Magyarországot is otthonának tekinti

A forint árfolyam-ingadozásaitól nem ijed meg a török beutaztatásban piacvezető, a Török Riviérára irányuló kiutaztatásban is élen járó Green Travel, melynek ügyvezető igazgatóját, a tíz éve Magyarországon élő Merdol Göktast kérdeztük.

ttrend • Kezdjük egy kis történeti áttekintéssel: mióta működik az iroda?

1995 óta foglalkozunk beutaztatással, 2002- ben csatlakozott ehhez irodánk kiutaztatássi részlege. A fő küldőpiacunk a török, ennek 80%-a a Green Travel kezében van. Évente 300 alkalommal hirdetjük török újságokban Magyarországot. A Duna Karnevál egyik fő támogatója vagyunk, szponzoráljuk a Fehérvári Királyi Napokat. Új projektekbe is belevágunk, néhány hete 48 indiai tour-operátort láttunk vendégül Budapesten, illetve Prágában és Bécsben. Münchennel együtt ezt a négy várost kombináló programunk a legnépszerűbb a török turisták körében.

ttrend • Mekkora potenciált rejt az indiai piac?

2002-ben csupán kétmillió kiutazó turista volt Indiából, ezzel szemben 2008-ban már 60 millió. A vízum beszerzése sem gond, mivel a kinti, tőkeerős partnerirodák vállalnak garanciát az utazókért. Stratégiai partnerünk, a Turkish Airlines számos indiai járatával kényelmes és változatos megközelítési lehetőséget kínál. Azért is érdemes az indiai piaccal foglalkozni, mert más nem teszi nálunk. Egyébként sikeres volt az indiai study, már eddig 1500 foglalás érkezett a tanulmányút résztvevőinek irodáiból. Indiából 3000–3500 fő jöhet az idén a Budapest-Bécs- Prága túrára, egy részük incentive programokra, a többi ötcsillagos luxuskörutazásra. A gazdag indiaiak többségét nem érinti a válság, ugyanakkor Közép-Európa nekik egzotikum. Elsősorban olyanok jöhetnek hozzánk, akik a kontinens főbb nagyvárosaiban többször jártak már. Dubaiból is hoztunk már turistákat: 10–15 fős nagycsaládokat július-augusztusban, különösen Ausztriába. A beutazó forgalmunk 2008-ban 40%-kal nőtt.

ttrend • Mikor kezdték a kiutaztatást?

2002-ben indítottuk el a kiutazást is, de praktikus okok miatt nem Törökországba, hanem – mivel üresen maradt egy beutas charterlánc egyik lába – Olaszországba. Hat chartert kellett megtöltenünk, ami sikerült is. 2005-ben indult az első charterünk a Török Riviérára. Utána jöttek újabb desztinációk, ma már a kínálatban szerepel Dubai, Rodosz, Kréta, Korfu és számos városnéző és egzotikus program is. A kiutazó forgalmunk 2005–2006-ban 400%-kal bővült, az első évben 3500-4000, 2006-ban 12 000, 2007-ben és tavaly 15 000 kiutazó utasunk volt összesen. Tavaly a beutazó- és kiutasforgalmunk összesen 48–49 000 főt tett ki. 2006 óta a Török Riviérán piacvezető pozícióban vagyunk.

ttrend • A klasszikus utazásszervezői modellt követik, vagy erősítik a saját értékesítést is?

A jelenlegi öt budapesti értékesítési iroda mellé mostanában megnyitjuk a hatodikat is, amelyet franchise-rendszerben fog üzemeltetni az utazásszervezői részleg egyik munkatársa. Ez azonban nem jelenti azt, hogy saját értékesítési hálózat kiépítését tervezzük. Alapelvünk, hogy viszonteladókkal dolgozunk, éves forgalmunk 80%-át jelenleg a partnerirodák adják. Kétségtelen tény azonban, hogy 2008-ről 2009-re a hálózatot szűkítettük, 7–800-ról 500-ra. Csak minőségi irodákkal akarunk együtt dolgozni, mivel nincs garanciája az utazásszervezőnek a viszonteladó csődje ellen, a legjobb, ha olyanokkal nem dolgozik együtt, akikben nem mer megbízni. A kisebb hálózatot költséghatékonyabban is lehet üzemeltetni. Az idén biztos, hogy lesznek lemorzsolódó irodák, a piacnak tisztulnia kell.

ttrend • Mit vár az idei évtől?

