Egy harapás a „Nagy Almába”

Hat évvel a 2001. szeptember 11-i robbantásos merényletek után sohasem látott csúcson jár New York turizmusa. 2006-ban az előzetes adatok szerint minden eddiginél több, összesen 44 millió látogató kereste fel a „Nagy Almának” is becézett világvárost, közülük 7 millió volt a külföldi. A közelmúltban a Malév és a Choice Hotels International jóvoltából munkatársunk is megpróbált utánajárni, mitől izgalmas – még mindig – New York.

'

A Malév közvetlen járatán repül az idő, nyolc és fél óra múlva már a John F. Kennedy repülőtéren találjuk magunkat. Az útlevél- ellenőrzés korábbi tapasztalatainkkal összevetve gyors, és nem is „szőröznek” a bevándorlási hivatal munkatársai. A megrendelt iránytaxi kolumbiai származású sofőrje ugyan inkább második vonalbeli rapzenészre emlékeztet, de ismeri a nagyvárost, és őrületes sebességgel száguld a délutáni csúcsforgalomban szállodánk, a Comfort Inn Manhattan felé. A New York központjában fekvő hotel ideális helyen van a város felfedezésére: közvetlen közelében ott a világhírű Macy’s nagyáruház, az Empire State Building és a fényreklámokkal telezsúfolt Times Square. Hiába lakják több mint nyolcmillióan New Yorkot, ha valaki Manhattan közepén foglal magának szállodát, a város legtöbb nevezetességét akár gyalog is felfedezheti egy hosszú hétvégén.

Látogatók száma New Yorkban (bel- és külföldi) 1998-2006
 2006  44 millió (becslés)
 2005  42,6 millió
 2004  39,9 millió
 2003  37,8 millió
 2002  35,3 millió
 2001  35,2 millió
 2000  36,2 millió
 1999  36,4 millió
 1998  33,1 millió
Egyszer fenn, egyszer lenn…

Először persze érdemes felülni egy városnéző buszra, hogy némi orientációra szert tegyen a felhőkarcolók által elbűvölt látogató. Nagyon egyszerű a képlet, két cég kínál hop-on, hop-off jellegű városnézéseket, választhatunk a színei által (piros, illetve sárga-kék) azonnal megkülönböztethető New York Sightseeing, illetve a City Sights NY szolgáltatásai között. Manhattant alapvetően két részre osztják, ennek megfelelően tehetünk 2-2,5 órás „uptown” vagy „downtown” túrát, de befizethetünk egy brooklyni kitérőre vagy éjszakai kirándulásra is. A buszos túra New York északi részébe több szempontból is felejthetetlen élmény, útközben láthatjuk a színházi negyedet, John Lennon epermezőit (Strawberry fields), gyönyörködhetünk a Central Parkban, vethetünk egy röpke pillantást az elsősorban feketék által lakott Harlemre, amelynek főutcáján még működik a rockzene története szempontjából legendás Apollo Theatre, megannyi híres előadó első szereplésének színhelye. A Central Park keleti felén azután egymást érik a világhírű múzeumok, művészeti gyűjtemények. A Guggenheim, a Zsidó Múzeum, a New York-i Városi Múzeum, a Metropolitan Művészeti Múzeum, a Whitney Múzeum mindegyike egész napos elfoglaltságot ígér, így gondosan osszuk be időnket, hogy minél több élményt gyűjthessünk be.

Manhattan déli részén felfedezhetjük a művészek által lakott, hangulatos épületekkel teli Greenwich Village-et, megállhatunk egy ebédre a kínai vagy az olasz negyedben, vagy beülhetünk a sziget legdélibb pontján a kikötő valamelyik hangulatos haléttermébe.

