Friss
Távol-keleti búvárparadicsom
A mértékadó nemzetközi lapok, illetve búvármagazinok és -portálok szinte kivétel nélkül feltüntetnek egy-egy thai búvár úti célt a világ 10 legjobb merülőhelyeinek ranglistáján. Az ország mintegy 250 búvárkodásra alkalmas hellyel rendelkezik, és búvárdiplomát is viszonylag olcsón szerezhetünk a délkelet-ázsiai országban, melyet a világ összes pontján elfogadnak.
Fellendülőben Ferihegy és környéke
Egyes európai városokban felismerték a reptér közeli területek fontosságát – úgy tűnik, hazánkban is egyre hasznosabbnak ítélik a befektetők Ferihegy környékét, érdemesnek arra, hogy ott több millió eurós projektekbe fogjanak. Néhány éven belül akár teljesen más kép fogadhatja a Budapestre érkezőket – igaz, a főváros több pontján is folyamatosan zajlanak az új fejlesztések.
Mindenkire számítanak
Több százmilliárd forint értékben folynak szabadidő- és aquaparkok létrehozását célzó beruházások Budapesten és környékén, amelyek megtérüléséhez évi több millió látogató kell. A fejlesztésekhez több esetben szállodai beruházás is kapcsolódik, ezekről lásd írásunkat a 34. oldalon. Közben a reáljövedelmek csökkennek, ilyenkor pedig az emberek visszafogják kiadásaikat; általában először azokat, amelyeket szórakozásra szántak. A beruházóknak tehát vagy a hosszabb távon bekövetkező konjunktúrában, vagy a külföldi látogatókban kell bízniuk.
A nanobéka és a kocsonya
Kevés magyar várost gázolt el úgy a rendszerváltás, mint az acélgyártás fellegvárát, Miskolcot. Lakosai annál nagyobb közös elszánással építenek kultúrából, hagyományból és magas szintű műszaki tudásból új imázst a városnak. 2008-ban Miskolc kapta a „Kultúra Magyar Városa” címet.
A kényeztető „Királyi régió”
Áprilisban mindenütt (óriásplakátokon, magazinokban, Mol-kutaknál, bevásárlóközpontokban) a Közép-dunántúli régió kényeztető wellness-szolgáltatásait népszerűsítő hirdetésekkel találkozhatunk. A történelmi városok, várak, a reneszánsz rendezvények régiója termálfürdőkben, wellness-szállókban, felszíni vizekben, tavakban sem szűkölködik.
Mitől lesz vonzó egy úti cél?
Az erős nemzetközi versenyben nem elég, ha egy desztináció jó turisztikai szolgáltatásokat nyújt, pozitív, vonzó képet is kell magáról sugároznia. Mivel pedig az utazóközönség változik, a turisztikai arculatnak is időről-időről meg kell újulnia. A közelmúltban a Magyar Turizmus Zrt és a Budapesti Turisztikai Hivatal esett át alapos fazonigazításon.
Tanulságos verseny
Az idén immár harmadszor rendezte meg szerkesztőségünk a Kiadvány Trend-versenyt, amelyre minden eddiginél több, összesen 125 pályamű érkezett a meghirdetett hat kategóriában. A szakma és a nagyközönség az Utazás kiállításon, illetve www.turizmusonline.hu oldalunkon keresztül szavazhatott. Az összesítés után kialakult végeredményt az alábbi táblázatban olvashatják. A korábbi évekhez hasonlóan ismét felkértünk egy szakértői zsűrit, hogy ők is értékeljék a pályaműveket. A marketinges és turisztikai szakembereket felvonultató testület tagjai által adott pontszámok összesítése után kialakult a zsűri végeredménye is. A szakemberek össze is foglalták véleményüket.
Partnerkapcsolati háló és marketingújítások
Egyebek mellett új marketingtevékenységekkel, új arculattal, partnerkapcsolatainak bővítésével és a fővárosban élő külföldiek megnyerésével igyekszik fellendíteni a főváros turizmusát a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. Az idén a tavalyinál 25%-kal több, összesen 450 millió forintból gazdálkodhat a szervezet, melynek vezetője, Fekete László nyilatkozott lapunknak.
