Mit gondol, mennyit nő idén a nemzetközi turizmus?

— szegezte a kérdést a népes hallgatóságnak Rolf Freitag, az IPK International ügyvezetője, a berlini ITB első szakmai napján, a világturizmus tendenciáit elemző előadásán. Még mielőtt cége kutatásainak eredményét ismertette volna, megszavaztatta a szakmai közönséget. A teremben összegyűlt több száz fő 59,5 százaléka tette le voksát a 4-6% közötti bővülés mellett. Nagyjából ráhibáztak — derült ki az előadás végén.

De még mielőtt elárulta volna az ügyvezető a titkot, ismertette a tavalyi számokat. „Mindenki temette a turizmust, végül 2017. lett minden idők legjobb éve” — mondta. Terrorcselekmények ide, vagy oda a világgazdaság további erősödésének, a vásárlóerő 4%-os növekedésének köszönhetően a nemzetközi utazások száma 1,152 milliárd lett, míg az érkezések száma 6,5%-os növekedés mellett 1,322 milliárdra rúgott. „81 millióval több, mint egy évvel korábban” — emelte fel Freitag az ujját, felhívva a figyelmet arra, hogy ez a szám nagyjából megfelel annak, amit a Németország, KÍna, USA kaliberű küldőpiacok tesznek le az asztalra évente. A tavalyi mintegy 9 milliárd éjszaka már-már kétszámjegyű bővülés. 7,8 nap volt a világturizmus átlagos tartózkodási ideje. Az erszények is jobban megnyíltak: 1 397 milliárd eurót költött el a világ turizmus címén, utanként átlagosan 1 213-at.

A Trump-hatás

Az ágazat növekedési üteme kétszeresen haladta meg világ GDP-növekedését. „Egyértelműen a növekedés motorja” — vonta le a következtetést Freitag. A motor kontinensenként úgy kerregett, hogy Ázsia 5%-kal többet utazott mint 2016-ban, érdeklődésük elsősorban Európa felé nőtt. „A Trump-hatásnak köszönhető” — fűzte magyarázatként Freitag Ázsia Észak-Amerika iránti érdeklődésének stagnálásához. Hasonló okokra vezette vissza a korábban nagyon erős, Latin-Amerikából az USA felé induló rokon- és barátlátogató turizmus visszaesését. A „Trump-hatás” szerinte az európai kiutazást is befolyásolta. Sőt, saját kontinensünk irányába indultunk a leginkább növekvő, 8 százalékos mértékben. És mit tesz isten, az amerikaiak is leginkább Európa felé vették az utat, vagyis errefelé volt legjelentősebb az előző évihez képesti növekmény, +10%.

A világ első számú küldőpiacainak felsorolása vélhetően csak kevesekből vált ki aha-élményt: Kína, USA, Németország, Egyesült-Királyság, Franciaország, Kanada, Hollandia, Olaszország, Svájc és Oroszország a lista élén. A desztinációk sorát Spanyolország vezeti, utána sorban az USA, Németország (!), Franciaország, Olaszország, Svájc, Egyesült Királyság, Mexikó, Ausztria (!) és Kanada követi.

Hajrá városok!

Az utazási motivációkat vizsgálva az IPK megállapította, hogy a ctiy break minden kontintens utazói körében diadalmaskodott, minden esetben kétszámjegyű növekedést produkált. A digitális forradalom éveit egyre inkább a társas körutak sínylik meg: jobb esetben is inkább stagnált a számuk. Hasonlóképpen gyengélkedik néhány éve már a hagyományos üzleti turizmus. Az „odamegy, üzletet köt, visszajön” utakat el tudják intézni költséghatékonyabban ma már. A MICE viszont szárnyal. Az IPK vizsgálatai szerint egy évtized alatt 35%-kal bővült az ilyen motivációjú utak száma.

Biztonság

Freitag szerint a számok egyértelműen bizonyítják, hogy a terrorcselekmények sem szegték az emberek utazási kedvét. Legfrissebb felmérésük értelmében a megkérdezettek 63%-a terror rezisztens. A maradék, 37 százaléknyi érzékenyebb csoport bontható egy 24%-os, csak biztonságos desztinációra utazó, és egy 13%-os egyáltalán nem utazó részre. A terror annyiban még növelheti is a rezisztens csoport utazási kedvét, hogy a fenyegetés árnyékában, vagy zűrösebb közelmúltat hátrahagyva egyes országok olcsóbb árakkal versenyeznek. Svájc, Kanada, Ausztrália, Finnország, Norvégia, Dánia, Ausztria, Svédország aligha tartoznak az olcsó desztinációk közé, ellenben a legbiztonságosabbak sorát vezetik. A sor végén Törökország, Izrael, Tunézia kullognak. Azonban jó hír a veszélyesség megítélése többnyire mindenhol javult — vigasztalt Freitag. Hozzátette: „jóval kisebb eséllyel lesz az utazó terrorcselekmény áldozata, minthogy megbetegszik, kifosztják.”

