ECTAA: hatékony utasvédelmet légitársasági csőd esetén is!

AZ ECTAA kezdeményezi, hogy az EU szabályozások hatékonyan védjék az utasok érdekeit a légitársaságok csődje esetén is — tájékoztatott szerdán a MUISZ.

A légitársaságok 2017-es rekordszámú csődjét követően az ECTAA felszólítja az EU Bizottságot, hogy olyan hatékony szabályozásra van szükség, mely megvédi az utasokat a légitársaságok fizetésképtelensége esetén.

Az utóbbi három hónapban három fontos európai légitársaság, köztük az Air Berlin, a Monarch Airlines és a NIKI légitársaság szüntette be tevékenységét, sok utast külföldön hagyva, akik nem számíthatnak arra, hogy a fel nem használt repülőjegyeiket visszatérítenék számukra – pont úgy, ahogyan a Malév vagy a Spanair 5 évvel korábbi csődje után történt.

A számok önmagukért beszélnek. A Monarch Airlines esetében több mint 110 ezer utasuk külföldön rekedt a váratlan csőd bejelentését követően, 750 ezer utas nem tudta igénybe venni a már kifizetett repülési szolgáltatást Ami az airberlint illeti, legkevesebb 180 ezer utas nem kapott visszatérítést megvásárolt, de meghiúsult utazása miatt. A NIKI-nél pedig közel 5000 utast érintett a légitársaság csődje és további több ezer már megvásárolt repülőjegy visszatérítésére nem kerül sor.

Az Európai Bizottság 2011-es és 2013/1-es jelentései elismerik, hogy bár arányaiban a légitársaságok csődje miatt érintett utasok száma kicsi, de a csőd hatása az utasokra jelentős. Ennek ellenére a Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy nincs szükség szabályozásra. A Bizottság szerint a 261/2004 rendelet már megfelelő szabályozást biztosít az utasok számára a légitársaságok fizetésképtelensége esetén. Azt javasolta, hogy erősítsék meg az EU légi fuvarozókra vonatkozó 1008/2008/EK rendeletet annak érdekében, hogy a légitársaság felfüggesztése előtt kerülhessen sor az utasok védelmét célzó intézkedések bevezetésére.

A 3 nemrégiben csődbement légitársaság esete viszont az ellenkezőjét mutatta. A Monarch Airlines és a NIKI légitársaság utasai a 261/2004 rendelet alapján nem tudtak visszatérítést igényelni. Az airberlin tevékenységét fokozatosan szüntette be, sok járattörlésre került sor, viszont ezek miatt az utasok nem jogosultak visszatérítésre.

Ezzel összefüggésben az ECTAA felszólítja az EU döntéshozóit, hogy vezessenek be különleges uniós szabályozást a légi fuvarozók számára kötelező jelleggel, amivel megvédhetik az utasokat légitársasági csőd esetén. Mindezek költsége legyen beépítve a repülőjegy árába. Ez egységesen minden uniós légi fuvarozó számára kötelező érvényű lenne, de kiterjedne az EU-n kívüli légitársaságok unión belül vásárolt repülőjegyeire is.

„Több légi fuvarozó közelmúltbéli csődje - köztük Európa tízedik legnagyobb légitársaságáé - erőteljes figyelmeztetés, hogy a légitársaságok is törékenyek. Az európai légiközlekedési piacon további konszolidáció várható és eljött az ideje annak, hogy a légitársaságok garanciát nyújtsanak csőd esetére, mint az utazásszervezők” — véli Merika Hallik ECTAA-elnök.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?