázsiai országok, illetve a két különleges igazgatású terület, Hongkong és Makaó.
A megállíthatatlan városiasodásnak az a következménye, hogy egyre több kínainak lesz kapcsolata a külvilággal, a kormány pedig olyan irányelveket határozott meg, amik még inkább elősegítik a turisztikai szektor terjeszkedését. Bár a három gigászi városon – Pekingen, Sanghajon és Kantonon – kívül a légiközlekedés még limitált, éppen ezért ennek kiterjesztésére van szükség ahhoz, hogy még inkább növekedhessen a kiutazó kínai turisták száma.
Milyenek a kínai turisták?
Akad néhány jellemző, amely általában elmondható a kínai utazókról.
Például az, hogy legtöbbjük számára presztízskérdés a külföldi utazás, főleg, mivel erre csak az utóbbi néhány évben lett lehetősége a népesség egy részének. Éppen ezért az élmények, képek, videók megosztása a közösségi oldalakon különösen fontos számukra, ugyanúgy, mint az adott desztinációra jellemező szuvenírek vásárlása.
Másrészt a kínaiak elvárják a magas minőségű szolgáltatásokat, illetve azt, hogy tisztelettel és udvariasan forduljanak hozzájuk úti céljukon.
A kínai turisták egyre többet kutatnak az interneten és tervezik meg külföldi utazásaikat a világhálón elérhető információk alapján, ám az online foglalások aránya még meglehetősen alacsony. Egy felmérés szerint kevesebb mint 15% foglalja le útját a weben keresztül.
A kínaiak eddig főként csoportos utazásokon vettek részt, azonban az egyéni utak száma sokkal dinamikusabban növekszik, mint a csoportosé. Ez nem azt jelenti, hogy egyedül indulnának el, a legtöbbször családtagokkal, barátokkal utaznak. Kevesebb mint 10% az a kínai, aki teljesen egyedül veszi a nyakába a világot.
Természetesen vannak átfedések az egyes kategóriák között. Például az idősebbek általában utazási csomagokat vásárolnak, az egyénileg utazók pedig szinte mindig tapasztaltabb turisták. Akik először hagyják el az országot, lehetnek bár idősek vagy fiatalok, legtöbbször csoportos utazásokon vesznek részt.
A kínai turisták 20 legnépszerűbb úti célja 2013-ban
1. Makaó
2. Hongkong
3. Thaiföld
4. Dél-Korea
5. Tajvan
6. Szingapúr
7. Vietnám
8. Amerikai Egyesült Államok
9. Malajzia
10. Olaszország
11. Franciaország
12. Japán
13. Oroszország
14. Indonézia
15. Németország
16. Ausztrália
17. Svájc
18. Egyesült Arab Emirátusok
19. Kambodzsa
20. Fülöp-szigetek
2013-ban Magyarországra 75.603 kínai turista érkezett, ezzel a 38. helyet foglaljuk el a népszerűségi listán. Érdekesség, hogy Csehország 174.263 kínai turistával a 31. helyen áll, Lengyelország a 47. helyre jutott 37.604 beutazó kínaival, Szlovákia pedig 21.467-tel az 50. helyen van. Ausztria már jóval népszerűbb: a 21. helyen áll 408.509 érkező turistával.
Nem meglepő, hogy Ausztriába ennyi kínai turista érkezik: Bécs és Peking között ugyanis közvetlen légi járat működik. Csehországnak is van ázsiai kapcsolata – a Korean Air köti össze Prágát és Szöult, de még inkább megemelkedhet az ide érkező kínaiak száma, ha realizálódik a nemrég bejelentett Prága-Sanghaj közvetlen járat.
Forrás: Skift