Közel tíz százalékos növekedés Magyarországról

Bő két esztendeje, amikor a német alapítású, idén nagykorúvá lett, Egyiptom-specialista és Ausztriában piacvezető ETI (Express Travel International) megjelent hazánkban, sokan üdvözölték a közkedvelt Red Sea Hotels lánc újbóli magyarországi értékesítésének lehetőségét. Azóta eltelt három nyári szezon és az ETI megszilárdította a helyét a piacon. Az idei szezon alakulásáról és a jövő terveiről beszélgettünk Martin Hafnerrel, az ETI csoport közép-európai vezérigazgatójával és Kerekes Gáborral, a cég budapesti irodavezetőjével.

Mekkora forgalmat bonyolított le idén Európában az ETI?

MH: Nálunk az üzleti év egybeesik a naptári évvel, ezért még korai végleges adatokról beszélni, hisz egy hónap hátravan. Az idei nagyon zavaros év volt minden utazásszervezőnek, szinte lehetetlen volt növekedést produkálni. Magyarországon viszont ez a krízis dacára sikerült, 2016-ot várhatóan 8-10% közötti növekedéssel zárjuk. Az ETI csoport Közép-Európából és Nagy-Britanniából idén összesen kb. 360 000 főt utaztat ki.

Milyen kapacitásokkal utaztat az ETI a téli szezonban a régióból? Mely légitársaságok a stratégiai partnerek?

MH: Február végéig heti 24 járatunk közlekedik Hurghada, Sharm el Sheikh és Marsa Alam üdülőhelyekre. Márciustól ezt a számot terveink szerint 40-re emeljük. Sikeresen dolgozunk együtt a Condor, Sunexpress, Niki, Eurowings légitársaságokkal valamint az Air Cairo-val, amely (cégünkkel partnerségben) újra megjelent Közép-Európában: menetrendszerinti járatain a helyek közel háromnegyedét az ETI értékesíti. Az Air Cairo-t jól fogadta a szakma és az utazóközönség, ezért az együttműködést bővíteni fogjuk, beleértve a magyarországi kapacitások jelentős növelését is.

Hogy alakult ez az év Magyarországon a tavalyihoz képest?

 KG: Az úti cél megítélésének romlása és a közvetlen járat hiánya miatt nehezen indult az év, a budapesti előfoglalások mellett csak bécsi indulású utakat árultunk. Május 7-én a magyar piacon elsőként indítottunk saját chartert, néhány rotáció pozsonyi dobbantással közlekedett. Lassan kezdtek egyenesbe jönni a dolgok, majd június 19-től amikor a közvetlen járatunk indult, esély nyílt egy kiemelkedően jó nyári szezonra. Július 28-tól beállítottunk egy második Hurghada-chartert Pozsony érintésével, ez szeptember végéig járt. Októbertől újra jár a Bécs-Sharm charter, és van közvetlen Bécs-Marsa Alam járat is, mindkettő népszerű a magyar utasok körében. Novembertől mint ismeretes az Air Cairo menetrendszerinti járatán kötöttük le a kapacitások háromnegyedét, az értékesítés várakozáson felüli. Ily módon egyiptomi charteres utak vonatkozásában az ETI két év jelenlét után piacvezetővé vált!

Mondana konkrét adatokat is?

KG: Az idei nyár 20%-os növekedést hozott, a két charter töltöttsége 95% fölött volt. Éves szinten 8-10%-os növekedésre számítunk, az év eleji nehézségek ellenére. Várhatóan év végére átlépjük a 6700-as utasszámot, amire büszkék vagyunk. Külön öröm, hogy a bevétel az utasszámot meghaladó mértékben nőtt, 11-12% „plusz” várható. Érdekes adat lehet: érzékelhető mértékben csökkent az ún. „last minute értékesítés” aránya idén nyáron: indulás előtti hónapban a tavalyinál 20%-kal kevesebb utat adtunk el, megnőtt az előfoglalás szerepe. Emiatt az egy utas után realizált bevétel is növekedett, közel 3%-kal. Idén volt olyan nyári járat, amely egy hónappal az indulás előtt már 75%-on állt! Ez kétségtelenül az ETI iránti bizalom és az előfoglalási időszakra érvényes árazás eredménye. A „magyar ETI utasok” bő 80%-a budapesti indulást választott és jelentős volt (15%) a romániai utasaink aránya is.

