A móló szépen, csendben megkezdte működését

Augusztus 1-től már indít repülőgépjáratokat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2B Terminálhoz kapcsolódó új utasmóló. A több, mint tízezer négyzetméter alapterületű utasforgalmi épületet fokozatosan helyezik üzembe, ezzel bővítve a repülőtér kapacitásait. Az új épületszárny megépítése 7,8 milliárd forintba, azaz 25 millió euróba került - közölte szerdán a Budapest Airport.

Egy pohár behűtött pezsgő, üdítőitalok és pogácsa. Ezzel kedveskedtek a Budapest Airport munkatársai az új, B oldali utasmólóról induló Wizz Air asztanai járata 156 utasának. A kazah fővárosba tartó Airbus A 320 típusú gép utasai voltak az elsők, akik birtokba vehették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér több, mint tízezer négyzetméteres utasforgalmi csarnokának első beszálló kapuját. Az új repülőtéri létesítmény a jövőben nagyban segíti az utasforgalom gyors és kényelemes lebonyolítását és képes lesz megfelelni az eltérő légitársasági követelményeknek is.

Az első utasszállító repülőgép a tervezett határidőnél két hónappal korábban indulhatott a B utasmólóról – ezt jórészt a fővállalkozó KÉSZ Építő Zrt. kiváló munkája valamint az üzembe helyezésen dolgozó repülőtéri és IT-szakemberek erőfeszítései tették lehetővé. A három és fél éve dinamikusan növekvő utasforgalom miatt a Budapest Airport vezetése úgy döntött, hogy amint elkészül és képes lesz utasokat indítani az első beszállókapu, azt máris használatba veszik, természetesen a szükséges tesztüzem és biztonsági ellenőrzések lefolytatása után. Így a C 12-es jelű kapun keresztül indult el ma a Wizz Air asztanai járata, amit Magyar Hajnalka repülőgép kapitány és személyzete vitt az kazah fővárosba.



A B oldali utasmólót másfél évvel ezelőtt, 2017. március 1-én kezdték el építeni, az első munkafázis a területen a beton feltörésével kezdődött. A vasbeton-acél szerkezetű utasforgalmi épület 2017. november 14-én érte éle a tetőszintet és a viszonylag enyhe téli időjárás miatt gyakorlatilag leállás nélkül haladhattak a belső építési-szerelési munkálatok. A B-oldali utasmolóhóz, amikorra teljes mértékben kiépül, egyszerre három, ún. szélestörzsű (interkontinentális) utasszállító és négy keskenytörzsű közép-hatótávolságú repülőgép csatlakoztatható, vagy egyidőben tíz keskenytörzsű gép kiszolgálása folyhat. Emellett buszos beszállítók is lesznek, így összesen huszonhét-féle variációban lehet folytatni az utaskiszolgálást a terminálon.

„A Budapest Airport és utasai számára nagyon fontos volt, hogy minél előbb birtokba vehessük az új létesítményt, hiszen az évek óta gyorsan fejlődő forgalom sürgetővé tette számunkra az új kapacitások kiépítését, biztosítva ezzel a kényelmes utazás feltételeit. A Budapest Airport számára továbbra is kiemelt cél, hogy folyamatosan bővítsük a repülőtéri infrastruktúrát és kényelmesebb szolgáltatásokat nyújtsunk az utasok számára.” hangsúlyozta Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója. Azt is hozzátette: „A fokozatos használatba vétellel – repülőtéri kiszolgáló partnereinkkel és a hatóságokkal együtt – menet közben tudjuk teljes mértékben kihasználni a korszerű technológiákban rejlő lehetőségeket, kiismerni az új utasmóló működését.”



A beruházás, amelynek teljes költsége eléri 7,8 milliárd forintot (25 millió eurót) része a Budapest Airport saját forrásból finanszírozott BUD 2020 névre keresztelt ötéves, repülőtér-fejlesztési programjának. Az összesen 50 milliárd forintos (160 millió eurós) infrastruktúra beruházás-sorozat részeként megújították az egyes futópálya betonfelületét 2,3 kilométer hosszban, új logisztikai bázis épült az 1 Terminál mellett (a DHL és a TNT Express számára), ezer férőhellyel bővültek a parkolók és átadtak egy új repülőtéri szállodát. Még az idén ősszel elkezdődik egy új légi teheráru kezelő központ, a Cargo City építése a 2. Terminál közelében a vecsési oldalon és decemberben megkezdődnek egy új, hatszintes parkolóház építési munkái szintén a 2 Terminálon.

„Különlegesen nehéz feladatot jelentett a B oldali utasmóló megépítése, hiszen a munkálatokat úgy kellett megszerveznünk, hogy azokkal ne zavarjuk a repülőtér dinamikusan lüktető életét. Szerencsére a KÉSZ Építő Zrt. szakembereivel együtt ezen a téren már számos közös tapasztalatra tettünk szert a SkyCourt, a központi utasforgalmi rész építése közben.” – mondta Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központ, a CUT vezetője. Az igazgató arról is beszélt, hogy a korszerű építési technológiának köszönhetően egy minden jegyében funkcionális, a légiközlekedés igényeinek változásait is jól követő épületet sikerült megalkotni, amely elsősorban használhatóságával és nem hivalkodó megoldásaival nyerheti el az utazóközönség tetszését.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?