A nagy észak-európai légi csata

A tavaly nyári szezonhoz képest 20 százalékkal bővült a kapacitás a légi forgalomban az idén Magyarország és Észak-Európa között. Hét városból hetente több mint 90 járat jön hozzánk. Malév-járat indul Koppenhágából Sármellékre, a Sterling Helsinkiből és Stockholmból is elindítja gépeit Budapestre. Az Air Baltic Vilniust köti össze Budapesttel, a SAS finnországi leánya, a Blue1 is piacra lép. A Malév felújítja oslói járatát. Kérdés, hogy ekkora kapacitásokra hosszabb távon is lesz-e kereslet.

'
Körmendy-Ékes Mária, a SAS magyarországi képviselet-vezetője:

– A Norwegian fapados társaság tavalyi megjelenése már jelentősen átrendezte a piacot Magyarországon, a hagyományos légitársaságok rovására. Az alacsony költséggel üzemelő légitársaságokkal való hatékonyabb verseny érdekében ezért több újítást vezetett be a SAS is: tavaly óta egy útra szóló jegyeket is kínálunk, és jelszavunkká vált a rugalmasság. Ennek jegyében három osztályt kínálunk európai járatainkon, a turista és a business mellett kialakítottunk egy Economy Flex elnevezésű szolgáltatást, amely nagyjából a business osztály kényelmét és flexibilitását kínálja, annál jelentősen alacsonyabb árakon. Ráadásul a különböző osztályú jegyek az oda-, illetve visszautazás során variálhatók is. A Blue1 másfajta szolgáltatást kínál: a gépeken egyosztályos a felállás, fedélzeti kiszolgálás csak külön díjért kérhető: két euróért lehet italt vagy hét euróért egy hidegtálat rendelni. A Blue1 egyébként önálló légitársaság, bár száz százalékban a SAS tulajdona. A járatok SAS-járatszámot is kapnak. A Blue1 agresszív, proaktív üzletpolitikája révén rövid idő alatt regionális szállítóból nemzetközi légitársasággá nőtte ki magát.

Szántó Regina, a Finnair magyarországi képviselet-vezetője:

– A fapadosok hatására meg fog változni a légitársasági kultúra, és meg is kell, hogy változzon. Emlékszem, amikor az első fapadosok megjelentek Magyarországon, a klasszikus szállítók képviselői csak nevettek, azt hitték, ilyen alacsony árakon nem bírják majd sokáig a versenyt. Úgy tűnik, tévedtek. Az „idősödő vállalatok” nehezen mozdulnak, de mozgósítaniuk kell a tartalékaikat. Mindenekelőtt változtatnunk kell az árstruktúrán, megjegyzem, az IATA-árakat ma már jóformán senki nem alkalmazza, rugalmasabbá kell tenni az árakat, be kell vezetni az egyirányú jegyeket, optimalizálni kell a flottát és a létszámot. A fapados modell lekövetését egyébként a Finnair is megpróbálta: létrehozta saját alacsony költségű változatát, a FlyNordicot, amely Finnországon belül, illetve Stockholm és Helsinki között közlekedik. Szerintem azonban túl soknak tűnik a beharangozott kapacitás, biztos, hogy csökkenni fog a szezonra. Ezt jelzi, hogy a Sterling eredetileg öt útvonalon akart járatokat indítani Budapestre, de végül sem a billundi, sem a göteborgi indulást nem hirdette meg.

Járatok Budapestre

2006. nyári szezon, hetente 
Sky Europe – Koppenhága 6
Wizzair – Stockholm 5, Malmö 3
Sterling – Koppenhága 6, Stockholm 6, Helsinki 2
Malév – Oslo 4, Göteborg 7, Stockholm 6, Koppenhága 13, Helsinki 9
SAS – Koppenhága 7, Stockholm 6
Blue1 – Helsinki 3
Finnair – Helsinki 7

A nagy kékség

A SAS 100 százalékos tulajdonában lévő Blue1 május 1-jén szezonális járatot indított Budapest és Helsinki között. A Blue1-gépek június 30-ig, illetve szeptember 1-jétől október 27-ig közlekednek hétfőn, szerdán és pénteken. A járat célközönségét elsősorban az egyéni, valamint a csoportos turisták jelentik. Az utasok Helsinkiből a csatlakozó járatok révén továbbutazhatnak a nagyobb finn városokba. A Blue1 17 repülőgépével Európa 25 városába közlekedik, naponta 125 járattal. Az értékesítés a SAS budapesti irodájában, az utazási irodáknál és a www.flysas. hu honlapján történik.

Viking hódító

Szerettük volna megszólaltatni a Sterling légitársaság képviselőjét is, de többszöri megkeresésünkre sem reagált, így közleményeikből gyűjtöttük össze az agresszív terjeszkedési politikát folytató, dánból izlandivá lett fapadossal kapcsolatos tudnivalókat. Jelenleg már Európa negyedik, illetve Skandinávia legnagyobb fapados társasága a tavaly a Maersk Airt is magába olvasztó Sterling, amely 2005-ben 2 725 125 utat szállított, az ülőhely-kihasználtság járatain átlagosan 77,3 százalékos volt. Jelenleg 30 Boeing 737-800-as, -700-as, illetve -500-as repülőgépből áll a flottája, központja Koppenhágában található, tulajdonosa az izlandi FL Group befektetési vállalat. A társaság ez évi célja az útvonalhálózat konszolidációja és a nyereséges üzemelés elérése. Ennek érdekében az üzleti forgalom számára fontos útvonalakon legalább napi 1-2 járatot indítanak. A közelmúltban a Sterling is megújította honlapját, így náluk is lehet szállást, bérautót vagy koncertjegyet foglalni.

'

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?