Április közepén számoltunk be arról, hogy az MKEH január közepétől ellenőrizte a nyilvántartásban szereplő vállalkozásokat egy témavizsgálat keretében. Az ellenőrzéseket a tevékenységért felelős személyek foglalkoztatásához kapcsolódó, 2015. szeptember 2-án hatályba lépett jogszabályváltozás indokolta, mely az akkor már működő utazási irodák számára 2015. december 31-ig adott időt a szükség szerint igazolandó feltételek teljesítésére. A vizsgálatok során az MKEH ellenőrizte egyes utazási irodák cégadatait is, mely során több, évekkel ezelőtt engedélyt szerzett cégről derült ki, hogy korábban már törölték, vagy épp felszámolás, végelszámolás vagy kényszertörlés alatt áll a cégnyilvántartás szerint. A nyilvántartott utazási irodák számának csökkenése így már április közepén is érzékelhető volt.
Bár túlnyomó többségben ez volt az oka az engedélyek visszavonásának, az MKEH honlapján közzétett adatokból az is kiderül, hogy több utazási irodát azért is töröltek, mert nem tudtak megfelelni a január 1-jétől érvényesülő szabályozásnak, miszerint tevékenységért felelős személy valaki egyszerre csak egy helyen lehet. Információink szerint néhány iroda éppen ezért maga kezdeményezte engedélyének visszavonását.
Azoknál az utazási irodáknál, amelyek a fent említettek szerint 2015. december 31-ig nem igazolták a tevékenységért felelős személy foglalkoztatásával összefüggő feltételek meglétét, az MKEH hatósági ellenőrzést folytatott le, és adatszolgáltatásra kötelezte a vállalkozásokat. Amely irodáknál a megküldött igazolások a jogszabályi rendelkezéseknek való megfelelést igazolta, az MKEH írásban jelzett vissza a kötelezettség teljesítésének tudomásul vételéről. Mint ahogy érdeklődésünkre az MKEH képviselőjétől megtudtuk, a megváltozott szabályozásnak való megfelelés azoknál az utazási irodáknál jelentett gondot, ahol a tevékenységért felelős személy nem szüntette meg a munkaviszonyát a másik, őt foglalkoztató cégnél, vagy a felmondását nem kellő időben jelezte az utazási iroda felé, így nehéz helyzetbe hozta az érintett utazási irodát, amennyiben az a vállalkozás nem foglalkoztatott másik, megfelelő képesítésekkel és gyakorlattal rendelkező, alkalmas személyt. Az MKEH kellő haladékot biztosított számos utazási irodának, de a vizsgálati időszak lezárásával - közel egy időben - hozta meg döntéseit, ami magyarázatot ad arra, hogy miért csappant meg hirtelen az utazásszervezők száma. Az MKEH szándékosan még a főszezon előtt tette meg a fenti lépéseket annak érdekében, hogy májusra már ne maradjanak olyan utazási irodák, amelyek nem tudnak megfelelni a jelenlegi követelményeknek, hiszen a módosításra vonatkozó felhívás már szeptemberben megjelent.
Az MKEH-tól megtudtuk, hogy a nyilvántartásból törölt utazásszervező cégek között túlnyomó többségben a már régóta nem működő vagy felszámolás alatt álló, illetve jogosultságukat megújítani nem kívánó irodák voltak, csupán néhány olyan cégről (kb. 10-15) van szó, amelyeknek a feltételek nem teljesítése vagy az adatszolgáltatás elmaradása miatt vonta vissza a hivatal az engedélyét. Az MKEH a vonatkozó témavizsgálatot lezárta, így e vonatkozásban nem várhatók további törlések a nyilvántartásból, vagyis aki nem felelt meg a szabályozásnak, azt a céget május elejéig törölték és számukra a jogosultság megfelelő igazolásáig a tevékenység folytatását megtiltották.
A témavizsgálat január második felében kezdődött az ellenőrzési értesítők kiküldésével, és közel ezer utazási irodát érintett. A vizsgálati időszak alatt – május elejéig – a hivatal 138 utazási irodát törölt, 106 iroda pedig maga kérelmezte a jogosultságának visszavonását. 2016. január 1-jén összesen 1288 bejegyzett utazási vállalkozás (utazásszervező és utazásközvetítő) volt Magyarországon, május közepére ez a szám 1084-re esett vissza.
Forrás: Turizmus Online