Glasgow csodálatos átváltozása

Úgy érzem magam, akár egy hajlakkreklám főszereplője: reggel szakadó eső, délben csalóka napsütés, este viharos szél. Azonban nem filmforgatáson vagyok, hanem egy háromnapos villámlátogatáson Skócia második legnagyobb városában, Glasgow- ban.

'

A helyiek szerint szokatlanul hűvös és barátságtalan az idő, de azon sem lepődnék meg, ha errefelé ez lenne a normális időjárás szeptember vége felé. Mindenesetre Glasgow bőven megér egy hosszú hétvégét, akár süt, akár fúj vagy esik.

A helyi gimnazista lányok miniszoknyában flangálnak, a menőbb fiatalurak a zord körülményekre fittyet hányva egy szál rövid ujjú pólóban sétálgatnak, míg a távolból ideszakadt idegenek dideregve esőkabátot húznak dzsekijükre. A skót vér persze már csak ilyen. Sofőrünk kiltnek nevezett, hagyományos skót kockás szoknyában küzd az elemekkel, szemmel láthatóan nem fázik: fején jellegzetes sapka, lábán vastag gyapjúzokni, beleszúrva egy vékony tőrkés. Megkérdezem tőle, van-e valami a szoknya alatt? Először gyanakodva végigmér, aztán kihúzza magát: miért kellene, hogy legyen? Őseink is így hordták – hangzik a felelet.

Árpa, élesztő, víz

És ha már a szokásoknál tartunk: Skóciában járva a viszkikóstolást sem szabad kihagyni. Komoly iparág errefelé a szeszfőzés, és tény, hogy nem ma kezdték. Az 1600-as években olyannyira elterjedt a viszkifőzés ezen a vidéken, hogy a „tüzes víz” pénzhelyettesítő eszközként szolgált, így gyorsan megadóztatták. Az állami kontroll azután együtt járt a főzési eljárás szabályozásával is. Azóta Skóciában csak árpából készülhet viszki, az erjesztés során pedig kizárólag élesztő használható fel. Ezt már az egyik neves környékbeli főzdében, a Glengoyle Distilleryben tudjuk meg, ahol az idegenvezető elmagyarázza a sörgyártásnak induló, később pálinkafőzéssé alakuló folyamatot. Megtudjuk, hogy Skóciában kétszer desztillálják a viszkit, az ekkor még színtelen ital jellegzetes színét az érlelés során kapja: a sherrys hordókban töltött évekkel (7, 10 vagy 17 év) arányosan mélyül a színe, és persze az ára is nő.

Iparvárosból dizájncentrum

Edinburgh, a skót főváros árnyékában a nála nagyobb lélekszámú Glasgow a turizmus szempontjából kissé háttérbe szorul, gazdag múltja és látnivalói révén mégis felveheti a versenyt az alig negyven kilométerre fekvő vetélytársával. Glasgow-t XVIII. századi épületei, illetve a modern építészet alkotásai teszik jellegzetessé. Nagy- Britannia legszebb Viktória királynő korabeli épületei itt találhatók. A város felemelkedését az Amerikával folytatott dohánykereskedelemnek köszönheti, az ideérkező dohányszállítmányokból a „tobacco lord”-oknak nevezett kereskedők mesés vagyonokat halmoztak fel, gyönyörű emeletes házaik ma is őrzik a 18. századi „aranykor” emlékét. Ezt a korszakot idézi meg egyik kiállításával a kissé megtévesztő elnevezésű The Lighthouse (Világítótorony Építészeti, Dizájn és Várostörténeti Központ), ahol a város híres szülötte, Charles Rennie Mackintosh építész, képzőművész és tervező munkásságával is megismerkedhetnek az érdeklődők. A belvárosban, egy szűk utca közepén álló Világítótorony tetejéről szép kilátás nyílik a városra.

