MTÜ-vezér: jó számokat hozott 2022 a turizmus területén

14,2 millió vendég közel 40 millió vendégéjszakát töltött a magyarországi szálláshelyeken, csaknem negyven százalékkal többet, mint 2021-ben, hangzott el azon az évértékelő sajtótéjékoztatón, amit Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) igazgatósági elnöke tartott hétfőn a pesti Hard Rock Hotelben, ahol csak úgy záporoztak a számok, adatsorok, összehasonlító százalékok.

Mint hallhattuk, az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (ez az UNWTO, ahová 175 ország riportol a világ különböző pontjáról) jelentése szerint tavaly a járvány előtti szint 63 százalékát érte el világszinten a turisztikai ágazat, ebből Európa 80 százalékot, a Közel-Kelet 83 százalékot, Amerika 65 százalékot hozott, a legrosszabbul Távol-Kelet teljesített, ahol 23 százalékos szintet mértek a járvány előtti utolsó évhez, 2019-hez képest.

 

Mennyi az annyi?

Országos szinten 14,2 millió vendéget regisztráltak, akik 40 millió vendégéjszakát töltöttek magyarországi szálláshelyeken, közülük 57 százalék belföldről érkezett vendég volt. Budapestre 3,9 millió turista érkezett, vidékre 10,3 millió, hangzott el. Valamint azt is megtudtuk, hogy a szállodák szobakapacitás-kihasználtsága éves szinten 47 százalékos volt.

Mivel az MTÜ rálát az NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) adataira - jelenleg 49.ezer szálláshellyel vannak közvetlen, napi kapcsolatban, és emellett 14 ezer vendéglátóhely is jelent már az NTAK-on keresztül -, mindezek alapján feketén-fehéren kiderült számukra, hogy 2022-ben 39,7 millió vendégéjszakát regisztráltak a hazai szálláshelyeken országos szinten. Ez a szám 38 százalékkal volt magasabb, mint az előző évben, a covid-járvány miatt igencsak gyengén muzsikáló 2021-ben mért adatokhoz képest.

Vendégéjszakák tekintetében 39,7 milliót regisztráltak az NTAK alapján országos szinten, ez a szám mindössze 5 százalékkal marad el a covid előtti utolsó év, 2019 számaihoz képest. Ezzel kapcsolatban Guller Zoltán megjegyezte, ebben az adatban szerepelnek az ukrán érkezések is - amire rá is kérdezett szerkesztőségünk, hogy ez pontosan mit is jelent? Azt a választ kaptuk, hogy csak azokat az ukrán vendégeket számolták bele az adathalmazba, akik valóban fizetős szállóvendégként érkeztek hozzánk, és ez a szám 292 ezer ukrán vendégérkezést jelent. Érthető módon 2022-ben alaposan visszaesett - gyakorlatilag nem volt - orosz vendégérkezés, és a kínai területekről, illetve a tengerentúli érkezők száma is alaposan megcsappant.

Bevételek szempontjából az hangzott el, hogy a szálláshelyi bevételek mintegy 668 milliárd forintot hoztak a konyhára tavaly, ez reálértéken 583,4 milliárd forintnyi szálláshelyi bevételt jelent, ami 2021-hez képest 52 százalékkal magasabb szám, mint amit tavaly mértek. A vendéglátás pedig 2022 viszonylatában 1490 milliárd forintot hozott az ország kasszájába, ez reálértéken mérve 24 százalékkal haladja meg az előző évi adatokat.

 

Bécs mellett, Prágát, Varsót, Pozsonyt leelőzve

A hazai turisztikai térségek teljesítményéről is szó esett, ennek kapcsán megtudtuk, Tokaj és Nyíregyháza a korábbi évekhez képest nagyot ment, de persze az abszolút győztes belföldi úti cél, Budapest mellett a Balaton volt 2022-ben, ez utóbbi 1 százalékkal túl is teljesítette a 2019-es évet.

A nemzetközi beutazások kapcsán elhangzott, beutazás és költés terén továbbra is Németország vezet, emellett sokan érkeztek még tavaly - 2021-hez képest - az Egyesült Királyságból, Amerikából, a spanyoloktól, a lengyelektől is. Külön kiemelte a turisztikai szakértő, hogy mind RevPar, mind szoba átlagár tekintetében tavaly Budapest megelőzte Bécset. Valamint szállodai kapacitásk-ihasználtságban is "megvertük" - sőt, e tekintetben Varsó került a képzeletbeli dobogó második helyére, Bécs pedig e mutatóban Közép-Kelet-Európában a harmadik helyre került.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Bécs a 120 eurós átlagárával vezeti továbbra is e tekintetben a listát, Prágát, Pozsonyt, Varsót azonban minden mérőszámban meg tudta előzni 2022-ben Budapest.

Mit hoz a jövő?

Mint hallhattuk Guller Zoltántól, a januári adatsor bizakodásra adhat okot: eddig már 1,5 millió vendégéjszaka realizálódott, és mellette közel 200 ezer látszik még a továbbiak során. Az összesített adatok alapján januárban így várhatóan 1,7 millió értéken alakul a vendégéjszaka szám, ami mintegy 100 ezerrel haladja meg az előző évben mértet. Februárra pedig idáig 1,1 millió vendégéjszaka-foglalást látnak az NTAK-on keresztül, ez 11 százalékkal magasabb szám a 2021 februári adatokhoz képest.

Ha az ismert körülmények nem romlanak, hangzott el végül az MTÜ-vezértől, akkor az idei év akár meg is haladhatja a 2019-ben mért ütős adatokat. Ehhez persze az is kell, hogy a Távol-Keletről és Amerikából sokkal több vendég érkezzen hozzánk. Ennek érdekében, hallhattuk, a Magyar Turisztikai Ügynökség idén ezekre a piacokra különösen odafigyel, és akkor a 2019-ben mért rekordszámok elérése nem elképzelhetetlen. 

 

 

 

 

Forrás: MTÜ / Turizmus Online


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?