Szakmai hozzászólás ÁFA ügyben

"A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) július végén tárgyal a Pénzügyminisztériummal a július 1-től bevezetett adószabályok utazásszervezőkre nézve hátrányos pontjának felülvizsgálatáról" - adtuk hírül hétfői hírlevelünkben. Egy beutaztatással foglalkozó Olvasónk szeretne hozzászólni a témához.

"A 2007. évi CXXVII. ÁFA törvény 206.§ (1)bekez. c) pontja újradefiniálja az utas fogalmát: e szerint utasnak kizárólag az minősül, aki a szolgáltatás ténylegesen igénybe veszi. Ennek a mi vendégeink 99%-a megfelel, azonban (mint a törvény a) pontja megállapítja: mivel a megrendelő természetes személynek nem minősülő adóalany, így nem adózhatunk árrés szerint, amiből számos súlyos probléma származik.

Az első, hogy az ez évben érvényes együttműködési árakat tavaly nyáron leszerződtük a partnerekkel. Amire azt írtuk, hogy 100, annak annyinak (legfeljebb kevesebbnek...) kell lennie, áremelést a piac nem fogad el, tehát rögtön egy csapás ránk nézve az ÁFA 5%-os emelése" - magyarázza Soha István, az 1985 óta kizárólag szervezett beutaztatásal foglalkozó Euronova Utazási Kft. ügyvezetője.

"De a piac jövőre sem fogad el semmilyen áremelést a mai válságos helyzetben, tehát nem fogjuk tudni az árakban érvényesíteni az elvonás megnövekedett mértékét, azaz vagy olyan árat adunk, mint erre az évre, vagy ennél kedvezőbbet.

Július 1. (pontosabban 9-e ) óta a szállodai szobaárban 18% ÁFA van, ez azt jelenti, hogyha én veszek az egyszerűség kedvéért egy szobát 100,-€-ért, és azt 108,-ért adom tovább a partnerünknek, akkor 21.6,-€ ÁFA-t kell fizetnem, de levonni csak 14.87,-et tudok (az idegenforgalmi adó - 3 %, nem ÁFA köteles!!), tehát a 8,-€ ,,profitunkból" kapásból elvesztettünk 6.73,-€-t.

Még szomorúbb a helyzet, ha a vendég a szállás mellett pl. transzfert, városnézést, Budapest-Bécs szárnyashajójegyet, vagy mondjuk Bp-Bécs, Bp-Prága (stb...) vonatjegyet is rendel otthoni irodájánál, aki aztán nálunk rendeli meg ezeket a szolgáltatásokat, melyek döntően 0% ÁFA-t tartalmaznak. Mindezeket a szolgáltatásokat a mi irodánk számlázza a partner felé, majd a törvény értelmében megfizeti a 25% ÁFA-t, miközben semmilyen levonást nem érvényesíthet, hiszen a mi szállító számláink ÁFA tartalma 0! Nincs olyan árrés, amit még a piac is elfogad, és ami ilyen anomáliák mellett gazdaságosnak hagyja ezt a tevékenységet, amit mi (és még jónéhány más beutaztató) folytatunk!

További, már szinte abszurd következmény: ha a külföldi túraszervező létrehoz Magyarországon egy céget, akkor visszaigényelheti a számláinkon feltüntetett ÁFA-t, a fenti példánál maradva tehát 21.6,-€-t, miközben én csak (21.6-14.73)= 6.73,-€-t fizetek be a valóságban, tehát még a költségvetési szempontból is aggályosnak tűnik a dolog.

A PM nyilván EU-s jogharmonizációval indokolja a változásokat, ami nagyon jól hangzik, és természetesen sok minden el is képzelhető, azt azonban kizártnak tartom, hogy az EU egyszerű számszaki eljárásokkal akarja a saját vállalkozóit (munkaadóit) tönkretenni! Elképzelhető persze, hogy valamilyen trükkel megkerülhető a probléma (pl. nem utazásszervezés, hanem ún. egyéb foglalás, ahol ami 0%-os, azt annyival, a 18%-ot 18%-al számlázom tovább, nyilván horribilis pluszmunka...), de meglátásom szerint egyszerűen meg kell hagyni az árrésadózást, ami az egész problémakört kezeli."


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.