Mihez kezd a világ évi 7,2 milliárd légiutassal?

2035-re akár 7,2 milliárdan utazhatnak repülővel a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzései szerint. Pesszimistább forgatókönyvek is 5,8 milliárdról szólnak. Idén 3,8 milliárd utassal és ismét profittal zár az ágazat. Mindeközben a szövetség igyekszik megtalálni a válaszokat a majdani kihívásokra — derült ki a IATA Nemzetközi Média Napján december 8-án, Genfben.

2016-ban 35,6 milliárd dollárral második éve nyereséges a légiközlekedés. Igaz, hogy júniusban még 39,4 milliárdot vártak, az eredmény 300 millió dollárral így is meghaladja a tavalyit, köszönhetően nem kis mértékben továbbra is az alacsony, hordónkénti 44 dolláros olajárnak. 2017-ben 4 milliárd körüli utassal számolnak csökkenő nyereség mellett. A világgazdaság növekedése jobb lehet a vártnál, azonban a dráguló — várhatóan 55 dolláros hordónkénti — olajár miatt 29,8 milliárd dolláros eredményt, de befektetett dolláronként 7,9%-os megtérülést hozhat az ágazat. Az egyes régiók jelentős eltérést mutatnak majd. Észak-Amerikában az egy utasra jutó átlagos profit 19,58 dollár lehet 2017-ben, míg Afrikában utasonként közel 10 dolláros veszteséget várnak. Európa az utasonkénti 5,65 dolláros nyereségével második helyen végez. A kapacitások a keresletet bőven meghaladóan nőnek, folytatódik az ádáz piaci verseny. A tavalyi 1008-cal szemben 2017-ben világszerte mintegy 1700 új gép áll forgalomba ezzel 28 718-ra nő az üzemben lévő repülők száma valamelyest — 79,8%-ra — csökkentve az átlagos idei, 80,2%-os kihasználtságot. Nem tudni, hogy a 2016-ban nyitott 18 429 új járatpárra hány százalékkal ver rá 2017, de előzetes számítások szerint az idei 36,6 millió járat száma 38,4 millióra kúszik. Szintén rejtély még, hogy a 2035-re előre jelzett 7,2, vagy 5,8 milliárd utast hány járatra fér fel, de a világnak fel kell erre készülnie.



„A kormányoknak illene kissé leporolni a légi közlekedéshez való hozzáállásukat” — üzente nyitóbeszédében az Air France elnök-vezérigazgatói székéből a IATA élére igazolt Alexandre de Juniac, aki korábban Nicolas Sarközy tanácsadójaként betekintést nyerhetett a „másik” oldal működésébe. Kiszólásában de Juniac elsősorban az ágazatra kivetett különadók megszüntetésére, mértékük csökkentésére hívta fel a figyelmet. Világszerte 234 különadó sújtja a légi közlekedést. „Mintha a politika nem fogná fel az iparág jelentőségét” — dohogott Juniac. A repülésnek köszönhető turizmus idei költése 648 milliárd dollárt tett ki. Ehhez képest érdekes, hogy a szinte teljes mértékben a turizmusnak — és a klímaváltozásnak — kitett Maldív-szigetek 25 dollárral fejelné meg az ún. repülőtérfejlesztési díját, aminek valós felhasználásáról Juniac-nak kétségei vannak. Számos különadót vezetnek be környezetvédelemre hivatkozva. Ennek az ágazat saját maga számára kidolgozott károsanyag kibocsátási rendszerrel kívánja elejét venni. Az ICAO 39. gyűlésén elfogadott egyezmény keretében 2050-re az ágazat vállalja, hogy 2005-ös érték felére csökkenti éves széndioxid kibocsátását, illetve minden kibocsátott tonna CO2-t a fejlődő országok energiaiparának zöldítésében ellentételezne. Az ágazat kezdeményezéséhez 60 ország, köztük Magyarország is támogatólag csatlakozott — újságolta a téma felelőse, Paul Steele.



