A közúti vagy a vasúti közlekedést fejlesszük?

Az a kettős helyzet alakult ki a közlekedésfejlesztésben, hogy míg a közép-európai országokban a közúti közlekedés fejlesztését tartják szükségesnek, addig az unió arról próbálja meggyőzni a felzárkózó országokat, hogy a kötött pályás - mint például a vasúti - közlekedésüket fejlesszék.

Erről Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár beszélt kedden Balatonföldváron, a Közlekedésfejlesztés Magyarországon című három napos szakmai konferencia nyitóelőadásában.

Szólt arról is, hogy a magyar közlekedésfejlesztésre fordítható uniós támogatások korábbi összegét sikerül nagyjából megőrizni az új fejlesztési ciklusban is. 2007-2013 között mintegy 2000 milliárd forintot fordíthatott az ország különböző közlekedésfejlesztő projektekre. Az új ciklusban 1200-1300 milliárd forintra lehet számítani az operatív programban, és ha sikerül jó pályázatokat készíteni a nemzetközi korridorok magyarországi szakaszának fejlesztéseire, meg lehet toldani ezt a keretet további 300-400 milliárd forinttal. Ehhez jön még az az összeg, amit a megyék fordítanak közúti fejlesztésekre a saját operatív programjaik forrásaiból.

A vasútfejlesztés kerül a fókuszba

A következő években az uniós pénzeket alapvetően vasútfejlesztésekre, illetve kötött pályás közlekedésre, valamint a nagy európai korridorok (ezek a Duna, mint nagy áruszállítási folyosó, valamint a szlovén-horvát határtól az ukrán határig, és a Hegyeshalomtól Lökösházáig tartó útvonal) fejlesztéseire lehet fordítani.

A helyettes államtitkár kifejtette, Magyarországon a közúti szállítás feltételei jobban fejlődnek, mint a vasútié. A vasút esetében a már megszerzett piac megtartása a cél, a közutak esetében pedig a fejlesztés, ha kell saját erőből is. Ezért indította el a kormány az országhatárokat és a megyei jogú városokat elérő gyorsforgalmi útfejlesztő programját, amire a következő években 750 milliárd forint nemzeti forrást lehet fordítani.

Állami támogatás kell a vasútnak

A közlekedés számára nyújtott állami támogatásokról szólva elmondta, a vasúti szektornak az adósságátvallással együtt összességében évente 300 milliárd feletti állami juttatásokra van szüksége különböző formákban, a buszközlekedés 30-40 milliárd forintos nagyságrendű támogatásban részesül.

Az elhangzottak szerint uniós elvárás a közszolgáltatások liberalizációja is. Jó másfél év múlva lejárnak a helyközi autóbusz közlekedés közszolgáltatási szerződései, akkor megkezdődik Magyarországon is ennek a területnek a liberalizációja, vagyis a Volán-társaságok versenytársakat kaphatnak. Az állam addig is megpróbálja egyre versenyképesebbé tenni ezeket a társaságokat. A vasút esetében nemzetközi szinten és az árufuvarozásban már megtörtént a liberalizáció, az országon belüli személyszállítás terén erre a 2020-as évek elején lehet számítani - mondta Becsey Zsolt.

Forrás: MTI


Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.