A TMSZ is véleményezte a Turizmus Törvény tervezetet

Polgár Tibor, a Turisztikai Managerek Szövetségének elnöke levélben írta meg a szakmai szövetség véleményét a készülő törvényhez kapcsolódóan a Nemzetgazdasági Minisztérium Közigazgatási Államtitkárának,  Dr. Nagy Rózának.

Alábbiakban a TMSZ levelét közöljük teljes terjedelmében:

Tisztelt Államtitkár Asszony!

A Nemzetgazdasági Minisztérium által A TURIZMUSRÓL ÉS A VENDÉGLÁTÁSRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY előterjesztést köszönettel megkaptuk, és a Turisztikai Managerek Szövetsége nevében nagy örömmel és tisztelettel kívánjuk eljuttatni Önöknek a tervezettel kapcsolatos szakmai meglátásainkat.

A 2011 nyarán, a Turizmusfejlesztési Stratégia vitaanyagával kapcsolatos állásfoglalásunkban is hangsúlyoztuk, szövetségünk elsősorban szakmai kérdésekben kívánja kifejteni észrevételeit és javaslatait. Ezek fényében jelen anyagunkban sem kívánunk jogi kérdésekben állást foglalni.

Alapvetően a tervezettel kapcsolatban több önálló észrevételünk van, amit az alábbiak szerint részleteznék:

1. A törvény, értelmező rendelkezéseinél a 3.§-ban javasoljuk a sport-turizmusnak a definiálását. Ez egy olyan jelentős potenciál, aminek meg kell teremteni a stratégiákban és a definíciók szintjén is a helyét. Sport-turizmus definíció: Szabadidős vagy versenysporthoz kapcsolódó turisztikai szolgáltatások összessége, melynek kapcsán a látogató vagy utazó motivációs célja a sportolás vagy a sporteseményen való részvétel.

2. Javasoljuk, szintén az értelmező rendelkezések között külön pontokban a beutazó és kiutazó turizmus definíciójának megjelenítését.

3. A II. fejezetben a Turizmussal és vendéglátással kapcsolatos állami feladatok között szerepeltetni kellene az állami sportfejlesztési stratégia és a turizmusfejlesztési stratégia összhangba hozását, a 2 ágazat szinergiáinak meghatározásával.

4. A 6. §-ban szereplő Nemzeti TDM szervezet esetén nem egyértelmű a szerepe a ma működő Magyar Turizmus Zrt. relevanciájában. A TDM szervezetek ma még nem fedik le az ország teljes területét, és ennek időbeli kialakulása sem prognosztizálható pontosan, így a párhuzamosság elve szerint, amíg a lefedettség nem éri el a megfelelő szintet térségi, regionális szinten, addig mindenképpen szükséges a jelenlegi összefogó szerepet ellátó és koordináló Magyar Turizmus Zrt. fenntartása. A meglévő Tourinform hálózat és külképviseleti rendszer feladatainak szétosztása sem jelenik meg a feladatkijelölésekben.

5. A 7. §-ban szereplő a Nemzeti TDM szervezet működését biztosító turisztikai célelőirányzat mértéke nem kerül meghatározásra konkrétan, ahogy a 20.§-ban regionális szinten sem, ami a fenntarthatóság szempontjából nem nyújt biztonságot az ágazat számára. Fennáll a veszélye egy nehéz, a maihoz hasonló költségvetési időszakban a források csökkentésének, ami viszont az egész rendszer fenntarthatóságát veszélyezteti. Helyi és térségi szinten a TDM szervezetek finanszírozásánál a helyi idegenforgalmi adóbevételek, mint támogatási forma, szintén nem kerül konkretizálásra. Ezeket lehetne esetleg a településen realizált vendégéjszaka számok alapján megállapítani, így a fejlődés további forrásokat jelent mind az önkormányzat, mind pedig a TDM szervezetek számára. A térségi TDM szervezetek finanszírozásánál megjelennek a Megyei Önkormányzatok, akiknek a tartós forráshiányos állapota igencsak megkérdőjelezi a forrásoldali támogatás lehetőségét. Az idegenforgalmi adó befizetések nem függenek az önkormányzatok működésétől, azt a vendég fizeti és az önkormányzatok által beszedve, egy része direktbe tudna a TDM szervezetekhez kerülni, ezzel is fenntartva a folyamatos finanszírozást.

