Integráció vezéráldozattal

A közelmúltban arról értesítette partnereit az Austrian Airlines, a Lufthansa és a Swiss, hogy 2010. január elsejétől még jobban összehangolják magyarországi értékesítési tevékenységüket. Miután sikeresen megtörtént az Austrian integrálása a Lufthansa Csoportba, a Swiss, a Lufthansa és az Austrian vezetősége közös, integrált értékesítési csapatot alakít ki Közép-Európa összes országában. Magyarországon januártól a három légitársaság értékesítési egységei a Lufthansa irányítása alá fognak tartozni. Megszűnik Robert Rieb, az Austrian magyarországi igazgatójának megbízatása, aki 22 év után az év végével a légitársaságot is elhagyja.

Miközben a Lufthansa, az Austrian Airlines és a Swiss márkák megmaradnak, a három légitársaság még jobban összehangolja menetrendjét, és igyekszik még kedvezőbb árakat és nagyobb rugalmasságot kínálni az egyéni és céges ügyfeleknek. A most kialakuló értékesítési egység a három társaságra vonatkozóan közös szerződéseket kínál majd az ügyfeleknek. A közös értékesítési stratégia fő célja, hogy az ügyfeleknek a lehető legelőnyösebb feltételeket tudják nyújtani.

Az osztrák légitársaság integrációja nem minden esetben jelenti azt, hogy az Austrian irodáját bezárják, és az alkalmazottakat vagy azok egy részét átveszi a Lufthansa. Prágában például az Austrian irodája veszi át az irányítást, és az eddigi Lufthansa-iroda dolgozóinak egy része kerül át oda. Magyarországon ezzel szemben – egyebek mellett azért is, mivel itt működik a Lufthansa közép- és délkeleteurópai regionális központja – januártól bezár az önálló Austrian-képviselet, amely közvetlen utasforgalmat már 2009 márciusa óta nem bonyolít, és a dolgozók a Lufthansa irodájába költöznek, ahol többen új szerepkört kapnak. Megszűnik viszont Robert Rieb, az Austrian magyarországi igazgatójának megbízatása, aki 22 év után az év végével az Austrian légitársaságot is elhagyja.

Roberttel, aki 2008 áprilisában érkezett Budapestre, előtte pedig Tiranában vezette az osztrák légitársaság irodáját, irodájukban beszélgettünk.

ttrend • Milyen érzés 22 év után távozni attól a cégtől, ahol egész pályafutását töltötte?

Nem könnyű, de igyekszem megbarátkozni a gondolattal, hogy új korszak kezdődik az életemben.

ttrend • Hol fogja folytatni?

Szeretném azt mondani, hogy a légi közlekedésben, de ez most Ausztriában is nehéz feladat, hiszen a társaság összesen 1500 dolgozójától válik meg az átszervezés következtében, és a többségük nyilván szeretne a szakmában maradni. Mindenesetre nyitottan várom a kihívásokat, de januártól egy ideig a tanulásra akarok összpontosítani, mivel elkezdtem egy MBA-programot.

ttrend • Mi történik a budapesti Austrianképviselet többi munkatársával?

A dolgok jelenlegi állása szerint a kollégákra számítanak a Lufthansánál. Az egyeztetések során igyekeztem felhívni a figyelmet arra, hogy a képviselet munkatársai komoly tapasztalatokkal és szakmai háttérrel rendelkező, kiváló szakemberek, és erényük, hogy nem csupán saját szakterületüket ismerik, hanem bármilyen témában „hadra foghatók”.

ttrend • Szükséges volt-e az összeolvadás?

Nagyon nehéz időket élünk a légi közlekedésben. Ilyen körülmények között az Austriannek mindenképpen szüksége volt egy komoly háttérrel rendelkező szakmai befektetőre. Keresgéltünk korábban másfelé is (tavaly szó volt egy szaúdi befektető bevonásáról, aki végül az utolsó pillanatban hátrált ki a megállapodásból – a szerk.), de végül a Lufthansa vállalta a befektetést. Sok szervezetépítési feladat van még hátra, nem könnyű eltérő vállalati kultúrákat integrálni.

Hogy hogy jutottunk idáig? Az Austriannél számos jó ötlet merült fel, de sokszor nem volt elég kitartásunk megvárni, hogy a befektetés meghozza gyümölcsét. Csak két példa: elindítottuk a Bécs–Pécs járatot, és éppen amikor jelentősen javultak a foglalási adatok – amikor megszokták a járatot –, akkor állítottuk le. Most sajnos ugyanígy fog járni a bő fél éve elindított rijádi és dzseddai járat.

ttrend • Mennyire viselte meg a válság az Austriant?

Magyarországon továbbra is erős a pozíciónk, ezért is örülök, hogy megmarad az Austrian márka önállósága. A piaci részesedésünk 4,5-5% körül van folyamatosan, miközben ma már több jegyet adunk el bécsi indulással, mint budapestivel. Az üzleti forgalmunkat ugyan megviselte a válság, de még így is az összforgalom 37%-át adja. Az összeolvadás előnyeit jól jellemzi az a tény, hogy a Lufthansa, Brussels Airlines, Swiss, Austrian csoport együttesen már 26-28%-os részesedést mondhat magáénak a magyar piacon.

ttrend • Mi a véleménye a magyar utazási szakmáról?

Az értékesítés 90%-át nálunk az utazási irodák végzik. Ugyanakkor nem tudtam megérteni, miért nem akarják a nyugaton már bevált módszert, a szolgáltatási díjak bevezetését alkalmazni itthon is az utazási irodák. Emiatt túl magas az egy kiállított jegyre eső költség. Az irodák tőlünk, légitársaságoktól várják, hogy jutalmazzuk őket, miközben az ügyfelektől kellene. Lehet, hogy először idegenkedik majd ettől az utas, de el kell neki magyarázni, hogy végső soron így juthat olcsóbb jegy birtokába.

ttrend • Köszönöm a beszélgetést, és sok szerencsét kívánok!

Család: két gyermeke van
Hobbi: sport, zene, olvasás
Jövő: decemberben visszaköltözik Ausztriába, és könnyes szemmel gondol vissza a Budapesten eltöltött szép időszakra.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?