Bevándorlók nyomában

Az orientációt követően azután az a legjobb, ha a víz felől is körbejárjuk Manhattan szigetét. A belváros nyugati részén található kikötőből indulnak a városnéző programok, amelyek révén újabb két vagy három óra alatt ismerkedhetünk meg New Yorkkal. Napsütéses időben kiváló fotókat készíthetünk a felhőkarcolókon túl az Ellis szigetről, ahová 1892 és 1924 között 12 millió bevándorló érkezett, hogy új életet kezdjen az „ígéret földjén”. Azután ott a fotóalbumba való Szabadság-szobor, amelynek tetejére immár nem, csak talapzatára mehetnek fel az érdeklődők, valamint a szigetet a többi városrésszel összekötő hidak.

Persze az sem utolsó, ha a magasból tekintünk végig a városon. Több hatalmas épület is kínál madártávlatot a vendégeknek, éjjelnappal. A Rockefeller-torony ugyan nem a legmagasabb a városban, de a tetején található Top of The Rockból kitekintve úgy érezhetjük, a metropolis a lábunk előtt hever. Néhány emelettel magasabbról láthatjuk majdnem ugyanezt az Empire State Building tetejéről. Az egykor a legnépszerűbb kilátók közé tartozó World Trade Center helyén azonban még építkezés folyik, a helyiek által „ground zérónak” nevezett helyen a 2001-es merénylet áldozataira emlékezhetünk.

Külföldön erősítenek

Az észak-amerikai metropolis turisztikai marketingjével foglalkozó NYC & Company (korábban New York Marketing & Visitors’ Bureau) – elsőként az amerikai nagyvárosok közül – idén tavaszszal irodát nyitott Moszkvában és Stockholmban. Az utóbbi iroda fedi le Finnországot és Skandináviát is. A két iroda megnyitása része a NYC & Company tengerentúli offenzívájának, amelynek célja, hogy tovább növelje a város beutazóforgalmát, és sikerüljön elérni a polgármester, Michael R. Bloomberg által kitűzött célt, hogy évente 50 millió turista keresse fel New Yorkot 2015-re. Január óta Madridban és Amszterdamban az Aviareps Mangum képviseli a NYC & Companyt.

Nemzetközi vonzerő

A külföldi turisták körében a legnépszerűbb amerikai város New York, piaci részesedése 27 százalékos, ide érkezik a legtöbb európai légi járat. Az orosz turisták valóságos rohammal próbálják bevenni New Yorkot: évente 20 százalék feletti ütemben nő a számuk, és 2005-ben már 46 ezren voltak. Átlagosan 12 napot maradnak.

New Yorkban a turisztikai ágazat árbevétele eléri az évi 24 milliárd dollárt, és több mint 330 000 munkahelyet jelent a város számára. 2006 júniusában összeolvasztották a NYC Marketing és a NYC Big Events szervezetet, és létrehozták a NYC & Companyt. A New York-i turisztikai szakemberek kifejezetten örülnek az „olcsó” dollárnak, és igyekeznek minden potenciális turistát meggyőzni arról, hogy most jött el az ideje annak, hogy New Yorkban költsék el pénzüket. A télen előbb Nagy-Britanniában, majd Írországban indítottak kampányt e célból.

A flotta zászlóshajója

A Malév április 15-én állította forgalomba új Boeing 767-300ER repülőgépét, mely a légitársaság flottájának legnagyobb tagja. A Malév ezzel a repülőgéppel 229 utast képes szállítani, ami 24% többletkapacitást jelent az eddig legnagyobbnak számító 767-200ER 185 utas-férőhelyéhez képest. Annak ellenére, hogy a nagyobb gép 7-8%-os pluszköltséggel üzemel, a székköltség 14-15%-kal lesz kevesebb, mint a régebbi típus esetében. A hosszú távú járatok a légitársaság legnépszerűbb útvonalai közé tartoznak. A légitársaság nyári menetrendjében három B767-es gép repül, a torontói, New York-i, bangkoki útvonalakon, valamint charter járatokat is teljesítenek Budapest és Japán között. A Malév és az American Airlines megállapodásának köszönhetően az idén nyártól a Malév utasok számára már elektronikus jeggyel is elérhető az észak-amerikai kontinens legnagyobb légitársaságának teljes hálózata. Az idei nyári menetrendtől a Malév és az American Airlines több járatot közösen üzemeltet: az amerikai légitársaság ráteszi kódját a Malév New York-i és számos Budapesten túli kelet-európai, balkáni járatára; míg a Malév kódja felkerül több, az American Airlines által üzemeltetett USA belföldi járatra. Az American Airlines a világ egyik vezető légitársasága. Hálózatán több mint 40 ország, több mint 250 városába biztosít járatokat, napi 4000 felszállással.