Lendületben az üzleti turizmus

2003-ban 3,2 millió turista látogatott Glasgow-ba, akik 700 millió fontot költöttek el a városban. A turizmushoz kötődő ágazatokban több mint 27 ezer ember dolgozik. A Nemzetközi Kongresszusi és Konferencia Szövetség (ICCA) kimutatása szerint különösen az üzleti turizmus fejlődik lendületesen: míg 2003-ban a nemzetközi delegátusok számát tekintve a 34 volt a világranglistán Glasgow, addig tavaly már feljött a 18. helyre. A 2005. március 31-én véget ért pénzügyi évben a térség rendezvényturizmusból származó bevételei elérték az 59 millió fontot. Glasgow-ban is működik konferencia- nagyköveti program: 2000 helybeli orvos, kutató és üzletember segít a városnak idecsábítani nemzetközi konferenciákat. Az utóbbi öt év során 38 százalékkal nőtt a városban, illetve környékén található szálláshelyek kapacitása, így jelenleg 12 ezer szállodai szoba áll a vendégek rendelkezésére a városközpont tíz kilométeres körzetében. Glasgow-ban jelenleg három darab ötcsillagos szálloda (Hilton, Radisson SAS, One Devonshire Gardens) működik, összesen 604 szobás kapacitással. A négycsillagos kategóriában 1760 szoba akad a városban. A városban, illetve környékén, a Clyde-völgyében összesen 17 ezer ágy várja a turistákat a szállodákban, panziókban, vendégházaknál. A kapacitásbővülés ellenére a szállodák foglaltsága 2004-ben 73 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 71-ről.

A város közelében két repülőtér is található: a Glasgow International Airport forgalma idén június végén 5 százalékos növekedéssel elérte a 8,7 milliót, míg a Glasgow-tól 30 kilométerre fekvő Prestwick Airport forgalma 10,3 százalékos növekedéssel elérte a 2,2 milliót. 2008-ra megépül a Glasgow Nemzetközi Repülőteret a városközponttal összekötő közvetlen vasútvonal is. A Glasgow-ba látogató turisták 58 százaléka nyilatkozta azt, hogy elsősorban vásárlással töltötte az idejét a városba. Ez nem véletlen, hiszen a UK Shopping Index felmérése szerint a boltok kínálatát tekintve Glasgow az első számú brit kiskereskedelmi központ.

A város, amelynek stílusa van

Az ipari forradalom óta a skóciai nagyváros elsősorban nem szépségéről, vagy kulturális értékeiről, hanem iparáról és hajógyárairól volt híres. Az utóbbi húsz év során a város vezetése szorgos munkával új, turisztikailag vonzó külsőt és ezt erősítő imázst próbált teremteni Glasgownak. „Glasgow, Scotland with style” – ezzel a szlogennel indult kampány 2004 márciusában a város népszerűsítésére. A sikeres akciósorozat hatására a korábbiakhoz képest plusz 181 ezer turista kereste fel azóta a várost, 21 millió font extrabevételt generálva. A 2007-ig tartó kampány célja a város stratégiai pozicionálása. A források túlnyomó részét, 1,14 millió fontot a városi önkormányzat biztosítja, a fennmaradó közel 690 ezer fontot az Európai Regionális Fejlesztési Alap adja. A kampánynak része a turisztikai infrastruktúra fejlesztése is: The Gait néven új rendezvényközpont és koncertterem nyílik a régi kereskedőnegyedben. Megújul a Kelvingrove Múzeum, Mackintosh alkotásainak leghíresebb gyűjteménye is.

Glasgow-ba Brüsszelen át

Az SN Brussels Airlines brüsszeli hubjából Nagy-Britannia hat városába: Glasgow-ba, Londonba, Manchesterbe, Birminghambe, Newcastle-be és Bristolba indít rendszeres járatokat. Glasgow- ba hetente kilenc járat közlekedik Brüsszelből.

A második legnépszerűbb brit város

A Conde Nast Traveller magazin olvasói szavazásán a brit városok versenyében Glasgow második helyezett lett az idén London mögött, míg tavaly csak a nyolcadik volt. A szakemberek szerint az elõkelõ helyezés elérésében komoly szerepet játszott a város népszerûsítésére indított kampány.

Munkatársunk az SN Brussels Airlines, a Visit Scotland és a Glasgow City Marketing Bureau meghívására látogatott el Glasgow-ba.
'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?