Gyógyító víziók, pszichowellness, földenergia
Cikksorozatunk utolsó részében annak jártunk utána, milyen speciális igényeket elégítenek ki a nemzetközi spirituális utaztatók, valamint a belföldi turizmusban rejlő lehetőségeket kutattuk.
Egyre többen „merülnek alá”
Egy jó állás megszerzéséhez ma már elengedhetetlen a színvonalas idegennyelv-tudás, ennek elérése érdekében egyre többen utaznak külföldre, nyelvtanfolyamra. A nagy nyugati nyelvek iránt a legerősebb az érdeklődés, ezeket viszont nem csak az anyaországban lehet tökéletesíteni. Aki dolgozni is hajlandó közben, meg is keresheti a nyelvtanfolyam árát.
Többfrontos küzdelem
A hagyományos utazási irodák egész Európában, így nálunk is évek óta kettős szorításban élnek. Egyik oldalról a gomba módra szaporodó, utazási irodaként nem regisztrált, azonban bizonyos utazási szolgáltatásokat közvetítő vállalkozások, online értékesítési portálok, másik oldalról a hagyományos légitársaságok és a fapadosok próbálnak egyre nagyobb részt megkaparintani a forgalmukból. Az irodák saját internetes oldalak, foglalási rendszerek kiépítésével igyekeznek felvenni velük a versenyt, de megfelelő szabályozás híján egyértelmű versenyhátrányba kerültek.
Módosítások a charternaptárban
A márciusi lapszámunkban közölt charternaptárunkat egyrészt az érintett légitársaságoktól, másrészt az utazási irodáktól kapott információk alapján állítottuk össze. Lapzártánk idejéig azonban még nem minden szerződés volt biztos, azóta változások is történtek, ráadásul összesítésünkből technikai okok miatt is kimaradt néhány járat. Alábbi összeállításunkban a márciusi naptárban nem szereplő járatokat gyűjtöttük össze.
Befektetési lehetőségeket is kínál Vietnam
A világ legdinamikusabban fejlődő desztinációi közé tartozik a Magyarországnál több mint háromszor nagyobb, ötvennégymillió lakosú Vietnam. Az országba özönlenek a kínai és a japán turisták, de az amerikaiakat és nyugat-európaiakat is egyre jobban meghódítja mesés tájaival és mosolygós lakóival. Az ország az idei Utazás kiállításon mutatkozott be először hivatalosan a hazai szakmai és nagyközönségnek. Ez alkalomból adott lapunknak exkluzív interjút a Vietnami Turisztikai Hivatal helyettes vezetője, Nguyen Quang Huy.
Jönnek, költenek, hazamennek
Több mint 111 milliárd forint értékben vásároltak tavaly Magyarországon különféle árucikkeket a turisták. A szakemberek többsége által nem túl szalonképesnek tekintett bevásárlóturizmus él, és mindenféle marketing nélkül is évről évre bővül.
Korai szezonkezdet
Az idén egy hónappal korábban kellett felkészülnie a szakmának a nyári kínálat bemutatására, hiszen a megszokott, március végi időpont helyett február 28. és március 2. között tartották az Utazás kiállítást és a kapcsolódó rendezvényeket: a Culinary Expo és Gasztro Show-t, a II. Leader Expót, az utazási árverést, valamint a Kiadvány Trend-versenyt.
Ajánló
A turizmus világa talán sohasem változott olyan gyorsan, mint napjainkban.
Nem elég jónak lenni, jól is kell kinézni
A turizmus álmokat árul.
Indul a Tiszavirág Butique Hotel építése
Különleges projekt kivitelezési munkálatai kezdődnek - a tervek szerint szeptember hónapban - Szeged belvárosában. Egy 1800-as évekből származó műemléképület rehabilitációja révén új szálláshely nyílik a Tisza-parti város szívében, extra szolgáltatásokkal, megújuló energiaforrásokat kiaknázó épületgépészeti megoldásokkal
Egzotikus utazások a Fehérvár Traveltől
A Fehérvár Travel a napokban jelenteti meg a téli, kora tavaszi időszakra szóló Egzotikus utazások című programfüzetét.
