Vádak és igazságok  

Hiába panaszolta be az Önszabályozó Reklámtestületnél a Wizz Air vetélytársát, az EasyJet összehasonlító reklámjait etikusnak találta a szervezet. Decemberben az EasyJet azzal robbantott ki botrányt, hogy hirdetésben tárta ország-világ elé a Wizz Air valószínűsített anyagi problémáit.  

'

Az EasyJet diszkont-légitársaság tavaly november 30-án indította el kampányát, amelyben rátámadt az egyetlen magyar tulajdonú vetélytársára, a Wizz Airre, a Népszabadságban közzétett egyoldalas, úgynevezett összehasonlító reklámjával. A kampány célja a hirdetés szövege szerint az volt, hogy „kiderítse, a Wizz Air légitársaság a közelmúltban törölt-e járatokat, és ha igen, pontosan mennyit”. Azt senki sem gondolhatja, hogy egyik fapados légitársaság hirdetésben szeretne információkat kérni a másiktól. Az ilyen összehasonlító reklámoknak általában az a céljuk, hogy a hirdető saját portékáját próbálja minél előnyösebb színben feltüntetni a konkurens cég szolgáltatásaival szemben. Bár az EasyJet hirdetménye inkább egy közleményre, mint reklámra hasonlított, ez valószínűleg ebben az esetben is így volt.

 

Nyilatkozatháború

Az EasyJet reklámja lavinát indított el. A Wizz Air még ugyanazon a napon közleményt adott ki. Ebből kiderült: a Wizz Air úgy gondolja – vagy legalábbis azt állítja, hogy úgy gondolja –, hogy az EasyJet a hirdetéseivel inkább az ő malmára hajtja a vizet. A sajtóanyagban a Wizz Air válaszolt az EasyJet reklámjára, és azt írta, hogy a korábbi járattörlései „nem vagy csak csekély mértékben érintették az utasokat”. Az EasyJetnek azonban ez még nem volt elég. Másnap „Köszönjük a választ, Wizz Air, de nem ezt kérdeztük!” címmel közleményt adott ki. Ezen a napon egy harmadik versenytárs, a Sky Europe is úgy érezte, nem szabad kihagynia ezt a ziccert, és közleményében aggodalmát fejezte ki a Wizz Air problémái miatt, kiemelve, hogy ő maga viszont, köszöni szépen, jól van. A Wizz Air problémájából tehát igyekeztek minél többen hasznot húzni, aminek a Wizz Airre nézve beláthatatlan következményei lehetnek. A Wizz Air december 7-én bejelentette, hogy a bírósághoz fordul a számára „negatív kampány” miatt, valamint állásfoglalási kérelmet nyújtott be az Önszabályozó Reklám Testülethez (ÖRT), illetve a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) Etikai Bizottságához. Lapzártánkig csak az ÖRT hozta meg döntését. A testület, miután meghallgatta mindkét fapados képviselőjét, elutasította a Wizz Air panaszát.

 

Az összehasonlító reklám

 

Gyakori tévhit, hogy összehasonlító reklámot tilos közzétenni. Ennek az az oka, hogy egészen 2001-ig ez az állítás igaz is volt, mivel szinte lehetetlen volt jogszerűen összevetni különféle termékeket. A reklámtörvényt azonban 2001-ben módosították, és azóta – bár szigorú alapelvek mellett –, de egyértelművé vált az összehasonlító reklámok szabályozása. A hirdetők azonban valamiért még mindig csak ritkán élnek ezzel a lehetőséggel. Összehasonlító reklámok általában kiélezett piaci helyzetben születnek, így nem csoda, hogy itthon főleg a telekommunikációs szektorban élnek a lehetőségével, többnyire úgy, hogy az a reklámtörvénynek is megfelel. Tavaly a magyar piacra lépett Tele2 például csak ár-összehasonlítással hirdette magát a kezdeti időkben. A Vodafone egy korábbi reklámfilmje nagy port kavart. Valamivel több mint két éve a mobilszolgáltató egy olyan tévéhirdetést készíttetett, amelyben az ablakon vezetékes telefonokat dobálnak ki az utcára az emberek. Ennek egyértelmű üzenete az volt, hogy lejárt a vezetékes szolgáltatók ideje, mert ma már mindenki mobiltelefont használ. Az ÖRT akkor úgy gondolta, hogy ez a reklám túlságosan durva volt, és ezért a kampány felfüggesztésére kérte a Vodafone-t. Pedig az angolszász országokban nem ritka a még ennél is durvább összehasonlítás, például a Coca-Cola és a Pepsi-Cola harcának egyik színterét mindig is a reklámok jelentették. A nyílt összehasonlításra egy jó példa a légitársaságok piacáról a Ryanair és a British Airways (BA) négy évvel ezelőtti esete. A Ryanair „Expensive BA…RDS” (bastards, gazemberek), illetve „Expensive BA” szövegű hirdetésekkel kommunikálta, hogy árai jóval kedvezőbbek, mint a BA-é. A reklám az európai célállomásokra indított járatok árait hasonlította össze, mint egy később bírósági döntésből kiderült, korrektül. A brit önszabályozó reklámtestület (Advertising Standards Alliance, ASA) azonban