A repülés biztonságos” — jelentette ki Juniac. Azonban a mind több járat növekvő biztonsági kihívást jelent. „Naponta 8 millió dolgozó gondoskodik 100 ezer járat több, mint 10 millió utasáról és 20 millió átvilágított csomagról. Mindeközben igyekszünk egy lépéssel a gonosztevők előtt maradni” — mondta Nick Careen, a IATA biztonságért felelős alelnöke. Az ICAO dolgozik az egységes, 2017-ben hatályba lépő az utasok kényelmét is szem előtt tartó repülésbiztonsági eljáráson. Néhány, már működő fejlesztés enyhíti a biztonsági ellenőrzés miatti gyakori utaspanaszokat: a csomagok CT-vel történő átvizsgálása során nem kell kivenni a laptopot, folyadékot és automatizált határátlépés is létezik már több repülőtéren. A jövő nagy kihívást a belső fenyegetés és a kibertámadások elhárítása jelentik. A biztonság fenntartása az utastérben is próbára teszi a személyzetet. Rendre előkerülnek olyan — akár kifejezetten repülőgépre szánt — holmik, melyekről a gyártó csupán a légitársaságokkal felejt el egyeztetni — panaszolta Jonathan Jasper, a téma szakértője. A két ülés közé illeszthető, felfújható gyerekágy felvet kabinbiztonsági kérdéseket, de a motoros kézipoggyász láttán tátva marad a száj. A készülékre ráülve a rest utas átsuhan a terminálon. A baj az, hogy az üres tömege 12 kiló, a hajtásról pedig lithium-ion akku gondoskodik, mellyel az utóbbi időkben bőven meggyűlik a légitársaságok baja. Régi-új kihívás a rendbontó utasok kezelése. 2015-ben 1205 járatra jutott egy ilyen utas. Nem tűnik soknak, de a számuk nő. Bár jellemzően verbális agresszióról van szó, az esetek 11%-a tettlegességig fajul, ami az út megszakításával, így tetemes költségekkel vagy akár súlyos jogi következményekkel járhat. Az esetek 23%-ban játszik szerepet ital- vagy drogfogyasztás. Rendszabályozásukat a hat ország által már jóváhagyott Montreal Protokoll biztosíthatja. Az utasoknak jogai is vannak, amiről ügyvédi irodák és erre szakosodott vállalkozások sokasága gondoskodik világszerte. A IATA-nál azonban túlzónak tartják ezeket a jogokat, a kártérítések mértékét. Európában 250-600 euró illeti az utast út és késés hosszától függően. „Mintha a jogalkotók szándékos késni akarást feltételeznének a légitársaságokról” — mondja Chaitan Jain, külső kapcsolatok igazgatója. Szerinte a kormányokkal közösen kellene a jövőre vonatkozóan átgondolni a fogyasztót védő szabályozást, hogy elejét vegyék az olyan eseteknek, amikor egy 10 eurós jegyre 600 euró kártérítés jár.



37 ezerszer lehetne megnézni az eredeti Star Wars trilógia epizódjait abból a 14 millió percnyi késésből, amit 2015-ben hoztak össze a légitársaságok. A sztrájkok és műszaki hibák mellett a késések egyik oka, hogy a bővülő üléskapacitásokat nem követi megfelelő gyorsaságú infrastruktúra fejlesztés, különösen Európában nem. A világ 177 résidő-koordinált repülőterének 60%-a található a kontinensen. Ezek azok a repterek, ahova némi túlzással kihalásos alapon lehet bejutni, de akkor is csak nagyon sok pénzért váltható meg a fel- és leszállás ideje. Van, ahol árverésen cserélnek gazdát a slotok esélyt sem biztosítva a kevésbé tőkeerős cégeknek. Ennek egyebek mellett a futópálya fejlesztésekkel lehetne elejét venni, de nem annyi pénzért, mint Heathrow tervezett 3. pályájának esetébe. „Felháborító. A 17 milliárd fontból a britek kétszer is megrendezhetnék a 2012-es olimpiát!” — fakadt ki Alexandre de Juniac. Egy másik ok a főleg az európai légtér szabdaltsága. A légi útvonalak rövidülése, a légterek nagyobb áteresztőképessége százmilliárdos GDP-növekedést és milliónyi új munkahelyet jelentene. Előrelépés az ügyben még nem történt.


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?