Debreceni Gasztronómiai Napok a vajdasági Palicson
2009. szeptember 12. és 14. között az Aquaticum Gyógy- és Fürdőközpont vezetői és szakácsai Palicsra utaztak, ahol a Kisvendéglőben rendeztek Debreceni Gasztronómiai Napokat.
Modern művészeti kiállítás Kismartonban
Az idén második alkalommal mutatkozik be Kismartonban az Esterházy-kastély oszlopcsarnokában Közép-Európa kortárs művészete.
Budapest és régiója közösen mutatkozik be a FŐSZEZON-on
Szeptember 19-21. között ismét hangulatos faházak tarkítják majd a Westend Bevásárló- és Szórakoztatóközpont Millennium tetőkertjét. A második alkalommal megrendezendő Főszezon belföldi turisztikai kiállításon és szállásbörzén a látogatók kedvükre válogathatnak az idegenforgalmi szolgáltatók akciós ajánlatai között, s a rendezvényt ezúttal is színes kísérőprogramok teszik még érdekesebbé.
Augusztusi rekord a Germanwings-nél
A Germanwings 2008 augusztusában összesen 785 727 utast szállított, amely az előző év azonos időszakához képest 0,8 százalékos növekedést jelent.
A DVSC Női Kézilabdacsapat névadószponzora marad az Aquaticum
A Debreceni Gyógyfürdő Kft. és a DVSC Női Kézilabdacsapata 2007 februárjában állapodott meg arról, hogy a Debreceni Gyógyfürdő Kft. Aquaticum márkaneve lesz a csapat névadó szponzora, amelynek értelmében Debrecen kézilabdás lányai DVSC-Aquaticum néven szerepelnek.
Nagy sikerrel zárult a VI. Hajdúszoboszlói Bioétel- és Borfesztivál
A szeptember 12-14. között megrendezett VI. Hajdúszoboszlói Bioétel- és Borfesztiválon 12 helyi vendéglátós és a Hortobágy Ökorégió garantált bio alapanyagból (szürkamarhából, bivalyból, mangalicából, libából, kacsából, halakból) készített ételeit kóstolhatta meg a közel 25 ezer látogató.
Személyi hír
A hévízi Hotel Európa fit****superiort-t üzemeltető Hévinvest Spa-Golf Zrt. igazgató tanácsának elnöke, Tóth János, szeptember 3-i hatállyal az IT elnöki feladatokat leányának Tóth Beátának adta át.
Kína világelső lenne turizmusban is
A kínai turisztikai szektor forgalma tavaly 22,6 százalékkal 1100 ezer milliárd jüanra (160,62 milliárd dollárra) bővült az egy évvel korábbi adatokhoz képest – tette közzé a nemzeti turisztikai hivatal.
Előremenekülés a 2020-as budapesti olimpiába
A tervek szerint 2011 nyarán Budapest benyújtja pályázatát a 2020-as Olimpiai Játékok megrendezésére – derült ki a Property Forum Budapest 2008 háromnapos szakkonferencia és befektetési projektkiállítás tegnapi nyitónapján.
Hotelmárkát alapít a TUI
A Sensimar Hotels&Resort márkával a „komforttudatos” párokat célozza meg a TUI. Egyelőre három szálloda tartozik majd a portfólióba.
Egerben a TDM pályázatokról
Az Egri Többcélú Kistérségi Társulás irodájában kedden gyűltek össze a környék turisztikai szakemberei, hogy tájékozódjanak a turisztikai desztináció menedzsmentek (TDM) létrehozását segítő pályázatról.
Magyarországra látogatott Bajorország
Szeptember 17-én, a Novotel Budapest Centrum Szállodában nagyszabású workshop keretében találkoztak a magyar utazási irodák és a sajtó munkatársai, a bajor idegenforgalmi szakma képviselőivel.
A JW Marriotthoz csatlakozott a londoni Grosvenor House
A négy éve tartó, több millió fontos felújítás befejeződése után JW Marriott luxuskollekciójának részeként nyitott meg a történelmi Grosvenor House Londonban.
A Starbucks billió dolláros ötlete
Egy egyre világosabban érzékelhető trendre építi új stratégiáját az utóbbi időben egyre nagyobb veszteségeket elszenvedni kényszerült Starbucks.