Ügyes választás

Különösen az Egyesült Államok területén erős az Európában és Ázsiában is jelen levő, világszerte több mint 5300 szállodával rendelkező Choice Hotels International. Az önálló szállodákat összefogó lánc tíz márkába tömöríti a hozzátartozó egységeket: a Comfort Inn, Comfort Suites, Quality Inn, Sleep Inn, Clarion, Cambria Suites, MainStay Suites, Suburban, EconoLodge és a Rodeway Inn egységes színvonalat, megbízható minőséget kínál a kettő-, három-, és négycsillagos kategóriában. A Clarion a lánc csúcsmárkája, amely elérhető áron nyújt egyedi szolgáltatásokat a luxust gyakran kísérő mesterkéltség nélkül. Világszerte 205 hotel tartozik e márkához, amelynek része a 24 órás business center, a széles sávú internetkapcsolat és az edzőterem.Több mint ezer Quality Inn tartozik a lánchoz, ezek a szállodák kellemes és barátságos szolgáltatást kínálnak. A szobákban különlegesen kényelmes matracok várják a vendéget, a szobaárban benne foglaltatik a kontinentális reggeli, az ingyenes WIFI internetkapcsolat és a kávé. Az utóbbi három szolgáltatás a versenyképes áron kínált Comfort Inn szállodákban is a vendégek rendelkezésére áll, míg a Comfort Suites és MainStay Suites márkákhoz tartozó szállodák elsősorban az üzletemberek és a hosszabb tartózkodásra berendezkedő vendégek kényelmét igyekeznek kielégíteni. A Choice Hotels legújabb márkaneve, a Cambria Suites a napokban nyitotta meg első szállodáját Idahóban, a boise-i repülőtér mellett. Az új láncnak már csaknem ötven, kizárólag új építésű szállodára aláírt szerződése van, amelyeket az elkövetkező néhány évben terveznek megnyitni. A szállodákra egységes dizájn jellemző, kialakításuk átgondolt, mégis modern, fiatalos, a mai trendeknek megfelelő. A szobák mérete az átlagosnál 25%-kal nagyobb, külön nappali és hálószobával rendelkeznek. Minden szobában két LCD-tv, CD-, mp3-, DVD-lejátszó, mikrohullámú sütő, kávé- és teafőző is van. A szobákban és a közös helyiségekben ingyenes kábeles és drót nélküli, nagy sebességű internetkapcsolat is kialakításra kerül. Minden szállodában edzőtermet és úszómedencét használhat a vendég. Manhattanben négy Comfort Inn, egy Quality Inn és két Clarion áll a látogatók rendelkezésére. Brooklynban, illetve Queensben további hat Comfort Innt, illetve még egy Clariont találunk, valamint több repülőtéri Choice szállodából is választhatnak az ideérkezők, amelyek ingyenes reptéri transzfert is biztosítanak. Aki nem tudná, annak azért elmondjuk, hogy New York belvárosában a szállodai árak nem alacsonyak, és a szobák mérete általában meglehetősen kicsi, de ez érthető is a helyszűke miatt.

Képünkön: Kreiter Gábor – Vista, Márk Emese – HRG, Ruskó Gábor – Chemol, Lucskai Róbert – Choice Hotels, Vrancsik Viktória – Aeroviva, Szántó Zoltán – Turizmus Trend, Kertészné Várkonyi Judit – Ibusz, Szalai Viktória – Morton’s, Flédervis Péter – Amex

 

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?