6. A II. fejezet 9.§-ában rögzítésre kerülhetne a TDM szervezetek működtetése és definiálása kapcsán az, hogy mindenképpen szakirányú, megfelelő végzettséggel és gyakorlattal rendelkező szakember irányíthatja kizárólag a szervezete, ezzel is biztosítva a szakmaiságot.
7. A 20.§-ban megjelenő regionális TDM szervezetek esetén javasolt lenne számszerűsíteni az ország egészét lefedő szervezetek előirányzott számát.

8. A IV. fejezetben a 23.§ (4) pontja szerint az állami feladatok finanszírozására az állami költségvetés turisztikai célelőirányzata nyújt fedezetet, azonban a forrás mértéke (aránya a költségvetés teljes egészéhez viszonyítva) nem rögzített. Amennyiben lehetne ezt rögzíteni %-os formában, akkor a folyamatos építkezés biztosított lenne az ágazat számára.

9. A 24. §.ban rögzített önkormányzati idegenforgalmi adóbevételek felhasználásának módja a (4.) pont alapján nem teljesen egyértelmű és lehetőséget ad az önkormányzatoknak, működéshez kapcsolódó költségek turisztikai köntösbe történő bujtatásához. Javasolt lenne, a (4.) pontban felsorolt feladatok között forrásallokációt/arányosítást rögzíteni, hogy ne fordulhasson elő olyan anomália, hogy bizonyos feladatok (például marketing kontra útépítés/infrastruktúra) nem jutnak megfelelő forráshoz az idegenforgalmi adó és a hozzá kapcsolódó állami hozzájárulás bevételeiből. A marketing kiadások esetén meg kell szüntetni azt a jelenleg működő rossz metodikát, hogy minden önkormányzat és helyi TDM szervezet összehangolás nélkül költi el a helyi kiadványokra, weblapokra a forrásokat, egységes arculat és koncepció nélkül, így számos, néha igénytelen – általában forráshiány vagy szakértelem miatt – anyagok készülnek, egy egységes régiós szinten koordinált kommunikáció helyett. Ilyenkor a forrás szétaprózódik és a hatékonyság pedig jelentősen csökken. Erre jó ellenpélda a szomszédos Ausztria ilyen irányú tartományi kommunikációja. Ebben a szakmai koordinációt a regionális TDM szervezetekre kellene rábízni.

10. A 25.§-ban nincs rögzítve az önkormányzat pénzügyi hozzájárulásának mértéke. Ezt a korábbi javaslathoz hasonlóan lehetne vendégéjszaka számhoz kötni.

11. A 30-31.§-ok kapcsán nem egyértelmű, hogy a szálláshelyeknek kötelező-e a védjegy használata vagy nem. Jelenlegi gyakorlat szerint még nem kötelező.

12. A szöveg vezetői összefoglalójában is, de a törvény szakmai szövegtörzsében is javasoljuk, hogy kerüljön megemlítésre az a tény, hogy a beutaztató turizmus gyakorlatilag „export” bevételeket termelő ágazat, hiszen bár a szolgáltatás Magyarországon teljesül és itt is jelentkezik, mint bevétel – legalábbis részben, mert a közvetítői jutalékok a külföldi partnereknél maradnak – külföldön kerül kitermelésre, értékesítésre.

13. Szintén hiányoljuk a mai modern kor és a turizmus egyik elengedhetetlen „kellékének” az online platformok – foglalási rendszerek, szolgáltatók stb. – definiálását. Ez kiemelten fontos, hiszen amellett, hogy számos kutatás foglalkozik az online szerepével – csak a vidéki szálláshelyek esetében tízmilliárd forintot meghaladó forgalomról beszélünk – a szállodák, utazási irodák, egyéb szolgáltatók és a vendégek szempontjából az online alkalmazások megkerülhetetlen és befolyásoló tényezővé nőtték ki magukat és nagyon komoly bevételeket generálnak és a különböző platformok jelentős forgalmat bonyolítanak le.

14. A tervezet hivatkozik a turizmusért felelős miniszterre, illetve minisztériumra, ugyanakkor nem nevesíti, melyik minisztériumról van szó.

15. A tervezet több helyen említ turisztikai és vendéglátó hatóságot, feladatokkal. Ennek jelenlegi intézményi és hatásköri tervei nem ismertek.

Reméljük, hogy a hozzánk hasonló, a szakma iránt elkötelezett szervezetek véleményei hozzá tudnak majd járulni, hogy a régóta várt turizmus törvény minél hamarabb megszülethessen és mindannyiunk közös ügye, a turizmus még hangsúlyosabban megjelenhet majd a nemzetgazdaság kiemelt ágazatai között.

Tisztelettel:
Polgár Tibor elnök
a Turisztikai Managerek Szövetségének nevében


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?