99,2 millió nap Magyarországon

2011 IV. negyedévében továbbra is lassuló ütemben gyarapodott az utasforgalom, a több napra érkezők száma 6%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A forintban számított turisztikai fogyasztás értéke jóval magasabb volt, mint egy éve. A magyar lakosság többet utazott külföldre, többnyire egyetlen napot töltöttek külföldön. A fenti folyamatok eredményeképpen az utasforgalmi egyenleg 15%-kal haladta meg az előző év azonos negyedévének szintjét - közölte a KSH honlapján.

2011-ben 13,6 millió külföldi látogatott Magyarországra turisztikai motivációval, számuk közel 2%- kal nőtt, összes magyarországi fogyasztásuk 847 milliárd forint volt. Ezen utazók 37%-a egyetlen napig tartózkodott az országban, és tovább rövidült az utazók átlagos tartózkodási ideje is. A turisztikai motivációval érkezők mellett további 28 millió látogató érkezett, többségük egynapos tranzitutas (15 millió átutazó), napi bevásárló (10 millió fő), illetve napi ingázó (2 millió fő). Ez utóbbi motivációkkal érkezők összes fogyasztása 313 milliárd forint volt. 2011-ben a külföldi látogatók összesen 1200 milliárd forintot költöttek el hazánkban, ami éves szinten 1%-os bővülést jelent.

Az utolsó negyedévben 13%-kal emelkedtek a külföldiektől származó bevételek, melyre valószínűleg az euró/forint árfolyam változása miatt bekövetkezett vásárlóturizmus élénkülése is hatással volt.

2011-ben az egynapos látogatások aránya a teljes látogatóforgalmon belül 75,2% (31,1 millió látogatás) volt. Az egy napra hazánkba látogatók 83,3%-a (25,9 millió fő) a szomszédos országokból érkezett, ennek közel 4/5-e Ausztriából, Szlovákiából és Romániából (20,3 millió fő). Szlovákiából 5%-kal többen, míg Romániából és Ausztriából 4, illetve 1%-kal érkeztek kevesebben. 2011-ben a legnagyobb mértékben Szerbiából (31%) és Bulgáriából (20%) élénkült meg az érkezések száma a tavalyi évhez viszonyítva.

Az előző évhez képest a több napra látogatók száma 7,8%-kal emelkedett, ezen belül 8%-kal nőtt a szabadidős célú látogatásoké. A több napra érkező 10,3 millió látogató 84%-a turisztikai motivációval érkezett. Ezen belül 11% az üzleti utazók aránya, mely ez évben 8%-os visszaesést mutatott.

A külföldiek összesen 99,2 millió napot töltöttek Magyarországon, ami 4%-kal több, mint 2010- ben.

A legtöbbet a német, az osztrák, a szlovák, a román és az amerikai vendégek költöttek Magyarországon, a turisztikai célú utazók közül a legnagyobb arányú kiadás a német, az osztrák, az amerikai, az olasz és angol utazók részéről történt. A Magyarországra látogató külföldiek kiadásainak fogyasztási szerkezete nem változott. Az egy napra látogatók élelmiszer és egyéb árucikk vásárlásainak aránya 1 százalékponttal csökkent, a több napra látogatók esetében – a szállásra, vendéglátó-szolgáltatásokra fordított kiadások összege – 1 százalékponttal nőtt. A további szolgáltatáscsoportokban minimális arányváltozások figyelhetők meg.

2011-ben a magyar állampolgárok 16,6 millió alkalommal utaztak külföldre, ennek fele turisztikai céllal történt. Az előző évhez képest az egy- és a többnapos utak száma eltérő mértékben nőtt, az egynapos utaknál 5, a többnapos utak számában csupán 1%-os növekedés volt.

Az egynapos utak mindössze 30, a többnapos utak 87%-a volt turisztikai célú. Az elmúlt évben a turisztikai motivációjú utak száma 6%-kal bővült, amit a szabadidős célú utak számának jelentős növekedése eredményezett. Az üzleti turizmus mind az egy, mind a több napra utazók körében visszaesett, ami összességében 5%-os csökkenést okozott. A nem turisztikai célú motivációk közül a vásárlás és a munkavégzés jelentősebb arányú. A 15%-ot képviselő, munkavégzési célú kiutazások száma összesen 9%-kal nőtt. Az egynapos utak közel fele vásárlási célú, ezen utak száma 1%-kal csökkent.

A magyar lakosság 51,5 millió napot töltött külföldön a vizsgált évben. A többnapos utak átlagos hossza 7,5 nap volt, ami egytized napos rövidülést jelent az előző évhez képest. 2011-ben a turisztikai motivációjú utak legkedveltebb célállomásai Ausztria és Szlovákia voltak. A legtöbb többnapos turisztikai út Németországba és Ausztriába irányult.

A külföldre látogató magyarok 535 milliárd forintot költöttek el utazásaik során. A kiadások közel háromnegyede (389 milliárd forint) turisztikai motivációjú, 23%-a (123 milliárd forint) munkavégzési és vásárlási célú. A kiadások összességében 1%-kal csökkentek 2011-ben, a több napra külföldre látogatók kiadásai 2%-kal visszaestek, a jóval kisebb volument képviselő egynapos kiadások 5%-os növekedése mellett.

A külföldre látogatók fogyasztási szerkezete – csakúgy, mint a hozzánk érkezőknél – lényegesen különbözik az egy, illetve a több napra látogatók esetében. Az egy napra látogatók kiadásaik kétharmadát élelmiszer, ital és egyéb árucikkek vásárlásra, a több napra látogatók kiadásaik több mint felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevételére, illetve egyéb árucikkek vásárlásra fordították külföldön. 2011-ben nőtt az üzemanyag-vásárlás aránya az előző évhez képest, különösen az egy napra látogatók esetében.

Az utasforgalom egyenlege 2011-ben 666 milliárd forint, illetve 2385 millió euró volt. Az utasforgalmi szolgáltatások importja 1%-kal csökkent, az exportja 1%-kal nőtt. Az egyenleg – a kedvező IV. negyedéves adatoknak köszönhetően – 2%-kal haladta meg az előző év egyenlegét. A forint az euróhoz képest éves átlagban ugyancsak 1%-kal volt gyengébb, mint 2010-ben, az év első felében erősebb, utolsó negyedében a nagyon gyenge – az exportnak kedvező – forint volt a jellemző. Az MNB napi középárfolyama január és december között a 263 és 316 forintos tartományban mozgott.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?