Túlturistásodás

A dübörgő turizmus tavalyi, 700 millióval több vendégéjszakája 4 millióval több ágyat igényel — közölte megállapításukat az ügyvezető. De meddig lehet növelni a kapacitásokat? — merül fel a kérdés. „Valós kihívás a turizmus túlfejlődése, avagy overtourism?” — tett fel ismét egy közönségszavazásra bocsátandó kérdést Freitag. A válaszokból, de az IPK vizsgálódásaiból is úgy tűnik, hogy egyelőre nem gondolják világszintűnek a jelenséget. Egyelőre. De az idei ITB szakmai konferenciáin több fórumot is a témának szenteltek. És valóban vannak agyonturistásodott desztinációk; listájukat Sanghaj, Mexikóváros, Velence, Peking, Honkong, Isztambul, Amszterdam, Firenze és Barcelona vezeti — osztotta meg az eredményeket az IPK. Egy másik előadáson azonos témájú közönségszavazáson az derült ki, hogy mintegy 40 százelék régiós problémának látja a jelenséget. Kezelésére nincs általános recept: az összes, szerdán a témát felkaroló előadásból, kerekasztal-beszélgetésből az derült ki, hogy helyi szinten kell kitalálni a megoldást. Ez lehet a turisták tér-, és időbeli elosztása, az egy időben a desztináción tartózkodók számának korlátozása, a közönség szűrése az attrakciók és szolgáltatások árainak folyamatos változtatásával. Bár akadtak a szerdai napon olyan megszólalók, akik szerint a témát illetően a média bolhából csinál elefántot, de azzal talán ők is egyet tudnak érteni, hogy egy pár ezres lélekszámú kisvárosnak valóban meggyűlhet a baja évi egymillió turistával. És nem csak a lakóknak, de turistának sem élmény, ha a hömpölygő turistasereg miatt egy-egy deszináción az élmény degradálódik.

Standolunk

Egy kistelepülésre zúduló milliónyi turista réme Magyarországon még nem fenyeget, neuralgikus pont talán a budapesti bulinegyed lehet. Így a magyar stand az ITB-n értelemszerűen nem azzal a céllal áll, hogy az ott kiállítók lebeszéljék a hozzánk látogatni készülőket. Sőt! Az MTÜ-val közösen 17 kiállító népesítette be az idén kissé, mintegy 50 négyzetméternyit össszement, egyesek szerint egészen szűkös magyar standot, ami könnyen megközelíthető helyre került; az 1.1-es pavilon a berlini vásárváros déli bejáratától néhány kőhajításnyira áll. A stand meglehetősen letisztult, leginkább a fölötte olvasható „Hungary” felirat sejteti, hogy alább melyik ország szakemberei várják partnereiket. Utóbbiak is minden bizonnyal hozzájárulnak majd ahhoz a további pozitív fejlődéshez, amit az IPK 2018-ra prognosztizál. Legnagyobb mértékben megint csak az európaiak fognak utazni. Míg az európai kiutak várhatóan 7%-ot nőnek jövőre, addig a világátlag 4,5% körül tetőzik.


Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni

Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni 

Ha tavasszal szeretnénk utazni, akkor közeli úti célra még vehetünk kedvező árú repülőjegyet.
Ausztria 2024-es turisztikai eredményei

Ausztria 2024-es turisztikai eredményei 

Ausztria számára 2024 különösen sikeres év volt a közép-kelet-európai piacokon.
Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik

Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik 

Mutatós vendégszámok, az igazi profik ősszel indulnak a szigetre.
Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban

Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban 

Vajon szüksége van marketingre a világ egyik leglátogatottabb országának, amely több esetben az overtourismmal is küzd?
Túlzsúfoltság a velencei karneválon

Túlzsúfoltság a velencei karneválon 

Valentin nap hétvégéjén hatalmas tömegű turista áradat lepte el a velencei utcákat és hidakat újabb aggodalmakat keltve a helyiekben.
Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek

Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek 

A 2025-ös év ismét gazdagá vásárprogramot hoz a brnó-i vásárterületre, tele nagy jelentőségű eseményekkel különöző iparágak és egyéb szakterületek számára.
Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában

Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában 

Kulturális központtá alakítaná Diego Velázquez (1599-1660) világhírű spanyol festő sevillai szülőházát az épületet megvásároló befektetői csoport.
Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni?

Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni? 

Az elsőt Budapesten mérik, a második pedig Málta szigetén a most jellemző hőmérséklet.
A jövő fesztiválja Bécsben

A jövő fesztiválja Bécsben 

Áprilisban Bécs ad otthont Európa legnagyobb, a jövő munkahelyeivel foglalkozó rendezvényének.
Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson

Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson 

A 44 éves magyar sportoló közösségi oldalán ad mindennap helyzetjelentést, de az érdeklődők online is nyomon tudják követni a hajóját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.