Mi az idei növekedés kulcsa?

KG: Túlnyomórészt viszonteladókon keresztül értékesítünk Magyarországon, irodai ügyfélfogadás gyakorlatilag nincs. A siker titka szerintem elsősorban az árualap minősége, kíváló ár-érték aránya. Mivel az összes szolgáltató egy cégcsoport tagja, az utazási csomagok jól szervezettek és a jó minőség mellett olcsók. A foglalás folyamata gyors és rugalmas (fontos: az ETI árualapja nagy nemzetközi rendszerekben is foglalható, mint a Start, Cets, MerlinX stb), a visszaigazolás azonnali, érdemi panasz ritka. A viszonteladói jutalék kellőképpen ösztönző mértékű, mi magunk pedig igyekszünk értékesítő irodáinkkal szakmai alapokon nyugvó, korrekt és nyílt partneri kapcsolatot fenntartani, amelyben minden fél tudja mi a feladata, számíthat a másikra, alkalomadtán számol annak észrevételeivel, javaslataival. Ez az igen jó (szakmai és emberi) kapcsolat is a sikerünk egyik kulcsa (idevág: a tavalyi aktív partnereink mellé idén további ötven iroda csatlakozott, mint új „ETI-foglaló”: nagyon köszönjük!)

Foglalhatóak-e már a 2017 nyári programok? Mik az újdonságok?

KG: Egyelőre a vasárnapi Hurghada-járattal való utazásokat lehet foglalni, jelentős előfoglalási kedvezményekkel. Hamarosan feltöltjük újdonságként a másik budapesti és a debreceni Hurghada-járatot, valamint a Budapest-Sharm el Sheikh járatot. A kilátások jók, az eddig 80%-kal több jövő nyári indulású utazási csomagot adtunk el, mint tavaly. Derűlátóak vagyunk az éppen zajló téli szezont illetően is: december vége kiemelt időszak, de a januári helyeink kb. 60%-át is eladtuk már. A már lefoglalt téli utak száma a tavalyinak háromszorosa (tavaly ilyenkor még nem lehetett tudni, hogy a téli Hurghada-járat januárban törlésre kerül).

Milyen további desztinációkkal készülnek?

KG: Egyiptom mellett ausztriai (leginkább bécsi) indulással egy sor népszerű desztinációban lesznek lekötéseink, tavalyhoz hasonlóan. Ezek közül kiemelkedik Kréta, Ciprus, Korfu, Rodosz, Bulgária (Burgasz és Várna) és Törökország (Antalya). Ezek a programok is foglalhatóak lesznek nemzetközi rendszerekben, hasonló jutalékfeltételekkel mint az egyiptomi utak.

Mik a további terveik Közép-Európában?

MH: Nagy potenciált látunk a régió országaiban, ezért itt „erősíteni” fogunk. Jelenleg több leányvállalat létrehozásán dolgozom: 2017 tavaszától Lengyelországban, Csehországban és Romániában is saját céggel indul az ETI, innen májustól számítunk saját utasokra, saját charterjáratokkal vagy másokkal együttműködve.

Végezetül: mi a helyzet most Egyiptomban?

MH: Sajnos számtalan negatív hír látott napvilágot, sokszor elferdítve, torzítva a sajtóban. Tény, hogy a kairói tüntetések és zavargások idején sem esett ezekből fakadóan egyetlen turistának sem bántódása! A Vörös-tengeri üdülők (Hurghada, Makad Bay, Marsa Alam, Port Ghalib) messzemenően biztonságosak, az ETI több tízezer törzsutasa visszatért, a szállodáink töltöttsége jó. A Sinai-félsziget is lassan magára talál: ide az ETI most hetente négy járatot üzemeltet Németországból és Ausztriából. Még hiányoznak a brit és orosz turisták, ők 2017 Húsvétjától jönnek újra. A jövő év kapcsán bizakodó vagyok, és nagyon örülök a nagyszámú magyar vendégnek. Itt ragadom meg az alkalmat, hogy Gábor kollégámmal együtt az ETI nevében minden olvasónak Áldott, békés Karácsonyt és egy sikeres Új Évet kívánjak!


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?