Budapest a Googe Earth-on
Már látható Budapest 26 jellegzetes épületének három dimenziós képe a napi 1 milliós látogatottságú Google Earth-on. Az akciótól a város vezetői a Budapest iránti érdeklődés növekedését remélik.
Rekordbírság előtt az Olympic Airways
Nyolcszázmillió eurós rekordbírság kiszabására készül az Európai Bizottság az Olympic Airlinesszal szemben.
Új helyen MUISZ Titkársága
2008. szeptember 18-tól a MUISZ Titkársága új helyen működik.
Nem elég jónak lenni, jól is kell kinézni
A turizmus álmokat árul.
A Lufthansa felvásárolja a Brussels Airlinest
A német Lufthansa 65 millió euróért felvásárolja a belga Brussels Airlines légitársaság részvényeinek 45 százalékát és opciót szerez arra, hogy két éven belül megszerzi a további 55 százalékot is.
60 százalékos kihasználtság a budapesti szállodákban
Az idei év első nyolc hónapjában a három-, a négy- és az ötcsillagos szállodák 58 százalékos szobakihasználtsággal működtek. A folyó áron számított bruttó szobaárbevétel és a vendégéjszakák száma 1 százalékkal csökkent a tavalyi azonos időszakhoz képest, a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb gyorsjelentése szerint.
7. Európai Turizmusfórum élőben
2008-ban hetedik alkalommal vitatják meg a szektor kihívásait az Európai Bizottság és a tagállamok turisztika vezetői, a civil társadalom, valamint a nemzetközi intézetek, szervezetek képviselői 2008. szeptember 17-19. Bordeaux-ban megrendezésre kerülő 7. Európai Turizmusfórumon.
Egyre többen a meleg étkezések mellett
Immár hatodik alkalommal készít felmérést a Gazdaságkutató Zrt. és a Szonda Ipsos Média, Vélemény és Piackutató Intézet az étkezési utalványok gazdasági és társadalmi hatásairól, amelynek eredményeit tegnap ismertették a sajtó képviselőivel.
Vonalkorszerűsítés a GYSEV-nél
Ha a GYSEV megszerzi az unió hozzájárulását és anyagi támogatását, jövő tavasszal már megkezdődhetnek a korszerűsítési munkálatok a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalon – mondta el a konferencián a társaság vezérigazgatója, Dr. Székely Csaba.
Pesszimista a miniszter
Szabó Pál, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter előadásában felvázolta a várható közlekedési világtrendeket, és kiemelte, hogy a világ vasúti piacának motorja továbbra is Európa marad.
Stratégia, kisvasutak, fejlesztési pénzek
A Magyar Vasút 2008 konferencia egyik résztvevője, a CER Közép-Európai Vasúti Árufuvarozási Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója, Johannes Ludewig azt emelte ki, hogy 1970 és 2000 között egész Európában jóval nagyobb mértékben fejlesztették a közutat mint a vasutat, a gazdasági és környezeti fenntarthatóság szempontjainak előtérbe kerülése azonban paradigmaváltást sürget, amely a vasút térnyerésének kedvezne.
Versenyhátrányban a vasúti közlekedés
Hagyományteremtő céllal először rendezett konferenciát és szakmai találkozót a magyar vasúti szektor 2006-ban létrejött szakmai érdekképviseleti szervezete, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés.
Vasútfejlesztési tervek 2014-ig
Az 1999-ben alakult, 100 százalékban állami tulajdonú, és az uniós finanszírozású közlekedési projektekért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója, Dr. Székely Csaba a 2007-2013 közötti időszakra tervezett vasútfejlesztési beruházásokat ismertette a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés keddi konferenciáján.
Fókuszban a céges utaztatás
A Vista Caféban tartott sajtótájékoztatót a Vista csoport üzleti utaztatási ágát jelentő BCD Travel Hungary. Az esemény apropóját az adta, hogy a cég a házigazdája a héten rendezendő konferenciának, melynek középpontjában a céges utaztatás kérdésköre áll.
Travelclick akadémia – Hogyan láttassuk magunkat online?
Elsősorban szállodai szakemberek számára tartott kedden ingyenes szemináriumot a Travelclick tanácsadó cég a Sofitel szállodában Budapesten.