– ugyanúgy, mint a magyar a Vodafone-ét – túl durvának találta a „BA…RDS” reklámot. A másik, káromkodás nélküli hirdetés azonban, annak ellenére, hogy megjárta a bíróságot, nem kapott büntetést, hiszen a BA valóban drágább volt, mint a Ryanair.

 

A Wizz Air helyzete

 

A Malév volt felsővezetői által alapított fapados légitársaság gépei először júniusban szálltak fel Ferihegyről. A Wizz Airt egy év alatt hozta létre Váradi József, a Malév volt vezérigazgatója, és a Malévtól vele együtt távozott további öt vezető. A Wizz Air egyébként nem sokkal az EasyJet-közlemény után, december elején jutott friss tőkéhez az utolsó pillanatokban, hiszen felélte indulótőkéjét. Nem sokkal korábban arra kérte dolgozóit, hogy mondjanak le fizetésük 5 százalékáról, különben csődbe megy a cég – írta a Népszabadság. Váradi József vezérigazgató szerint a 25 millió eurós finanszírozási programnak köszönhetően a Wizz Air két évre elegendő tartalékkal rendelkezik, 2006-ban pedig nyereséget kell termelnie. A Portfolio.hu gazdasági portál szerint még a tél hátralévő részében eldőlhet, hogy a gyarapodó adósságállomány, az üzletpolitikai okokkal magyarázott gyakori járattörlések valóban egy újabb csődhelyzet előjelei-e, vagy egy később meghatározó szereplővé váló társaság életének kezdeti fázisában mutatkozó nehézségek.

 

Törvényi keretek

 

Az összehasonlító reklám…

 

 

• nem lehet megtévesztő, nem sértheti más vállalkozás vagy annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése jó hírnevét;

 

• nem vezethet összetévesztéshez a reklámozó és más vállalkozás, illetve annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése között;

 

• nem vezethet más vállalkozás vagy annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése jó hírnevéből adódó tisztességtelen előnyszerzésre;

 

• nem sértheti más vállalkozás áruja, illetve annak a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 6. §-ában rögzített jellemzői utánzásának tilalmát;

 

• kizárólag azonos rendeltetésű vagy azonos szükségleteket kielégítő árukat hasonlíthat össze;

 

• tárgyilagosan köteles összehasonlítani az áruk egy vagy több lényeges, meghatározó, jellemző és ellenőrizhető tulajdonságát;

 

• amennyiben tartalmazza az áruk árainak összehasonlítását, köteles azt tárgyilagosan bemutatni;

 

• eredetmegjelöléssel rendelkező áruknál kizárólag azonos eredetmegjelölésű árukra vonatkozhat. Jogszerű összehasonlító reklám esetében a védjegyjogosult kizárólagos használati joga alapján nem léphet fel védjegyének az összehasonlító reklámban történő – a célnak megfelelő módon megvalósuló – használatával szemben, feltéve, hogy a védjegy használata elengedhetetlen az összehasonlításhoz, és nem haladja meg a feltétlenül szükséges mértéket. Harmadik személy által készített vizsgálat összehasonlító eredményét, adatait közzétenni vagy ezekre hivatkozni csak a vizsgálatot lefolytató személy előzetes engedélyével lehet.

 

 

 

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?