Senkinek sem lesz könnyű, de mi biztos lábakon állunk: a kiutazás és a beutazás jól kiegyensúlyozza egymást az ingadozó forintárfolyam idején. Idén január–februárban a forgalmuk nőtt a tavalyihoz képest. Mindenki negatívan látja a helyzetet, mi azonban a kínaiakkal egyetértve (a csőd szó kínaiul lehetőséget is jelent) lehetőséget is látunk benne. A legnagyobb veszély jelenleg a kiutazásban, hogy nem létező árualapok és árak keringenek már a piacon. Van, aki önköltségi ár alatt árult egyes programokat már az Utazás kiállítás ideje alatt! Aki most ár alá megy, az gyanús, mivel kisebbek a kapacitások, mint tavaly. A kis cégek nehezebben élik túl az esetleges katasztrófát.

ttrend • Milyen újdonságokkal vágnak neki az idei főszezonnak?

Egyéves kutatómunkával, saját fejlesztésben elkészült online foglalási rendszerünk, amely automatikusan figyeli a látogató preferenciáit, és annak megfelelő tartalmakat ad elé. Nekünk is van azonnali visszajelzés, hogy hol kellene még pluszkapacitás. Több mint kétmillió ár foglalható online, 202 szobatípusra, és maximum öt szobáig egyszerre lehet kalkulálni. Egyébként nem számokra játszunk, hanem visszatérő utasokra. Oktatjuk a munkatársakat, partnereket, és az utasok véleményére is kíváncsiak vagyunk. Az utolsó négy évben az utasreklamációk aránya 0,05% volt, sok a visszatérő ügyfél.

ttrend • Harcba szálltak az idén a TUI-val is?

Szó sincs róla! 2009-ben valóban újdonság az árualapban a Magic Life szállodák megjelenése, de nem harcolunk a TUI-val, mi több, a görög chartert közösen üzemeltetjük. Szerintem alapvetően az utas jár jól, mivel több irodában fizethet be a termékre. 100 oldalas magyar nyelvű katalógust adtunk ki a Magic Life-ról, amelyről fontos tudni, hogy kitalálta az all inclusive ellátást, és a mai napig a Magic Life üdülőközpontokban 172 szolgáltatást vehetnek igénybe ingyenesen a vendégek! Továbbra is a török árualap a legbőségesebb a Green Travel kínálatában, összesen 240 oldal két (török és Magic Life) katalógusban. A török katalógusban 110 szálloda szerepel. Igyekszünk olyan hoteleket választani, amelyek nincsenek tele dorbézoló orosz vendégekkel, hanem inkább többféle európai ügyfélkörrel dolgoznak. A rugalmasság nálunk alapelv, a török üdülések esetében hála a sok járatindulásnak, kínálunk 4–7–10–11–14 napos turnusokat is. Célunk megőrizni piacvezető pozíciónkat.

ttrend • Milyen úti célokat kínálnak még?

Olyan desztinációval nem foglalkozunk, ahol sok játékos van (például Egyiptom, Tunézia), amiben erősek vagyunk, arra erősítünk rá. Dubai esetében például 2008-ban az előző évihez képest 38%-kal bővítettük a forgalmunkat. Rugalmas csomagokat kínálunk, 4–5 napos programokat, sok üzleti utas is befizet. A vízumot mi szervezzük, a foglalások 80%-a ötcsillagos szállodára vonatkozik, 4–5 napon belül is tudunk vízumot szerezni. Dubai és török studyt szerveztünk tavaly, 38%-kal nőttek azóta a foglalások Dubaiba.

ttrend • Változik-e a magyar piac?

Nálunk mindenképpen: egyre többen keresik az ötcsillagos, all inclusive üdüléseket, ami azért is jó, mert ezen a színvonalon nagyon kevés a reklamáció.

ttrend • Hogy került Magyarországra?

Több mint tíz éve élek itt, nekem két hazám van, a feleségem ugyanis magyar. Szeretem mindkét országot, ezért számomra érzelmi kérdés is a magyarországi beutaztatás.

Iskolák: Egei Egyetem
Munkahelyek: Green Travel
Nyelvtudás: török, magyar, angol
Család: nős, egy gyermek édesapja


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?