Fizetnénk is, hogy eltűnjenek a műanyagok

A kedvező fogyasztói visszajelzések miatt a HEINEKEN Hungária úgy döntött, folytatja a májusban elindított, műanyagmentes poharakat népszerűsítő kampányát. A májusi kampány tapasztalatai és a cég friss kutatása szerint a magyarok 93 százaléka a lebomló csomagolásokat részesíti előnyben a műanyagokkal szemben, ráadásul hiába számítunk közismerten árérzékenynek, mégis hajlandók vagyunk akár többet is fizetni a környezetkímélő megoldásokért.

A HEINEKEN Hungária idén májusban indította el műanyagpohármentes mozgalmát. Egy hónapon át, négy vendéglátóhelyen kínálták lebomló, növényi alapú, úgynevezett PLA poharakban a cég söreit. A kampányt reprezentatív omnibusz kutatás előzte meg, amely a vendéglátóhelyeken, májusban elvégezett kérdőíves felméréssel egészült ki. A kedvező visszajelzések arról győzték meg a sörgyártó vezetését, hogy érdemes folytatni a kezdeményezést.

A környezetbarát csomagolást szinte mindenki pártolja...

Kutatásban nagyon ritka, hogy egy kérdésre szinte minden megkérdezett ugyanazt válaszolja. Mégis ez történt a környezetbarát csomagolásokhoz való viszonyunkat firtató felmérésében. A megkérdezettek 93 százaléka ugyanis a lebomló csomagolásokat preferálja a műanyagokkal szemben. Százból alig négy embert hagy hidegen a kérdés. Hasonlóan sokan (98 százalék) vannak azok, akik fontosnak tartják, hogy kevesebb legyen a hulladék, ráadásul településtől és iskolai végzettségtől függetlenül.

A reprezentatív kutatás eredményeit a lebomló poharak májusi tesztje is visszaigazolta: a vendéglátóhelyeken megkérdezettek 79 százalékának számított, hogy nem sima műanyagból, hanem környezetbarát pohárból ihatta a sörét.

...készek vagyunk fizetni is érte – de csak módjával

Bár mi magyarok híresen árérzékenyek vagyunk, úgy tűnik, a környezetbarát megoldásokért mégis akár többet is fizetnénk. Legalábbis a reprezentatív kutatás szerint a megkérdezettek 70 százaléka adna ki több pénzt, hogy egy terméket környezetbarát, lebomló csomagolásban vegyen meg. Alig 22 százalék azok aránya, akik erre nem hajlandók.

A vendéglátóhelyeken végzett májusi kérdőíves felmérés arra is kitért, mennyit áldoznának a fogyasztók a lebomló poharakért. Amellett, hogy az elsöprő többség, 90 százalék tényleg kész lenne a zsebébe nyúlni, a legtöbben – a válaszadók közel fele – 50 forintban húzta meg az áldozatvállalás határát, ami többségük szerint akár betétdíjként is elfogadható lenne. A válaszadók 27 százaléka ugyanakkor 100 forintot sem sajnálna a környezetbarát pohárért.

A HEINEKEN-t az is érdekelte, vajon csökkenti-e a sörfogyasztás élvezeti értékét a lebomló pohár. A kérdőívek alapján kijelenthető, hogy nem: a többségnek fel sem tűnt, hogy nem műanyagban szolgálták fel a sörét.

 

500 év helyett három hónap

A HEINEKEN cégcsoport „Csapoljunk jobb világot!” elnevezésű fenntarthatósági programja már több mint tízéves. Az ehhez kapcsolódó, az idén januárban bejelentett, 2030-ig szóló Dobd a C-t! keretében folyamatosan keresnek innovatív megoldásokat annak érdekében, hogy a vállalat tovább csökkentse ökológiai lábnyomát. Ennek legnagyobb szeletét, 39 százalékát a csomagolóanyag teszi ki. A műanyagmentes mozgalom tehát éppen a legkritikusabb ponton hozhat előrelépést.

Ráadásul a PLA poharaknak az előállítása is jóval környezetkímélőbb, mint a klasszikus műanyagoké: a teljes gyártási ciklus során 80-90 százalékkal kevesebb széndioxid jut a levegőbe. Arról nem is beszélve, hogy megfelelő körülmények között mindössze három hónap alatt teljesen lebomlanak, míg ehhez a sztenderd műanyagpoharaknak 500 évre van szükségük. Éppen ezért, a PLA poharakat a cég szelektíven gyűjti és komposztálókba szállíttatja, hogy vagy visszakerüljenek a természetbe, vagy újra poharak készülhessenek belőlük. A kampány egyedülálló a HEINEKEN csoporton belül is, így van esély rá, hogy jó gyakorlatként más országokban is követőkre talál. A holland, ír, brazil és bolgár kollégák már jelezték is az érdeklődésüket.

A HEINEKEN májusi mozgalmának célja a szemléletformálás mellett az volt, hogy társadalmi összefogást sürgessen a hulladék- és azon belül is a műanyagmentesítés érdekében. Ehhez kapóra jött az ENSZ 2018. június 5-i környezetvédelmi világnapja, amelynek fókusztémája a műanyag volt. Az eseményhez kapcsolódva szerveztek szemléletformáló workshopot piaci és civil szereplők bevonásával június 8-án a Kobuci kertben. Ezen hazai nonprofit szervezetek és vendéglátóipari szereplők számoltak be a No Waste Budapest mozgalom keretében hulladékcsökkentési kezdeményezéseikről, amelyek – legjobb gyakorlatként – remélhetőleg mind több követő számára válhatnak példaértékűvé.

A PLA-ról szóló kisfilmet ezen a linken tekintheti meg.

Forrás: Élelmiszer Online


Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.
Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon

Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon 

Ismét a Kincsem Parkban gyülekeznek a legjobb mozgó street foodosok.
Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc

Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc 

A McDonald’s jelentős forgalomcsökkenést jelentett be az idei első negyedévre vonatkozóan.
Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata

Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata 

Új séf, új étlap, új élmények.
Ilyen lesz a Balaton egyik legújabb étterme

Ilyen lesz a Balaton egyik legújabb étterme 

Május végén nyitja meg kapuit Alsóörsön az Y by Rácz Jenő étterem, amely a Michelin-csillagos séf, Rácz Jenő vezetésével várja a vendégeket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.